X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
אין אזכור [צילום: אלי אלון]
ניסוח תמוה של שלט רח' סמילנסקי בת"א
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב" משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו של דוד סמילנסקי מחמשת מייסדי תל אביב, גם לא לעובדה שהיה חבר הוועד הראשון של העיר ומזכיר וגזבר הגימנסיה "הרצליה" בתל אביב
רחוב סמילנסקי מראה כללי [צילום: אלי אלון]

דוד סמילנסקי היה מחמשת מייסדי תל אביב (אחוזת-בית). חבר הוועד הראשון של העיר, סופר, פובליציסט מזכיר וגזבר הגימנסיה העברית הרצליה. לא ברור מי ולמה בחר לנסח את שלט הרחוב על שמו בתל אביב בכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב".
בצפונה של תל אביב. באזור רחובות פנקס ויצמן (ליד כיכר המדינה) מרוכזים מספר רחובות הנקראים על שם מייסדי וראשוני תל אביב כמו למשל: עקיבא אריה (וייס), יצחק חיותמן, יחזקאל דנין, ובהם גם רחוב סמילנסקי ע"ש דוד סמילנסקי מחמשת ראשוני מייסדי תל אביב.
עברתי בימים אלה ברחוב סמילנסקי. רחוב שקט באורך של כ-600 מטרים (הערכה) ובו לרוב וילות. בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב" (ראו צילום שצילמתי ).
משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו של דוד סמילנסקי מחמשת מייסדי תל אביב, גם לא לעובדה שהיה חבר הוועד הראשון של העיר ומזכיר וגזבר הגימנסיה "הרצליה" בתל אביב. גם לא מוזכר בשלט היותו של סמילנסקי סופר פובליציסט אשר פרסם מאמרים רבים בעיתונות הארץ ישראלית וכתב מספר ספרים על תולדות העיר וראשוניה. סמילנסקי אומנם שימש במשך 6 שנים בשנים 1927-1921,מנהל מחלקת המים והמאור בעיריית תל אביב, אבל האם זה היה עיקר פעילותו של פעיל ציוני ואיש ציבור זה? ודאי שלא. תסכימו איתי אני מניח, שמדובר בניסוח תמוה אפילו ומרושל משהו של שלט הרחוב. שואל לא יודע, מי מנסח את הכיתוב על רחובות תל אביב?
דוד סמילנסקי - פרקי חייו
ואם בדוד סמילנסקי עסקינן, כמה מילים על-אודותיו כדי לתת לו את הכבוד המגיע לו: הוא נולד בשנת 1875 לישראל ואסתר שיינדל, בפלך קייב שבאוקראינה שהייתה אז בשליטת האימפריה הרוסית. עלה ארצה לראשונה כנער בן 16בעלייה הראשונה ב-1891. היה פועל בראשון לציון ובגדרה והיה מראשוני חדרה. בחדרה חלה בקדחת ונאלץ לחזור לבית משפחתו באוקראינה שם היה עוזרו של המנהיג הציוני זאב טיומקין ועסק בפעילות ציונית. עלה שוב ב-1906, רכש פרדס והיה פעיל במועדון ישורון ביפו. נמנה עם חמשת המייסדים של שכונת אחוזת בית (יחד עם מאיר דיזנגוף, יחזקאל דנין עקיבא אריה ויס ויצחק חיותמן). סמילנסקי נבחר כחבר הוועד הראשון של אחוזת בית והיה מראשוני חברי מועצת תל אביב ובמקביל שימש מזכיר וגזבר הגימנסיה העברית הרצליה.
ב-1902 נשא סמילנסקי לאשה את שרה בלומה בתם של ניסן ופסיה בלוצרקובסקי, שנמנו עם 66 המשפחות הראשונות של תל אביב. הזוג דוד ובלומה בנו ב-1910 את ביתם ברחוב יהודה הלוי 30 שהיה אחד מארבעת הבתים הראשונים של תל אביב. ב-1 במרס 1919 נולד לדוד ובלומה סמילנסקי בנם יחידם שמעיה סמילנסקי, לימים שמעיה סמילן דיפלומט ומראשוני משרד החוץ הישראלי, שהיה נשוי לקריינית הרדיו הנודעת רות שפירא סמילן.
רעייתו של דוד סמילנסקי שרה בלומה נפטרה בשנת 1922 כנראה, מהתקף לב בחוף ימה של תל אביב ודוד נישא בשנית בשנת 1923 לרופאה מרים קיסילובה.
דוד סמילנסקי פרסם מאמרים רבים בעיתונות הארץ ישראלית וכתב מספר ספרים על תולדות העיר וראשוניה. בין ספריו: "עם בני ארצי ועירי - פרשות אישים ופרקי זיכרונות, ו"תל אביב עיר נולדת": סיפורן של תל אביב וארץ-ישראל בתקופת העלייה השנייה.
דוד סמילנסקי היה דודו של הסופר ס. יזהר (דוד ואביו של יזהר זאב סמילנסקי היו אחים) . סמילנסקי נפטר בביתו ב-2 בנובמבר 1953 בגיל 78 ונטמן בבית הקברות טרומפלדור בתל אביב .

תאריך:  27/03/2024   |   עודכן:  27/03/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ניסוח תמוה של שלט רח' סמילנסקי בת"א
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זלמן שובל
"אוי לי מיצרי אוי לי מיוצרי" אומר הפתגם התלמודי ויכולנו להוסיף "אושרנו שלא אנחנו צריכים להחליט", אבל זו, כמובן, טעות שכן למה שהעם האמריקני השסוע יחליט ב-4 בנובמבר תהייה השפעה גם על עתיד מדינת ישראל
איתן קלינסקי
את תבונתו של קהלת יש להפעיל באלו הימים, כשאנחנו מנהלים את המלחמה הצודקת נגד החמאס הרצחני והאכזרי, שרצח ביום שבת בתשרי תשפ"ד 1,400 יהודים, אנשי עמל ובני נוער שחגגו, ושכל "חטאם" בעיני רוצחי החמאס האכזריים הוא היותם יהודים
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
שיר טורם-הספרי
מספר המפונים מהגליל, יש לומר פליטים, נאמד באופן רשמי בכ-100 אלף. בפועל המספר גדול אף יותר    דה פקטו כל חבל הארץ הממוקם מהעיר כרמיאל צפונה לגבול הלבנון, הפך להיות "רצועת ביטחון" לכל דבר ועניין
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il