X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
מאבק פנימי בתוך המחנה השמרני [צילום: וחיד סאלמי, AP]
השמרנים באירן התחזקו - במחיר אובדן לגיטימציה
מאחר שמנעו מראש את התמודדותם של יריביהם העיקריים, תומכיו של חמנאי ביצרו את שליטתם בפרלמנט ובמועצה שתבחר את יורשו - אבל המחיר הוא החרפה של אובדן אמון הציבור

ב-1 במארס התקיימו באירן הבחירות לפרלמנט (מג'לס), שבו 290 מושבים (חמישה מהם משוריינים לבני המיעוטים הדתיים הרשמיים), המתקיימות אחת לארבע שנים בשיטה אזורית-אישית. במקביל נערכו בחירות ל"מועצת המומחים", שבה חברים 88 אנשי דת, שמתקיימות אחת לשמונה שנים. לפי חוקת הרפובליקה האיסלאמית, אחראית המועצה לפקח על פעילות המנהיג העליון, למנות לו יורש ואף להדיחו אם מצאה שאינו כשיר עוד להמשיך ולמלא את תפקידו.
ניצחון השמרנים היה צפוי בשל הליך סינון המועמדים בידי "מועצת שומרי החוקה". עם זאת, נודעה לבחירות חשיבות מסוימת משני טעמים מרכזיים. ראשית, הן היוו מבחן כוח משמעותי ראשון למשטר מאז גל המחאות הנרחב, שפרץ בספטמבר 2022 בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, ונמשך עד ראשית 2023. שנית, הן סימלו שלב נוסף בביסוס ההגמוניה השמרנית במוסדות הנבחרים ברפובליקה האיסלאמית, במיוחד לקראת מאבק הירושה על הנהגת אירן הצפוי ככל הנראה בשנים הקרובות.
בבחירות למג'לס נרשמו 37,000 מועמדים, מהם אישרה "מועצת שומרי החוקה" 15,200 (ובהם 1,700 נשים), רובם ככולם מזוהים עם המחנה השמרני. בדומה למערכות בחירות קודמות בשני העשורים האחרונים, התעוררה גם הפעם מחלוקת במחנה הרפורמיסטי בנוגע לשאלת ההשתתפות בבחירות. ב-10 בפברואר הודיעה "חזית הרפורמות", כי אין בכוונתה להשתתף בבחירות משום שאינן חופשיות, הוגנות או תחרותיות. לדבריה, רק כינונם של מג'לס וממשלה חזקים ועצמאיים באמצעות בחירות חופשיות ובהשתתפות כלל הזרמים הפוליטיים, יסייע בפתרון בעיות המדינה.
לעומתם, פרסמה קבוצה של 110 אינטלקטואלים, פעילים חברתיים, חברי מג'לס לשעבר ועיתונאים המזוהים עם האגף הימני במחנה הרפורמיסטי, קריאה לציבור לא להחרים את הבחירות. לטענתם, ההשתתפות בבחירות הכרחית כדי לאפשר בכל זאת ייצוג מסוים לרפורמיסטים ולרסן, ולו במידה מסוימת, את כוחם של השמרנים והרדיקלים.
החלטת רוב הרפורמיסטים להימנע בסופו של דבר מהשתתפות בבחירות מעידה שוב על מצוקתם, לאחר שהפכו חסרי רלוונטיות במערכת הפוליטית בשל חולשתם וחוסר יכולתם לעמוד מול האחיזה האיתנה של השמרנים בכל מוקדי הכוח. ניתן למצוא ביטוי למגמה זו בהימנעותו חסרת התקדים של הנשיא לשעבר מוחמד חאתמי, ממנהיגיה הבולטים של התנועה הרפורמיסטית, מלהצביע בבחירות.
בנסיבות אלה הפכו הבחירות במידה רבה למאבק כוחות פנימי בתוך המחנה השמרני. במחוז טהרן (המיוצג בידי 30 נציגים במג'לס) הציג חבר המג'לס לשעבר עלי מוטהרי את רשימת "קול העם" שכללה 30 נציגים המזוהים עם האגף הפרגמטי במחנה השמרני ועם תומכי הנשיא לשעבר, חסן רוחאני. מוטהרי, הנמנה עם מחנה השמרנים המתונים, נקט בשנים האחרונות גישה ביקורתית כלפי התנהלות המשטר בסוגיות שנויות במחלוקת, דוגמת חירויות הפרט ומעצרים פוליטיים. בבחירות 2020 נפסלה מועמדותו בידי "מועצת שומרי החוקה", אך הפעם אושרה מועמדותו והוא הציג רשימה, אותה הציג כרשימה עצמאית שאינה שמרנית או רפורמיסטית.

שיעור ההצבעה הנמוך ביותר מאז המהפכה
רק 41% הצביעו הפעם [צילום: וחיד סאלמי, AP]

חרף קריאתם של בכירים אירנים, ובראשם המנהיג העליון עלי חמנאי, לאזרחים לבוא ולהצביע, נרשם שיעור ההצבעה הנמוך ביותר מאז המהפכה האיסלאמית. לפי נתוני משרד הפנים האירני, השתתפו בבחירות 25 מיליון איש – 41% מבעלי זכות הבחירה (כולל קולות פסולים), לעומת 43% בבחירות הקודמות ב-2020. במחוז טהרן נרשם שיעור הצבעה נמוך אף יותר, של 24% בלבד (בהשוואה ל-26% בבחירות הקודמות).
לשם השוואה, בשתי מערכות הבחירות למג'לס ב-2012 וב-2016 נרשם שיעור הצבעה של יותר מ-60%. בבחירות למג'לס בשנים 2004 ו-2008 נרשם שיעור הצבעה נמוך יותר (קצת למעלה מ-50%) ואילו שיעור ההצבעה בבחירות 1996 ו-2000 היה גבוה יותר (כ-70%). חרף שיעור ההצבעה הנמוך, הציגו אותו תומכי המשטר כהישג עבור המשטר וטענו, כי הוא מעיד על כישלון מתנגדי המשטר הרדיקלים שקראו להחרמת הבחירות.
השמרנים הצליחו כצפוי לשמר את שליטתם המוחלטת ברשות המחוקקת. לפי תוצאות בלתי סופיות, זכו השמרנים בכל המושבים המוקצים למחוז טהרן, לאחר שרשימתו של מוטהרי לא הצליחה להכניס אף אחד מנציגיה, לרבות מוטהרי עצמו. יתר על כן: בקרב הנבחרים בולט משקלם של נציגי האגף הרדיקלי במחנה השמרני המזוהים יותר עם עמדותיו של הנשיא איבראהים ראיסי. ניתן לייחס את כישלון השמרנים המתונים, שייצוגם לא יעלה על כמה עשרות חברי מג'לס, לשיעור ההצבעה הנמוך (במיוחד בטהרן), ששירת את החוגים הרדיקליים המגלים עניין רב יותר בבחירות ומצביעים בשיעור גבוה יותר.
יו"ר המג'לס המכהן, מוחמד באקר קאליבאף, שעמד בראש רשימה משותפת ל"מועצת הקואליציה של כוחות המהפכה" ול"חזית העמידה האיתנה" המזוהה עם הימין הרדיקלי, הבטיח את מקומו במג'לס הבא, אך לא הצליח לזכות באחד משלושת המקומות הראשונים בטהרן. הישארותו בתפקיד יו"ר המג'לס תלויה במאזן הכוחות הסופי בין נציגי הזרם השמרני המרכזי לנציגי הזרם הרדיקלי, שישפיע גם על יחסי הכוחות בין הרשות המחוקקת לממשלת ראיסי.
במהלך כהונת המג'לס היוצא התגלעו לעתים חילוקי דעות בין קאליבאף לבין הממשלה, בעיקר סביב סוגיות הנוגעות למדיניות הכלכלית של הממשלה על-רקע המשבר הכלכלי המתמשך, ולאופן התנהלותם של כמה משרי הממשלה. באפריל 2023 אף הדיח המג'לס בהצבעת אי-אמון את שר התעשיה והמסחר בממשלת ראיסי, רזא פאטמי אמין. עם זאת, השפעתם של חילוקי דעות אלה על מדיניות הממשלה נותרה מוגבלת.

האם ראיסי יתחזק לקראת בחירת היורש
המשך דיכוי של כל חלופה [צילום: וחיד סאלמי, AP]

גם בבחירות ל"מועצת המומחים" הצליחו השמרנים תומכי חמנאי לשמר את אחיזתם המוחלטת. מאז כינונה של המועצה בדצמבר 1982 אוחזים השמרנים ברוב מוצק בה, אף כי לעתים התגלעו חילוקי דעות בין אנשי דת מהאגף הימני-רדיקלי במחנה השמרני לאנשי דת מהאגף הפרגמטי יותר במחנה השמרני. הבחירות למועצה אינן מעוררות בדרך כלל התעניינות מיוחדת, משום שהיא אינה מהווה גוף פעיל בחיים הפוליטיים היומיומיים. עם זאת, לבחירות הפעם נודעה חשיבות מיוחדת לנוכח הסבירות הגבוהה שהמועצה הנבחרת תידרש לבחור את יורשו של המנהיג הנוכחי הנושק לגיל 85.
510 מועמדים הגישו את מועמדותם בבחירות למועצה. בתום הליך סינון המועמדים, אישרה "מועצת שומרי החוקה" 144 מועמדים, שיעור דומה לזה של מערכות הבחירות האחרונות למועצה. בין היתר, פסלה המועצה בצעד מעורר מחלוקת את מועמדותו של הנשיא לשעבר, חסן רוחאני, שכיהן כחבר המועצה מאז שנת 2000. פסילתו סיפקה עדות נוספת למאמצי המשטר להבטיח הגמוניה שמרנית מוחלטת במוסדות ההנהגה, לרבות "מועצת המומחים". בתגובה לפסילת מועמדותו, שלח רוחאני שלושה מכתבים ל"מועצת שומרי החוקה" בדרישה לפרסום הנימוקים לפסילתו, אך אלה נותרו ללא מענה.
בשלב סינון המועמדים פסלה המועצה את כל ארבעת המועמדים שהתמודדו מול ראיסי במחוז דרום ח'וראסאן, אך בסופו של דבר אושר מועמד אחד נוסף (שלא נבחר) בצל ביקורת ציבורית על האפשרות להותרתו של ראיסי כמועמד יחיד. שמו של ראיסי עלה בכמה דיווחים כאחד המועמדים להתמנות כיו"ר "מועצת המומחים" במקומו של איש הדת הבכיר, איתאללה אחמד ג'נתי בן ה-97, המשמש גם כמזכיר "מועצת שומרי החוקה", החליט שלא לשוב ולהתמודד בבחירות.
בחירת ראיסי לתפקיד עשויה לחזק את מעמדו לקראת הבחירות לנשיאות בשנת 2025 וכן להוות צעד נוסף בתהליך הכשרתו האפשרית כיורשו של המנהיג העליון, או לכל הפחות לאפשר לו למלא תפקיד מרכזי במאבק הירושה הצפוי. זאת, על-רקע בדיווחים סביב האפשרות להעברת השלטון לאחר מותו של חמנאי לידי בנו מוג'תבא.
לסיכום: הבחירות למג'לס ול"מועצת המומחים" מבטאות שתי מגמות מרכזיות ברפובליקה האיסלאמית בעשורים האחרונים: שחיקה נמשכת באמון הציבור במשטר ובמערכת הפוליטית על שני המחנות הפוליטיים המרכזיים (שמרנים ורפורמיסטים) וסמכותנות גוברת של המשטר, שצמצם לאורך השנים את גבולות הקונצנזוס הפוליטי ודחק החוצה כל גורם פוליטי ורעיוני מתחרה.
תהליך זה הביא לחיזוק ההגמוניה השמרנית באליטה הפוליטית השלטת ולהצרת בסיס התמיכה במשטר. המשטר דיכא כל מוקד כוח פוליטי חלופי והותיר את המערכת הפוליטית בשליטה מוחלטת של אגפים שונים במחנה השמרני. תהליך זה מצמצם לאורך זמן את ההשתתפות הציבורית בבחירות ומחריף את משבר הלגיטימציה של המשטר.
יתר על כן: השליטה השמרנית במוסדות השלטון אינה מסייעת למשטר לספק פתרונות לדרישות הציבור ולמצוקותיו, מעמיקה אף יותר את משבר האמון הציבורי ומרחיבה את הפער בין השלטונות לציבור, ובמיוחד הדור הצעיר. עם זאת, היא מבטיחה את לכידותה היחסית של האליטה הפוליטית. בראיית המשטר, תום עידן חמנאי המתקרב מחייב לשמר בידי נאמניו שליטה מוחלטת במוקדי הכוח השונים - גם במחיר כרסום נוסף בלגיטימציה הציבורית שלו.

תאריך:  16/03/2024   |   עודכן:  16/03/2024
+סבא"א שוב אינה מגיבה להפרות האירניות
13:47 16/03/24  |  סימה שיין, אלדד שביט   |   לרשימה המלאה

למרות דוח חריף על התקדמות תוכנית הגרעין האירנית והחשש הגובר מהתקרבותה לנשק גרעיני, מועצת הנגידים של הסוכנות אינה עושה דבר  ▪  המלחמה בעזה והבחירות בארה"ב הן שניצבות ברקע

גינוי בלי מעשים [צילום: מתיאס שרייבר, AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השמרנים באירן התחזקו - במחיר אובדן לגיטימציה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות הגרעין האירני
איתמר לוין
הערכת האיומים השנתית של קהילת המודיעין האמריקנית צופה שצה"ל יתקשה לנטרל את התשתית התת-קרקעית של חמאס, לצד הפגנות נרחבות שידרשו את התפטרותו של נתניהו ועריכת בחירות    מזהירה מפני סכנת להסלמת העימות וצופה שישראל תמצא את עצמה בפני לחץ בינלאומי גובר
איתמר לוין
הקיצוניים השתלטו על רשימות המועמדים לפרלמנט ולמועצת היועצים שתבחר את המנהיג העליון הבא, וכהני הדת אפילו לא מנסים להמריץ את המצביעים - מדווח אקונומיסט    במקביל, אירן מנסה לשלוח איתותים של מתינות כלפי ישראל - ללא הצלחה מרובה
זלמן שובל
באחרונה התגלה שבסניפים של שניים מהבנקים הגדולים הפועלים בבריטניה, ולמרבה האירוניה מדובר בסניפים שנמצאים בסמיכות לארמון בקינגהאם של משפחת המלוכה, נפתחו בשנים האחרונות חשבונות של חברות-קש בריטיות שבפועל היו בשליטת המודיעין האירני
רפי לאופרט
האידאולוגיה והאסטרטגיה של מלחמה אסימטרית אותה מקדש ומאמץ האיסלאם, עיקרה הקרבת אנשים לא-לוחמים לטובת מימוש מטרותיו של הטרור האלים; וזאת לצד הגנה על טרור זה כאילו הוא מייצג את "היכל הצדק" בעולם
יורם אטינגר
מחלקת המדינה השיקה את האופציה הדיפלומטית ב-1978/79, כאשר תקעה סכין בגב השאה הפרסי והעניקה רוח גבית להדחתו על-ידי אייתוללה חומייני, אותו העריכה כמהדורה אירנית של גנדי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il