X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שמיר. מהלך נכון [צילום: זיו קורן/לע"מ]
זה לא העיתוי לתגובה
בלי מעורבות ישראלית, בלי מחיר כבד שעלולים היינו לשלם, עירק הוכרעה, מתקפות הטילים על ישראל פסקו גם בזכות טילי-נגד "פטריוט", שסיפקה לנו ידידתנו הגדולה

בינואר 1991 הותקפה ישראל במשך חודש ימים על-ידי יותר מארבעים מטחי טילי סקאד משטח עירק. הימים ההם זכורים היטב בגלל מסכות האב"ך, הצילוטייפים על החלונות, "נחש צפע", נחמן שי ו"שתו מים".
הם זכורים גם בזכות ראש הממשלה דאז, יצחק שמיר. הוא היה הניצי ביותר בין ראשי ממשלותינו, הקשוח ביותר, התקיף ביותר. והנה, הוא, ודוקא הוא, מנע תגובה ישראלית על התוקפנות נגדה.
הסיטואציה הייתה כזאת: ארה"ב ניהלה מערכה קרקעית נגד עירק לאחר שזו פלשה לכווית. הקימה קואליציה של מדינות, גם ערביות, להילחם לצידה. כדי להסיר מעליו את רוע הגזרה, החליט הרודן סדאם חוסין לתקוף את ישראל. מטרתו הייתה למשוך אותה לקו האש, לצפות שתגיב, וכך לפורר את הקואליציה האמריקנית.
על שולחנו של ראש הממשלה ניצב הטלפון האדום. פעמיים ביום נעשה בו שימוש בשיחות דרמטיות עם הבית הלבן. בעוד הנשיא בוש-האב משכנע את שמיר לא להגיב בעקבות כל מטח, ראש הממשלה לחץ על הנשיא האמריקני לפעול ביתר מהירות, אחרת לא יוכל שלא להגיב על תוקפנות עירק. וכך היה.
בלי מעורבות ישראלית, בלי מחיר כבד שעלולים היינו לשלם, עירק הוכרעה, מתקפות הטילים על ישראל פסקו. גם בזכות טילי-נגד "פטריוט", שסיפקה לנו ידידתנו הגדולה.
היו מי שטענו כי שמיר, במונעו תגובה, החליש את כושר ההרתעה של ישראל. האמת הפוכה. ישראל בהנהגתו פעלה בשום-שכל, לא נפלה למלכודת שניסה לטמון לה השליט העירקי, סייעה לארה"ב להשלים בלא מעורבותנו את המלאכה, כמו גם להדק את הקשרים עימה. במבט היסטורי לאחור - ההחלטה האמיצה הזאת זכתה וזוכה להערכה רבה.
המצב היום, כעבור 33 שנה, דומה למדי. התוקפן נגד ישראל הוא שליט אירן, משטר "משמרות המהפכה" הרדיקלי, שמניע את כל גלגלי טרור הדמים נגד ישראל - עזה, לבנון, תימן וביו"ש. המניע של איש-הדת הקיצוני חמינאי חד-משמעי - חיסול "הישות הציונית".
את מטח הטילים והכטב"מים על ישראל, בלילה שבין שבת לראשון, שיגרה אירן בתגובה על חיסול שבעה מבכיריה על אדמת סוריה. המתקפה סוכלה הודות לחיל-האוויר ולארסנל ה"חיצים" שפיתחנו, וכן השיתוף של חילות האוויר של ארה"ב וירדן שכנתנו.
כמובן, גם עתה האמריקנים בתמונה. שוב הם מפצירים בישראל שלא להגיב על התגובה. ישראל חייבת לפעול אך ורק משיקולי טובתה וביטחונה, ובין השיקולים - שמירת הברית עם ארה"ב ותיאום המהלכים עימה. עד כה ישראל לא הגיבה - וטוב שכך. נקווה שבנימין נתניהו "יתאפק" ויבלום את המתלהמים בממשלתו. ישראל כבר הוכיחה במתקפתה בדמשק, כי היא יודעת ליזום ולהכות באויב בכל מקום ובכל עת.
השיקול עתה הוא לא להסלים את הזירה האירנית, כי אם להתמקד בהשלמת מיטוט החמאס בעזה, לחלץ את החטופים, ולהדק את השת"פ עם ארה"ב. ושוב - ההרתעה לא נפגעה. דוקא מתחזקת. ויודגש: אי-תגובה איננה מדיניות. כאז כן עתה, היא ננקטת בסיטואציות חד-פעמיות, משיקולי ההנהגה, העיתוי והכורח.

תאריך:  16/04/2024   |   עודכן:  16/04/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 יצחק שמיר  נחמן שי
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il