X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
נתניהו. פטריוט? [צילום: שאול גולן/POOL AP]
"על הרודנות" מודל 2024
נורות אזהרה בוהקות ישראליות - בישראל יש מצב חירום תמידי משנת 1948 בדיוק בשביל להמשיך לשלוט על-פי ראות השלטון

טימותי סניידר בספרו הקצר והקולע "על הרודנות" מציין 20 תהליכים או סיטואציות שנוצרות בתוך מדינה ומהוות נורות אזהרה מהבהבות לקראת סכנה של התפוררות הדמוקרטיה ועליית משטר רודני ופוגעני. סניידר נותן המלצות כיצד לפעול במקרה שאנו מזהים את אותם שינויים במציאות המקיפה אותנו. להלן חלק מהנקודות הרלוונטיות לישראל עם ציטוטים נבחרים בתוספת דוגמאות ישראליות המותאמות לשנת 2024.
1. הגנו על המוסדות - "מוסדות אינם מגינים על עצמם. הם אלו שמסייעים לחברה לשמור על יושר והגינות. אם לא נגן עליהם הם יפלו זה אחר זה". היועץ המשפטי לממשלה, עיתונים וערוצי תקשורת עם כותבי דעות ותחקירנים, בית המשפט העליון, מבקר המדינה, הפרקליטות, הכנסת, המשטרה. "הבעיה הגדולה ביותר היא שהמוסדות נשארים במקומם אך מנושלים מחיוניתם ומכוחם ונהפכים לעלה תאנה". עלינו לצאת להפגין בשביל לשמור עליהם, לכתוב בכל הרשתות ולהשמיע קול רם כנגד פגיעה במוסדות אלו. בית המשפט העליון בישראל עומד בפני ניסיונות רבים להפילו. אם זה יקרה מדינת ישראל תקרוס לתוך עצמה. בחודשים האחרונים גם צה"ל עומד בפני נסיונות להחריבו מבפנים ומבחוץ, עלינו להיות ערניים למינויים בעתיד הקרוב.
2. הזהרו מסמלים של שנאה - "הסמלים של היום מאפשרים את המציאות של המחר". הלבשת כאפייה או כובע של קצין S.S על ראשם של פוליטיקאים מייצרת מציאות של "בוגד" שדמו מותר. ציוצים אנטישמיים/אנטי שמאל של יאיר נתניהו הם דוגמה מצוינת לניסיון להבניית מציאות דרך סמלים. קמפיינים וסרטונים של עמותת "אם תרצו" שמציגים את השמאל הישראלי כ"בוגדים". כאשר כותבים על סמולנים עם ס הכוונה היא לעיוות כלשהו ויצירת מצג המתאר את השמאלני כיצור מעוות אשר פוגע בסדר הטוב וה"נכון".
3. זכרו את האתיקה המקצועית - "רודנים זקוקים לעובדי מדינה צייתנים. קשה לחתור תחת מדינה הנתונה לשלטון חוק ללא עורכי דין. או לקיים משפטי ראווה בלי שופטים. כשמנהיגים פוליטיים מציגים דוגמה שלילית, גוברת המחויבות המקצועית להליך הוגן". משפטו של נתניהו מראה לנו עד כמה חשוב הליך הוגן ועד כמה חשוב שחוקרים במשטרה, פרקליטים ושופטים יהיו נאמנים ליושרתם המקצועית. השוטרים שעומדים מול המפגינים חייבים לשמור על מחויבותם לחוק ולאתיקה המקצועית של השוטרים "לשרת ולהגן". ב-2024 אנחנו רואים את המשטרה קורסת לתוך עצמה בהובלתו של בן-גביר, אנחנו רואים את מבקר המדינה מנסה לפגוע בצה"ל כדי לבצע את זממו של נתניהו להטיל את כל האשמה של 7.10 על צה"ל.
4. הזהרו מארגונים כמו-צבאיים - "כשאנשים חמושים ברובים שטענו תמיד שהם מתנגדים למערכת מתחילים ללבוש מדים ולצעוד עם לפידים ותמונות של מנהיג, הסוף קרב. כאשר הארגונים הכמו צבאיים התומכים במנהיג מתערבבים במשטרה ובצבא הסוף כבר כאן". בישראל, כמויות של חיילים עם נשק שמסתובבים מחוץ לצבא יכולים בקלות לההפך לארגון. השאלה היא מי יארגן אותם ואיך. בשטחי יהודה ושומרון ישנם אלפי מתנחלים עם נשקים המהווים פצצת זמן כנגד הדמוקרטיה הישראלית. המחתרת היהודית בשנות ב-80 הייתה אות אזהרה. רצח רבין, המהומות בערים המעורבות ב2021 ותליית שלטי חזרה לגוש-קטיף במלחמה בעזה הם המשך שרק הולך ומתחזק. "נוער הגבעות" ואנשי "תג מחיר", גדוד "נצח ישראל" ולצידם אנשי "לה פמיליה" הם ארגונים סמי צבאיים אנטי דמוקרטיים ואנטי מערכתיים שרק הולכים ומקצינים, הולכים ומשתכללים והכי גרוע, מנורמלים בתקשורת ומכניסים את חבריהם לתוך כוחות הביטחון.
5. התבלטו והובילו - "הכי קל ללכת בתלם. אולי מוזר לעשות או לומר משהו שונה אבל בלי אי-הנוחות הזו, אין חרות. ברגע שתציבו דוגמה ישבר הכישוף של הסטטוס-קוו ואחרים יבואו אחריכם". "ארבע אימהות" בשנות התשעים, שוברים שתיקה, מחאת החולצות השחורות כנגד השחיתות, ההפגנות השבועיות בכל הארץ כנגד השחיתות, מחאת ההייטקיסטים, הרופאים ומאות אלפי אנשי המחאה כנגד ההפיכה המשפטית, וכמובן מחאת משפחות החטופים הם דוגמאות להובלה. אלו הן דוגמאות של מי שלא הולכים בתלם ומשפיעים, ובו-זמנית מעצבנים מאוד את השלטון ותומכיו.
6. האמינו באמת - "לזנוח את העובדות פרושו לזנוח את החופש. אם שום דבר אינו אמת אי-אפשר למתוח ביקורת על השלטון והכוח. אם שום דבר אינו אמת הכל זה מופע ראווה". ולמי שיש הכי הרבה כסף הוא שמשלם על המופע הכי גדול. חדשות ה"פייק" למיניהן יוצרות אי-אמונה במציאות. "לא היה כלום כי אין כלום" היא אחת האמירות חסרות האמינות המסוכנות ביותר שנאמרו בשנים האחרונות בשם מנהיג בישראל, אי-לקיחת אחריות אישית למחדל ה-7.10 והתנערות מכל אשמה דרך שקרים הן המשך ישיר לכל השקרים שאמר נתניהו בשנים האחרונות, אך שקר זה מתעלה על כולם. "חזרה אינסופית על מסר שמטרתה לייצר את הבדוי כמתקבל על הדעת ואת הנפשע כנחשק". הצהרות סותרות כהורסות מציאות. אמונת שווא "רק אני מסוגל לפתור את זה"., קשה לעקוב אחרי כמויות השקרים של נתניהו ואחרי ההתפארויות שלו עד כמה ישראל בימיו הגיעה להישגים חסרי תקדים ובעיקר בתחום הביטחון, וזו בדיוק המטרה שלו. מרוב עצים לא לראות את היער. גם כשהיער כבר בעיצומה של השריפה.
7. חקרו - "תמכו בעיתונות חוקרת ורכשו מנוי לעיתונים. חלק גדול ממה שיש באינטרנט וברשתות נמצא כדי לפגוע בנו". מנהיג שאיננו אוהב את העיתונאים החוקרים ומנסה לפגוע בהם הוא רודן פוטנציאלי. בישראל מתקיימים מסעי התעמולה נגד כל העיתונאים שמדברים נגד נתניהו וחוקרים את מעשיו. גיא פלג, אמנון אברמוביץ', רביב דרוקר הם שלוש דוגמאות לעיתונאים הנמצאים תחת מסע הסתה מתמשך כנגדם. הסתה נגד עיתונאים חוקרים היא נורת אזהרה של רודנות בפוטנציה. "מדוע שנגבש את דעותינו על יסוד אפס השקעה? אנחנו מקבלים לפי מה שאנחנו משלמים". ישראל היום שמשמש כשופר תעמולה למי שאינם כתבים ותחקירנים הוא דוגמה לעיתון שמייצר פייק ניוז ללא תחקירים אמיתיים תוך רצון לשרת את הכוח. ערוץ 14 בטלוויזיה ותחנת הרדיו "גלי ישראל" הן מכפילי כוח לפייק ניוז של השלטון. אל תפיצו "פייק ניוז" בלי לבדוק רק בגלל שזה מתאים לדעות שלנו. גם אם אנחנו לא רואים מי קורא את הפייק זה לא אומר שהוא לא נפגע ומשהו מהשקר מחלחל לתוך מוחו. עלינו לבדוק תמיד מי עומד מאחורי אתרי אינטרנט או מאחורי מחקרים אקדמאיים כביכול.
8. עשו פוליטיקה בגופכם - "המשטר רוצה שהגוף שלכם ירבוץ בכיסא ושהרגשות שלכם יתפוגגו על המסך. צאו החוצה. הפגינו, הכירו אנשים חדשים וצעדו איתם". בישראל, רמת ההשתתפות בהפגנות היא לא גבוהה במיוחד. גם בימי המלחמה הנוכחית אנשים לא קמים ויוצאים להפגין. זו סכנה קיומית. עלינו לחנך את ילדינו לצאת ולהפגין ולהיות אקטיביים.
9. היו קשובים למילים מסוכנות - "היו דרוכים לשימוש במילים "קיצוניות" ו"טרור". היו ערניים למושגים "חרום" ו"יוצא מן הכלל". שימו לב לשימוש יתר בשפה "פטריוטית". קרל שמיט המשפטן הנאצי אמר: "כדי להחריב את הכללים יש להתרכז ברעיון של "יוצא מן הכלל". מנהיג נאצי מערים על יריביו בכך שהוא משכנע את הציבור בכללותו שרגע ההווה הוא חריג ואחר כך הופך את המצב החריג למצב חירום קבוע. בעקבות זאת מוותרים האזרחים על חרות אמיתית לטובת ביטחון מדומה". הסכנה היא לוותר על חירויות בלי לזכות ביותר ביטחון. כשרודן מדבר על "קיצונים" הוא מדבר על מי שאינו בזרם המרכזי שהרודן עצמו החליט מהו. בישראל המושג "שמאל קיצוני" נהפך כמושג שגור על פיהם של כל הפוליטיקאים מהמרכז והימין. מרצ, מפלגה סוציאל דמוקרטית וציונית בכל רמ"ח אבריה נחשבת בציבור כשמאל "קיצוני" הודות להסתה רבת שנים. כל מי שמבקר את הממשלה בישראל מוצמד לו התואר "קיצוני". משפחות החטופים נהפכו לאויבי העם, שמאלנים ובוגדים, אין יותר גבולות לשקרים ולמילים המסוכנות.
10. היו רגועים כאשר הבלתי מתקבל על הדעת מגיע - "רודנות מודרנית היא ניצול הטרור או משבר חיצוני כמו מגיפה למשל. רודנים ינצלו ארועים כאלה כדי להעצים את כוחם. האסון הפתאומי מחייב הפסקת איזונים ובקרות, פירוק מפלגות אופוזיציה, השעיית חופש הביטוי והזכות למשפט הוגן וכן הלאה וכן הלאה. אל תלכו שולל". בישראל יש מצב חירום תמידי משנת 1948 בדיוק בשביל להמשיך לשלוט על-פי ראות השלטון. "אסור שהפחד והצער שאנו חשים באופן טבעי יאפשרו את הרס המוסריות שלנו. אומץ פירושו לזהות את ניצול הטרור ולהתנגד לו מייד".
בחסות הקורונה היינו עדים לנסיונות מצד הממשלה בישראל לנצל את המצב בכדי לשנות מציאות: מעקבי שב"כ, סגירת בתי המשפט, ריסוק האופוזיציה, נסיונות לביטול סמכויות חקיקה של הכנסת, נסיונות לביטול עבודת הוועדות בכנסת, הרחבת סמכויות המשטרה ופגיעה אנושה בזכויות הפרט. לאחר 7.10 ניסיונות הממשלה לנצל את המצב רק מתגברות. הופעלו הוראות שעה דרקוניות בנושא דרכונים ות.ז., אין בחירה, כל מי שמחדש חייב לעשות תעודות ביומטריות שמקילות של השלטון לבלוש אחר האזרחים. השעיית פעילות אל ג'זירה והניסיונות להפוך את הוראת השעה להוראה קבועה וכך למנוע מעוד גופי תקשורת לשדר בישראל. וכמובן, תוך כדי בליץ הוראות השעה והרחבת מעקבים על-ידי השב"כ הועברו חוקים כמו חוק הרבנים, חוק ההשתמטות ועוד רבים בדרך.
11. היו פטריוטים - מה לא פטריוטי: ללעוג לאישה בקריית שמונה ששאלה למה אין בית חולים בקריית שמונה ולהגיד לה שהיא משעממת, להגיד שהערבים נוהרים בהמוניהם לקלפיות, לנסות לקחת כסף מהמדינה עבור חמגשיות שמפניות וארוחות שף, לתת למצרים צוללות בסתר, להחליט לקנות צוללות ושבן דוד שלך יגזור קופון, לבנות לעצמך מטוס בכמעט מיליארד שקל, לשלם שוחד לחברי כנסת בצורת תפקידי שרים ולהקים את הממשלה הכי יקרה הכי בזבזנית והכי הרסנית שהייתה בישראל, במיוחד בימים של משבר כלכלי ומלחמה, להסית ציבור אחד בשני וללבות שנאה בחברה, לשלוח את הבן שלך עם מסרים אנטישמיים זדוניים ברשת, להעריץ דיקטטורים כמו פוטין או אורבאן, להעריץ נשיא אמריקני, אחד המסוכנים שהיו אי-פעם בהיסטוריה, להיות החבר הכי טוב של האוונגליסטים בארה"ב שמייחלים למלחמת גוג ומגוג בישראל ולהרג כמעט מוחלט של כל היהודים פה, לתת לאילי הון אמריקנים להשפיע על הפוליטיקה בישראל דרך "קהלת", "פורום תקווה" ואחרים, לחתום על עסקת "שלום" תמורת מכירת מטוסים וטילים לבחרייין ואיחוד האמירויות. לשקר ללא הפסקה לטובת רווח אישי ובצע כסף. וכמובן, השיא הבלתי מעורער, להמשיך לשלוט ולשקר ללא הרף ולא ללכת לבחירות ולהתפטר לאחר המחדל הגדול ביותר שאירע בתולדות ישראל ב-7.10.
נתניהו הוא לאומן "שמעודד אותנו להיות הכי גרועים שאנחנו יכולים, ואחר כך אומר לנו שאנחנו הכי טובים". הוא מדבר במושגים של כוח, ניצחון, תבוסה נקמה אבל "לרוב אדיש למציאות בשטח ועסוק רק בעצמו". "פטריוט רוצה שהאומה תשתווה לאידיאלים שלה וזה דורש מאיתנו להיות הכי טובים שאנחנו יכולים, לפטריוט יש ערכים אוניברסאליים, אמות מידה שעל פיהן הוא שופט את האומה שלו והוא תמיד שואף לטובתה. ושואף שהיא תשתפר". האם נתניהו הוא פטריוט? האם שרי הממשלה הם פטריוטיים?
12. היו אמיצים ככל שתוכלו - אם אף אחד מאיתנו לא יהיה מוכן למות בשביל החרות כולנו נמות תחת רודנות. הפגנות ועוד הפגנות, כתיבת מאמרים, פעילות בפייסבוק וברשת ובכל האתרים והבלוגים, להגן על האומנים האמיצים שמביעים מחאה כנגד עריצות השלטון, להציל עסקים של מתנגדי שלטון. לא לשתוק ולא לפחד ולעזור אחד לשני כנגד עריצות השלטון והרס הדמוקרטיה בישראל. סולידריות ועמידה ביחד כנגד השלטון המחריב הם הדרך היחידה לשרוד את התקופה הקשה ביותר שעברה על ישראל והעם הישראלי מאז הקמת המדינה.

תאריך:  25/06/2024   |   עודכן:  25/06/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
"על הרודנות" מודל 2024
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
הרבה מילים על מנת לומר רל"ב ל"ת
ה.א  |  28/06/24 11:12
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
השמאל הוא שנקט במהלך מאות שנות ההתיישבות היהודית המחודשת בארץ ישראל באלימות, לעיתים קשה, לעיתים גם תוך כדי מעשי רצח בפועל
אפרים הלפרין
כמה מדוברי צה"ל בעבר עברו לפוליטיקה לאחר תום מועד שירותם כמו חיים הרצוג, יואל בן פורת (אותו זכיתי להכיר אישית), נחמן שי, מירי רגב    גם דובר צה"ל דהיום מתאים ככפפה ליד לפוליטיקה אך יש הבדל אחד בין דניאל הגרי ובין קודמיו, לטעמי הוא עוסק בפוליטיקה טרם פשט מדיו
רבקה שפק-ליסק
הרשות הפלשתינית הצהירה על תמיכתה בפתרון שתי מדינות אבל, במציאות סיכלה כל ניסיון להקים מדינה פלשתינית לצד ישראל    הרשות הפלשתינית וארגוני הטרור שואפים להביא לחיסולה של ישראל
איתן קלינסקי
כואב לשמוע אדם, שמשיחיות משכרת ומשקרת מניעה אותו להבטיח לעם ישראל, שהוא ידאג שעזה תהיה ריביירה מזרח תיכונית חדשה עם קו רכבת ישיר לבית המקדש השלישי
עמית דובקין
כל אחד מאיתנו יודע גם יודע שללא אליטה כלכלית משמעותית אין תוחלת ליציבות כלכלית בכל מדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il