X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
מודי אתמול. ייאלץ להתפשר [צילום: מניש סווארופ, AP]
הפתעה בבחירות בהודו: ראש הממשלה מודי ייאלץ להרכיב קואליציה
מפלגתו של מודי איבדה 63 מושבים ולגוש בראשותה יהיה רוב קטן של 292 מבין 543 המושבים – ירידה חדה לעומת הבחירות הקודמות והציפיות אקונומיסט מסביר מה יהיו ההשלכות

ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, ייאלץ להרכיב קואליציה בקדנציה השלישית שלו בשלטון. אלו התוצאות המפתיעות של הבחירות לפרלמנט, שהתקיימו במשך שלושה שבועות עד 1.6.24 ואשר התפרסמו אתמול (4.6.24).
מפלגתו של מודי, Bharatiya Janata Party (BJP), זכתה ב-240 מבין 543 המושבים בבית התחתון של הפרלמנט, ירידה של 63 מושבים לעומת הבחירות ב-2019. לגוש בראשותה יהיו 292 מושבים, דהיינו 20 בלבד מעל הרוב הדרוש, וכאמור – תוך צורך להקים קואליציה, על כל המשתמע מכך. בבחירות הקודמות היה ל-BJP לבדה רוב מוחלט, ולגוש שלה – 352 מושבים. בבחירות 2014 זכה הגוש ב-335 מושבים, ומודי הציב יעד של 400 מושבים בבחירות הנוכחיות – כך שמדובר בתוצאות מאכזבות במיוחד מבחינתו. האופוזיציה בראשות מפלגת הקונגרס (המפלגה הוותיקה ששלטה בהודו עשרות שנים מאז קיבלה את עצמאותה ב-1947) זינקה ל-234 מושבים, לעומת 91 בלבד ב-2019 ורק 59 ב-2014.
מודי התבסס בעשר שנות שלטונו על כריזמה, דגש על פיתוח תשתיות, תשלומי רווחה לעניים ביותר ולאומנות הינדית פלגנית – וזאת לצד סמכותנות גוברת, פגיעה בחופש העיתונות ונסיונות לפגוע בבית המשפט העליון. בתחום החוץ מנהלת הודו של מודי מדיניות עצמאית, תוך שמירה על ערוצים פתוחים הן עם ארה"ב והן עם רוסיה וסין. אשתקד היא הפכה למדינה המאוכלסת ביותר בעולם (על חשבונה של סין) והפוטנציאל הכלכלי הענק שלה מצטרף לחשיבותה האסטרטגית הטבעית העצומה בשל גודלה ומיקומה.
התוצאות המפתיעות באות לאחר קמפיין מפלג במיוחד, במהלכו השתמש מודי בשפה אנטי-מוסלמית בוטה, מציין אקונומיסט. אנשי האופוזיציה התלוננו מתחילתו על העדר שוויון: כמה ממנהיגיה נעצרו בחשד לשחיתות (לטענת האופוזיציה מדובר בתפירת תיקים פוליטית), חשבונות הבנק של מפלגת הקונגרס הוקפאו ועוד.
מה השתבש מבחינת BJP? שיעור התמיכה הכולל בה ברחבי הודו נותר פחות או יותר זהה ל-2019, בסביבות 37%, אך היא ספגה מפלות כבדות בכמה מדינות מפתח ובראשן אוּטָר פְּרָאדֶש שבצפון תת-היבשת, המדינה המאוכלסת ביותר בהודו (126 מיליון תושבים, 80% מהם הינדים) הסובלת מעוני כבד. מפלה דומה נרשמה במדינת ראג'סטאן שבצפון-מערב תת-היבשת, הגדולה ביותר מבחינת השטח ובה 84 מיליון תושבים.
נראה שהמרכיב המשפיע ביותר היה התחושה שהכלכלה אינה משרתת את האדם הפשוט: למרות הצמיחה המהירה, סקרים העלו דאגה רבה מן האינפלציה והאבטלה. התוצאות בשתי המדינות משקפות חשש אפשרי של בני הכתות הנמוכות, שמא BJP תחזור בה מצעדים של אפליה מתקנת. האופוזיציה ניצלה חששות אלו, כאשר הדגישה את קשריו של מודי עם אוליגרכים וטענה שמפלגתו עלולה לשלול הגנות חוקתיות מהכתות הנמוכות וממיעוטים דתיים. ואולי הכי קריטי: קסמו האישי של מודי התעמעם והוא לא מסוגל היה להתמודד עם חששות אלו, מסביר אקונומיסט.

שלוש שאלות מרחפות מעל הודו
תומכי מפלגת הקונגרס חוגגים את התוצאות [צילום: ביקאס דאס, AP]

כעת מרחפות שלוש שאלות מעל הודו. הראשונה: האם BJP תהיה מסוגלת להקים ממשלה יציבה? התשובה: כנראה כן. היא תהיה המפלגה הגדולה ביותר בפרלמנט ובפער משמעותי, עם יותר מכפליים מושבים מאשר מפלגת הקונגרס. אם לא תתחולל הפיכת-ענק במפלגה, מודי ימשיך להיות ראש הממשלה. יהיה עליו להגיע להסכמים עם שתי מפלגות איזוריות מהגוש שלו, אשר ינסו לקבל בתמורה תפקידים, הטבות למדינותיהן וצעדי מדיניות. במקביל, ראשי האופוזיציה כבר מחזרים אחריהן, אך בהתחשב בכיס העמוק של BJP, נראה שמודי יצליח להבטיח את תמיכתן.
השאלה השנייה: כיצד ממשלה כזאת תתפקד? מודי אוהב לפעול כאדם חזק עם כמה שפחות ויכוחים בממשלה ובפרלמנט. כעת יהיה עליו לשאת ולתת ולהתפשר, וזה יקשה על קבלת ההחלטות – במיוחד על יישום תוכניתו ל-100 הימים הראשונים, הכוללת רפורמות בשוק העבודה והאצת ההשקעה בתשתיות. ייתכן שכעת יקדיש מודי יותר תשומת לב לצרכיהם הכלכליים של המצביעים שנטשו אותו, באמצעות גל נוסף של תוכניות רווחה.
השאלה השלישית: עד כמה התוצאות המפתיעות ישנו את הודו בטווח הארוך? כעת פחות סביר ששלטונו של מודי יימשך עוד עשר שנים, מה שאומר ששאלת הירושה תצוץ בקרוב. בטווח הקצר עלול תהליך קבלת ההחלטות להתדרדר, אך בטווח הארוך יועיל סגנון פתוח יותר של פוליטיקה. רוב השינויים הנחוצים בכלכלה ההודית – רפורמות בבעלות על הקרקעות, במשק האנרגיה ובחקלאות – מחייבים שיתוף פעולה עם ממשלות המדינות וקבוצות פוליטיות חשובות כגון החקלאים. הרפורמות של הודו בשנות ה-1990 וה-2000 בוצעו בידי ממשלות קואליציוניות.
קיימת סכנה שהאכזבה תוביל את מודי להעמיק את הסמכותנות ולהגביר את הרטוריקה המפלגת, מזהיר אקונומיסט. עם זאת, החשש שמא הודו תגלוש לממשל סמכותני יותר בבסיסו, התפוגג כאשר BJP לא הצליחה לזכות במספר המושבים הדרוש כדי לבצע שינויים חוקתיים; האופוזיציה קיבלה קו חיים חדש; והיכולת להתווכח ולהתנגד התעצמה. ייתכן שאלו יהיו התוצאות מאריכות הימים ביותר של בחירות 2024.

הידיעה המלאה
תאריך:  05/06/24   |   עודכן:  05/06/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הפתעה בבחירות בהודו: ראש הממשלה מודי ייאלץ להרכיב קואליציה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
סקרים שנערכו לפני ההרשעה בתיק סטורמי דניאלס לימדו שטראמפ יאבד חלק מתומכיו אם יורשע, אך הם לא בחנו את המצב במדינות המפתח, וחמשת החודשים שנותרו עד הבחירות הם זמן רב
איתמר לוין
התביעה טענה בסיכומי תיק דניאלס: ייתכן מאוד שתשלום דמי השתיקה סלל את דרכו של טראמפ לניצחון ב-2016    ההגנה טענה: התיק בנוי על העד השקרן מייקל כהן
איתמר לוין
מתיו בוגדנוס, ראש היחידה לאיתור עתיקות בפרקליטות מחוז מנהטן, נלחם נגד מוזאונים מובילים בארה"ב בדרישה להחזיר יצירות שמקורן מפוקפק    אקונומיסט מציין, שיש הטוענים שהוא פועל בכוחנות ופוגע קשות בשוק
איתמר לוין
בעל הטור הבכיר בניו-יורק טיימס במאמר חריף במיוחד: נתניהו הפך למתנה מתמדת עבור אירן וגורם לכך שהיא גוברת על ישראל; העדר תוכנית ל"יום שאחרי" הוא אסון בהתהוות
איתמר לוין
קנצלר גרמניה מצהיר במאמר באקונומיסט, כי ארצו תעמוד לצידה של אוקראינה ככל שיידרש, תומך בכינוס ועידה לגיבוש מסגרת ביטחונית משותפת ליבשת ומסתייג ממטרייה גרעינית אירופית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il