X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שפכי רפת מזרע לצד כביש 60 [צילום: אלי אלון]
חשש לזיהום מקורות מים מהפרשת פרות
נזילה ברפת מזרע פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות המים שלנו

בצומת מזרע מול קיבוץ מזרע שבעמק יזרעאל, בסביבת הצומת וסביב תחנת הדלק בצומת, הורגש באוויר בימים האחרונים ריח-סירחון חזק של צואת פרות. מבדיקה שערכתי מקור הצחנה החזקה הוא מי שפכים של הפרשות פרות הזורמים מכיוון רפת קיבוץ מזרע הנמצאת כ-200 מטרים מצומת מזרע.
הרפת ממוקמת על גבעה קלה והמים זורמים מכיוונה מטה לתעלת מים מתחתיה. התעלה עוברת לאורך הצד הצפוני של מתחם תחנת הדלק מזרע. המים המזוהמים מגיעים דרך תעלת המים (באורך כ-150 מטרים ) לצד תעלה בכביש 60 נצרת-עפולה, פונים ימינה וזורמים בתעלה שלצד הכביש עד כפר גדעון. מן הסתם, מגיעים המים המזוהמים למי תהום ובסבירות גבוה גם לאחד מיובלי נחל קישון הנמצא סמוך לכביש 60 ובסופו של דבר לא מן הנמנע שהמים המזוהמים מגיעים כנראה לנחל קישון.
מדובר בזיהום פוטנציאלי משמעותי של מקורות מים ושאלת השאלות היא האם מדובר באירוע המתרחש לעיתים קרובות או באירוע חד-פעמי שנגרם בשל תקלה.
פניתי ליו"ר ועד קיבוץ מזרע צפריר מינצר, סיפרתי לו על הזיהום ועל מה שראו עיני. מינצר אמר לי שיבדוק את הדברים ותוך פחות מחצי שעה חזר אלי ואמר "כי בדק את הנושא עם מנהל העסקים של קיבוץ מזרע. אומר מינצר "המנהל העסקי שלנו מודע לזה יש לנו נזילה ברפת. הוא פנה למנהל הרפת ונתן לו הוראה לטפל בזה. הייתה נזילה חריגה מהרפת יש שם איזו תקלה ומטפלים בזה".
הפרשת פרות מהמזהמים הבולטים של נחלי ישראל
הפרשות פרות הייתה בעבר ואולי עודנה אחד המזהמים הבולטים של נחלי ישראל. בעבר ברפתות לא מעטות הטיפול בשפכים ותשטיפים הנוצרים בתהליך הייצור ברפת היה לא נכון ורשלני על גבול ההפקרות דבר שגרם לזיהום משמעותי של מקורות מים ונחלים. בעשורים האחרונים חל שיפור בנושא ורפתות חויבו לנקוט בפעולות ולדאוג שתשטיפים שמקורם ברפת לא יוזרמו אל מחוץ לתחום הרפת דרך תעלת ניקוז, שכן הזרמת שפכים ותשטיפים שמקורם ברפת מהווה סכנה לזיהום מי תהום ולנחלים בסביבה.
יש עדיין רפתות וישובים חקלאיים שבשל היעדר פיקוח ואכיפה מספקת עדיין ממשיכים להזרים שפכים ותשטיפים שמקורם ברפת אל מחוץ לתחום הרפת דרך תעלת ניקוז והדבר עלול לגרום לזיהום מי תהום ונחלים בסביבה. בנוסף קיימת ברפתות לא מעטות אצירת זבל בתנאים לא נאותים. ויישומו בחקלאות בצורה בלתי מבוקרת.
פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאד. הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות המים שלנו. הרפת מהווה מקור פוטנציאלי למפגעים סביבתיים: זיהום קרקע ומקורות מים בנוטריינטים (N, P) חנקות, מלחים, מפגעי ריח, זבובים ועוד.
נזקי זיהום מים בנחלים עקב הפרשות בקר
אירועי זיהום מים בנחלים בעיקר בצפון עקב הפרשות בקר היא תופעה רווחת המאלצת מדי שנה סגירת נחלים ושמורות טבע ומסלולי טיול מחשש לתחלואת מתרחצים בשל חיידקים צואתיים למיניהם .ב-2017 נסגרו ארבעה מסלולי טיול בצפון בגלל זיהום שנגרם ככל הנראה מהפרשות של פרות בנחלים.
בעבר נקנסו מספר קיבוצים ובעלי רפתות בסכומים גבוהים בגין זיהום מקורות מים משפכי רפת.

מתחת לשיחים זרומים לכיוון כביש 60 מי שפכים של רפת מזרע הנמצא למעלה [צילום: אלי אלון]
שפכי רמת מזרע בתעלה המוליכה ברקע הרפת [צילום: אלי אלון]
שפכי רפת מזרע לצד כביש 60 ברקע הרפת [צילום: אלי אלון]
שפכי הפרשות פרות שהגיעו מכיוון רפת מזרע [צילום: אלי אלון]
שפכים מרפת מזרע בתעלה בדרכם לכביש 60 [צילום: אלי אלון]
תאריך:  17/04/2024   |   עודכן:  17/04/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשש לזיהום מקורות מים מהפרשת פרות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כאלה
זלמן שובל
ראשת ממשלת איטליה ג'ורגיה מלוני החליטה לשים קץ לעשרות שנים של שלטון בלתי יציב ורעוע ולעתים מושחת שמנע מאיטליה למצות בצורה אופטימלית את הפוטנציאל שטמון בה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il