X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
בעיה הולכת מחמירה [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
השותף הטבעי של החרדים הוא השמאל הקיצוני
השקפת העולם של ראשי העולם החרדי והשמאל הישראלי הקיצוני הפוסט ציוני, מחוברת ביניהם אידיאולוגית, ואולי בעתיד גם פוליטית החיבור הזה עלול בעתיד לסכן את המפעל הציוני - המשך קיומה של מדינת ישראל כמדינה עצמאית שמשקפת את מילות ההמנון הלאומי - "להיות עם חופשי בארצנו - ארץ ציון וירושלים (גם אם המשיח, עדיין לא הגיע...)

ב-1.11.1936 כתב דוד בן-גוריון למנחם אוסישקין, מראשי התנועה הציונית, מכתב חשוב ובו קבע כי "העם היהודי הוא עם נבואי ולא עם ממלכתי. העבר הגלותי של העם היהודי", קבע בן-גוריון במכתבו "הנחיל לו הסדרים והרגלים העומדים בסתירה לחיי מדינה." ובן גוריון קבע לסיכום כי "העם היהודי חייב להתמודד עם מסורת אנטי ממלכתית שגובשה בעת ישיבתנו בגלות!"
כעבור שנים לא רבות, תוך כדי תהליך הקמת המדינה וזמן קצר אחרי שייסד אותה, בן-גוריון פעל להפוך את מדינת היהודים שזה עתה ייסד למדינה ממלכתית שתבטל את כל הסממנים של מדינה שבטית ומפוצלת -"ממעמד לעם", כתב על-כך מייסד המדינה במאמר מפורסם. בן-גוריון ביטל למשל את כל הזרמים השונים בחינוך, ייסד את זרם החינוך הממלכתי (חקיקת חוק חינוך ממלכתי"), ורק אפשר לחרדים ללמוד וללמד בזרם חינוך עצמאי משלהם "החינוך העצמאי". בן-גוריון סבר כי "היהודים החרדיים הם עולם הולך ונעלם, בעוד כמה עשרות שנים בודדות נוכל לראות דמות של יהודי חרדי רק במוזאון". בנושא הזה טעה כמובן מייסד המדינה וטעה בגדול...
בן גוריון דאג לייסד מוסדות ממלכתיים כמו "הביטוח הלאומי" ולחוקק חוקים שיבצרו את מעמד רשויות השלטון. הטעות הפאטאלית של מייסד המדינה שלא ביטל את זרם החינוך העצמאי של החרדים בגלל תחזיתו השגויה הנ"ל, גרמה לזרם החינוך החרדי העצמאי לפרוח. הודות לגידול הטבעי הגדול של החרדים, במיוחד ביחס לשאר חלקי האוכלוסייה, הבידול של החרדים מכלל החברה הישראלית הוא בולט ומשפיע לרעה על כלל החברה, עוצר את התקדמותה, מעמיס עליה מעמסה כלכלית אדירה והוא מנוגד בתכלית הניגוד לחזונו המוצדק של בן-גוריון להפוך את העם היהודי העצמאי בארצו החדשה לעם מלוכד, שכל אזרחיו שווי זכויות אך גם חובות לחברה, בקיצור עם נורמאלי!
תהליך הבידול של ה"חרדים" מהחברה הישראלית, הכולל סירוב ללמד את ילדיהם "לימודי ליבה" - לימודים בסיסיים של חשבון, אנגלית, מדעים ומחשב - גורם להם בכוונת מכוון של "מנהיגי החרדים" להתרחק משילוב בחברה הישראלית, דבר שלטווח בינוני וארוך, אם לא תהיה ממשלה חזקה שתכפה זאת עליהם (ממשלת נתניהו לפיד בנט ניסתה לעשות זאת בקדנציה הקצרה שלה, ממשלות נתניהו האחרונות, בגלל תלותן המוחלטת במפלגות החרדיות, ביטלו את כל החוקים שנועדו לשלב את החרדים בכלל החברה) יגרום לפיצול, פילוג והחלשה דרמטית ומסוכנת של החברה הישראלית ומדינת ישראל!
במשדר רדיו בתחנה הצבאית "גלי צה"ל (בהנחיית העיתונאית יעל דן) אמר כותב הטורים בעיתון ידיעות אחרונות, רענן שקד "כי אם יגיע לגן של בני לרגל יום-העצמאות חייל צה"ל קרבי לבוש במדים להסביר לילדים הרכים על מהותו וחשיבותו של צבא הגנה למדינת ישראל, אני מיד אוציא את ילדי מהגן באותו רגע! אנחנו מצפים שאי פעם יחול שינוי במצבנו הקיומי אם אנחנו מחנכים ילדים מגיל שלוש להיות חלק מאותו מצב קיומי ולהמשיך לתרום לו? אני לא מצליח להבין את הדבר הזה!"
"שחררו את עזה
השמאל הקיצוני הישראלי דומה במהותו לחרדים הקיצוניים -שניהם שוללים את קיומה של מדינת-ישראל, בזים לסמליה ומקוננים על לימוד פרקים היסטוריים מסוימים ש"גורמים להעצמת הלאומנות הישראלית!" לא מעט מנציגי השמאל הישראלי, כולל שרים כמו שולמית אלוני המנוחה, התלוננו בזמנו על מסעות תלמידים ישראלים לפולין! סרבן הגיוס דויד זוננשיין כתב מאמר בהארץ (14.4.2012) ובו קבע כי "אין ערך למסעות תלמידי ישראל לפולין! תופעה קורבנית זו היא עניין מסוכן מאוד, במיוחד, כשבידיהם של חברי המשלחות יופקד חודשים ספורים אחרי שובם מהמסע, נשק במסגרת שירותם בצבא ההגנה לישראל"! העיתונאי אורי משגב כתב בעיתון "הארץ, (15.2.2012) אחרי מטס של מטוסי חיל-האוויר הישראלי מעל מחנה ההשמדה אושוויץ כי "זוהי זילות זיכרון השואה ובכלל, המטס היה גרוטסקה!"
לפני כמה שנים נלכדו מספר צעירים חרדים ב"יד ושם" כאשר הם מרססים כתובות על אתרי הזיכרון שם בנוסח "תודה להיטלר שבגלל השואה, התנועה הציונית הצליחה להקים מדינה חילונית וכופרת!" והטייס הסרבן יונתן שפירא ריסס על חומות גטו ורשה את המשפט "שחררו את עזה"!
על-פי חלק ממנהיגי החרדים, התנועה הציונית היא האחראית לשואה - כמיטב גישת המסורת היהודית הגלותית! הרב שטיינמן, מהמנהיגים הבולטים של הזרם הליטאי קבע כי "לפני השואה היהודים הציונים ניסו להתגרות בהיטלר ויתכן שאם לא היו עושים זאת, הוא היה פחות אכזרי בפעולותיו נגד היהודים באירופה!" באותו ראיון, הרב שטיינמן הזהיר את ציבור חסידיו בחריפות מפני האפשרות שיתגייסו לצבא ההגנה לישראל חו"ח!
עורך העיתון החרדי, "יתד נאמן", ישראל פרידמן פרסם מאמר נוקב (2.5.2016) ובו קבע כי "מדינת ישראל לא רק שלא פתרה את בעיית האנטישמיות, אלא היא אחד הגורמים המרכזיים לה! " ואז באה המסקנה של פרידמן - "המצב הטבעי של עם ישראל הוא גלות! נורמליותו היא בתוך סיר לחץ של שנאה והתנכלות!" שבעים שנה אחרי התרחשות השואה הנוראה שבה הושמדו שישה מיליון יהודים בגלות, בזמן שלא הייתה קיימת מדינת ישראל, פרידמן קובע כי את "יהודי העולם לא סובלים בגלל דתם אלא בגלל מדינת ישראל ומדיניותה!" פרידמן מאשים כמובן את ממשלת ישראל ואת הציונות ב"התנכלות נוראה ליהודים החרדים".
איש הציבור הערבי ה"מתון" ד"ר אחמד טיבי הסביר בראיון טלוויזיה (לדני קושמרו) כי "אנחנו מתנגדים לשירות צבאי וגם לתחליפיו שמטרתם לפגוע בזהות הערבית הלאומית של הצעירים הערבים"! מצא מין את מינו! לא מעט ראשי ישיבות הוקלטו ביום העצמאות של מדינת ישראל ונשמעו אומרים כי יום הכרזת המדינה הוא יום אבל ליהדות!" ומה המסקנה הברורה? כיצד (שוב) גורמים ליהדות לפרוח?
הגלותיות חוזרת
לפני כ-40 שנים, בעת המאבק הציבורי נגד הנסיגה ועקירת הישובים בסיני, במסגרת הסכם השלום עם מצרים, הוצבו ברחבי הארץ דוכנים והאזרחים התבקשו לחתום על טפסים נגד הנסיגה מסיני! דוכן אחד כזה, הוצב באזור שכונת מאה שערים בירושלים. בתוך דקות ספורות הגיעו עשרות חרדים ודרשו מאנשי הדוכן להתקפל ולעזוב מיד את המקום - "אסור להתגרות באומות העולם - אתם הציונים הקיצוניים, המתנגדים לפרוק ישובים יהודיים גורמים לאנטישמיות ולהרחקת ימי בא המשיח! דבר שאסור באיסור חמור! הפעילים המבוהלים שהותקפו על-ידי ההמון החרדי, נאלצו להימלט מיד מהמקום!
הרב ש"ך, מנהיג הציבור הליטאי באותם ימים אמר בראיון לעיתונאי החרדי יצחק הורוביץ - "אני מזהיר מהקמת ישובים יהודיים מעבר לקו הירוק - הקהילה הבינלאומית רואה בזה התגרות ואסור לנו היהודים, להתגרות באומות עד בא המשיח!". והאדמו"ר מויז'ניץ שנפטר לפני כמה שנים, הורה למאמיניו לדבר, לפחות בביתם, רק בשפת האידיש! הגלותיות חוזרת ובגדול!
הסיפור הבא הוא בלתי יאמן - צה"ל במצוקה, מתקשה להגן על אזרחי ישראל בבואם לממש (על-פי ההסכמים) את זכותם להתפלל ב"קבר יוסף" וממי מפרד בכיר בצה"ל הולך לקבל חיזוק? מהאנטי ציוניים הגדולים ביותר! סיפור אמיתי שתרחש לפני תשע שנים! לפני כחמש עשרה שנים, פורסם שהרב שטיינמן שנחשב "לרב הפוסק החשוב ביותר בעולם החרדי האשכנזי אחרי הרב הגאון שלום אלישיב" אמר למקורביו כי "העולים לקבר יוסף מתחייבים בנפשם... כל מי שהולך לשם מתחייב בנפשו ודמו בראשו"! ועכשיו הגענו לפואנטה - ..."זה נקרא להתגרות באומות, יודעים שזה מכעיס את הגויים ודווקא נכנסים".
ומי בא באופן אישי לחלות את פני הרב באופן אישי, באותה תקופה (23.7.2011)? לא פחות ולא יותר מאשר תת-אלוף ניצן אלון (לימים אלוף פיקוד המרכז והיום נציג צה"ל לנושא השבויים והנעדרים). הפגישה בין תת-אלוף אלון מפקד אוגדת יו"ש לבין מנהיג החרדים האשכנזיים "גדול הפוסקים" הרב אלישיב, התקיימה על-רקע הפגנות קשות של חלק מהמתנחלים ביו"ש שטענו שאלון נוקט נגדם יד קשה. חלק מהמוחים נהגו בטיפשות במקרה הטוב וכינו אותו בכינויי נאצה קשים ולא ראוייים שאני לא מוכן לחזור עליהם כאן! וחבל שאותם פוחזים לא הבינו שהם מזיקים קודם כל לעצמם, לעניין שהם "מוחים" נגדו ובכלל משחקים לידי כל שונאי המתנחלים מבית!
עם זאת, מוזר שתת-אלוף אלון שמנע בין השאר כניסת מתפללים שלא כחוק לקבר יוסף בשכם, הלך כאמור לרב החרדי אלישיב לקבל חיזוק פומבי. הרב אלישיב, אנטי ציוני המתנגד לעצם המדינה הציונית ומטיף לחסידיו לא להתגייס לצבא, הרב הגלותי שמתנגד "להתגרות בגויים" הוא המאור של תת-אלוף אלון. הלו, למישהו בצבא (ברור שאלון לא הלך על דעת עצמו לרב אלישיב אלא קיבל את כל האישורים מהדרג הגבה ביותר) השתבש שיקול הדעת? מה לרב אלישיב השולל את קיומה של המדינה הציונית ולא מוכן שתלמידיו יתגייסו לצבא הציוני לבין לתת-אלוף אלון שעשה ימים ולילות למען ביטחונה של המדינה הציונית? מישהו שם למעלה בצה"ל עשה שיקול מוטעה גם אם אלישיב "סיפק את הסחורה" וחזר והצהיר "שהליכה לקבר יוסף היא סכנת נפשות והיא התגרות בגויים וכל ההולך לשם דמו בראשו". חבל שתת-אלוף אלון נהג בטיפשות לא פחות מהמפגינים הסהרוריים נגדו!
"פרזיטים"
ובעת הלוויתו של שלום יוחאי ז"ל (אחיו של הכתב לענייני חרדים של ערוץ 2 יאיר שרקי שנרצח בפיגוע דריסה בירושלים לפני חמש שנים וחצי), טענו כמה רבנים כי היהודים הקיצוניים הדתיים שמתעקשים לעלות להר-הבית ובכך מתגרים בגויים גורמים לשפיכות דמים.
גם השמאל הישראלי הבין כי עם החרדים הפוחדים מ"מהתגרות באומות העולם" אפשר להתקדם ב"תהליך השלום". אריה דרעי וש"ס נתנו גב לרבין ב"אוסלו א", החרדים תמכו מלא מלא בהינתקות של אריק שרון והיה מי ששם לב שנציגי המפלגות החרדיות סרבו לתמוך בסיפוח הבקעה שהייתה לדגל של נתניהו עד שהחליט להקפיא את הנושא! וגם עיתונאי השמאל התגייסו לטובת החרדים - הפרשן אמנון אברמוביץ' קבע בראיון רדיו לפני תשע שנים, בנובמבר 2011, כי "יש בציבור ישראלי חלקים שהם פרזיסטן - בראש ובראשונה החרדים, אח"כ חלק מהטייקונים ובמקום השלישי המתנחלים". אבל כעבור שלוש שנים בלבד, באוקטובר 2014 אברמוביץ' המיואש והמתוסכל מהמצב החליט כמו חלק מחבריו משמאל בתקשורת ובפוליטיקה להרים ידיים ולהאשים את ממשלת ישראל בכל הצרות שנפלו על העולם בכלל ועל המזרח התיכון בפרט!
לשם כך, אברמוביץ' שכח שרק לפני שלוש שנים הוא קרא לחרדים "פרזיטים" והתחנף לאותם חרדים יהודים אנטי ציונים שיכולים להתקיים ולפרוח במדינת ישראל הודות לחיילי צבא ההגנה לישראל אותם הם כל-כך שונאים ומוקיעים. בראיון ברדיו החרדי "רדיו קול חי" (28.10.14 לאבי מימרן) קבע אברמוביץ' כי "בניגוד לאגדה המרושעת שהחרדים הם משאבת הכספים של המדינה אני קובע שאין הדבר כך! המתנחלים וההתנחלויות הם משאבת הכספים של מדינת ישראל! אני קורא למפלגות החרדיות לחבור למפלגות השמאל הישראלי ולהקים ממשלת שמאל שתפרק את ההתנחלויות וגם תדאג לציבור החרדי!"
אחד מבניו שר הרב עובדיה יוסף פסק בזמנו בתשובה לשאלה, כי "אסור לשנות את שם הילד, אלא אם שמו הוא על שם איש רשע כמו... הרצל". (רדיו "קול חי 21.6.2007). אחיו, הראשון לציון איים אחרי חמש עשרה שנים כי" אם יכריחו את החרדים להתגייס, נרד מהארץ!" - ציונים דגולים... ומנגד, הפרופסורית יולי תמיר, שרת החינוך לשעבר ונשיאת מכון "בית ברל" בהווה, הסירה את השלט הגדול בכניסה למכללה "ביחד ננצח", "משום שהוא מרגיז את הסטודנטים הערבים" ובמקומו תלתה שלט "ביחד נצמח" (!?) - נכון, אסור להתגרות בגויים...
ההתנהגות של הקהילות החרדיות, כלפי הציבור החילוני וכן בינן לבין עצמן - מריבות פנימיות קשות שכל קשר בינן לבין דת ויהדות הוא מקרי בהחלט, מאבק על כסף וכוח, דרך התנהלותן והאידיאולוגיה המשותפת של כולן - אי-הכרה בממסד הציוני ובמדינת ישראל, עלולה להפוך לסכנת המשך קיומו של הבית היהודי השלישי ! ממש כך! חייבים להיאבק במגמה מסוכנת זו! אסור לעצום עיניים כי בנפשנו הדבר !
לשמור על השבת
אין זה אומר שאני בעד הפרדת הדת מהמדינה - נהפוך הוא! ראשי הציונות דגלו בשמירת צביון מסורת/דתי מסוים במדינה הציונית שבדרך! המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק שנחשב לאפיקורס ממש כתב על השבת (מתוך מכתב שכתב לחבר קיבוץ גבע מ. קושניר): "ארץ ישראל בלי שבת לא תיבנה אלא תיחרב וכל עמלכם יהיה לתוהו, עם ישראל לעולם לא יוותר על השבת שהיא לא רק יסוד קיומו הישראלי אלא גם יסוד קיומו האנושי. בלי שבת, אין צלם אלוהים ואין צלם אנוש בעולם... כל עמי התרבות קיבלו מידי ישראל, בצורה כזו או אחרת, את יום המנוחה והיא שעמדה להם ללבוש צורת אדם במקצת. בלעדיה, היו כולם עומדים בפראותם. השבת ולא תרבות של תפוחי הזהב או תפוחי האדמה היא ששמרה על קיום עמנו בכל ימי נדודיו! ועתה, בשובנו לארץ אבות, הנשליכנה אחרי גוונו ככלי אין חפץ בו? ... שמירת השבת היא שקולה בעיני לא רק כשמירת התרי"ג מצוות הישראלית כדברי חכמנו, אלא כשמירת רוח האדם כולה! מי ששומר את השבת, אפילו עובד עבודה זרה כדור אנוש, מוחלים לו את כל עוונותיו. בלי שבת אין ישראל ואין ארץ-ישראל ואין תרבות ישראל! השבת היא התרבות!". כך משוררנו הלאומי.
ואחד ממייסדי מפלגת פועלי ארץ-ישראל ההיסטורית ומאבות הציונות ברל כצנלסון כתב על צביון שלהשבת שאמור להיות במדינה היהודי העתידה לקום. "כדי לקיים את יסוד השבת בחיי ישראל, אינני צריך להסכמים מפלגתיים ולא להוראות של רבנים... ואני בוש שהיה הכרח לעשות עניין זה שהוא שלנו, על כל פנים לא פחות מאשר איזה חג אחר מישראל, להסכם פוליטי..." (לידיעת ראשי מפלגת העבודה דהיום...) וממשיך כצנלסון "את שבתותינו וחגינו עלינו להפוך למדורות של תרבות"! ובמקום אחר כתב כצנלסון כי "השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית וההישג הסוציאלי הראשון של האדם העובד בהיסטוריה האנושית... אני רואה בדאגה כיצד עובר עלינו יום השבת בעיר, השבת מסתיימת בהליכה בסך לקולנוע... אנו יהודים מקוריים ואנו רוצים למצוא צורת חיים מתאימה לנו, אנו נחדש את כל הזוהר של השבת, ניקח את כל הטוב שהיה בדברים הקדושים וכל מה שאנו זקוקים לו, כאנשי טבע וכפועלים, יש לנו צורך בשבת יותר מאשר למישהו אחר - נרים זאת על נס ונבנה על-פי זה את החיים!
הסופר והוגה הדעות הציוני אחד העם כתב על השבת: "אין צורך להיות ציוני מדקדק במצוות בשביל להכיר בערך השבת... מי שירגיש בליבו את קשר אמיתי עם חיי האומה, בכל הדורות, הוא לא יוכל בשום אופן לצייר לו מציאות עם ישראל בלי "שבת מלכתא"! ונסיים במאמרו של עורכו הראשון של עיתון הארץ בנושא השבת: "מתנה טובה יש בעולמנו ושבת שמה. וזוהי גדולתה של השבת, כשאתה יכול להסתכל בה מכל בחינה אפשרית: מבחינה דתית, מבחינה אנושית אוניברסלית וסוציאלית. מבחינה לאומית-היסטורי-תרבותית, ולעולם תיגלה לך בכל הדר קדושתה ובכל חיוניותה הרעננה כאחד. ואנו בני הדור הזה, בוני המולדת ומחיי היצירה העברית, נפשנו צריכה להיות ערה ופתוחה לכל היופי החיוני הזה, ואף אם לא כל הבחינות האלה, קרובות לכאורה לליבנו במידה אחת (הארץ כ"ז בשבט תרפ"ח). כך עורכו הראשון של עיתון הארץ.
איפה הארץ והשקפתו החילונית למהדרין היום ואיפה דור המייסדים שלו, איפה מפלגת העבודה ואיפה ברל כצנלסון - הולך ופוחת הדור, וחבל שעניין שמירת צביון השבת במדינה היהודית הופך למגינת הלב כפי שכתב כצנלסון לפני שמונים שנה!
לסיכום: אם לא נצליח לספח ולו חלקית את החרדים למדינת ישראל, בעוד שנים לא רבות הם, אם עד אז לא יגיע המשיח... החרדים, בשיתוף פעולה עם השמאל הישראלי הקיצוני, הפוסט ציוני, יחזירו את העם היושב בציון חזרה לגלות - גלות מנטלית שתיהפך בג'ונגל המזרח-תיכוני לגלות פיזית של ממש! הרוב הציוני הממלכתי חייב להתעורר ובהקדם!

הכותב כותב ועורך ספרים אוטוביוגרפיים וספרי תעודה. פובליציסט.
תאריך:  04/04/2024   |   עודכן:  04/04/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
השותף הטבעי של החרדים הוא השמאל הקיצוני
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלי אלון
הצבת השלט היא במסגרת פרויקט הנצחת אמנים ואנשי רוח של עיריית תל אביב הנכנס לשנתו ה-24    אליהו גולדנברג היה אחד ממטפחיה של היצירה היהודית באידיש ובעברית על הבמה
אלון קוחלני
הרשות הבריטית לפיקוח על גופים פיננסים (FCA) הרחיקה קצין ציות והטילה עליו קנס בגין כשל בביצוע עבודתו
מיכאל מירו
אנחנו חיים עם המשפט לעולם נחיה על החרב, משפט שלצערי גם רבים מאלה שלא מאמינים בממשלה הנוכחית מאמינים בו
שושנה ויג
שיריה של סיליה קסטין מהודקים ומבטאים את עולמה הפנימי של משוררת    השירים הראשונים מתארים את הקונפליקטים הפנימיים, את החיים בדואליות, כמו מסתתרת בתוכה דמות נוספת
עומר מואב
כשכלכלנים-חוקרים במוסדות להשכלה גבוהה עוסקים במדיניות זה תמיד סביב רווחה    צמיחה היא אמצעי לא מטרה    פודקאסט מעניין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il