X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
בית המשפט העליון, וושינגטון
העליון של ארה"ב עשוי לעכב שוב את משפט טראמפ
השופטים עשויים להחזיר את טענת החסינות לבית המשפט לערעורים, להכרעה האם יש להבחין בין פעולות פרטיות של הנשיא לבין פעולות במסגרת תפקידו הדיון בטענת החסינות יתקיים בעוד שלושה שבועות

בית המשפט העליון של ארה"ב עשוי להוביל לדחייה נוספת במשפטו הפדרלי של דונלד טראמפ על מעשיו להטיית תוצאות בחירות 2020, אשר הובילו להסתערות תומכיו על הקונגרס ב-6.1.21. בית המשפט ידון בסוף החודש בטענתו של טראמפ לפיה יש לו חסינות מוחלטת מהעמדה לדין על מעשיו בעת שכיהן כנשיא, ודחייה נוספת היא אחת התוצאות האפשריות.
הטיעונים בעל-פה יישמעו ב-25 באפריל - יום הדיונים האחרון של בית המשפט בשנת המשפט הנוכחית; השופטים מחלקים את השנה בין ימי דיונים לבין ימי כתיבה וכמעט כל פסקי הדין מתפרסמים בחודשים שלאחר מכן. פרקליטיו של טראמפ הגישו את הטיעונים בכתב בחודש שעבר, ואתמול (8.4.24) הוגשה תגובתו של התובע המיוחד, ג'ק סמית.
סמית מבקש מבית המשפט לדחות את מה שהוא מכנה "טענתו החדשנית והגורפת" של טראמפ. לדבריו, "חובתו החוקתית של הנשיא לוודא שהחוק מיושם במלואו איננה מעניקה לו זכות כללית להפר אותם". סמית טוען, כי מדובר ב"טענה רדיקלית", אשר קבלתה תאפשר לנשיא לשעבר (יהיה מי שיהיה) לחמוק מלתת את הדין אפילו על רצח או שוחד.
סמית מוסיף, כי החוק כולל שורה של אמצעים שנועדו להבטיח את זכויותיהם של נאשמים - כולל נשיא לשעבר - ולכן אין חשש מפני אפקט מצנן שיגרום לנשיאים לחשוש שמא יועמדו לדין על מעשיהם (כטענתו של טראמפ). עוד לדבריו, אפילו אם בית המשפט העליון ימצא שנשיא לשעבר נהנה מחסינות מפני אישום פלילי - יש לקבוע שהיא אינה חלה על האישומים המיוחסים לטראמפ. לטענתו, מעשיו של טראמפ להטיית תוצאות הבחירות לא היו חלק ממילוי תפקידו, אלא נועדו לצרכיו הפרטיים - להישאר בתפקיד למרות שהפסיד בבחירות.
פרקליטיו של טרמאפ טענו, כי פעולותיו הרשמיות של נשיא - כולל אלו המופיעות בכתב האישום - צריכות להיות מוגנות מפני הליכים פליליים. לדבריהם, החשש מפני אישום ומאסר יהיה תלוי מעל ראשו של כל נשיא, מה שיפגע בצורה חמורה ביכולתו למלא את התפקיד. "הנשיא אינו יכול לתפקד והנשיאות עצמה לא תוכל לשמר את עצמאותה החיונית, אם הנשיא יעמוד בפני אישום פלילי לאחר סיום תפקידו".
בית המשפט הפדרלי לערעורים בוושינגטון קבע פה אחד, כי החסינות הקיימת לנשיא בזמן כהונתו אינה חלה לאחר סיומה. שלוש השופטות הוסיפו, כי לא ניתן לקבל את טענתו של טראמפ ש"לנשיא יש סמכות בלתי מוגבלת לבצע פשעים החותרים מתחת לגורם המרסן החשוב ביותר על כוחה של הרשות המבצעת - ההכרה בתוצאות הבחירות ויישומן".

דיון גם לגבי אחד האישומים

עצם החלטתו של בית המשפט לדון בבקשת רשות הערעור של טראמפ, ובמיוחד דחיית הדיון עד ליום האחרון האפשרי, גורמת לעיכוב ניכר בשמיעת התיק. השופטת טניה צ'טקן קבעה את תחילת המשפט לחודש מארס, אך טענת החסינות והדיונים בה הובילו להקפאת ההליכים. צ'טקן גם עצרה את מרוץ הזמן בשבעת החודשים שהעניקה להגנה לצורך התארגנות, ואם וכאשר ניתן יהיה לחדש את ההליכים – יעמדו לרשותה למעלה מחודשיים נוספים.
בהנחה שפסק הדין יינתן בסוף יוני או בתחילת יולי, ניתן יהיה תיאורטית לחדש את המשפט בספטמבר/אוקטובר – חודש-חודשיים לפני הבחירות. ההנחה היא ששלב הראיות יימשך 12-8 שבועות, כך שהוא לא יסתיים לפני הבחירות. בשיטת המושבעים, פסקי דין ניתנים במהירות, ובמקרה זה הוא צפוי להינתן שבוע-שבועיים לאחר הסיכומים.
אולם, כאשר בית המשפט העליון נענה לבקשת רשות הערעור, השופטים הגדירו כך את השאלה הנדונה: "האם, ואם כן – באיזו מידה, נשיא לשעבר נהנה מחסינות נשיאותית מפני אישום פלילי על התנהגות שלכאורה כוללת פעולות רשמיות במהלך כהונתו". הניסוח מלמד, שבית המשפט עשוי להבחין בין פעולות פרטיות של הנשיא לבין פעולות רשמיות שלו.
בית המשפט לערעורים לא עשה אבחנה כזאת, ובית המשפט העליון עשוי להימנע מהכרעה אלא להורות לבית המשפט לערעורים לדון בסוגיה זו. החלטה כזאת תגרום לעיכוב נוסף במשפט, לא רק משום שהתיק יחזור לערכאה הקודמת, אלא גם משום שניתן יהיה לערער גם על פסק הדין המחודש – ושנת המשפט הבאה בבית המשפט העליון מתחילה רק בחודש אוקטובר.
במקביל, בית המשפט העליון ידון בשבוע הבא בטענה לפיה לא ניתן לייחס לפורעי 6 בינואר עבירה של שיבוש הליכים בקונגרס. זהו אחד מארבעת האישומים נגד טראמפ, והכרעת העליון תחול כמובן גם על תיק טראמפ.

תאריך:  09/04/24   |   עודכן:  09/04/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
העליון של ארה"ב עשוי לעכב שוב את משפט טראמפ
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2020
איתמר לוין
דחה את בקשת אחד הנאשמים לפסול את פרקליטת המחוז, פאני ויליס, בתיק הבחירות; הורה למעשה להרחיק את עורך הדין ששכרה במקביל לקשר רומנטי איתו
איתמר לוין
מסמכים שנחשפו בתביעה בוויסקונסין מגלים את חלקם של שני עורכי דין בניסיון להפוך את תוצאות בחירות 2020, כולל שימוש ציני בבתי המשפט - מדווח ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
וושינגטון פוסט מנתח את פסיקת בית המשפט העליון של ארה"ב, אשר קבע פה אחד שאין לפסול את דונלד טראמפ מהתמודדות לנשיאות בשל מעשיו ב-6 בינואר
איתמר לוין
הדיון נקבע לשבוע האחרון של חודש אפריל - כך שאם טענת החסינות תידחה, משפטו העיקרי של טראמפ באשמת ניסיון להטות את תוצאות בחירות 2020 עשוי להתקיים בחודשים האחרונים של בחירות 2024
איתמר לוין, וושינגטון
פיטר בייקר, הכתב הראשי של ניו-יורק טיימס בבית הלבן, בראיון ל-News1: רבים ב"בייס" של טראמפ מסכימים עם טענותיו; ביידן מתקשה להתמודד עם הגיל והתחושות לגבי הכלכלה; יש דאגה רבה לגבי מחויבותו של טראמפ לדמוקרטיה חוקתית; תמיכתו של ביידן בישראל עולה לו ביוקר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il