X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הזרים סיוע ב-1.9 טריליון דולר [צילום: אלכס ברנדון, AP]
הקורונה מרחפת מעל הבחירות לנשיאות ארה"ב
למרות שטראמפ היה הנשיא בשיא המגיפה וביידן הוביל את ההתאוששות ממנה, תפיסות הציבור לגביה הפוכות - ומשפיעות גם על מצב הרוח הכללי ועל חוסר האמון בממשלה ככזו, מדווח ניו-יורק טיימס

במארס 2020, כאשר ג'ו ביידן ודונלד טראמפ התמודדו לראשונה על נשיאות ארה"ב, החיים בארה"ב השתנו לבלתי הכר בשל הקורונה. ארבע שנים מאוחר יותר, הנגיף נעלם ממודעות הציבור ומן הקמפיינים. אבל למרות זאת, הקורונה מטילה צל ככוח חברתי ופוליטי ומשפיעה על האופן בו הבוחרים מרגישים כלפי מדינתם, ממשלתם והפוליטיקה שלהם – כותב ניו-יורק טיימס.
אמון הציבור במוסדות – הנשיאות, בתי ספר ציבוריים, המערכת הפלילית, התקשורת, הקונגרס – צנח בסקרים שלאחר הקורונה וטרם התאושש. המגיפה העצימה את חוסר האמון בממשלה, תחושה אותה טראמפ ובעלי בריתו מנצלים לטובתם. חששות מפני אלימות פוליטית, אפילו מלחמת אזרחים, מצויים בשיאם בעוד מדד האושר של האמריקנים ירד לשפל. הדעות לגבי המצב הכלכלי ועתידה של ארה"ב נותרות עגומות, למרות שהיא הצליחה לחמוק ממיתון.
המשרדים הריקים במרכזי הערים תורמות לתחושה שההתאוששות טרם הושלמה. דכאונות וחרדות עודם ניכרים, במיוחד בקרב בוגרים צעירים. התלמידים עודם מצויים בפיגור במתימטיקה וקריאה בעקבות סגירת בתי הספר. אפילו חדשות טובות מתקבלות בספקנות: ה-FBI מסר החודש שהפשיעה ירדה משמעותית ב-2023, אבל סקרים מסוף השנה שעברה מלמדים שהציבור סבור שההפך הוא הנכון.
נבחרי ציבור, אסטרטגים, היסטוריונים וסוציולוגים אומרים שההשלכות המתמשכות של הקורונה ניכרות כיום בוויכוחים על אינפלציה, חינוך, בריאות הציבור, חובות סטודנטים, פשיעה ואמון בדמוקרטיה עצמה. הטראומה המתמשכת תורמת לתחושה של מבוכה לאומית אותה מבטאים הבוחרים בסקרים ובקבוצות מיקוד – ענן הפוגע בביידן ומסייע לטראמפ.
ממשל ביידן העביר חבילה ענקית של חקיקה וצווים אשר הוציאו את ארה"ב מהמשבר, אבל הבוחרים נותנים לנשיא קרדיט חלקי בלבד על הישגיו וממשיכים להיות פסימיים לגבי הכלכלה ועתידה של המדינה. טראמפ היה הנשיא בחלק הקשה ביותר של המגיפה, אך הצליח למצב את עצמו כמי שבתקופתו המדינה הייתה משגשגת יותר ובטוחה יותר, וממשיך להוביל בסקרים.
פיליפ זליכוב, עורך דין שניהל את ועדת החקירה ל-9/11, המגדיר את עצמו כעצמאי מבחינה פוליטית אך מתנגד לטראמפ, טוען שממשל ביידן הניח מאחוריו את הקורונה מהר מדי. הממשל לא ניהל חקירה של המשבר ולא פיתח חבילה רצינית של רפורמות בתגובה אליו, ובכך יצר את הרושם שהממשל כשל ולא רוצה לדבר יותר על הנושא, הוא מסביר. זליכוב הוביל קבוצה של 30 מומחים שחקרו את ההתמודדות עם הקורונה, ואומר כי הממשל לא הסביר כיצד התחולל המשבר – מה שמגביר את חוסר האמון במוסדות ומשחק לטובתו של טראמפ הטוען בכזב שהמערכת רקובה.

רק קנדי ג'וניור מדבר על המגיפה
המדינות הרפובליקניות חזרו לשגרה מהר יותר [צילום: אלכס ברנדון, AP]

ביידן עצמו טוען, כי הוא חילץ את האומה ממשבר עמוק והוביל אותה להתאוששות הגדולה בתולדותיה, ומאשים את טראמפ באחריות לזכרונות האימה של הציבור מן המגיפה. עוזריו אומרים שהם ערים לירידה באמון בממשל, והם פועלים להגיע לבוחרים באמצעות בני משפחה, חברים ומשפיענים כדי לנסות ולשנות את דעתם.
הטיימס מזכיר, כי ממשל טראמפ נקט צעדים חשובים כגון מימון הפיתוח המואץ של החיסון שאפשר את החזרה לשגרה. עם זאת, טראמפ עצמו מדבר רק לעיתים רחוקות על המגיפה – לרוב כדי להאשים את סין באחריות. רק המועמד העצמאי רוברט קנדי הבן, אשר נודע בהתנגדותו לחיסונים ובתמיכתו בתיאוריות קונספירציה, מדבר עליה תכופות ובעיקר כדי לטעון שהממשל מושחת.
כל דיון פוליטי על הקורונה מסתבך בשל העובדה שהאמריקנים חוו אותה בצורות שונות מאוד. בקליפורניה, ניו-יורק ומדינות אחרות בשליטת הדמוקרטים, בתי הספר והעסקים היו במגבלות עמוק לתוך 2021. בפלורידה, ג'ורג'יה ומדינות רפובליקניות נוספות, החיים חזרו למסלולם די במהירות למרות שמספר המתים הלך ועלה. מאז, הזכרונות צבועים בגוונים פוליטיים, לצד השלכות בדיעבד של הדעות לגבי החיסון.
רבים מן הרפובליקנים וגם חלק מהדמוקרטים חשים תסכול מטיפולו של ביידן בקורונה ובהתאוששות ממנה. מבחינת רבים מן הרפובליקנים, הקורונה גם חיזקה את התחושה שהממשלה ככזו גורמת יותר נזק מאשר תועלת. דמוקרטים אומרים, כי התרעומת המתמשכת על מחירי המזון הגבוהים ודאגות יום-יומיות אחרות, הם חלק מהסיבה לכך שביידן מתקשה לקבל הכרה בהישגיו למרות השיפור במצב הכלכלי.
ביידן העביר שורה של חוקים חשובים, כולל השקעה של טריליון דולר בתשתיות, חבילת סיוע בקורונה ב-1.9 טריליון דולר והשקעות ניכרות במאבק בשינויי האקלים. אבל כמה מתוכניותיו שלאחר הקורונה, עם ההשפעה הגדולה ביותר על חיי היום-יום, כבר פקעו. הקונגרס לא האריך את הטבות המס שהעניקו למשקי הבית תמיכה חודשית במזומן. סיוע בעשרות מיליוני דולרים למעונות יום הסתיים גם הוא וחלקם נסגרו. החזר הלוואות סטודנטים הוקפא בזמן הקורונה, אבל בית המשפט העליון פסל את תוכניתו של ביידן למחוק הלוואות בהיקף של 430 מיליארד דולר; הממשל מוחק כעת סכומים קטנים יותר, בהדרגה.

הכתבה המלאה
תאריך:  25/03/24   |   עודכן:  25/03/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הקורונה מרחפת מעל הבחירות לנשיאות ארה"ב
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איתמר לוין
ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, מותח - במאמר באקונומיסט - ביקורת חריפה ביותר הן על טראמפ והן על ביידן בתחום מדיניות החוץ וקובע: לא משנה מי ייבחר; אויביה של ארה"ב ישמחו
איתמר לוין
לנשיא ולדמוקרטים היו בקופה 130 מיליון דולר בתחילת פברואר - פי שלושה מאשר לקודמו ולרפובליקנים    ניו-יורק טיימס מזכיר, שטראמפ משתמש בתרומות גם לכיסוי הוצאותיו המשפטיות
איתמר לוין
הצעדים שמתכנן טראמפ אם ייבחר לנשיאות יהיו הרי אסון למשק, טוען אקונומיסט, אך גם ביידן מדבר על מהלכים שיפגעו קשות בכלכלה    שניהם צריכים להבין שהשוק החופשי הוא יסוד העושר של ארה"ב
צבי גיל
ה"נאום לאומה" היה מכוון הפעם לא רק לשני בתי הקונגרס אלא לכל האמריקניים ומבחינה זאת זה היה נאום בחירות מובהק ומוצלח מאוד שזכה לקהל צופים אדיר ששום מועמד במערכת הבחירות לא קיבל
איתמר לוין
ניו-יורק טיימס חזר לפעמים הקודמות בהם מי שהפסידו בבחירות לנשיאות ארה"ב - כולל נשיאים - ניסו ולעיתים גם הצליחו להתמודד שוב ואפילו להיבחר שוב. ברוב המקרים, לכלכלה הייתה חשיבות רבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il