X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
קוראים במגילה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
שרה ואסתר - מנהיגות יהודית
מה עניין שני חייה של שרה אמנו למלכותה של אסתר המלכה? מדוע זכתה אסתר למלוך על מדינות כמספר שנות חיי שרה ולא כפי שנותיהם של שאר האבות והאימהות?

מובא במדרש מעשה ברבי עקיבא שהיה דורש וכל הציבור היה מתנמנם. רצה הוא לעורר את הציבור וכך היה אומר: "מה ראתה אסתר שתמלוך על שבע ועשרים ומאה מדינה, אלא תבוא אסתר שהייתה בת בתה של שרה שחייתה מאה עשרים ושבע (שנים), ומלוך על מאה עשרים ושבע מדינות" (בראשית רבה פ' נח אות ג').
מה עניין שני חייה של שרה אמנו למלכותה של אסתר המלכה? מדוע זכתה אסתר למלוך על מדינות כמספר שנות חיי שרה ולא כפי שנותיהם של שאר האבות והאימהות?
ניתן לראות שהיה עוד דבר משותף לשרה ואסתר ששתיהן נלקחו לבית המלך ועמדו בצדקתן - שרה נלקחה אל בית פרעה ובית אבימלך, ואסתר נלקחה לבית אחשוורוש. בדברי המדרש ניתן לבאר את המילים "ויהיו חיי שרה מאה שנה..." - 'יודע ה' ימי תמימים ונחלתם לעולם תהיה' (תהילים ל"ז, י"ח). כשם שהן תמימים כך שנותיהם תמימים. בת עשרים כבת שבע לנוי, בת מאה כבת עשרים שנה לחטא. מלמד ששרה הייתה תמימה במעשיה.
מדוע זכתה שרה ונקבעה פרשה על שמה, דבר שלא מצאנו אצל כל האבות והאימהות? לכך ניתן לראות את תשובת רש"י על הפסוק "שני חיי שרה" - "כולן שווים לטובה". כלומר, שכל ימיה של שרה היו שלמים במצוות ובמעשים טובים. שרה הגיעה לדרגה הגבוהה ביותר של שלמות בעבודת ה', על-אף כל הקשיים הרבים שהיו מנת חלקה. מתחילתה הייתה עקרה, עד גיל תשעים לא זכתה לפרי בטן. נאלצה לרדת למצרים מפני הרעב. נלקחה לבית פרעה ולבית אבימלך, ונוסף על כך נאלצה להכניס לביתה את הגר צרתה.
הקשיים שעברה שרה לא שינו כלל את דרכה בעבודת ה', ותמיד הייתה שלמה במצוות ומעשים טובים. עתה, מובנים דברי רש"י: "כולן שווים לטובה". כי הטובה פירושה 'הצלחה', וכאשר עומד האדם בניסיונות מתעלים חייו והוא מתקדם ועולה במעלות הרוחניות תוך כדי עמידה בניסיונות.
כעת, נבאר את דברי המדרש על שרה אמנו: "יודע ה' ימי תמימים" - זו שרה". על-אף כל הקשיים שחוותה היו חייה כפי שאומרים חכמי המוסר (שפתי חיים על פורים) "מלכות פנימית". מלכות שאינה מושפעת מאירועי הסביבה, אלא מלאה שלווה פנימית. זוהי מעלתה של התמימות שגורמת לאדם לשלוט על רגשותיו - כמלך על ממלכתו - להמשיך לשלוט ולא להיות מושפע מהסביבה ומאירועי התקופה. זאת הייתה מעלתה של שרה שלא נתנה את ליבה להיות מושפעת מכל הניסיונות והמאורעות שעברו עליה, אלא נהגה בתמימות לפי רצונו של הבורא מתוך מלכות פנימית. ראייה לכך מצינו בזוהר (פר' חיי שרה דף קכ"א ע"ב) שהטעם שנאמר על שרה: "ויהיו חיי שרה מאה שנה...". דבר שלא מצינו אצל נשים אחרות, משום ששרה ירדה למצרים ועלתה משם בלא שנדבק בה מטומאת מצרים. בזכות עמידתה בניסיון זה, זכתה שתפרט התורה את שנותיה, להורות שחייה התייחדו בעמידה בניסיונות, בקיום מצוות ובמעשים טובים. מכוח זה הגיעה שרה אמנו לדרגה גבוהה של חיים רוחניים עילאיים.
עתה, מובנים דברי רבי עקיבא: "תבוא אסתר שהייתה בת ביתה של שרה שחייתה מאה עשרים ושבע ותמלוך על מאה עשרים ושבע מדינות". מדוע דווקא בזכות שרה אמנו זכתה אסתר למלכות, שהרי מאה עשרים ושבע שני חיי שרה, לא היו סתם שנים כשנותיו של אדם, אלא כל אחת מהן הייתה שלמה ותמימה בעבודת הבורא כפי גודל השגתה של שרה באותו הזמן, וללא חיסרון כלשהו מחמת האירועים הרבים שעברו עליה בחייה. מעלה כזו שאין האדם מושפע מהמאורעות שסביבו היא מעלת המלכות. מכל זרעה של שרה אמנו, המתאימה ביותר לנחול מידה של מלכות פנימית זו, הייתה אסתר.
כמו שרה אמנו בשעתה כך גם אסתר עמדה בצניעותה ובצדקתה ולא שנתה ממעשיה הטובים. כשם ששרה לא שינתה מאומה מצדקתה בהילקחה לבית המלך, כך גם אסתר, למרות שהייתה בשליטתו של מלך ועל אף כל התלאות שעברו עליה שנלקחה מבית דודה הצדיק הישר לארמונו של המלך הגוי בלא שהייתה לה ברירה. כפי שאמרו חז"ל: "עד עכשיו באונס מעכשיו ברצון" (מגילה ט"ז, ע"א).
למרות היותה בעומק החשיכה נותרה אסתר בטהרתה ובמסירות נפש הלכה להציל את עם ישראל מתוך סיכון חיים. כאן היא משתבחת במעלת התמימות בעבודת הבורא כפי המובא בתרגום (אסתר ב', ז'): "היא אסתר בטליותה והיא בסיבותה ולא פסקת מן עובדין טבין". פירושם של דברים - היא אסתר בנערותה והיא בזקנותה ולא פסקה ממעשיה הטובים. מידה זו של התמדה בעבודת ה' במצבים הגרועים ביותר הקנתה לה בצדק את מידת המלכות. כמו שאמרו חז"ל: "ותלבש אסתר מלכות" 'שלבשתה רוח הקודש' (מגילה י"ד ע"ב).
הזכות הזאת באה לה שלא הניחה לעצמה להיות מושפעת ממאורעות החיים. המשיכה לנהוג בתמימות. מידה זו של מלכות הייתה מידתה של שרה אמנו שהנחילה לזרעה אחריה. זהו הביאור לדברי רבי עקיבא - תבוא אסתר שהייתה בת ביתה של שרה שחייתה מאה עשרים ושבע שנים ותמלוך על מאה עשרים ושבע מדינות.

תאריך:  17/03/2024   |   עודכן:  17/03/2024
+פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים
14:21 17/03/24  |  קבוצת ירדן   |   לרשימה המלאה

[צילום: Emma Bauso באתר PEXELS]
+אדם חי רק פעמיים
12:03 17/03/24  |  רבקה-תפארת חקק   |   לרשימה המלאה

רשמתי את כל פרטי ההודעה: שמו של המודיע ושמו של הנפטר... אבל, רגע לאחר מכן, הוזעקתי לקבל פקס עם הודעה דחופה לשר

המודעה הלא נכונה [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות חגים ומועדים
רבקה-תפארת חקק
רשמתי את כל פרטי ההודעה: שמו של המודיע ושמו של הנפטר... אבל, רגע לאחר מכן, הוזעקתי לקבל פקס עם הודעה דחופה לשר
עידן יוסף
הנחיות ענף ההלכה ברבנות הצבאית: חיילים המעוניינים לצום בתענית אסתר רשאים לעשות זאת, למעט חיילים העוסקים בלחימה או בפעילות ביטחונית    קריאת המגילה בשטח אויב תתבצע רק בהתאם להנחיות המפקדים ובחלק מהמקרים ניתן להקדימה    חייל שלא יוכל להעביר מתנות לאביונים יפריש את הכסף עבורם ויתן להם כשיתאפשר    לוחמים אסורים בשתיית יין בפורים, כיוון שעליהם לשמור על צלילות דעת
עדנה ויג
ניתוח שיר פורימי של הרצל חקק    לכבוד חג פורים השנה בחרתי לחשוף פּן פחות מוכר בשירתו של הרצל חקק והוא כתיבת שירי ילדים
עמנואל בן-סבו
העם בישראל מסרב לקבל את "התרעות" הגורמים הצבאיים והפוליטיים, העם מתנגד בנחרצות למהלכי האימים עליו ומוכן להתמודדות מול מפיצי עלילת "אל-אקצה בסכנה" ושאר עלילות כזב
גדי חיטמן
במציאות בה צה"ל מתוח עד קצה גבול היכולת והמשטרה נערכת לפזר את כוחותיה באזור ירושלים וברחבי הארץ, ראוי לתת את הדעת על מספר נקודות חשובות בהתקרב חודש רמדאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il