X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
מקלב ורגב. שינוי הסטטוס-קוו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
תחקיר News1
במשמרת של רגב ומקלב: משרד התחבורה הורה להעסיק פקחי אוטובוסים בשבת
בעיצומה של מגפת הקורונה, שינה משרד התחבורה את נוהל פקחי התחבורה הציבורית וחייב להעביד אותם גם בשבת, בניגוד לסטטוס-קוו, לתנאים המכרזיים ותוך הפרת דיני העבודה שרת התחבורה רגב אינה מוכנה לאשר או להכחיש את מעורבותה במחטף החשאי שנעשה בתקופת כהונתה הקודמת במשרד

ספטמבר 2020. הימים ימי מגפת הקורונה, והגבלות הבריאות משפיעות גם על תפקוד התחבורה הציבורית. השירות בימי החול מסתיים מוקדם מהרגיל, ובסופי-השבוע, כבר מיום שישי בבוקר, אין תחבורה ציבורית, למעט כמה קווים עירוניים שהוחרגו.
בדיוק בעיתוי הזה, יצאה מירושלים הנחיה שמבקשת לנצל את המצב שבו מדינה שלמה טרודה בקורונה ולהפוך סדרי דת ומדינה שהיו נהוגים עשרות שנים בכל הקשור לתחבורה הציבורית הפועלת בשבת, שכאמור - לא פעלה באותה עת.
מדובר בעדכון לנוהל "סמכות פקחים בתחבורה ציבורית" שהוציא משרד התחבורה, שבו נקבע - ללא כל דיון וללא כל הודעה לציבור - כי פקחי התחבורה הציבורית, שמאז קום המדינה אינם עובדים בשבת, יהיו חייבים מעתה לעבוד גם בימי המנוחה. הנחיה זו, שנשלחה למפעילי התחבורה הציבורית תחת הכותרת "פיקוח על תשלום דמי נסיעה בקו שירות באוטובוס", לא נעשתה בימיה של מרב מיכאלי כשרת התחבורה, אלא דווקא בימיה של מירי רגב מהליכוד, כשלצידה מכהן כסגן אורי מקלב מיהדות התורה - ממש כמו היום.

התוספות בנוהל החדש

בכל מכרזי התחבורה הציבורית מחויבים המפעילים להעסיק פקחים בכל ימות השבוע, תוך הדגשה שהעבודה בשבת תתחיל במוצאי השבת. אולם על-פי הנוהל המעודכן, מחויבים המפעילים להעסיק את הפקחים "בכל ימי הפעילות ללא יוצא מן הכלל, בכל שעה, מתחילת פעילות קו השירות ועד תום השירות, בשעות שיא ושפל". כלומר, חובת הבקרה והאכיפה תחול גם על אלפי הנסיעות שמבוצעות בשבת.
במסמך מטה של שרת התחבורה מיום 24.8.22 נקבע כי אכיפה אינה מהווה שירות חיוני ולכן ניתן לוותר על הפעלת פקחים בשבת. לשאלת News1, מדוע אפוא דורש המשרד מהמפעילים להפעיל בשבת שירות שאינו חיוני, סירבה מירי רגב להשיב, וגם לא לשאלה מדוע הנוהל שפורסם במהלך כהונתה הראשונה במשרד סותר את ההתחייבויות המכרזיות. רגב אינה מאשרת ואינה מכחישה את מעורבותה האישית בשינוי הנוהל. גם סגן השרה אורי מקלב בחר שלא לתת הסברים, אך בסביבתו הבהירו כי האחריות המיניסטריאלית היא רק על השרים לא על סגניהם.
בדוברות משרד התחבורה מסרבים להשיב עניינית לשאלות, אך מאשרים כי שינוי הנוהל נעשה לפני שנים אחדות. המשרד אומר כי "המפעילים מחויבים לבצע את הפיקוח לאורך שעות פעילות קווי השירות באשר הם בהתאם למוגדר במערכת הרישוי. עם זאת, מפעילי התחבורה הציבורית מתחייבים למלא אחר כל הוראות חוקי העבודה לרבות חוקי מגן, צווי הרחבה, ההסכמים קיבוציים, ההסדרים הקיבוציים והנוהג בענף התחבורה הציבורית באשר הוא. הפעלת פקחים מתבצעת כפוף לחוק שעות עבודה ומנוחה".

דוד יוסף, מנהל אגף פיקוח ובקרה במשרד התחבורה

בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית לא מקבלים את הסברי משרד התחבורה ואומרים כי בניגוד לתגובה שמסר משרד התחבורה, המשרד אומנם מחייב במכרזים את המפעילים לשמור על הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, אך בפועל מעלים עין מהפרת החוק. בתלונה שנשלחה לשרה רגב, לסגנה מקלב, למנכ"ל המשרד משה בן-זקן, לראש הרשות הארצית לתחבורה עידן מועלם ולראש אגף בכיר פיקוח, בקרה ואכיפה דוד יוסף, נכתב כי מפעילי התחבורה הציבורית מעסיקים עובדים ביום מנוחתם השבועית בניגוד לחוק, כראיה, הובאה חשיפת News1 מחודש יוני 2023, שבה פורסם כי פקח יהודי של אגד קנס בשבת קצין צה"ל. בתגובתה לאותה כתבה הודתה אגד כי היא מפרה את החוק ומעסיקה בשבת נהגים ופקחים בניגוד לחוק. במקרה האמור בוטל הקנס לקצין, אך למרות ההעסקה האסורה משרד התחבורה אינו מבטל את הקנסות לנוסעים ואינו מפחית מהניקוד המכרזי של המפעילים בעקבות הפרת החוזה מול המדינה.
בתלונתה למשרד, כותבת התנועה כי "הדרישה להעסיק פקחים בשבת היא קדימון מסוכן לדרישות להעסקת סדרנים, פועלי ניקיון, מוקדני שירות טלפוניים של המפעילים - לרבות במוקד המידע של משרד התחבורה, עובדי מחלקת אבדות, עובדי מחלקת פניות הציבור, בקרים חיצונים מטעם משרד התחבורה, כרטיסנים, קופאים, נהגי הסעות להסעת נהגים לעבודה, עובדי רכבי תחזוק, מאבטחי יחידת הביטחון החדשה ועוד. כל זאת תוך פגיעה חמורה בצביון השבת במדינת ישראל".
התנועה מציינת כי ההיתרים שניתנו לחלק מקווי התחבורה הציבורית לפעול בשבת, אין בהם כדי להתיר העסקת עובדים במנוחה השבועית. לדבריה, בעוד שהאיסור על העבדה ללא היתר של עובדים יהודים בשבת ידוע, קיים גם איסור להעביד גם עובד לא-יהודי שיום מנוחתו השבועי הוא שבת. ואכן על-פי נתוני משרד העבודה - יום מנוחתם השבועי של רוב העובדים הלא-יהודיים הוא שבת, ולא שישי או ראשון, ולכן גם בקווים המורשים לפעול בשבת חל איסור להעביד נהג או פקח.
"אחריות האכיפה היא אומנם של משרד העבודה בראשות השר יואב בן-צור, אך משרד התחבורה יודע שהתחבורה הציבורית בשבת פועלת בניגוד לדיני העבודה ומעלים עין", אומרים בתנועה.
עוד הוסיפו בתלונה כי "העבדה אסורה של בקרים [=פקחים, ע.י.] במנוחה השבועית יוצרת שתי בעיות נוספות - 1. קנס שנרשם לנוסע בידי בקר שמועסק בניגוד לחוק - בטל, ואף פותח פתח לתביעה אזרחית כנגד הפקח ומעסיקיו; 2. העסקתו בשבת של בקר לא-יהודי, שיום מנוחתו השבועי אינו שבת, פוגעת בתפעול השוטף, מאחר שהמעסיק חייב לתת לו יום מנוחה ביום שישי או ראשון, שבו תנועת הנוסעים והקווים ערה ומצריכה תגבור של בקרים (ולא ביום אחר בשבוע)".
לשאלת News1, מדוע נזכרה רק כעת להתלונן, נמסר מהתנועה למדינה יהודית: "שינוי הנוהל נעשה במחטף שקט הרחק מעיני הציבור, והנוסח החדש לא פורסם בזמן אמת לציבור. יתרה מכך, פעל המשרד לטשטש עקבות, ובסעיף אחר בנוהל נרשם כי 'פריסת נסיעות בקרה תבוצע בהתאם ובאופן יחסי להיקף הנסיעות המתבצעות בכל קו בימים שונים במהלך השבוע (יום א' - מוצ"ש)', מה שנתן אשליה כאילו הסטטוס-קוו נשמר והאכיפה תהיה במוצאי השבת ולא בשבת עצמה. עיון בנוסח המעודכן, שעתיד להיכנס לתוקף ב-1 באפריל 2024 מעלה כי מדובר בניסיון לתעתע".
כתב News1 מציין כי במהלך ישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור שעסקה בהתנהלות הפקחים, דרש היו"ר יצחק פינדרוס מנציגי משרד התחבורה לפרסם את הנוהל המעודכן להערות הציבור, אך המשרד לא נענה לבקשתו. ככת מסתבר, שההסתרה נועדה אולי להעלים את הדרישה מן המפעילים להעסיק את הפקחים גם בשבת.

תאריך:  31/03/2024   |   עודכן:  31/03/2024
+"פקחי אגד כולאים נוסעים באוטובוס; נהגים שמרחמים על הנוסעים נקנסים"
18:20 31/03/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

נציג העובדים של אגד חושף כי פקחי החברה תופסים נוסעים שלא תיקפו נסיעה, ומורים לנהג לעצור בתחנה הקרובה או לנסוע ישירות לתחנה המרכזית מבלי לפתוח דלתות עד להגעת המשטרה  ▪  פעולה בלתי חוקית זו גורמת לאנדרלמוסיה, ומונעת משאר הנוסעים לרדת בתחנת היעד  ▪  הוא פנה לאגד וביקש לקבוע הנחיות ברורות לנהגים, לבטל דוחות שהוגשו להם, ולאכוף את החוק  ▪  אגד מכחישה את הטענות

נהגים נקנסים על לא עוול בכפם [צילום ארכיון: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
במשמרת של רגב ומקלב: משרד התחבורה הורה להעסיק פקחי אוטובוסים בשבת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
תיראו מופתעים
ים תיכונית  |  31/03/24 09:54
2
על איזה מגיפה אתם מדברים?!?
אריה   |  1/04/24 17:12
3
יופי
יוסי  |  2/04/24 06:47
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
רכבת של חברת סטדלר נסעה אלפי קילומטרים עם מיכל אחד של מימן, וקבעה שיא גינס חדש    חברות נוספות מצטרפות למרוץ: אלסטום עם רכבות מימן, ואבטק עם קטרי משא חשמליים, וחברת Riding Sunbeams הבריטית רותמת אנרגיה סולארית
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר יתר תושבי הפריפריה
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים לאוצר המדינה
עידן יוסף
פרסום ראשון: רפורמת צדק תחבורתי נותנת הנחה של 50% לתושבי הפריפריה, אך אינה מסתפקת בהצגת ספח תעודת הזהות ולא מאפשרת הצגת אישור תושב, אלא דורשת מכל מי שלא משלם חשבון להשיג לעצמו אישור מעורך דין
עידן יוסף
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il