X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
[צילום: דובר צה''ל]
קריסה ולקחה - ב. מופתעים תמיד אנחנו (פרק 7)
ראשי מערכת הביטחון, אזרחיים וצבאיים, בגדו בתפקידם
מלחמות של היוונים בפרסים; המטה הכללי האינטלקטואלי של אלכסנדר מוקדון; מלחמות הרומאים בגרמנים; מלחמות הפרסים בערבים; מלחמות ביפן; מלחמת רוברט קלייב בהודו; לקחים היסטוריים שראשי הממשלות, שרי הביטחון, הרמטכ"לים והאלופים בישראל לא למדו וממילא לא יִישׂמו במלחמת יום הכיפורים ובטבח 7 באוקטובר בעוטף עזה; יש להדיח את כל ממלאי התפקידים הבכירים במערכת הביטחון האזרחית והצבאית

קרבות ששינו סדרי עולם

המאבק המדיני, הצבאי והתרבותי, בין מזרח למערב החל כבר במאה החמישית לפני הספירה, והוא מעסיק מאז את האנושות. הצעד הראשון בו היה מלחמת האימפריה הפרסית של כּסֶרכּסֶס בערי יוון. לפרס היו, חוץ מצבא יבשה ענק, גם צי גדול, אבל כּסרכּסס לא סמך על הים האכזר; הרי בימי אביו, דַריָוֶש, הביס צבא אתונה את הצבא הפרסי שנחת במפרץ מרתון (ב-21 בספטמבר 490 לפני הספירה). במאה ההיא התפתחה בערי יוון תרבות מדעית-טכנולוגית בקצב מהיר. בדומה לארגון החמאס בימינו, שכר כּסרכּסס יֶדע מערבי לפני המלחמה, והמהנדס היווני הרפלוס הרכיב למענו שני גשרים צפים על מֵצַר הדרדנלים, בקצה המערבי של ים מרמרה, המפריד בין אסיה הקטנה לאירופה. הרפלוס הרכיב את הגשרים האלה משש מאות שבעים וארבע ספינות, שרותקו זו לזו בשִשה כבלים. כשפלש צבאו ליוון, בשנת 481 לפני הספירה, האמין כּסרכּסס שהוא ינצח את צבאות היוונים בשל עדיפותו המספרית.1 צליחת הדרדנלים לא הממה את היוונים. הפרסים הכינו אותה במשך שלוש שנים, ואילו היוונים, שלא כמונו ב-7 באוקטובר 2023, היו מוכנים לה גם מבחינה צבאית וגם מבחינה פסיכולוגית כי תרבותם הייתה צבאית ולא צרכנית נהנתנית שהתפתחה בישראל, למרבה האסון, מאז מלחמת ששת הימים. מהירות והפתעה לא היו בהתקפה הפרסית. היוונים עיכבו את התקדמות הצבא היבשתי הפרסי במעבר תרמופילַי, ולא יללו לאחר שמלך ספרטה לאונידס ושלושת מאת לוחמי הקומנדו שלו נפלו בקרב. היה מקובל אצלם, בניגוד לתרבות הישראלית היום, שבדמעות לא ניתן להטביע את האויב.
היוונים הנחותים מספרית, כמו החמאס מול צה"ל, משכו את הצי הפרסי בעורמה למֵצר סַלַמיס, ושם השמיד הצי האתונאי הקטן את הצי הפרסי הגדול (ב-23 בספטמבר 480 לפני הספירה), וכפה על כּסרכּסס לסגת מן המאחז היבשתי שתפס. היוונים, שהיו מפולגים ונחותים במספר, הביסו את צבא פרס האימפריאלי האדיר, מכוח שליטתם בים. יש דמיון בין הניצחון בסלמיס לבין קריעת ים סוף, וניצחון הצי האנגלי על הארמדה הספרדית בשנת 1588 לספירה. לשלושת הניצחונות הימיים האלה היו תוצאות היסטוריות, מאקרו-אסטרטגיות ארוכות-טווח: צמיחת הדת והתרבות היהודית, צמיחת התרבות המדעית-היוונית, וצמיחת סדר העולם האנגלו-אמריקני. ללמדך שקלאוזביץ טעה כשכתב "המלחמה אינה אלא המשך המדיניות בתוספת אמצעי אחרים"2 יש להבין שהמדיניות וההיסטוריה הם המשכה של המלחמה, ונכון יותר הקרב, באמצעים אחרים. כך יש לפרש וללמוד אצלינו היום את השפעות מלחמת העצמאות, מלחמת ששת הימים, מלחמת יום הכיפורים ומלחמת חרבות ברזל המתנהלת בעת כתיבת שורות אלה.

מטה כללי אינטלקטואלי

אלכסנדר מוקדון, תלמידו של אריסטו, היה גנרל יבשתי, ששילב אסטרטגיה מרחיקת ראות וטקטיקה גאונית, מהלכים מדיניים מתוחכמים וקרבות מזהירים. זאת הסיבה שאלכסנדר היה גדול המצביאים בעת העתיקה לפחות, והוא מועמד רציני לתואר: גדול המצביאים בכל הזמנים. באלכסנדר התמזגו תבונה – שפיתח בו אריסטו, אף שהמפגש ביניהם לא ארך זמן רב – ומעשיוּת צבאית שרכש כבנו של מלך לוחם. ביטוי ליכולתו המופלאה של אלכסנדר להבין את הוויית הצבא והמלחמה הוא הקמת מטה מקצועי ומודיעין מתוחכם. רק הפרוסים, בתחילת המאה התשע-עשרה, שבו והבינו את חשיבותו של מטה צבאי אינטלקטואלי.
בצה"ל אין מבינים זאת עד היום, כפי שהוכח בכל מלחמות ישראל ובעיקר במלחמת יום הכיפורים ובטבח 7 באוקטובר 2023 בעוטף עזה. בשני המקרים, שרי הביטחון משה דיין ויואב גלנט והרמטכ"לים דוד אלעזר והרצי הלוי לא תכננו ולא הכינו מערך הגנה יעיל למעוזים ממזרח לתעלת סואץ ולמוצבים ברמת הגולן ב-1973, וליישובים בעוטף עזה ב-2023.
הקרבות שיזם אלכסנדר היו ניידים ומהירים, ואחד מסודות הצלחתו היה צליחות מהירות של נהרות רחבים ומוגנים. נראה שהוא היה הראשון שעשה שימוש בארטילריה של בליסטראות, לחיפוי על הגייסות הצולחים. במסעו הצבאי הראשון אל מחוץ ליוון, בשנת 335 לפסה"נ, עבר את תראקיה ואת הרי הבלקנים, הביס את הטריבאלים (בבולגריה המערבית), וצלח בכוחות גדולים את נהר הדנובה שנחשב אז, כמו תעלת סואץ ב-1973, ל״בלתי-עביר״, למרות התנגדותם העקשנית של השבטים הגוֹתיים. מבצע זה הדהים את שבטי המלחמה הצפוניים, ומאז הם לא העזו לפגוע בגבול הצפוני של ממלכת אלכסנדר, והוא התפנה למסע הכיבושים במזרח.
ניצחונו הגדול של אלכסנדר על דרייווש מלך פרס, בשנת 331 לפני הספירה, בקרב ארבֶּלה, היה אחרי שצלח צבאו את הנהרות פרת וחידקל. אחר-כך צלח צבא אלכסנדר, תוך כדי קרב, את הנהר יאקסארטס בארץ הסקיתים, בגבול הצפוני של הודו, והפחד שנפל על הלוחמים המַּסַּגֶטים הבטיח את האימפריה שלו בשטחים שבצפון-מזרח לה. צליחות הדנובה, הפרת, החידקל והיאכּסארטיס גרמו לניצחונות המדהימים של אלכסנדר מוקדון, שהעלו אותו למעמד של אֵל, בעיני אויביו, או של מצביא שהאֵלים לוחמים למענו.3

מכשולי מים

בהיסטוריה של המלחמות, שהיו בין האימפריה הרומית לשבטים הגרמנים, היה נהר הריין מכשול בדרכו של הצבא הרומאי למסעות כיבושים ועונשין צפונה, ובדרכם של הלוחמים הגרמנים לפשיטות אל הדרום. המצביא הרומאי גרמניקוס כמעט קיפח את חייו כאשר חזר באיחור ממסעו בשנת 14 לספירה: חבריו המפקדים סברו שהוא וחייליו נהרגו, והחליטו להרוס את הגשר על הריין, כדי למנוע פשיטה גרמנית. רק הודות להשתדלותה של אשת גרמניקוס נדחתה הריסת הגשר, וכך ניצלו בעלה ופקודיו. אחרי שנתיים, בשנת 16, יצא גרמניקוס למסע צבאי אל מעבר לריין עם שמונים אלף חיילים. אלף סירות מפרש נשאו אותם צפונה על פני הריין, כדי לעקוף את יער טויטנברג המקולל. בקרב, שהתחולל בשטח פתוח שבין הריין לאלבה, הביסו הרומאים את הגרמנים. אבל בדרכם בחזרה דרומה, השמידה סערה את צי הסירות הרומאי, וחיילים רבים נספו. הקיסר טיבריוס קבע את הגדה הדרומית של הריין כרצועת ביטחון בין רומא לבין שטחי השבטים הגרמניים, ובפקודתו פונו התושבים מהאזור, ודרך (פטרולים) חדשה נסללה לאורך הגדה הדרומית של הנהר. בלילות אסור היה לנוע בדרך זו, ועל העוברים בה ביום נאסר לשאת נשק.
בשנת 28 לספירה מרדו הפֿריזים בשלטון הרומאי, והביסו את חיל החלוץ הרומאי בארצם (כיום היא הולנד), רבת הנהרות. הקיסר קלאודיוס לא שלח את צבאו לקרב הכרעה נגד הפריזים, וכך זכו הם לעצמאות. בשנת 41 מרדו גם החאוקים, באותו חבל-ארץ, ושדדו אוניות רומאיות. לצבא הרומאי היה קשה להילחם בארץ שנהרות מבתרים אותה, והאימפריה הרומית ויתרה על ארץ זו. כך שוחררו ארצות השפלה מעול רומא.4
תשע מאות שישים וחמש שנים אחר מפלת צבא פרס בקרב ארבלה, יישמו הפרסים את לקחיו בקרב ״קוז אל נטיף״ (הגשר על הפרת) באותו חבל ארץ, במלחמתם נגד הערבים המוסלמים. שני הצבאות נערכו ליד גשר צף, רחוק מהעיר חירה. המצביא הפרסי באכמן, שלא רצה להילחם נגד אלוהי הנהר, הציע למצביא הערבי, אבו-עוביידה, לבחור מבין שתי אפשרויות: האחת - לצלוח את הפרת ללא הפרעה ולהילחם על גדתו המזרחית; השנייה - לאפשר לצבא הפרסי לצלוח את הפרת ולהילחם על גדתו המערבית.
מפקדי-המשנה של אבו-עוביידה הזהירו אותו: ״אם נצלח את הפרת יוגבל כושר התמרון שלנו, ואומץ-לבנו לא יהיה לנו יתרון. מוטב שהפרסים יצלחו את הנהר ונילחם בהם בגדה המערבית״. אבל המפקד הערבי לא שעה לעצתם, הוא החליט להפגין אומץ-לב ופקד על צבאו לצלוח את הנהר ולתקוף את הפרסים. פילי הפרסים הפחידו את סוסי הערבים, ואבו-עוביידה נהרג כשניסה לתקוף פיל. הלוחמים הערבים ברחו אל הגשר, כדי לחזור לגדה המערבית ולהסתתר במדבר, אבל אחד ממפקדיהם ניתק את החבל שקשר את הגשר אל הגדה וקרא אליהם: ״ננקום או נמות״. הפרסים המשיכו להרוג בערבים, שלא היה להם לאן לברוח. מפקד בדווי, מותנה איבן חריט, הצליח לקשור את הגשר הצף אל גדת הפרת, והניצולים המוסלמים ברחו מערבה. ארבעת אלפים לוחמים מוסלמים נהרגו בקרב הזה, ושלושת אלפים נמלטו. הערבים, תושבי המדבר, למדו לקח מתבוסתם זו: מכשול מים אינו מאהל בדווי, ולא די בעוז רוח כדי לנצח בקרב שיש בו מכשול כזה.
בשנת 1575 למדו לקח דומה חמישה-עשר אלף סמוראים משבט טיקדה היפני, שתקפו כמה פעמים את מבצר אנגשינו, שניצב במפגש של שני נהרות, וחמש מאות לוחמים בני שבט מיקורא הגנו עליו. בני טיקדה ניסו לתקוף את המבצר מרפסודות, והמגיבים הדפו אותם. המפקדים הזקנים של בני טיקדה הציעו לסגת. המפקדים הצעירים טענו שנסיגה אינה מכובדת,5 ודרשו לתקוף את המבצר שוב, עוד לפני שתגיע התגבורת. המפקד הראשי קיבל את דעתם. תוך כדי ההכנות לקרב הגיעה התגבורת למבצר. בלילה פשטו שלושת אלפי סמוראים משבט מיקורא על מחנה בני הטיקדה וטבחו בהם. מונעים על-ידי יצר הנקמה והכבוד, צלחו בני הטיקדה שני נהרות ותקפו את יריביהם לאור היום; עשרת אלפי בני טיקדה נהרגו בקרב הזה, ואחד מהם היה מפקדם. הניצולים המעטים צלחו שוב את שני הנהרות, ונמלטו.
הלקח: קשה למוטט את רוחם של לוחמים מאומנים ולמודי קרבות, הנעזרים בביצורים ובמכשולי מים. צליחה עשויה למוטט אספסוף חמוש, לא סמוראים.6 מקרה זה, ומקרים רבים אחרים מההיסטוריה של יפן עד ימינו, נותנים מקום להשערה, שעם זה ניחן בתבונה מעשית והיא מסבירה את הכישרון הטקטי של היפנים גם בתחום הלחימה וגם בכלכלה.
בשנת 1757 פיקד רוברט קלייב, איש ״חברת הודו המזרחית״, על אלף חיילים אנגלים ואלפיים הודים שכירי-חרב, בקרב נגד שבעים אלף לוחמים הודים וגדוד צרפתי בפיקודו של סיראג׳ אלדולה, בבנגל שבהודו. המפקדים המקצוענים במחנה של קלייב התנגדו להתקפה, באין לה סיכוי, לדעתם. אויביהם היו לוחמים טובים לא פחות מהם, והיו להם חמישים תותחים; ללוחמים של קלייב היו פחות מעשרה תותחים. קלייב, הסוחר-מצביא, בעל המאה והדעה, לא קיבל את עצת פקודיו המקצוענים. הכוח שלו צלח את הנהר, שחצץ בין שני המחנות, ותקף את האויב בהפתעה. אחדים מהמפקדים ההודים נפגעו מפגזי התותחים הבריטיים ואלדולה הורה לפקודיו לסגת. בקרב הזה נהרגו חמש מאות מפקודי אלדולה, ועשרים וחמישה בלבד מחיילי קלייב. אלדולה נפל בשבי ונרצח, והבריטים השתלטו על בנגל.7

לקחים היסטוריים

  • אינטלקטואליזציות אסטרטגִיות, אופרטיביות וטקטיות קונקרטיות ומאפשר להפעילן ביעילות בעזרת אמל"ח טכנולוגי.
  • אין מכשול בלתי עביר, לא נהרות, לא חומות ולא מעוזים. מכאן חובה תמיד להניח שהאויב יתגבר עליהם ויש לתכנן קווי הגנה ותורת הגנה כדי למנוע את מה שהתרחש ב-6 באוקטובר 1973 וב-7 באוקטובר אחרי חמישים שנה.
  • במלחמת יום הכיפורים ובטבח 7 באוקטובר 2023 נכשלה מערכת הביטחון. התברר שראשי מערכת הביטחון של ישראל, ראשי הממשלות ושרי הביטחון והמפקדים הבכירים של צה"ל לא השכילו ללמוד להפיק וליישם את שני הלקחים האלה. בכדי להסתיר את כישלונם, אז והיום, הם מנהלים על חשבון הציבור, בעזרת קרנפים המנהלים את אמצעי התקשורת, מערכת שטיפת מוח אדירה ויקרה ובכך הם מכינים את הקרקע למחדלים הבאים שיתישו את החברה בישראל ויורידו את המוטיבציה של הלוחמים "לחלץ את הערמונים מן האש", כפי שעשו עד כה בכל מלחמות ישראל. מכאן, שיש להדיח מתפקידיהם את ראשי מערכת הביטחון האזרחיים ואת מפקדי צה"ל הבכירים שהוכיחו כי אין הם ראויים למִשרות הבכירות ולמשימות הלאומיות שעם ישראל הטיל עליהם, ובמקומם יש לבחור באנשים בעלי כישורים אינטלקטואליים-צבאיים גבוהים, שלא עברו שנים רבות של השחתה.
__________________
בשבוע הבא: הסבר אפשרי למחדל המבצעי של ה-7 באוקטובר; הניצחון האמריקני במלחמת העצמאות בקרב יורקטאון שבווירג'יניה בשנת 1781; כיבוש גשר הדנובה ליד וינה בשנת 1805; כשלון נפוליאון ברוסיה בשנת 1812; כשלון הרוסים בקרב על נהר אלמא במלחמת קרים בשנת 1854.

הערות

1. ב. ופ. ברודי, ״מרובי הקשת עד פצצת המימן״, 1966.
רוג'ר אשלי לאונרד, על המלחמה – מדריך קצר לקלאוזביץ) (תרגם: עמנואל לוטם,(מערכות משרד הביטחון – ההוצאה לאור, תל אביב, תשל"ח-1977, עמ' 65.
Delbruk H., “History of the Art of War”, vol. 1, 1980 .2
4. ת. מומסן, ״רומי״, 1969.
5. הכבוד הוא אחד הקודים להתנהגות של זרוע האבירים היפנית, הסמוראים (ולא רק הם). זה אחד ההסברים לעוצמה היפנית שהופגנה במאה העשרים, במלחמה ובכלכלה.
6. בהתאם להיגיון שבלקח הזה טענו חסידי קו בר-לב, אחרי מלחמת יום הכיפורים, שהקו נפל משום שלא כל המעוזים היו מאוישים והאחרים אוישו בחיילי מילואים שרמתם הצבאית נמוכה, ושמערכת ההגנה, שהייתה מבוססת על חטיבות טנקים, לא תפקדה כמתוכנן. לדעתם, המצרים לא היו צולחים את התעלה אילו אוישו כל מעוזי קו בר-לב בחַיִל רגלי מעולה, ואילו הופעלו חטיבות השריון כמתוכנן. כדי לתפקד כהלכה היה על מפקדי צה״ל להיות בעלי יכולת טקטית גבוהה. יכולת זאת אין להם, כפי שהקורא יכול לשפוט מתפקודו הלקוי של צה״ל במלחמתו בחיזבאללה בדרום-לבנון בעת כתיבת שורות אלה (ראה להלן), ולכן הסיכון שבהקמתו של קו בר-לב ובהחזקתו היה גבוה באופן בלתי-סביר.
7. מקולי, ״קלייב״, תש״ד.

תאריך:  15/03/2024   |   עודכן:  15/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ראשי מערכת הביטחון, אזרחיים וצבאיים, בגדו בתפקידם
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
מאלף
חיי  |  15/03/24 09:37
2
כל הכבוד לאורי מילשטיין
במ  |  16/03/24 22:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
הממצאים טעונים חקירה משטרתית    במסגרת עסקה שביצעה רפאל יחד עם סטולרו ב-2019 ניתנו לו הטבות חריגות תוך שיקולים זרים    מידע חשוב הוסתר ממקבלי ההחלטות שהתבקשו לאשר את העסקה, ובהם רשות החברות הממשלתיות, לשכת היועץ המשפטי לממשלה וראש הממשלה נתניהו    על-פי החשד, ההטבות שגרמו נזק של כ-200 מיליון ש"ח לרפאל ניתנו שלא כדין    סטולרו - שקיבל לתגובתו את הממצאים בטיוטת הדוח, טוען שהכל שקרים ומאיים על הבודק רו"ח קובי גינזבורג בתביעה אישית
אורי מילשטיין
משה רבנו כגאון צבאי; צליחת ים סוף במנהיגות משה וצליחת תעלת סואץ במנהיגות סאדאת; צליחות סער בהיסטוריה הצבאית; הרתעת האויב; תרבות צבאית ותרבות פרוגרסיבית; מדוע חרב בית המקדש?
יואב יצחק
איש העסקים אביחי סטולרו, ששמו נודע בבורסה כסוחר שלדים, הצליח לקבל מחברת רפאל הממשלתית עסקת מתנה: אופציה לרכישת חלקו באירונאוטיקס, בלי שום סיכון עסקי להפסד כספי    ואכן, סטולרו ניצל ב-2023 את האופציה, רפאל הפסידה והוא ניצל מהפסד    סטולרו, איש תמים שכמותו, טוען שהאופציה נדרשה ממנו והוא נאלץ להסכים לקבלה    מי "דחף" לידיו עסקה מבטיחה כל כך ומדוע?    שאלות אלה טעונות חקירה משטרתית    טיוטת דוח בודק מטעם רשות החברות מוסתרת מהציבור
אורי מילשטיין
שלושה שעונים להתפתחות האדם; ראשית מוֹתר האדם מן הבהמה; השכל הישר השולט בקבלת ההחלטות; ראשי מערכת הביטחון הם כתינוקות המשחקים באש; הפתעות ימיות של בעל חיים יבשתי - מלחמת יום הכיפורים; הלם בשכל הביטחוני ב-7 באוקטובר; "מבצע ברברוסה"; 11 בספטמבר 2001
עידן יוסף
מ"מ מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר מימון שמילה הציע לעו"ד מנדלסון להאריך את תקופת הניסיון שלה לתפקיד היועצת המשפטית של המשרד, דבר המבטא חוסר שביעות רצון מתפקודה    מנדלסון סירבה להצעה מאחר שראתה בכך שלב לקראת פיטוריה, והנושא הועבר להכרעת נציבות שירות המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il