X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  כתבות
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
ישראל בדרך לממשל צבאי זמני בצפון הרצועה
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים

החלטתו של הנשיא הפלשתיני מחמוד עבאס למנות את מוחמד מוצטפא לתפקיד ראש הממשלה החדש, לאחר שקיבל את התפטרותו של מוחמד א-שתייה, לא הייתה בחזקת הפתעה. מוצטפא דומה לקודמו ולמעשה עבאס החליף מקורב אחד במקורב אחר ושניהם אנשי פתח.
מוצטפא הוא חבר המועצה המרכזית של אש"ף ויועצו הכלכלי של עבאס. הוא נתפס בציבוריות הפלשתינית כמעורב בהכשרת שחיתויות כלכליות שקשורים בהן עבאס עצמו ובני משפחתו על חשבון החברה הפלשתינית וכלכלתה. מוצטפא מקובל על מעגל המקורבים לעבאס - בכירי פתח, הנמנים על הנהגת החוץ שהגיעה ליהודה ושומרון ורצועת עזה בעקבות הסכמי אוסלו, והוא מסמלי הניכור שבין הנהגת החוץ, המואשמת בנהנתנות ושחיתות, לבין הציבור הפלשתיני.
מינויו של מוצטפא עורר את זעמם של חמאס ושאר הארגונים הפלשתינים, בדגש על חזיתות הסירוב. אלא שהעימות שנתגלע בין פתח לחמאס האפיל על כל השאר. התנגדות חמאס למינוי בטיעון שמדובר במהלך לא-דמוקרטי, המדיר את חמאס ואת רצועת עזה, הוביל לתגובה חריפה במיוחד של פתח, שכללה גם האשמת חמאס כשלוח אירני וכמי שהביא על העם הפלשתיני נכבה הגרועה מזו של 1948.
היריבות בין פתח לחמאס, ששורשיה אידאולוגיים עקרוניים, מתמקדת בתחרות על הובלת המאבק הלאומי הפלשתיני. בימים אלה, את מה שרואה חמאס כמלחמת השחרור הלאומית בקנה מידה היסטורי, המזכיר את ניצחון צלאח א-דין על הצלבנים, מגדיר פתח כאסון לאומי חמור ביותר. חמאס עושה כל מאמץ כדי לשמר את שליטתו ברצועת עזה ולחזק את אחיזתו האזרחית גם באזורים שכבר נכבשו וטוהרו על-ידי צה"ל בצפון הרצועה, במטרה לשכנע את האוכלוסייה המקומית, שהרשות הפלשתינית נותרת החלופה גם ליום שאחרי המלחמה.

מאג'ד פרג' ואנשי פתח
מוצטפא ועבאס. עוד מקורב המואשם בשחיתות

בתנאים אלה, קשה לראות התפייסות בין חמאס לפתח. במובנים רבים, שוב חוזר אותו ניגון, המוכר מאז השתלט חמאס על רצועת עזה ביוני 2007. מאמצים רבים של מתווכים אזוריים עולים על שרטון ברגע האמת. בעת הנוכחית, עבאס מצפה להודעה חד-צדדית של חמאס בדבר ויתור על השלטון ברצועת עזה ועל הסכמה לכניסת ממשלת אחדות טכנוקרטית פלשתינית לעזה ללא תנאי.
במילים אחרות: עבאס מבקש להציג נחישות שלא לספק לחמאס תמורה בגין מתקפת 7 באוקטובר והמלחמה ושלא לאפשר לו לשרוד כגורם פוליטי בזירה הפלשתינית. למשבר שנוצר ולפער בין הצדדים יש משמעות יתרה בשל החתירה האמריקנית ושל הרשות הפלשתינית, בגיבוי חלקי של גורמים במערכת הביטחון הישראלית, לחזרת הרשות לרצועת עזה ככתובת אזרחית וביטחונית לניהולה ולשיקומה.
בהקשר זה הוזכר מאג'ד פרג', ראש המודיעין הכללי ויועצו הביטחוני הקרוב של עבאס, כמי שיוכל להוביל את המשימה. פרג', הנהנה מאמונם של אבו מאזן והממשל האמריקני ומוערך על-ידי מערכת הביטחון הישראלית, הוא גם אויב מושבע של חמאס, שאף ניסה להתנקש בחייו בשל רדיפתו הנחושה והעיקשת את חמאס בשטחי הרשות הפלשתינית.
בין היתר, עלה רעיון לאתר 7,000 אנשי פתח ברצועה ולהכשירם צבאית על-ידי כוחות אמריקנים בירדן, לני החזרתם ככוח ביטחוני ושיטורי לרצועה בפיקודו של פרג'. אולם לא ברור מה משכנע את התומכים בשיבת הרשות הפלשתינית לעזה שמדובר ברעיון ישים, במציאות בה הרשות והעומד בראשה סובלים מגירעון עמוק בלגיטימיות ציבורית, נתפסים בעיני הציבור הפלשתיני כנטל ורוב מוחלט שלו דורש מזה זמן מעבאס להתפטר, וגם משנפער מחדש הפער העמוק בין חמאס לפתח.
אמנם, מנהיגי חמאס הכריזו שהארגון אינו מעוניין לחזור לשלוט ברצועת עזה ומוכן שהרשות הפלשתינית תנהל באזור את ההיבטים האזרחיים, אך דורש שאופן השליטה יתואם עימו. חוסאם בדראן, חבר הלשכה המדינית של חמאס והממונה על הקשר עם פתח, אף הכריז בוועידה של הארגונים הפלשתינים שנערכה במוסקבה (26.2.24), שחמאס מסכים לכינון ממשלת טכנוקרטים שמקור הסמכות שלה יהיה אש"ף. כן הצהיר שחמאס מוכן להיכנס לאש"ף ללא תנאים מוקדמים ולקבל את תוכנית אש"ף לפתרון מדיני לסכסוך עם ישראל על-פי החלטות האו"ם. אלא שהכרזות אלה אינן מעידות, כי חמאס יהיה מוכן למסור את נשקו ולהכפיף את כוחו הצבאי למנגנוני הביטחון של הרשות הפלשתינית.
לאמירות האלו יש להתייחס בדומה למסמך המדיניות שפרסם חאלד משעל במאי 2017. היה זה ביטוי לפרגמטיזם של חמאס – לא ריכוך של החזון והיעד האולטימטיבי, אלא דרך חלופית למימושם לנוכח אילוצי השעה. שמירה על הכוח הצבאי היא בעיני חמאס בסיס ותנאי לפעולה על-פי מודל חיזבאללה: הרשות הפלשתינית תנהל את ענייני הרצועה האזרחיים, אך השליטה בפועל תיוותר כפופה לקני הרובים של חמאס.
כדי להדגיש קבל עם ועולם את נחישותו למנוע כל ניסיון לייצור חלופה מקומית לחמאס, לא היססו אנשי הארגון לרצוח את המוחתאר של חמולת דועמוש, שנחשדה כמוכנה להירתם למאמץ הסיוע ההומניטרי לרצועה והואשמה בשיתוף פעולה עם צה"ל. כדי להמחיש את המסר ולהדהדו, נרצח המוחתאר בלב הדיוואן החמולתי בצפון הרצועה.
יתרה מזאת: מינוי מוצטפא לראש הממשלה הוא אחיזת עיניים בכל הקשור לרפורמות משמעותיות ברשות הפלשתינית. עבאס והסובבים אותו אינם מעוניינים ברפורמות ולבטח לא בבחירות, העלולות להרחיקם ממוקדי השליטה וההשפעה. התרבות הארגונית של הרשות הוא שעתוק של התרבות המהפכנית של אש"ף ושל דפוסי פעולתו כארגון במהלך השנים. ההנהגה הקיימת לא יכולה באמת להוביל שינוי עומק ברשות, שמשמעותו היא שינוי עומק בשורות ההנהגה והודאה בכישלון דרכה עד כה.

שלוש המטרות שיש להציב
צריך שליטה אפקטיבית בשטח [צילום: דובר צה"ל]

גם פרג', הנחשב מקצוען, ענייני ורחוק יחסית מהעשייה הפוליטית, אינו מסוגל להתמודד עם האתגרים הביטחוניים בשטחים שבאחריות הרשות. בלי פעילות צה"ל בלב הערים הפלשתיניות ומחנות הפליטים, נראה שחמאס היה משלים את השתלטותו על הרשות. לכן, לא ברור כיצד מי שלא מצליח במשימה פחות מורכבת בגדה, יצליח בתנאים הייחודיים המורכבים של רצועת עזה לממש ולבסס שליטה ביטחונית ואזרחית, בפרט על-רקע המלחמה ובעקבותיה.
שום גורם ערבי, בינלאומי או ישראלי לא יסכים להשקיע בשיקום הרצועה כל עוד חמאס הוא הגורם השלטוני באזור. משמעות המשך העימות בין פתח לחמאס, כאשר חמאס נותר כישות שלטונית ברצועת עזה הלכה למעשה, היא שגם אם תושג הפסקת אש במלחמה וישוחררו החטופים הישראלים, פעולות הסיוע והשיקום האזרחיים בעזה לא יוכלו לצאת לדרך.
לנוכח מציאות זו, ישראל נדחקת לכיוון של הקמת ממשל צבאי זמני ברצועת עזה - ולו בשל העובדה שאין כל חלופה סבירה נוכחת. חמאס אינו אופציה, חזרת הרשות הפלשתינית לרצועה היא בחזקת חלום באספמיה ואין מנגנון אזורי או בינלאומי שמוכן לפעולה. בהעדר גורם שליטה אפקטיבי בשטח, לא תוכל ישראל להבטיח את הגעת הסיוע ההומניטרי ליעדו.
בהעדר חלופה שלטונית לחמאס, תמשיך האוכלוסייה המקומית להאמין בהיתכנות הישרדותו ושלטונו של הארגון, והנהגתו תשאב עידוד מהלחץ המופעל על ישראל ומיכולתו לשקם את אחיזתו האזרחית והצבאית גם במרחבים שנכבשו על-ידי ישראל (כמו למשל בבית החולים שיפא ופעולת צה"ל שם השבוע) - מה שיוביל בתורו להקשחת עמדות במו"מ לשחרור החטופים ולהפסקת המלחמה.
לפיכך, על ישראל להכריז בשלב זה על הקמת ממשל צבאי שיוגדר זמני בצפון הרצועה, שבו מספר קטן יחסית של תושבים ותשתיות מוחלשות של החמאס, ובשטחים אחרים ברצועה בהתאם לנסיבות שיתפתחו, ולהציב שלוש מטרות:
• הבטחת הגעתו של הסיוע ההומניטרי ליעדו שלא באמצעות חמאס ובדרך בטוחה, שתמנע אנדרלמוסיה, כאוס ונפגעים בצד הפלשתיני.
• איתות ברור להנהגת חמאס ולאוכלוסייה הפלשתינית שחמאס כבר אינו חלופה, מה שעשוי להוביל להחלשת התמיכה העממית בו.
• הכשרת השטח והתנאים לכניסת כוח משימה רב-לאומי או אזורי או שילוב בין השניים והעברת הסמכויות לניהול השטח והאוכלוסייה והתחלת תהליך השיקום לאותו כוח, שגם ישא באחריות לאימון וחניכה של מינהל מקומי לקראת עצמאות פלשתינית בניהול הרצועה.

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  22/03/2024   |   עודכן:  22/03/2024
+הקונספציה במבחן 7 באוקטובר
13:03 23/03/24  |  ד"ר רפאל בוכניק-חן   |   לרשימה המלאה

מידת מרכזיותה של הקונספציה במחדל הקולוסלי של ה-7 באוקטובר 2023, הוא מושא לפולמוס דינמי בין מומחים ופרשנים בתקשורת הישראלית. האמנם כך?  ▪  מחקר השוואתי בין הכשלים המודיעיניים של אוקטובר 1973 לבין אלו של אוקטובר 2023, מחדד תובנה לפיה סימנים מעידים איתנים, גם בסמוך לשעת ה"ש", יש בכוחם לאיין את הקונספציה ולתת סיפק בידי המערכת הצבאית להיערך לקדם את פני האיום

[צילום: AP]
+צה"ל תקף מבנה צבאי של חיזבאללה במרחב עייתא א-שעב
16:19 22/03/24  |  עידן יוסף

מטוסי קרב תקפו מבנה צבאי של ארגון חיזבאללה במרחב עייתא א-שעב שבדרום לבנון.
במהלך היום זוהו מספר שיגורים לעבר מרחב מטולה, צה"ל תקף את מקורות הירי בשטח לבנון.
בהמשך להתרעות על חדירת כלי טיס עוין במרחב הגליל המערבי, לוחמי ההגנה האווירית יירטו מטרה אווירית חשודה שחצתה משטח לבנון.

+וטו רוסי-סיני סיכל את הצעת ארה"ב להפסקת אש הקשורה להחזרת החטופים
16:12 22/03/24  |  עידן יוסף

רוסיה וסין הטילו וטו במועצת הביטחון של האו״ם על ההצעה האמריקנית שקראה להפסקת אש בתמורה לשחרור חטופים, לראשונה מתחילת המלחמה.
הצעת ארה"ב נועדה לקדם, בעידודה של המועצה, את מתווה הפסקת האש ושחרור החטופים עליו דנים כעת בדוחא.
נשיא צרפת עמנואל מקרון מסר בעקבות הווטו של סין ורוסיה - "נקדם במועצת הביטחון הצעה חדשה להפסקת אש".

+נתניהו לבלינקן: אם נצטרך - ניכנס לרפיח בלי תמיכת ארה״ב
15:40 22/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

ראש הממשלה אמר נתניהו לשר החוץ האמריקני: "אין לנו דרך לנצח בלי להיכנס לרפיח, מקווה שנעשה זאת בתמיכתכם"  ▪  בלינקן באזהרה לקבינט המלחמה: "המשך המלחמה ללא תוכנית ליום שארחי מסכן את ביטחון ישראל"

נתניהו ובלינקן. פערים [צילום: איתי בית און/לע"מ]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל בדרך לממשל צבאי זמני בצפון הרצועה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ביפן היה ממשל צבאי 7 שנים
אביטל  |  23/03/24 07:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת חרבות ברזל
עידן יוסף
ראש הממשלה אמר נתניהו לשר החוץ האמריקני: "אין לנו דרך לנצח בלי להיכנס לרפיח, מקווה שנעשה זאת בתמיכתכם"    בלינקן באזהרה לקבינט המלחמה: "המשך המלחמה ללא תוכנית ליום שארחי מסכן את ביטחון ישראל"
איתן קלינסקי
טובה חוכמת השיח המדיני מהפעלת כלי הקרב, לשם כך יש גם לאמץ הצעת ארה"ב, מדינה ידידותית לישראל
עידן יוסף
מג"ד 82 בחטיבה 7 בשריון הנמצא כעת בלחימה בח'אן יונס ננזף על-ידי מפקד החטיבה לאחר שבניגוד לפקודות הביע תמיכה בהתיישבות יהודית בעזה    בשבוע שעבר ננזף תא"ל דן גולדפוס על נאום שנשא בו קרא למנהיגים "להיות ראויים לנו"
ירון פרידמן
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלגים הפלשתינים ומטיל את האחריות אך ורק על ישראל. ומי מאשים את חמאס?
עידן יוסף
בפצועים אחד אנוש ושניים קשה    בתום קרב יריות שנמשך 5 שעות הצליחו הכוחות לפגוע במחבל    כלים אוויריים הועלו לסריקה ולתקיפה    ראש מועצת בנימין: "מאז תחילת המלחמה אנחנו מתריעים בדיוק על המקום הזה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il