X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מפקדת ב-GRU. קיבל אישור ותקציב [צילום: אלכסנדר זמליאנצ'נקו, AP]
רוסיה מגבירה את מתקפות הצללים באירופה
מדוע דווקא עכשיו, כאשר פוטין סבור שהזמן עובד לטובתו? הסבר אחד, אומר אקונומיסט, הוא שמדובר ביישום הוראות מהשנה שעברה. הסבר שני ומפחיד יותר הוא שזוהי הכנה לעימות גלוי עם נאט"ו

הדליקה שפרצה בשבוע שעבר במפעל Diehl Metall בברלין לא נראתה חשודה. זהו מפעל כימיקלים ותאונות קורות. מה שגרם להרמת גבות היה העובדה שחברת-האם של המפעל מייצרת מערכות נ"מ IRIS-T המסופקות לאוקראינה. אין הוכחה לכך שהדליקה הייתה תוצר של חבלה, אבל אם כן – זוהי דוגמה להתעצמות פעילות הצללים של רוסיה באירופה, מסביר אקונומיסט.
בחודש אפריל לבדו הייתה שורה של תקריות ברחבי היבשת. גרמניה אסרה שני בעלי אזרחות גרמנית-רוסית בחשד שתכננו מתקפות על מתקנים צבאיים אמריקניים ומטרות אחרות בשליחות GRU, המודיעין הצבאי הרוסי. פולין עצרה אדם שעמד להעביר מידע ל-GRU על נמל התעופה רז'וב, נקודת הריכוז החשובה ביותר של סיוע צבאי לאוקראינה. בבריטניה הוגש כתב אישום נגד מספר מעורבים בהצתה של חברת לוגיסטיקה בבעלות אוקראינית בלונדון בחודש מארס; המחסן של אותה חברה בספרד הותקף גם הוא. בריטניה גם גירשה את הנספח הצבאי הרוסי בתגובה למעלליה של ארצו.
כמה מהמדינות הבלטיות האשימו את שירותי הביון הרוסיים בגיוס אנשי ביניים לתקוף רכוש ולחלל אנדרטאות. בחודש פברואר נעצרו באסטוניה עשרה בני אדם בחשד שתכננו לתקוף את שר הפנים ואת עורכו של אתר חדשות. בלטביה נעצר אזרח אסטוני-רוסי ששפך צבע על אנדרטה לחיילים המקומיים שנלחמו נגד הצבא האדום במלחמת העולם השנייה. במארס הותקף בפטיש אחד ממקורביו של אלכסיי נבלני בעיר וילנה.
היו מקרים כאלו בעבר, אך באירופה סבורים שה-GRU קיבל כעת אישור ותקציב לבצע את מה שהרוסים מכנים "צעדים פעילים". בתחילת החודש קבעה נאט"ו, כי מדובר ב"חלק ממסע מתעצם של פעולות, כולל חבלה, אלימות, שיבושי סייבר ואלקטרוניקה, מסעות דיסאינפורמציה ופעולות משולבות אחרות".
פעולות הסייבר הרוסיות נעשו נועזות יותר, ממשיך אקונומיסט. גוגל דיווחה בחודש שעבר, כי קבוצות של פצחנים בעלי קשר רופף ל-GRU תקפו מתקני מים בארה"ב ובפולין ומה שסברו בטעות שהוא מתקן הידרו-אלקטרי בצרפת. ה-GRU ביצע בעבר מתקפות מתוחכמות על תשתיות חיוניות באוקראינה, הן לפני והן אחרי הפלישה בפברואר 2022. העובדה שיש לו נכונות לאיים באותה צורה (גן אם כרגע לפגוע) על אותן תשתיות במערב אירופה, היא עליית מדרגה.
במובנים מסוימים זה מוזר. ולדימיר פוטין מאמין שהזמן פועל לטובתו. כוחותיו תפסו את היוזמה בשדה הקרב ומתקדמים באיטיות אך בעקביות במזרח אוקראינה, ותופסים ב-20 קמ"ר מדי שבוע. בסוף השבוע שעבר החלה מתקפה קרקעית חדשה באזור חרקוב. פוטין מקווה שדונלד טראמפ יחזור לבית הלבן ויפסיק את הסיוע לאוקראינה.
אין הסבר ברור לגל המתקפות הרוסי, אבל נראה שזו התוצאה של החלטות שקיבל פוטין לפני זמן רב. דרושים לפחות שישה חודשים לתכנן ולבצע התקפות פיזיות. בשנת 2022 ספג הביון הרוסי מהלומה קשה לאחר שמאות סוכנים גורשו ממדינות אירופה. בשלהי אותה שנה ארגן מחדש הקרמלין את פעולותיו החשאיות כדי לייעל אותן. בתחילת 2023 התכוננה אוקראינה למתקפת הנגד ומדינות אירופה התווכחו האם לספק לה נשק מתוחכם יותר. בקיץ שעבר נראו סימנים ראשונים להתגברות הפעילות הרוסית, אולי מתוך תקווה שעשיית צרות באירופה תגרום למערב לרסן את אוקראינה.
אם אכן כך, זה לא עבד – מציין אקונומיסט. הנשיא עמנואל מקרון אמר בסוף אפריל, שהמערב אינו צריך לשלול משלוח כוחות לאוקראינה אם רוסיה תבקיע את החזית. שר החוץ הבריטי, דייוויד קמרון, אמר בשבוע שעבר, שאוקראינה חופשית להשתמש כראות עיניה בנשק בריטי כדי לפגוע במטרות בעומק רוסיה – בניגוד להתניה של ארה"ב בדבר שימוש בנשק אמריקני רק בשטח אוקראינה.
תגובתה של רוסיה הייתה חדה: היא הודיעה על תרגיל פתע בשימוש בנשק גרעיני טקטי "בתגובה להודעות ואיומים פרובוקטיביים" – זיקה ראשונה מסוגה. פעולות הצללים מיועדות לעצבן את אירופה ולגרום זהירות מתוך פחד. יש החוששים שהן מלמדות על תוקפנות רבה יותר, ואומרים שאופיין עולה בקנה אחד עם הציפיות לפעולות רוסיות לפני עימות ישיר עם נאט"ו.

תאריך:  15/05/24   |   עודכן:  15/05/24
+משחק הכסאות של הנשיא פוטין
09:20 15/05/24  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה

לצידו של ניקולאי פטרושב כיועץ נשיאותי מינה הנשיא פוטין גם את מושל מחוז טולה הנוכחי אלכסיי דיומין ליועצו בתחום התעשיות הביטחוניות ויפקח גם על הספורט. כן כן. צריך להבין שבמבנה הרוסי יש כפילויות כל הזמן - למה צריך יועץ נשיאותי למדיניות חוץ למשל אם יש שר חוץ בממשלה? למה צריך יועץ משיאותי שיפקח על הספורט אם יש בממשלה שר ספורט שזה תפקידו?

ניקולאי פטרושב, ולדימיר פוטין [צילום: גבריאל גריגורוב, ספוטניק/AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוסיה מגבירה את מתקפות הצללים באירופה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
יאיר נבות
לצידו של ניקולאי פטרושב כיועץ נשיאותי מינה הנשיא פוטין גם את מושל מחוז טולה הנוכחי אלכסיי דיומין ליועצו בתחום התעשיות הביטחוניות ויפקח גם על הספורט. כן כן. צריך להבין שבמבנה הרוסי יש כפילויות כל הזמן - למה צריך יועץ נשיאותי למדיניות חוץ למשל אם יש שר חוץ בממשלה? למה צריך יועץ משיאותי שיפקח על הספורט אם יש בממשלה שר ספורט שזה תפקידו?
איתמר לוין
יחליף את סרגיי שויו, אשר כיהן בתפקיד מאז 2012 ומונה ליו"ר המועצה לביטחון לאומי - משרה מייעצת בלבד    משמעות המינוי: פוטין רוצה לשים דגש על הניהול הכלכלי של המלחמה באוקראינה
יאיר נבות
דובר הקרמלין דימיטרי פסקוב הודיע כי ייתכן מאוד שהנשיא פוטין יודיע כבר היום על מינוי רה"מ הבא. ייתכן מאוד שרה"מ הנוכחי מיכאיל מישוסטין, לשעבר ראש רשות המיסים הפדראלית, יישאר בתפקיד, אך ייערכו כמה שינויים פרסונליים בממשלה הרוסית
איתמר לוין
אשתקד ספג הצבא הרוסי מפלות באוקראינה, אבל השנה התמונה הפוכה - והיא באה לידי ביטוי בתצוגה לקראת המצעד השנתי לרגל יום הניצחון על גרמניה, מדווח וושינגטון פוסט
יאיר נבות
האזהרה הזו מגיעה בשל התמשכות המלחמה באוקראינה והסיוע המערבי, והעובדה שבמוסקבה רואים בחלק ממדינות היבשת כאויב שיש לפגוע בו בשלל דרכים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il