מאז תחילת מלחמת חרבות ברזל, מערכת הביטחון וממשלת ישראל יישמו בעיקר את תוכנית "מרחק בטוח". תוכנית "מלון אורחים" כלל לא הופעלה ולכן הרשויות המקומיות לא נדרשו לטפל במפונים. עם זאת, רשויות מסוימות לקחו אחריות וטיפלו במפונים שפונו למלונות במרחב שלהם (דוגמת תל אביב, הרצליה ואילת). במקרים אחרים, דוגמת מועצה אזורית תמר (מועצה קטנה), היה קושי אובייקטיבי בטיפול באוכלוסייה רבה שפונתה למלונות ים המלח.
החלטת הממשלה מ-12 באוקטובר 2023 אישרה בדיעבד את פינוי אוכלוסייה המצויה בטווח ארבעת הקילומטרים (15,800 תושבים) מגדר רצועת עזה, בהתאם לתוכנית "מרחק בטוח" שהחלה מעשית כבר ב-7 באוקטובר. בנוסף נקבע מתן מענק כספי לתושבים הגרים בטווח 7-0 קילומטרים מגדר הרצועה אשר החליטו להתפנות באופן עצמאי.
החלטת הממשלה מ-18 באוקטובר אישרה בדיעבד את החלטת מערכת הביטחון לפינוי יישובים בטווח שני קילומטרים מהגבול בצפון (27,000 תושבים), בהתאם לתוכנית צה"ל "מרחק בטוח צפון". בנוסף, ההחלטה הסמיכה את שר הביטחון לקבוע תוכניות לפינוי האוכלוסייה ביישובים בטווח 5-2 קילומטרים. מכוח סמכות זו ובהתאם להמלצת צה"ל הנחה שר הביטחון ב-20 באוקטובר לפנות את תושבי קריית שמונה (23,000 תושבים) ואת התושבים בטווח 3.5-2 קילומטרים (22 באוקטובר, 11,000 תושבים). כיום, רוב גדול של היישובים בטווח 5-3.5 קילומטרם התפנו באופן עצמאי משהוחלט שלא לפנותם, אך 3,000 תושבים נותרו בבתיהם.
החלטת הממשלה מ-19 אוקטובר נועדה לסייע בפינוי שתי קבוצות מובחנות בקרב תושבי אשקלון: תושבים המתגוררים במבנים ללא מרחב מוגן דירתי או קומתי (24,000 תושבים) וקשישים ומחוסרי עורף משפחתי יציב (3,000 תושבים). סיוע זה, בדרך של לינה ושירותי הארחה, נקבע לאור המספר הרב במיוחד של רקטות וטילים שכוונו לעבר אשקלון בשבועות הראשונים למלחמה.
החלטת הממשלה מ-23 באוקטובר אישרה בדיעבד את פינוי תושבי שדרות (31,000 תושבים) ויישובים בטווח של 7-4 קילומטר מגבול עזה (17,500 תושבים) במסגרת תוכנית "משב רוח".
תקופת הפינוי הוארכה מספר פעמים ונכון לכתיבת שורות אלה נקבע כי מפונים שפונו למלונות יוכלו לשהות בהם עד 7 ביולי 2024 (פרט לתושבי אשקלון, שמועד הפינוי שלהם הסתיים בנובמבר 2023). לצד זאת, המדינה מאפשרת חזרה של תושבים ליישובי העוטף, ומספר גובר של תושבים בוחרים באפשרות זו.
נכון לכתיבת מאמר זה פונו או התפנו עצמאית 253,000 אזרחים. לאחרונה, החל תהליך חזרה של תושבים לגזרת עוטף עזה. הנושא מצוי במחלוקת בין התושבים לבין עצמם ובינם לבין ראשי הרשויות. ישנם תושבים שרוצים לחזור ואחרים המתנגדים לחזרה תוך התייחסות לשיקולים ביטחוניים, כלכליים או רגשיים. קיים קושי אובייקטיבי של הרשויות להעניק את כלל השירותים לתושביהן – מה שמקשה על החזרה.