בתנועה למדינה יהודית ודמוקרטית לא מקבלים את הסברי משרד התחבורה ואומרים כי בניגוד לתגובה שמסר משרד התחבורה, המשרד אומנם מחייב במכרזים את המפעילים לשמור על הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה, אך בפועל מעלים עין מהפרת החוק. בתלונה שנשלחה לשרה רגב, לסגנה מקלב, למנכ"ל המשרד משה בן-זקן, לראש הרשות הארצית לתחבורה עידן מועלם ולראש אגף בכיר פיקוח, בקרה ואכיפה דוד יוסף, נכתב כי מפעילי התחבורה הציבורית מעסיקים עובדים ביום מנוחתם השבועית בניגוד לחוק, כראיה, הובאה חשיפת News1 מחודש יוני 2023, שבה פורסם כי פקח יהודי של אגד קנס בשבת קצין צה"ל. בתגובתה לאותה כתבה הודתה אגד כי היא מפרה את החוק ומעסיקה בשבת נהגים ופקחים בניגוד לחוק. במקרה האמור בוטל הקנס לקצין, אך למרות ההעסקה האסורה משרד התחבורה אינו מבטל את הקנסות לנוסעים ואינו מפחית מהניקוד המכרזי של המפעילים בעקבות הפרת החוזה מול המדינה.
בתלונתה למשרד, כותבת התנועה כי "הדרישה להעסיק פקחים בשבת היא קדימון מסוכן לדרישות להעסקת סדרנים, פועלי ניקיון, מוקדני שירות טלפוניים של המפעילים - לרבות במוקד המידע של משרד התחבורה, עובדי מחלקת אבדות, עובדי מחלקת פניות הציבור, בקרים חיצונים מטעם משרד התחבורה, כרטיסנים, קופאים, נהגי הסעות להסעת נהגים לעבודה, עובדי רכבי תחזוק, מאבטחי יחידת הביטחון החדשה ועוד. כל זאת תוך פגיעה חמורה בצביון השבת במדינת ישראל".
התנועה מציינת כי ההיתרים שניתנו לחלק מקווי התחבורה הציבורית לפעול בשבת, אין בהם כדי להתיר העסקת עובדים במנוחה השבועית. לדבריה, בעוד שהאיסור על העבדה ללא היתר של עובדים יהודים בשבת ידוע, קיים גם איסור להעביד גם עובד לא-יהודי שיום מנוחתו השבועי הוא שבת. ואכן על-פי נתוני משרד העבודה - יום מנוחתם השבועי של רוב העובדים הלא-יהודיים הוא שבת, ולא שישי או ראשון, ולכן גם בקווים המורשים לפעול בשבת חל איסור להעביד נהג או פקח.
"אחריות האכיפה היא אומנם של משרד העבודה בראשות השר יואב בן-צור, אך משרד התחבורה יודע שהתחבורה הציבורית בשבת פועלת בניגוד לדיני העבודה ומעלים עין", אומרים בתנועה.
עוד הוסיפו בתלונה כי "העבדה אסורה של בקרים [=פקחים, ע.י.] במנוחה השבועית יוצרת שתי בעיות נוספות - 1. קנס שנרשם לנוסע בידי בקר שמועסק בניגוד לחוק - בטל, ואף פותח פתח לתביעה אזרחית כנגד הפקח ומעסיקיו; 2. העסקתו בשבת של בקר לא-יהודי, שיום מנוחתו השבועי אינו שבת, פוגעת בתפעול השוטף, מאחר שהמעסיק חייב לתת לו יום מנוחה ביום שישי או ראשון, שבו תנועת הנוסעים והקווים ערה ומצריכה תגבור של בקרים (ולא ביום אחר בשבוע)".
לשאלת News1, מדוע נזכרה רק כעת להתלונן, נמסר מהתנועה למדינה יהודית: "שינוי הנוהל נעשה במחטף שקט הרחק מעיני הציבור, והנוסח החדש לא פורסם בזמן אמת לציבור. יתרה מכך, פעל המשרד לטשטש עקבות, ובסעיף אחר בנוהל נרשם כי 'פריסת נסיעות בקרה תבוצע בהתאם ובאופן יחסי להיקף הנסיעות המתבצעות בכל קו בימים שונים במהלך השבוע (יום א' - מוצ"ש)', מה שנתן אשליה כאילו הסטטוס-קוו נשמר והאכיפה תהיה במוצאי השבת ולא בשבת עצמה. עיון בנוסח המעודכן, שעתיד להיכנס לתוקף ב-1 באפריל 2024 מעלה כי מדובר בניסיון לתעתע".
כתב News1 מציין כי במהלך ישיבת הוועדה המיוחדת לפניות הציבור שעסקה בהתנהלות הפקחים, דרש היו"ר יצחק פינדרוס מנציגי משרד התחבורה לפרסם את הנוהל המעודכן
להערות הציבור, אך המשרד לא נענה לבקשתו. ככת מסתבר, שההסתרה נועדה אולי להעלים את הדרישה מן המפעילים להעסיק את הפקחים גם בשבת.