X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
המכס על רכב חשמלי הוכפל פי ארבע [צילום: נג האן גואן, AP]
ביידן הטיל מכסים על מוצרי אנרגיה נקייה המיובאים מסין
המכסים העיקריים - על רכב חשמלי וסוללות מתקדמות פול קרוגמן, התומך בסחר חופשי, מסביר בניו-יורק טיימס מדוע קיים חשש מ"מכה סינית" שנייה ומסכים עם המהלך של ביידן

הנשיא ג'ו ביידן הודיע אתמול (14.5.24) על סבב נוספים של מכסים על ייבוא מסין – כולל רכב חשמלי, תאים סולאריים, מוליכים למחצה וסוללות מתקדמות. המכסים נועדו להגן על הייצור האמריקני מפני ייצור סיני מוזל הנהנה מסבסוד ממשלתי, ומהווים שלב נוסף במלחמת הסחר בין שני המשקים הגדולים בעולם. מדובר על ייבוא שנתי בהיקף של 18 מיליארד דולר. הצעד המשמעותי ביותר הוא זינוק של פי ארבעה במכס על רכב חשמלי, שיעמוד כעת על 100% ממחירו.
ביידן מתבסס על המכסים שהטיל בשעתו דונלד טראמפ על הייבוא מסין, ואשר אותם תקף ב-2020 ככאלה המייקרים את המוצרים לצרכן האמריקני. אך כעת יש הסכמה נדירה בין שתי המפלגות על כך שסין היא היריב המרכזי של ארה"ב, כולל בתחום המסחרי. עם זאת, ביידן תקף את טראמפ וטען שהוא לא קיים את הבטחתו להרחיב את הייצור והייצוא האמריקניים. המכסים של ביידן מתרכזים בענפים שבעיניו חיוניים למשק האמריקני, כגון אנרגיה נקייה ומוליכים למחצה.
טראמפ הוא פרוטקציוניסט מהסוג הישן, המדבר על מכסים של לפחות 10% על כל הייבוא שלדבריו "חונק את הכלכלה האמריקנית", מגיב פול קרוגמן בניו-יורק טיימס. אבל גם ביידן אינו תומך חד-משמעי בסחר חופשי. החוק הכלכלי החשוב ביותר שלו – החוק להפחתת האינפלציה, שמיועד למעשה להילחם בשינויי האקלים – כולל מספר הגנות משמעותיות לתוצרת ארה"ב. וכעת, כאמור, הוא מטיל מכסים על תוצרת סין.
ההשפעה המיידית של צעדים אלו תהיה קטנה, משום שארה"ב מייבאת מעט מאוד מוצרים אלו מסין. אבל יש להם משמעות סמלית, מדגיש קרוגמן: ארה"ב לא תשלים עם "מכה סינית" נוספת – הצפה של ייבוא זול העלול לפגוע בחלקים משמעותיים מהאג'נדה של הממשל. כדי להבין במה מדובר, יש לחזור אחורה.
הייצוא הסיני לארה"ב החל לגדול בשנות ה-1990, ורוב הכלכלנים (כולל קרוגמן) לא היו מודאגים: אם מדינה אחרת רוצה למכור לך הרבה ובזול – תגיד תודה. נכון, זה לא כל כך פשוט: מוצרים זולים יכולים להעשיר את המדינה אך לפגוע במספר גדול של עובדים. כמו-כן, ידוע שגרעון מסחרי עלול לפגוע במשק אם אין מספיק ביקוש לתוצרת מקומית כדי לייצר תעסוקה מלאה. הבעיה צצה במלוא חומרתה אחרי המשבר הפיננסי של 2008, כאשר התעסוקה בארה"ב הייתה זמן רב בשפל.
הוויכוח התעצם לאחר ש-2013 פרסמו דייוויד אוטור, דייוויד דורן וגורדון הנסון את מחקרם על מה שקיבל את הכינוי "המכה הסינית". הם מצאו, כי הייבוא מסין גרם לתזוזה של 1.5 מיליון משרות בייצור בשנים 2007-1990. זה לא מספר גדול במונחים אמריקניים: 1.5 מיליון איש מפוטרים או עוברים מקום עבודה מדי חודש. אבל השלושה הראו, כי ענפים רבים מרוכזים באיזורים ספציפיים, כך שאובדן המשרות פגע קשות באותן קהילות. ההשלכות הפוליטיות התבררו ב-2016: אותם איזורים תרמו לנצחונו של טראמפ.
"המכה הסינית" הראשונה הייתה, לפיכך, בעיה של ממש ואפילו כלכלנים שממש לא אוהדים את טראמפ מודאגים מן ההשלכות של העלייה המהירה בייבוא – ו"מכה שנייה" הולכת ונבנית. מכה זו משקפת יותר את חולשתה של סין מאשר את עוצמתה. המשק הסיני בצרות, עם צריכה פרטית מועטה ושוב לא ניתן להמשיך בהשקעות שתדלקו את הצמיחה בשנים עברו. סין יכלה להסתיר זאת באמצעות בועת נדל"ן, אך זו התפקעה. הפתרון המובן מאליו הוא להגדיל את הכנסות משקי הבית ולחזק את הצריכה המקומית, אך שי ג'ינפינג מסרב לעשות זאת וממשיך להתמקד בפרוטקציוניזם. לכן, הדרך היחידה היא לנהל עודפי סחר עצומים ולהציף מדינות אחרות בטובין שהסינים אינם יכולים או אינם רוצים לצרוך.
ממשל ביידן אומר: זה לא ילך; אתם גדולים מכדי לזרוק על אחרים את העודפים שלכם. ארה"ב אינה מוכנה לקלוט אותם, משום שהחששות מפני פגיעה בקהילות עודם קיימים. לכך נוסף מרכיב שינויי האקלים, מסביר קרוגמן. המוצרים עליהם הוטלו המכסים החדשים קשורים ברובם למעבר לאנרגיה נקייה. הרכב החשמלי ספג את המכה הכבדה ביותר, אבל הסיפור הגדול הוא הסוללות הממלאות תפקיד חיוני באנרגיה המתחדשת.
למה לא לקנות סוללות סיניות זולות? כלכלה פוליטית. לנוכח האיום החיצוני שמציבים שינויי האקלים, הקואליציה הפוליטית להתמודדות עימם לא אמורה להיות מפולגת – אבל היא כן. ממשל ביידן הצליח להעביר בקונגרס סובסידיות גדולות לאנרגיה מתחדשת רק לאחר שקישר אותן ליצירת משרות מקומיות בתעשיה. אם סובסידיות אלו ייתפסו כיוצרות משרות בסין – יאבד הסיכוי האחרון והטוב ביותר למניעת אסון אקלימי. זהו בהחלט נימוק הגובר על הטיעונים הרגילים נגד מכסים. ביידן עשה את המיטב ואין חלופה אחרת, קובע קרוגמן.

המאמר המלא
תאריך:  15/05/24   |   עודכן:  15/05/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביידן הטיל מכסים על מוצרי אנרגיה נקייה המיובאים מסין
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות משבר האקלים
איתמר לוין
נזקי סופות ודליקות מחייבים התארגנות מראש בהיקפים עצומים, ולדעת אקונומיסט הצעד החשוב ביותר הוא שהממשלות יעודדו את בעלי הבתים להקטין את פליטת גזי החממה
איתמר לוין
הממשל קובע: 56% מהמכוניות החדשות שיימכרו ב-2032 יהיו חשמליות ועוד 16% יהיו היברידיות    הצעד המשמעותי ביותר במאבק בשינויי האקלים בתולדות ארה"ב    צפוי מאבק משפטי ופוליטי
איתמר לוין
כמעט כל הליקויים בנוגע למשבר האקלים שנחשפו לפני שלוש שנים לא תוקנו    מתריע: העדר פעולות מצד הממשלה ונתניהו יסכן את הדור הנוכחי והדורות הבאים
איתמר לוין
המעבר לאנרגיה נקייה יגביר בטווח הקצר את כוחן של סעודיה ושכנותיה, ובמקביל מאיים לפגוע קשות במדינות המפיקות נפט יקר ויותר ומזהם יותר - מנתח אקונומיסט, המציע דרכי התמודדות
עידן יוסף
דוח ישראלי חושף השפעה הרסנית של בני אדם על הים התיכון: קצב התחממות המים גבוה משמעותית מהתחזית, ומשפיע לרעה על המערכת האקולוגית    מינים פולשים רבים, כמו דג הארסן, מציפים את הים ודוחקים מינים מקומיים. הים הופך לחומצי יותר - יצורים ימיים נפגעים ומינים מקומיים, כמו אלמוגים ואצות, נעלמים כתוצאה משינויי האקלים והזיהום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il