מאז שהאייפון הראשון הגיע לשוק ב-2007, יישומונים הפכו לברירת המחדל של העולם הדיגיטלי. הטלפונים הסלולריים אחראים כיום לשני שלישים מהתעבורה באינטרנט. תושבי מדינות עשירות בוהים ביישומונים חמש שעות ביום. 3.5 מיליארד בני אדם משתמשים בהם מדי חודש. כל אלו הפכו את החנויות הווירטואליות המוכרות אותם לעסק משתלם לחברות אפל ואלפאבית – וגם תפס את תשומת ליבן של ממשלות, הסבורות שהדואופול הזה מגביל יישומונים שאינם לרוחו ומהדק את שליטתו בשוק.
אפל ואלפאבית שומרות קרוב לחזה את הנתונים הכספיים של חנויות היישומונים, מציין אקונומיסט. הן עושות כסף במגוון של דרכים; העיקרית שבהן היא עמלה של 30% ממכירת טובין דיגיטליים, לצד 15% מדמי המנוי ביישומונים. ההערכה היא שהכנסות אפל אשתקד משני מקורות אלו היו 27 מיליארד דולר, ואלו של אלפאבית – 13 מיליארד דולר; יש להן עוד מיליארדים מפרסום מודעות שליד תוצאות החיפוש בחנויות. אולי לא הרבה ביחס להכנסותיהן המצרפיות – 700 מיליארד דולר אשתקד – אבל מדובר בסכומים שהם כמעט רווחי נטו: הרווח התפעולי שלהן מהחנויות הוא כשני שלישים (אפל) וארבע חמישיות (אלפאבית).
הממשלות המבקשות להדק את הפיקוח על החנויות עושות זאת באמצעות שומרי הסף. מספר הבקשות שקיבלה אלפאבית מרגולטורים ובתי משפט להסיר יישומונים מ-Google Play זינק אשתקד ל-1,743, פי 3.5 מאשר ב-2019. אפל הסירה 1,474 – עלייה של פי 2.6. יש סיבות מגוונות לבקשות כאלה: להגביל גישה לתכנים פורנוגרפיים ואובדניים; לצנזר מתנגדים (בכך בולטת ממשלת סין); טיק-טוק בדרך לסגירה בארה"ב אם לא תצא משליטה סינית והיא כבר חסומה בהודו.
במקביל, ממשלות מנסות לתקוף במישרין את הדואופול. חוק השווקים הדיגיטליים של האיחוד האירופי מחייב את החברות לאפשר לחנויות נוספות לפעול בסמארטפונים; ממשלת יפן מנסה להעביר חוק דומה; בריטניה בודקת את הנושא; ממשלת הודו שוקלת להשיק חנות משלה. מפתחים רבים תומכים בממשלות. בשנת 2019 הגישה Spotify תלונה לאיחוד האירופי נגד אפל; בשנה שעברה היא הובילה לקנס של 1.8 מיליארד אירו. בית משפט אמריקני קבע, בעקבות תביעה של Epic Games, כי Google Play היא מונופול בלתי חוקי; השלכות הפסיקה טרם נקבעו ואלפאבית מערערת. בינתיים, Epic Games תובעת אותה גם בבריטניה ואוסטרליה.
הרגולטורים והמפתחים מקווים שכל אלו יגבירו את התחרות ויורידו את העמלות, מסביר אקונומיסט. מיקרוסופט אומרת שהחוק האירופי הוא "הזדמנות עצומה" ומתכננת להשיק חנות יישומונים משלה. יש גם המקווים לפרץ של יזמות; אחרים מדברים על חנויות ייעודיות ובטוחות לילדים. עם זאת, אחרים מצביעים על אפשרות שרוב המתחרים לא ירוויחו, למעט מי שיתמקדו בנישות כמו פורנוגרפיה והימורים – וכך רק יעלה מספר היישומונים השליליים הללו.
חוץ מזה, אפל ואלפאבית מספקות שירותים חשובים למפתחים – בעיקר הקטנים שבהם – תמורת העמלות שהן גובות. הן בוחנות אותן לאיתור באגים ופרצות אבטחה, מה שנותן ביטחון ללקוחות. משתמשים רבים גם מעריכים את הנוחות הבאה לידי ביטוי בכך שכל היישומונים נמצאים בחנות אחת. למרות שגוגל תמיד אפשרה למתחרים לפעול באנדרואיד שלה, לה קמו כאלה; אפילו אמזון לא הצליחה להיכנס לתחום. לכן, נראה שהלקוחות לא זועקים לשינוי. מי שרוצים לנער את השוק יצטרכו כנראה לחכות למכשיר החכם הבא. כל עוד יימשך עידן הסמארטפונים, יימשך גם הדואופול – מסיק אקונומיסט.