X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מהגרים ממכסיקו, טקסס [צילום: אריק גיי, AP]
גל הגירה חסר תקדים לעולם העשיר. אלו ההשלכות
לתנועות אוכלוסין גדולות יש השפעות כלכליות ניכרות, מציין אקונומיסט, ולא כולן חיוביות מה שיעשו הממשלות כעת יקבע במידה רבה האם התרומה נטו של ההגירה תהיה חיובית או שלילית

העולם העשיר מצוי בעיצומו של גל הגירה חסר תקדים. מאזן ההגירה נטו לארה"ב אשתקד היה 3.3 מיליון בני אדם, פי ארבעה מאשר בעשור שעבר. בקנדה המספר היה 1.9 מיליון; בבריטניה – 1.2 מיליון; באוסטרליה – 740,000; בכל המקרים מדובר בנתוני שיא ובגידול של עד פי 3.5 מאשר לפני הקורונה.
לתנועות אוכלוסין גדולות יש השפעות כלכליות ניכרות, מציין אקונומיסט. כוח העבודה הזר בארה"ב גבוה ב-9% מאשר ב-2019; בגוש האירו, בקנדה ובבריטניה הגידול הוא 20%. המשק האמריקני יהיה גדול בעשור הבא ב-2% מן התחזיות הקודמות וההגירה היא אחד ההסברים לצמיחה המואצת בו. במקביל, היא מגבירה את האינפלציה ומעלה את רמת החיים ואת התקציב הממשלתי. והגל הנוכחי שונה מקודמיו: רוב המהגרים הם בעלי כישורים נמוכים.
מקבלי החלטות רבים טענו לאחרונה, כי ההגירה מסייעת לרסן את המחירים משום שהוא מקלה על המחסור בעובדים. אבל הראיות לכך דלות ובפועל מלמדות את ההפך, טוען אקונומיסט; יתרה מזאת, המהגרים עושים קניות עם הגיעם ומגבירים את הביקוש, במיוחד בתחום הדיור. נכון שהמהגרים מעלים את התוצר, אבל מורידים את התוצר לנפש – המודד המקובל לרמת החיים. זהו המצב באוסטרליה, בריטניה, קנדה, גרמניה, איסלנד וניו-זילנד.
עובדה זו ממחישה את השינוי בסוג ההגירה. כך למשל, לפני הקורונה המהגר הטיפוסי לארה"ב היה בעל תואר ראשון, כיום הוא מסתנן מדרום אמריקה (2.4 מיליון נכנסו שלא כחוק אשתקד דרך גבול מקסיקו). במדינות עשירות אחרות, דוגמת קנדה ואוסטרליה, יש פחות מסתננים, אבל גם בהן יש עלייה חדה בהגירה של בעלי כישורים והכנסה נמוכים. זהו המצב אפילו בבריטניה, שפרשה מהאיחוד האירופי בין היתר כדי להקשיח את מדיניות ההגירה.
מגזרים הטוענים בקולניות להעדר עובדים והשוכרים מהגרים רבים, כגון חקלאות ואירוח, נוטים לוותר על כישורים וניסיון ומציעים שכר ותנאים דלים. לעומת זאת, מגזרים המשלמים היטב ומצריכים כישורים וניסיון (כגון ענף הבנייה בקנדה), אינם יוצאים נשכרים מהגאות בהגירה. מכאן נובע החשש שמהגרים דלי כישורים מפחיתים את השכר.

התמ"ג לנפש אינו כל הסיפור
שוטר קנדי בודק מהגרים מאפגניסטן [צילום: חסן ג'מאלי, AP]

אולם, התמ"ג לנפש אינו מספר את כל הסיפור. כאשר מהגרים דלי כישורים עובדים בשכר נמוך, התל"ג לנפש יורד למרות שהם מעלים את הכנסתו של כל בודד. העובדים המקומיים יוצאים נשכרים, כי הם מקבלים שכר גבוה יותר ועבודות יצרניות יותר ומותירים למהגרים את העבודות הגופניות בשכר נמוך. ההגירה יוצאת כוח עבודה מגוון יותר ומתמחה יותר. מי ששכרם יירד הם המקומיים הדומים למהגרים, לרוב – דורות קודמים של עובדים זרים.
אם התמ"ג לנפש יורד, גם איכות כוח האדם עלולה לרדת. זו הסיבה שמילטון פרידמן טען, ש"אינך יכול לקבל גם הגירה חופשית וגם מדינת רווחה". המדינה מצויה תחת לחץ ברוב העולם העשיר: עליה לשפץ כבישים ולהתמודד עם תורים ארוכים במערכת הבריאות – והלחץ גובר כאשר יש להתמודד עם משתתפים חדשים בשוק המגבירים את הביקוש.
השאלה הקריטית היא האם בשורת הנטו, המהגרים תורמים לביקוש או מייבשים את מאגר המקורות – קובע אקונומיסט. בעלי כישורים גבוהים מעניקים תרומת נטו פיסקלית עצומה. אבל קשה יותר לענות על השאלה לגבי עובדים מעוטי כישורים. לטובת המהגרים עומדת העובדה שמשום שלרוב הם בוגרים, הם לא צורכים חינוך ציבורי יקר. הם גם עשויים לתרום במישרין לשירות הציבורי: בבריטניה גדל אשתקד פי 2.5 מספר המהגרים המועסקים בתחום הבריאות.
הבעיות באות מאוחר יותר. המהגרים מזדקנים ופורשים. מערכות הביטחון הסוציאלי הן לרוב פרוגרסיביות – נוטלות מהעשירים ונותנות לעניים. לכן, מהגר בעל הכנסה נמוכה המקבל ביטוח לאומי וטיפול רפואי, עשוי לגרום הפסד פיסקלי. עשויה להיות להם השלכה חיובית על הביקוש הציבורי אם יעזבו לפני שיזדקנו.
גם אם ההשלכה הפיסקלית חיובית, היא לא תורגש בלא השקעה ממשלתית מתאימה. התוספת לא תועיל אם המגזר הציבורי מתדרדר כפי שאירע בבריטניה, שם הממשלה מקצצת בצורה עמוקה במיסים לפני הבחירות. אם רגולציה מונעת את הרחבת התשתיות כדי לענות לצרכיהם של המהגרים, הגעתם אף עלולה להזיק. הדבר בולט במיוחד בתחום הדיור, בו ההיצע מוגבל בשל רגולציה נוקשה גם אל מול גאות בהגירה. לקדם בברכה מהגרים זה הרבה יותר מאשר לאפשר להם להיכנס.

המאמר המלא
תאריך:  02/05/24   |   עודכן:  02/05/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
גל הגירה חסר תקדים לעולם העשיר. אלו ההשלכות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מהגרים
עידן יוסף
גם מספר העובדים הזרים החוקיים עלה בתחילת שנת 2023 בכ-10% ביחס לסוף שנת 2022, והגיע לשיא של 122.3 אלף עובדים    כתוצאה מהמלחמה, יצאו מישראל כ-12.5 אלף עובדים זרים, בעיקר מענפי החקלאות והבניין
איתמר לוין
גל המהגרים/מסתננים עלול לגרום לביידן להפסיד לטראמפ, והבית הלבן לוחץ על מקסיקו לעשות יותר כדי לבלום אותו כבר בשטחה. מקסיקו מצידה טוענת, שארה"ב צריכה לטפל בבעיה הרחק דרומה - מדווח ניו-יורק טיימס
עידן יוסף
בוועדה לביטחון לאומי הועלו מספר הצעות, ביניהם אזרוח המעברים, שימוש בטכנולוגיות חכמות ותגבור כוח האדם    קיימת מחלוקת בנוגע לגורם המוביל שצריך לרכז את הפתרונות    יו"ר הוועדה הדגיש את חשיבות שינוי דרך החשיבה והפסקת בחינת חיי אדם בהיבט תקציבי    צה"ל: "יש לאזרח את המעברים הגדולים בעוטף י-ם ואת כוח האדם להעביר לפעילות במעברים אחרים    המשטרה: שוטרי מג"ב הם לוחמים ולא מאבטחים
עידן יוסף
פלשתיני קיבל פסק דין המאפשר לו לבקש מקלט מדיני בישראל בטענה לרדיפה בשל נטייתו המינית    השופטת קבעה כי קיימת סכנה לחייו של הפלשתיני בשטחים וכי לא ניתן להבטיח את שלומו    רשות האוכלוסין וההגירה מתנגדת לפסק הדין וטוענת שפלשתינים אינם זכאים למעמד פליט    שר הפנים משה ארבל הודיע כי יוגש ערעור על פסק הדין
עידן יוסף
בבתי החולים מזהירים כי מחסור בניקיון עלול להוביל להגברת הזיהומים ולמקרי מוות    שירות התעסוקה: בענף הניקיון מספר דורשי העבודה הרשומים עומד על 30,250    35% מעובדי הניקיון בישראל הם גברים ו-65% הן נשים    17.8% מכלל עובדי ענף הניקיון הם בני 65 ומעלה    יו"ר הוועדה לעובדים זרים: "צריך להעדיף העסקה של עובדים ישראלים על פני הבאת זרים"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il