X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
שאלות רבות [צילום: הדר יואביאן/פלאש 90]
האם אנו צפויים להורדת הריבית
כיום, לאחר עלייה ניכרת בשיעורי האינפלציה ברחבי העולם, לבנקים המרכזיים אין ברירה אלא להעלות את הריבית, בקצב מואץ

בסוף שנת 2023 הגיע המשק הישראלי לצומת דרכים קריטית המחייב את בנק ישראל לחשוב לעומק לפני קבלת החלטה כלשהי הנוגעת לריבית. סביבת הריבית הגבוהה והשלכות המלחמה בעזה הפכו את המצב הכלכלי למבחן אמיתי של הנגיד. כעת, כמעט חצי שנה אחרי, על בנק ישראל לקבוע את האסטרטגיה שלו: האם להוריד את הריבית כדי להחיות את הכלכלה הישראלית, או לשקול הימנעות ממהלך כזה לאור הסביבה העולמית הגבוהה לריביות.
אנחנו בסיומה של המחצית הראשונה של שנת 2024 והשאלות הרבות לגבי מצבן של הכלכלות החזקות בעולם ממשיכות להעלות. תשומת הלב מתמקדת בעיקר באינפלציה מתמשכת ובריביות הגבוהות הנוכחיות, מה שמעלה חשש לגבי יכולתן של כלכלות רבות לצמוח או ליפול. בשנים האחרונות ראינו אירועים גדולים שהובילו לעלייה משמעותית בשיעורי האינפלציה בעולם, כמו מגיפת COVID-19 והפלישה הרוסית לאוקראינה, שני אירועים עולמיים מחוללי אינפלציה, אותם ניתן לזהות כמחוללי משבר.
כיום, לאחר עלייה ניכרת בשיעורי האינפלציה ברחבי העולם, לבנקים המרכזיים אין ברירה אלא להעלות את הריבית, בקצב מואץ. לאחר כמעט עשור של מדיניות ריבית אפסית ברוב מדינות העולם, העלאות הריבית החלו בפברואר 2023, כאשר הפדרל ריזרב האמריקני העלה את הריבית בפעם הראשונה. החלטה זו באה כאות פתיחה לשורה של העלאות ריבית, שהן המהירות ביותר אי-פעם בתולדות ארצות הברית.
בחודשים האחרונים המשיכו להסלים הדיונים על השפעת הוצאות המלחמה על הכלכלה הישראלית, ויש הטוענים שהמדינה בדרך לאסון. זה מעלה את השאלה האם על בנק ישראל לפעול להורדת הריבית כדי להקל על המצב, אבל המציאות מורכבת מכפי שנדמה.
כיום ישנן שתי סיבות עיקריות המונעות מבנק ישראל להוריד את הריבית כפי שרבים ציפו מיד לאחר פרוץ המלחמה. ראשית, עלינו להסתכל על כלכלת ארה"ב, שנמצאת כעת בנקודה מעניינת. הריבית הפדרלית (הבנק המרכזי של ארצות הברית של אמריקה) נשארה על 5.5% אך נתונים כלכליים מצביעים על כלכלה אמריקנית חזקה ויציבה. הוחלט להשאיר את הריבית ללא שינוי לפחות לתקופה הקרובה.
עם זאת, יו"ר הפד הנוכחי הדגיש כי הפחתות הריבית במועד הבא (המועד הקודם היה בתחילת מאי) אינה סבירה, לאור הנתונים הכלכליים החזקים ושיעור האבטלה הנמוך. זה גורם לפד לחשוש שהוא יוריד את הריבית מהר מדי, מה שעלול להוביל לעלייה באינפלציה שוב, ולכן על המשקיעים להתאזר בסבלנות ולהמשיך לעקוב היטב אחר ההתפתחויות. במצב הנוכחי, כשהפד אינו מוריד את הריבית, בנק ישראל (שכבר הוריד את הריבית ב-25 נקודות בסיס) ימצא את עצמו במצב עדין לפני שינקוט צעד נוסף בנושא.
ב-27 למאי צפויה החלטת ריבית נוספת. מה יהיה? הנה כמה הערכות. הורדת הריבית על-ידי בנק ישראל עלולה להוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות, מה שעלול להשפיע לרעה על המשק הישראלי ועל ערך השקל. בנוסף, הורדת ריבית שוב עלולה להוביל לעזיבת סכומי כסף גדולים מהארץ, שכן אג"ח של מדינות אחרות עשויות להפוך לאטרקטיביות יותר, מה שעלול להחליש משמעותית את בנק ישראל בהשוואה לשאר המטבעות בשוק המט"ח.
מצב הכלכלה הישראלית אינו גרוע כפי שרבים חושבים. למרות שבנק ישראל טרם הצליח לטפל ולהפחית את האינפלציה בצורה משמעותית, למרות עליית המחירים שמשתקפים בעגלת הקניות ולמרות כמה סיבות נוספות כמו עלייה בשיעור האבטלה והמתיחות עם טורקיה, יש עוד היבטים שמשפיעים על התוצר הישראלי ומשקפים את עוצמת המשק הישראלי למשל כמו עליית מחירי הדירות.
וכאן הגענו לסיבה השנייה שבגללה בנק ישראל חושש מהורדת הריבית: הנתונים הנוכחיים של המשק הישראלי מעלים חשש להיפר-אינפלציה, תהליך אינפלציוני שיוצא משליטה ומתבטא בעלייה מהירה במחירים. של סחורות ושירותים. היפר-אינפלציה היא סיכון ממשי לאובדן ערך הכסף, כפי שקרה בישראל בשנים 1985-1980, כאשר שיעור האינפלציה הגיע ליותר מ-900%. הפחתת ריבית מהירה מדי עלולה לגרום לאינפלציה לעלות לרמות קיצוניות, שהוא אחד התרחישים הגדולים ביותר איתם מתמודדים בנקים מרכזיים.
אני מעריך שבנק ישראל ימשיך לנקוט במדיניות שמרנית וגם אם תהיה הורדה, היא לא תהיה גדולה. ההזדמנות של נגיד בנק ישראל היא לייצב את השוק ולנווט אותו בתקופה סוערת ולהביא להורדת ריבית בצורה מתונה כמו חצי אחוז ולא יותר.
במהלך השנה הקרובה, נושא הורדת הריבית צפוי להיות אחד הנושאים הנדונים והמתפרסמים ביותר, כאשר כולם ינסו לנחש האם בנק ישראל יוריד את הריבית או ישאיר אותה כפי שהיא. המשוואה הנוכחית מורכבת מאוד עבור בנק ישראל, וכל פעולה מצריכה מחשבה מעמיקה. לכן, דברים רבים עשויים להשתנות לפני שנראה מהלך ברור והחלטי מצד בנק ישראל בנוגע למדיניות הריבית.

הכותב הוא דוקטור לכלכלה וניהול משברים במגזר הציבורי - מרצה ומנהל משאבי אנוש בשירותי המדינה.
תאריך:  27/05/2024   |   עודכן:  27/05/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם אנו צפויים להורדת הריבית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
תגובה
מרוא   |  27/05/24 13:50
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חיים רמון
במחאה נגד הרפורמה, קמה קבוצה מאורגנת של קצינים מיל' שאמרו "אנחנו משתמשים בכוחנו הצבאי ונסרב לשרת אם לא ייענו לתביעותינו"    דבר כזה לא היה בתולדות מדינת ישראל. וכל ראשי המחאה, בהם רמטכ"לים, שרי ביטחון וראשי ממשלה לשעבר, הכשירו את השרץ
דן מרגלית
גרוע מיאיר - אביו    חלפו שעות ארוכות עד שלשכתו פרסמה מין הודעה צמחונית-חלבית, שהיא כלום בריבוע ואינה מזכירה לגנאי אפילו את הבן יאיר
יוסף אליעז
נעזוב לרגע את אי-תפקוד המנהיגות האזרחית והצבאית כאחת בחוסר הכוננות המינימלית הנדרשת ומאי-תפקודן בזמן הטבח עצמו; חוסר המנהיגות וחוסר ההיגיון בתפקוד נמשך עד עצם היום הזה
עמנואל בן-סבו
ההשתוקקות להשתטח על ציונו של הצדיק, הכמיהה לשאת תפילה בציונו של הצדיק, הערגה לקרבת הצדיק, אין מי שיוכל להבינה כמו המחוברים לקדושה, המאמינים בחיבור עם נשמת הקודש
חיים נוי
החופש של ג'קי - דרמה קומית מוצלחת על מהות החופש - תיאטרון בית ליסין    המחזה נכתב בידי חנית גולי, במסגרת בית הספר למחזאים של תיאטרון בית ליסין וסדנאות הבמה ועברו חמש שנים של כתיבה ושכתוב עד למוצר הסופי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il