X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
ברדלה. "השורשים שלי שם" [צילום: טליבו קאמו, AP]
בן 28, ימני קיצוני, ואולי בדרך לראשות ממשלת צרפת
ג'ורדן ברדלה עשוי להפוך בחודש הבא לראש ממשלת צרפת, אם האיחוד הלאומי של מרין לה-פן ינצח בבחירות לאסיפה הלאומית אקונומיסט מתאר את דמותו ואת תוכניותיו - הקוסמות בעידן בו אין חשיבות להיגיון

לפני עשור אחד בלבד היה ג'ורדן ברדלה בן-נוער שבילה שעות במשחקי וידאו. כיום, המנהיג בן ה-28 של מפלגת הימין הקיצוני הצרפתית "האיחוד הלאומי" עשוי להיות במרחק של שבועות בודדים מתפקיד ראש הממשלה. לאחר שני סיבובי ההצבעה בבחירות לאסיפה הלאומית (30 ביוני ו-7 ביולי), מפלגתו עשויה להיות בעמדה של הרכבת ממשלה בראשות בן-חסותה של מרין לה-פן, מדווח אקונומיסט.
אמו של ברדלה נולדה באיטליה, משפחתו של אביו הגיעה לצרפת מאותה מדינה, והוא עצמו גדל בשיכון לנזקקים בשכונת סיין-סן-דניס שבצפון פריז. מה שעשוי היה להותירו מאחור, הפך לנקודת חוזקה שיווקית: "השורשים שלי שם", אומר ברדלה הנזכר בסוחרי הסמים שישבו מול דירתו. "אני בפוליטיקה בגלל כל מה שעברתי שם".
הרקע של ברדלה ושיווי המשקל הבלתי-רגיל שלו משכו את תשומת ליבה של לה-פן. שני הנכסים היו רבי-ערך למפלגה, אשר בראשותה (מאז 2011) מנסה להשתנות מגוף קיקיוני ושונא זרים למפלגה המדברת בעד העם ומבטיחה למשול בשמו. ברדלה הצטרף למפלגה בגיל 16 לאחר השתלטותה של לה-פן, ושבע שנים מאוחר יותר – כאשר עזב את הסורבון ונכנס לפוליטיקה – היא בחרה בו להוביל את הרשימה לפרלמנט האירופי. שנה לאחר מכן שינתה לה-פן את שמה של המפלגה מ"החזית הלאומית" ל"איחוד הלאומי" הנשמע מתון יותר.
לא כולם במפלגה היו מאושרים מעלייתו המטאורית של ברדלה. יריביו טענו שהוא צעיר מדי, חסר ניסיון ומנותק מהליבה של נאמניה. אבל הכתרתו הושלמה ב-2022, כאשר גבר על בן-זוגה לשעבר של לה-פן, לואי אליוט, ונבחר לנשיא המפלגה ולה-פן השתחררה מהניהול היום-יומי (היא הייתה המועמדת לנשיאות ב-2022 ותהיה שוב ב-2027). מאז, זכה ברדלה להערכה רבה בקרב הדור הצעיר יותר של המפלגה.
לבוחרים מציג ברדלה פנים מודרניות וסגנון קר רוח. בעבר הוא העלה ליוטיוב סרטונים בהם הגיב על משחקי הווידאו המועדפים עליו. כיום יש לו 1.6 מיליון עוקבים בטיקטוק, והוא מערבב סרטוני קמפיין עם תיעוד שלו מורח מיונז על המבורגר. "הוא נראה בחור נחמד" – זו התגובה האופיינית של מי שאינם קשורים אידיאולוגית למפלגה.

פופוליזם כלכלי ולאומנות ימנית קיצונית
לה-פן בבחירות לפרלמנט האירופי [צילום: אורלן מוריסר, AP]

מה נמצא באמת מאחורי החזות הרכה הזאת – זהו מסתורין מסוים, מציין אקונומיסט. ברדלה מעולם לא עבד מחוץ לפוליטיקה. הוא שקוע ביום-יום של המפלגה ומונע כל אזכור לעבר האנטישמי של המייסד (והאבא-של), ז'ן-מארי לה-פן, ולדמויות השנויות במחלוקת שאיישו אותה אז. נאמנותו ללה-פן הבת מוחלטת, אם כי היא טרם נבחנה ויש ביניהם פערים. המפלגה לוותה בעבר כסף מבנק הקשור לקרמלין ונציגיה באסיפה הלאומית נעדרו השנה מהצבעה על הסכם ביטחוני עם אוקראינה. אבל ברדלה נשמע לאחרונה יותר ביקורתי כלפי ולדימיר פוטין, בעוד לה-פן יותר ביקורתית כלפי הנשיא עמנואל מקרון.
אם ימונה לראש הממשלה, ברדלה צפוי להביא שילוב של פופוליזם כלכלי ולאומנות ימנית קיצונית. הוא הבטיח ש"בשבועות הראשונים בתפקיד" יקשיח את כללי ההגירה כדי שיהיה קל יותר לגרש "מוסלמים זרים" ולמנוע אזרחות צרפתית מילדי מהגרים שנולדו בצרפת. הוא גם הבטיח להוריד מיידית את המע"מ על חשמל ביתי ודלק לרכב מ-20% ל-5.5%, ולהשתמש בהטבות מס כדי להעלות את השכר ב-10% הוא יקצץ את הגמלאות להוריהם של עברייני נוער, ויהפוך את מס הרכוש למס רווחי הון. ברדלה זהיר יותר לגבי הרפורמה של מקרון, שהעלה את גיל הפנסיה מ-62 ל-64; הוא מבטיח שמי שהתחילו לעבוד בגיל 20, יוכלו לפרוש בגיל 60.
לא ברור כיצד ניתן יהיה לממן את כל הצעדים הללו. רנסנס, מפלגתו של מקרון, טוענת שהפחתת המע"מ לבדה תעלה 24 מיליארד אירו בשנה. מכון מחקר ליברלי אומר כי המצע של לה-פן בבחירות 2022 היה מחייב את הממשלה להוציא עוד 100 מיליארד אירו בשנה – 3.5% תוצר, וזה כאשר הגרעון כבר עומד של שיעור גבוה של 5%.
מבחינת הבוחרים מן המרכז, המקווים לבלום את ברדלה, הבעיה היא שעד כה הוא מצליח לחמוק מפרטים וכשלונות שאינם נוחים לו. אבל נראה שרבים אינם מוטרדים מחוסר הידע שלו. בעימות עם ראש הממשלה הנוכחי, גבריאל אטל בן ה-35, ברדלה נאלץ להודות שלא קרא חוק בפרלמנט האירופי לפני שהצביע נגדו; סקר שנערך למחרת קבע שהוא ניצח בעימות. אם ברדלה מייצג משהו בעידן הפופוליסטי המודרני, זה שטיעונים סדורים והגיוניים הם אמצעי חלש מול הבטחות פשטניות ופוליטיקה של נרטיבים.

הכתבה המלאה
תאריך:  19/06/24   |   עודכן:  19/06/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בן 28, ימני קיצוני, ואולי בדרך לראשות ממשלת צרפת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
המפה הפוליטית של ה"עיתונאים"
הייטקיסט  |  19/06/24 08:43
2
על אוטומט
אופיר  |  19/06/24 09:13
3
הימין הקיצוני בדרך למעלה
סיימון  |  19/06/24 15:05
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
בדיקה מקיפה של אקונומיסט מצאה, כי יש ממש בטענות להטיה פוליטית ברשימת רבי-המכר של ניו-יורק טיימס    זכותו לא להכניס מחברים שאינם נראים לו, אך הוא חייב לומר זאת - מגיב העיתון הבריטי
איתמר לוין
הביקור מלמד עד כמה רוסיה זקוקה לנשק הקוריאני באוקראינה    קים ג'ונג-און בהחלט מנצל צורך זה כדי לחזק את ארצו מבחינה כלכלית וצבאית, כולל בתחום הגרעין - מסביר ניו-יורק טיימס
איתמר לוין
ראש שירותי בריאות הציבור קורא לצרף לרשתות החברתיות תוויות אזהרה דומות לאלו המוצמדות לסיגריות ולאלכוהול, לגבי הסכנות הנובעות מהן לבריאות הנפשית של ילדים    יישום ההמלצה מצוי בידי הקונגרס
איתמר לוין
סוכנויות ההימורים משיבות בחיוב עם פתיחת אליפות אירופה בכדורגל, אך אקונומיסט ביקש לבדוק בצורה אמפירית יותר. מדד אחד מציב את האנגלים בראש, בשניים אחרים יש להם בעיה
איתמר לוין
לטראמפ יש יתרון גדול בנגישות לצעירים דרך הרשתות החברתיות, בעוד קשייו של קמפיין ביידן - כולל בשל המלחמה בעזה - מלווים אותו גם בזירה חיונית זו, מדווח ניו-יורק טיימס
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il