X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
זלנסקי במסיבת עיתונאים, פברואר 2024 [צילום: יבגני מללוטקה, AP]
בחסות המלחמה: ממשלת אוקראינה פוגעת בחופש העיתונות
אחרי הפלישה הרוסית הסכימו אמצעי התקשורת לשורה של מגבלות, אבל כיום - מדווח ניו-יורק טיימס - כבר מדובר על הנחיות שלא לראיין אנשי אופוזיציה ונסיונות למנוע דיווחים שליליים על הממשלה והצבא

עיתונאי אוקראיני שחשף שסוכנות הידיעות הממשלתיות ניסתה למנוע ראיונות עם מנהיגי אופוזיציה, קיבל למחרת צו גיוס. שירות הביון הפנימי עקב אחרי עיתונאים חוקרים באמצעות חורים בחדרי המלון שלהם. הערוץ הממלכתי התריע מפני לחצים פוליטיים עליו. אלו רק כמה דוגמאות לפגיעה הגוברת בחופש העיתונות במדינה מצד ממשלתו של ולדימיר זלנסקי, שעל-פי הנטען חורגת בהרבה מצורכי המלחמה – מדווח ניו-יורק טיימס.
מאז עצמאותה ב-1991 ועד הפלישה הרוסית ב-2022, היה לאוקראינה רקורד של סובלנות כלפי עיתונות חופשית, עם ערוצי טלוויזיה רבים המזוהים עם הממשלה ועם האופוזיציה וגופי תקשורת עצמאיים. שימור תרבות זאת היה אחד מן האתגרים שיצרה המלחמה.
העיתונאים האוקראיניים קיבלו בגדול את חוקי המלחמה, שמנעו פרסומים על תנועות ומיקומים של כוחות, פגיעות רוסיות ואבידות בחזית. הם גם הסכימו למידה של צנזורה עצמית, תוך הימנעות מביקורת על הממשלה כדי שלא לפגוע במורל ומדיווחים על שחיתות כדי שלא למנוע סיוע זר.
כעת טוענים עיתונאים וארגוני תקשורת, כי שורה של אירועים מלמדים על אווירה המדכאת יותר ויותר את הסיקור החופשי. פרשנים אומרים שמאמציה של הממשלה לשלוט בתקשורת מכוונים למנוע סיקור חיובי של האופוזיציה וסיקור שלילי של הממשלה והצבא.
עיתונאים טוענים שסוכנות הידיעות הממשלתי, אוקרינפורם – שאמורה להיות בלתי מפלגתית – קיבלה בשלהי 2023 ממנהליה רשימה של מנהיגי אופוזיציה ואנשי שלטון מקומי שסומנו כמי ש"לא רצוי" לצטט אותם. באודסה ניתנה בכמה מקרים הוראה לצטט רק את מי שמונו בידי הנשיא ולדימיר זלנסקי; בלבוב ניתנה הוראה שלא לצטט את ראש העיר, אנדריי סדובי, הנחשב כמועמד אפשרי לנשיאות מול זלנסקי. אין ראיות לכך שעיתונאים מצייתים לקווים המנחים הנטענים, וכמה מהם אומרים במפורש שהם מתעלמים מהם.
לשלטונות אוקראינה יש לעיתים יחסים מתוחים גם עם גופי תקשורת מערביים, כמו הטיימס. הם שללו את רשיונות המעבר הצבאיים של כמה עיתונאים לאחר דיווחים ביקורתיים ובעקבות חילוקי דעות בנוגע לכללים לדיווח על פעילות צבאית, אם כי הללו הוחזרו לאחר מכן. לאוקראינה גם יש עבר בעייתי של התערבות מאחורי הקלעים בפעילות התקשורתית, כולל תחת ממשלות קודמות.
ממשלתו של זלנסקי שינתה את מפת הטלוויזיה התחרותית של ערב המלחמה לערוץ יחיד בשליטת המדינה, בנימוק שבזמן המלחמה יש לשדר חדשות אמינות. אבל מחוץ לערוץ זה נותרו ערוצים של האופוזיציה, ודיווחיו היו כה אופטימיים גם בזמן מפלות – עד שרוב האוקראינים אומרים שאינם סומכים עליו. בחינה של השידורים בינואר-אפריל השנה מעלה, כי אף אחד מן הערוצים המפיקים את הערוץ המאוחד, לא הזמין את חברי מפלגת האופוזיציה "סולידריות אירופית" בראשותו של הנשיא לשעבר פטר פורושנקו, יריבו של זלנסקי, בעוד חברי מפלגתו של זלנסקי היו 70% מן המוזמנים לתוכניות פוליטיות, למרות שהם רק מחצית מחברי הפרלמנט.
למרות הלחץ, מציין הטיימס, עיתונאי אוקראינה רשמו לזכותם סקופים, כולל דיווחים על שחיתות שהובילו להתפטרויות ומעצרים. מאמציה של הממשלה למנוע דיווחים עוינים – אומרת שוויל מוסאייבה, העורכת הראשית של "אוקראינסקה פרבדה" – מלמד על ההשפעה והחיוניות של התקשורת האוקראינית בזמן המלחמה. "הדרך היחידה בה ניתן לשנות לטובה היא באמצעות העיתונות. לכן יש בממשלה מי שעושים כמיטב יכולתם לשלוט בה", היא מוסיפה.

הכתבה המלאה
תאריך:  20/06/24   |   עודכן:  20/06/24
+רוסיה וקוריאה הצפונית חתמו הסכם לאספקת סיוע צבאי
07:43 20/06/24  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

ההסכם נחתם במסגרת ביקור נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בקוריאה הצפונית וקובע כי במקרה שבו אם כל צד יעמוד בפני פלישה מזוינת ונמצא במצב מלחמה, הצד השני ישתמש מיד בכל האמצעים הזמינים כדי לספק למותקף סיוע צבאי

קים ופוטין בפיונגיאנג, אתמול [צילום: ולדימיר סמירנוב, ספוטניק דרך AP]

מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
בחסות המלחמה: ממשלת אוקראינה פוגעת בחופש העיתונות
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת רוסיה באוקראינה
איציק וולף
ההסכם נחתם במסגרת ביקור נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, בקוריאה הצפונית וקובע כי במקרה שבו אם כל צד יעמוד בפני פלישה מזוינת ונמצא במצב מלחמה, הצד השני ישתמש מיד בכל האמצעים הזמינים כדי לספק למותקף סיוע צבאי
יאיר נבות
פוטין פיטר בצו נשיאותי ארבעה מסגני שר ההגנה שעוד נותרו שם מתקופת סרגיי שוייגו - ניקולאי פנקוב, רוסלן צאליקוב, טטיאנה שבצובה ופבל פופוב, ומינה אחרים במקומם. אחד המינויים החדשים
איתמר לוין
הביקור מלמד עד כמה רוסיה זקוקה לנשק הקוריאני באוקראינה    קים ג'ונג-און בהחלט מנצל צורך זה כדי לחזק את ארצו מבחינה כלכלית וצבאית, כולל בתחום הגרעין - מסביר ניו-יורק טיימס
איציק וולף
ראש ממשלת איטליה דחתה את ההצהרה של פוטין שלפיה הוא מוכן להפסקת אש אם אוקראינה תסיג כוחותיה ותבטל בקשתה להצטרפות לנאט"ו    "היא לא נראית לי אפקטיבית באופן מעשי, יותר תעמולה מאשר הצעה אמיתית"
יאיר נבות
נציגי 92 מדינות התכנסו על שפת אגם לוצרן כדי לדון בתוכנית הנקודות של הנשיא זלנסקי לסיום המלחמה    בלטו במיוחד היעדרותן - רוסיה וסין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il