X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
טראמפ הלילה, לאחר הרשעתו [צילום: AP]
הרשעתו של טראמפ תשפיע על הבחירות - אך לא בטוח שבצורה מכרעת
סקרים שנערכו לפני ההרשעה בתיק סטורמי דניאלס לימדו שטראמפ יאבד חלק מתומכיו אם יורשע, אך הם לא בחנו את המצב במדינות המפתח, וחמשת החודשים שנותרו עד הבחירות הם זמן רב

הרשעתו של דונלד טראמפ בפרשת סטורמי דניאלס (31.5.24) צפויה להשפיע על תוצאות הבחירות לנשיאות ארה"ב בעוד חמישה חודשים - אך כלל לא ברור האם ההשפעה תהיה מכרעת. כך סבור אהרון בלייק, כתב פוליטי בכיר בוושינגטון פוסט. הסקרים בנושא אינם חד-משמעיים, ומדובר בסקרים כלל-לאומיים ולא בכאלה שנערכו בשש מדינות המפתח בהן יוכרעו הבחירות על-פי שיטת האלקטורים: אריזונה, ג'ורג'יה, ויסקונסין, מישיגן, נבאדה ופנסילבניה.
טראמפ מוביל מזה חודשים במדינות המפתח, בחלקן בפער משמעותי של חמש-עשר נקודות האחוז; מדובר במדינות בהן ניצח ג'ו ביידן ב-2020 בפערים שבין כמה עשיריות הנקודה לבין פחות משלוש נקודות. הסקרים הלאומיים מראים בצורה עקבית שאחוז משמעותי מבין תומכיו של טראמפ לכל הפחות ישקלו מחדש את תמיכתם בו אם יורשע, אך לרוב השאלה הייתה על הרשעה שלו באופן כללי ולא על תיק דניאלס, הנתפס כפחות-חמור מבין ארבעת כתבי האישום נגדו. התיקים האחרים תקועים בשלב זה או אחר, לא יוכרעו לפני הבחירות ואולי אפילו לא יחלו להישמע עד 5 בנובמבר.
הרשעתו של מועמד לנשיאות הייתה מובילה להפיכתו לאישיות בלתי רצויה בעיני מפלגתו, מציין בלייק - אך לא במפלגה הרפובליקנית של טראמפ. הוא השתלט כמעט לחלוטין על המפלגה, שבכירים בה התייצבו בזה אחר זה בבית המשפט במנהטן בזמן הדיונים והביעו את תמיכתם בו. גם לאחר ההרשעה זכה טראמפ לגיבוי מקיר לקיר, כולל מיו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, וכמובן מן המגישים והפרשנים ברשת פוקס ניוז.
עונשו של טראמפ ייגזר ב-11 ביולי, ארבעה ימים לפני פתיחת ועידת המפלגה, אך לא תהיה לכך כל השפעה לרעה מבחינתו. להפך: טראמפ הפך את כתבי האישום נגדו למנוף לגיוס תמיכה ומימון (הוא מממן את הגנתו, בעשרות מיליוני דולרים, מכספי התרומות לקמפיין שלו), תוך שהוא טוען שמדובר בציד מכשפות פוליטי שמטרתו למנוע את שובו לבית הלבן. הרוב המכריע של הרפובליקנים מקבלים טענה זו, וכפי שהוכח בבחירות המקדימות - כלל לא שוקלים לתמוך במועמד אחר.
אולם, במרוץ כה צמוד עשויה להיות השפעה גם לשינוי בעמדותיהם של אחוזים בודדים - הן בקרב הרפובליקנים והן (ובמיוחד) בקרב העצמאים או מי שנוטים כרגע לתמוך במועמד שלישי (בעיקר הסנאטור רוברט קנדי הבן; בלייק מציין שהתמיכה במועמדים שלישיים נוטה להתפוגג ככל שמתקרבות הבחירות). הסקרים מצביעים ככלל על כך שעד שליש מן הרפובליקנים יחשבו שוב האם להצביע בעד טראמפ, אך כפי שמציין בלייק - יש הבדל בין מחשבה נוספת לבין נטישה בפועל.

האם הם מוכנים שעבריין מורשע יהיה הנשיא
גליון ההרשעה של טראמפ [צילום: ג'ון אלסוויק, AP]

סקר של רשת ABC ומכון Ipsos מן החודש שעבר מצא, כי 20% מתומכי טראמפ אומרים שהרשעה בתיק דניאלס תגרום להם לכל הפחות לשקול מחדש, אבל רק 4% אמרו בביטחון שישנו את הצבעתם. המשמעות היא אובדן של 2% בלבד מן הקולות, פחות מן היתרון של טראמפ בסקרים הלאומיים (המגיע בממוצע לחמש נקודות), וכאמור – בלא בדיקה במדינות המפתח.
סקרים אחרים בחנו כיצד יצביעו הנשאלים אם טראמפ יורשע ואם יזוכה, ובהם התנודות משמעותיות יותר. בשבוע שעבר הראה סקר של אוניברסיטת מארקט, כי טראמפ מוביל בפער של ארבע נקודות בלא הרשעה – אבל ביידן מוביל בארבע נקודות אם טראמפ יורשע. סקר של רויטרס ומכון Ipsos בחודש שעבר הוסיף לביידן רק שתי נקודות אם טראמפ יורשע ושש נקודות אם יישלח לכלא (מה שקרוב לוודאי שלא יקרה). סקרים מוקדמים יותר הצביעו על תנודה שבין חמש ל-14 נקודות לטובת ביידן אם טראמפ יורשע. סקרים אלו דיברו על הרשעה באופן כללי ולא על תיק דניאלס, שכאמור נתפס מבחינה ציבורית – כפי שהוא אכן מבחינה משפטית – כפחות חמור מבין ארבעת התיקים נגד טראמפ (לצד תיקי הבחירות הפדרלי בוושינגטון והמדינתי בג'ורג'יה ותיק המסמכים המסווגים הפדרלי).
בלייק מציין, כי גם אם התנודה בפועל תהיה שתי נקודות האחוז בלבד (הרף התחתון בסקרים), זהו שינוי משמעותי במדינה בה שתי מערכות הבחירות האחרונות הוכרעו בפער ממוצע של נקודה במדינות המפתח. אבל הכל עוד יכול להשתנות, הוא מדגיש. ההרשעה עשויה לחדד שאלה שאיתה לא התמודדו עד כה אמריקנים רבים: האם הם מוכנים שעבריין מורשע יהיה הנשיא (טראמפ יערער, אבל יש לו שבעה חודשים להגשת הערעור ויידרש זמן משמעותי נוסף להכרעה בו, כך שלבחירות הוא יגיע כמורשע). הסקרים מלמדים שפחות מ-40% מהאמריקנים מקבלים את טענתו של טראמפ שמדובר ברדיפה, כך שקיים שיעור ניכר של מי שיצטרכו כעת לחשוב על פסק דין שבעיניהם הוא הוגן.
גם למרכיב הזמן תהיה משמעות, מציין בלייק: חמישה חודשים הם זמן רב, במיוחד אם מדברים על השפעתו של אירוע שמלכתחילה רוב האמריקנים לא שמו לב אליו או שלא התייחסו אליו ברצינות. לכך יתווסף עונשו של טראמפ: אם, כצפוי, הוא לא יישלח לכלא – יוכל להתחזק הרושם שאין המדובר בהרשעה בעלת משקל.
דבר אחד ברור: מדובר באירוע חסר תקדים בהיסטוריה האמריקנית, ובמרוץ לנשיאות יוצא דופן לחלוטין שנראה היה ששום דבר לא יכול ממש לזעזע אותו – ייתכן שההרשעה היא האירוע הראשון שעושה זאת. או שזו יכולה להיות הוכחה נוספת לכך, שלקרוב ממחצית מהאמריקנים לא משנה מה טראמפ עשה ומה הוא אומר; הם יצביעו עבורו. אבל אם אפילו הרשעה של מועמד לנשיאות מתקבלת באדישות, זהו שפל חדש במידת הקיטוב בארה"ב, מסיים בלייק.

תאריך:  31/05/24   |   עודכן:  31/05/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרשעתו של טראמפ תשפיע על הבחירות - אך לא בטוח שבצורה מכרעת
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
עוד חזון למועד....ב-10.7 פס"ד
חשדנית  |  31/05/24 21:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות בארה''ב 2024
איציק וולף
שגרירת ארה"ב באו"ם ומושלת דרום קרוליינה לשעבר, שהייתה מן המבקרים החריפים של דונלד טראמפ במפלגה הרפובליקנית ואשר ניסתה להתמודד על מועמדות המפלגה בבחירות לנשיאות הבהירה כי למרות הביקורת שהטיחה בטראמפ - תצביע לו בבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב
איתמר לוין
מדד דאו ג'ונס חצה לראשונה את קו 40,000 הנקודות - ופול קרוגמן מסביר בניו-יורק טיימס מדוע האירוע סותר את טענותיו של טראמפ    את הכלכלה של ביידן יש לבחון בנתונים החשובים באמת, הוא מדגיש
שמואל רוזנר
ביידן מפגר כעת אחרי טראמפ בג'ורג'יה, מדינה קרטית, ובמדינות מתנדנדות אחרות. סוקר ידוע ממליץ לביידן לזוז למרכז פוליטי כדי להגדיל את סיכוייו לנצח. יועץ אסטרטגי טוען שגם פניית הפרסה שלו בנוגע לישראל לא תעזור
איתמר לוין
ביידן הציע לקיים את העימותים ביוני ובספטמבר - לפני תחילת ההצבעה המוקדמת, בה יש יתרון לדמוקרטים    טראמפ הסכים - משום שבמועדים אלו לא צפויים להתנהל הליכים פליליים נגדו
איתמר לוין
סקר ניו-יורק טיימס מעניק לטראמפ יתרון של 12-3 נקודות האחוז במדינות בהן ניצח ביידן בהפרשים קטנים ב-2020    ביידן מאבד תמיכה חיונית של צעירים, שחורים והיספנים בשל המצב הכלכלי ומלחמת חרבות ברזל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il