X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  תחקירים
1,000 שקל אגרה על כל פועל למינימום 350 פועלים [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
חשיפה: תאגידי בניין שילמו מאות אלפי שקלים על עובדים זרים שלא הגיעו; המדינה מסרבת להחזיר
מדינת ישראל חייבה תאגידי בניין לשלם אגרה של 350,000 שקל עבור 350 עובדים זרים, אך לא הצליחה להביא את הכמות המובטחת רבים מהפועלים שהגיעו מהודו ומסרי לנקה לא היו פועלי בניין בהכשרתם ובניסיונם המדינה אינה מתכוונת להחזיר את החלקים היחסיים של האגרה, למרות שמדובר בסכומים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים מדיניות הייבוא הפרטי שאינה צמודה להסכמים בילטרליים פוגעת בתאגידים החדשים והקטנים ומחזקת את שליטת התאגידים הגדולים בענף

מדינת ישראל חייבה תאגידי בניין לשלם אגרה בסך של 350,000 שקל לצורך הבאת 350 עובדים זרים שיעבדו בבנייה בישראל, אך למרות שלא הצליחה למשוך לישראל עובדים זרים בכמות מספקת - היא לא צפויה להחזיר את החלקים היחסיים של האגרה. בדיקת News1 העלתה כי מדובר ככל הנראה בסכומים מצטברים של עשרות מיליוני שקלים. המדיניות החדשה הננקטת עתה פוגעת קשות דווקא בתאגדים החדשים והקטנים המנסים לגייס עובדים לישראל, ומנגד מנציחה באופן בלתי תקין את שליטת התאגידים הגדולים.
על-פי חוזר ראש מינהל עובדים זרים מ-7 בינואר 2024, עומד תעריף אגרת בקשה בענפי הבניין והתעשיה על 1,000 שקלים לכל עובד זר שמיובא לישראל. אך תאגידי הבניין, שנקראו לייבוא עובדי בניין זרים לצורך גישור על הפער שנוצר בענף בשל היעדרות הפועלים הפלשתינים בעקבות מלחמת חרבות ברזל, נדרשו במסמך טופס הבקשה למתן היתר להצהיר כי ידוע להם שיידרשו לבקש לפחות 350 היתרים.
המשמעות הכספית של הדבר פשוטה: רק על הבקשה לייבא עובדי בניין זרים נדרש כל תאגיד לשלם אגרת בקשה של 350 אלף שקל לפחות. "ידוע לי שבשלב זה מספר ההיתרים המינימאלי שיהא על כל תאגיד לבקש להעסיק בשנת 2024, יעמוד על 350 היתרים, וכי המספר המירבי של ההיתרים אותו ניתן לבקש הינו 1,000", נכתב בטופס. ההסבר לכך הובא בהמשך הדברים ולפיו הערכת המספר המינימלי לבקשה מבוססת על מספר העובדים הזרים לענף הבניין הנמצאים בישראל, כשהוא מחולק במספר הכולל של תאגידי הבניין הקיימים והחדשים שעל-פי ההערכה יגישו בקשות לקבלת היתרים.
אמנם באותו סעיף נכתב שהמספר המינימאלי המדויק עשוי להשתנות וכי רשות האוכלוסין תודיע על כך באתר האינטרנט שלה, אך בפועל - הודעה שכזו לא נמסרה לתאגידי הבניין והם שילמו אגרה בגובה של 350 אלף שקל על ייבוא של 350 עובדים זרים לתחום הבנייה בישראל. לאגרה זו נוספו אגרות נוספות, וערבויות בנקאיות שעל כמות כזו של עובדים היו צריכות לעמוד על יותר מ-3 מיליון שקלים.

עדיפות לתאגידים הגדולים בייבוא פועלים במסלול הפרטי

אך למרות ההצהרות הדרמטיות על כך שמדינת ישראל תביא עשרות אלפי עובדים זרים לתחום הבנייה, בפועל הגיעו לישראל אלפים בודדים. כך, קיבלו תאגידי בניין עשרות בודדות של פועלים. מנהל של אחד מתאגידי הבניין החדשים הרבים שקיבלו השנה הכרה ככאלה שרשאים לייבא לישראל פועלי בניין שוחח עם News1 וסיפר שעל אף ששילם אגרת בקשה לייבוא של 350 פועלים - בפועל קיבל 25 פועלים.
"הם לא יכולים להביא לי את הכמות הזאת בגלל שלא היו מספיק עובדים", אמר אחד מבעלי תאגידי הבניין החדשים ל-News1. לדבריו, למרות שנפתחה אפשרות לייבוא עובדים במסלול פרטי ולאו-דווקא דרך הסכמים בילטרליים. מסלול זה היה יכול לאפשר לו להביא לישראל עובדים שאינם דווקא מהודו או מסרי לנקה, אלא גם מאוזבקיסטן, בולגריה, גואטמלה, גאורגיה, נפאל, סין, הפיליפינים, רומניה, תאילנד וטורקיה. אך רשימה ארוכה זו של מדינות שמהן ניתן לייבא פועלי בניין באופן פרטי צומצמה אך ורק לתאגידי בניין גדולים. זאת, בשל סעיף אשר קובע כי אפשרות זו תתאפשר אך ורק לתאגידים שמיצו כוח עבודה של 200 פועלי בניין: "יובהר כי ניתן לבצע הזמנה בחלופה זו עד 30% מסך העובדים הרשומים בתאגיד, וזאת לאחר מיצוי 200 עובדים המועסקים בתאגיד", לשון הודעת אגף בניין זרים ברשות האוכלוסין וההגירה.
תנאי זה גורם לכך שתאגידי הבניין החדשים והקטנים נפגעים באופן שאינו מאפשר להם להיכנס לשוק. זאת, משום שהם גם לא מקבלים את מכסת העובדים שעליה שילמו אגרה גבוהה על-פי דרישת המדינה, וגם לא יכולים לבצע פעולות לגישור על החוסר. במקביל, התאגידים הגדולים מקבלים עדיפות ומתחזקים יותר ויותר.
עורכת דין שקשורה לאחד מתאגידי הבניין הוסיפה כי המדינה פתחה את התנאים שהוצבו בפני מי שהיה מעוניין לפתוח תאגיד בניין חדש. "הם פיתו אנשים להצטרף לענף והשנה נרשמו כמאה תאגידים חדשים לחלוטין שלא עבדו בענף הבניין, רק בשל הפיתוי של רשות האוכלוסין וההגירה שבגלל שיש מחסור בענף הבניין יש צורך בתאגידים נוספים, ושיביאו המוני עובדים זרים וייתנו להביא אותם בייבוא אישי. מה שקרה, זה שכמות התאגידים גדלה לפחות פי שלושה, וכל התאגידים נדרשו לשלם אגרת ייבוא של לפחות 350 אלף שקל. כולם שילמו את האגרה ושמו 3.26 מיליון שקל ערבות. המדינה הרוויחה מיליונים מהתאגידים החדשים האלה, והתאגידים לא קיבלו את העובדים".

"שני עובדי סופרמרקט, נהג אוטובוס ורק טייח אחד"

ל-News1 נודע עוד כי קבלנים ובעלי תאגידי בניין שנאלצו לייבא עובדי בניין זרים מהודו ומסרי לנקה התלוננו בחודשים האחרונים כי העובדים המגיעים אליהם אינם בעלי כישורים לעבודה בבניין.
"אתר הבנייה הראשון שהם ראו היה בישראל", אמר אחד מבעלי תאגידי הבניין החדשים. קבלן אחר תיאר את ההכשרה המקצועית של העובדים הזרים שהגיעו אל החברה שלו: "מה יש לנו פה? יש לנו שני עובדי סופרמרקט, אחד כבאי, אחד נהג אוטובוס, אחד נהג, ואחד טייח אוריגינל. אין לנו פה אפילו ברזלן אחד", אמר.

ההסתדרות: לעצור מייד כניסת עובדי בניין מהודו

בתחילת חודש יוני פנה יו"ר הסתדרות עובדי הבניין והתעשיות הנלוות, יצחק מויאל, אל מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, אייל סיסו, בדרישה לעצור מיד את כניסת העובדים הזרים מהודו שאינם מוכשרים לעבודה בתחום הבניין והתריע מפני האפשרות שהעובדים הזרים יהפכו לפליטים חסרי תעסוקה בשל חוסר המקצועיות שלהם.
"הריני להביא לידיעתך שתאגידים שהוקמו ביוזמה ועידוד של המדינה להבאת עובדים זרים טוענים שאותם עובדים יהפכו לפליטים בשל חוסר העסקתם ולאי קליטתם בחברות הבנייה, ואת מכיוון שחברות הבנייה טוענות כי אותם עובדים אינם מקצועיים ויש לעצור את הבאתם לארץ", כתב (6.6.24) מויאל לסיסו.
לדבריו, בכדי לעצור את הידרדרות התהליכים יש לעצור מיד כניסת עובדים זרים נוספים מהודו שאינם מוכשרים לעבודה, עד למציאת פתרון לעובדים ההודים שנמצאים בארץ. כמו-כן, יש להאריך את האפשרות לניוד העובדים הנמצאים בארץ לענפים מגוונים נוספים - באופן שיאפשר איוש משרות חסרות במפעלים חיוניים.

רשות האוכלוסין: המצב בפועל שונה מהטענות
[צילום: איתמר לוין]

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה כי בניגוד לטענות שהועלו - המצב בפועל שונה. "כל תאגיד בניין בעל היתר תקף להעסקת עובדים זרים רשאי להביא עובדים במסגרת המסלול הפרטי, ללא תלות בגודלו או במכסה שאושרה לו, כפוף לעמידה בנהלים", נמסר ל-News1. עוד נטען כי כל העובדים הזרים, ללא קשר למדינת מוצאם, עוברים בחינות מקצועיות של התאחדות בוני הארץ ומשרד השיכון טרם הגעתם לישראל.
ביחס לטענה בדבר אי-עמידת המדינה באספקת מאות עובדים זרים שבגינם שולמה אגרת הבקשה, ציינו ברשות האוכלוסין וההגירה כי המדינה אינה מתכוונת להחזיר את הכסף על-פי חישוב יחסי. "בכל הנוגע להחזרי האגרות, אין החזר על אגרת הבקשה. אך יתר האגרות משולמות רק עבור עובדים שהגיעו בפועל", טענו ברשות. עוד נטען כי אגרות הבקשה משולמות בהתאם לחוק ולתקנות שנקבעו וכי הגיעו עד היום אלפי עובדים זרים לישראל ויגיעו עוד אלפים בתקופה הקרובה.
תגובת רשות האוכלוסין וההגירה ביחס לכך שכל תאגיד בניין בעל היתר תקף להעסקת עובדים זרים רשאי להביא עובדים במסגרת המסלול הפרטי אינה מסתדרת עם ההנחיה שלפיה התנאי למתן אישור הבאת פועלי בניין זרים במסגרת המסלול הפרטי הוא שתאגיד הבניין "מימש לפחות 200 עובדים שנבחנו באמצעות מבחנים מקצועיים מעשיים" - עובדים שיובאו במסגרת ההסכמים הבילטרליים ואשר אמורים לעבור בחינה מקצועית מעשית פרונטלית בארצות המוצא.
כאמור, סעיף זה אינו מאפשר לתאגידי בניין קטנים, שמעסיקים פחות מ-200 עובדים, ואשר על-אף ששילמו אגרה על מאות פועלי בניין ממסלול הייבוא על-פי ההסכמים הבילטרליים לא קיבלו יותר מכמה עשרות פועלים - לייבא באופן פרטי פועלי בניין מיומנים.
פניות News1 בבקשה לקבלת הבהרות לא נענו.

"נתבע את המדינה על תשלום אגרה ללא תמורה"

ובינתיים מאיימים בעלי תאגידי בניין לתבוע את המדינה על כך שלא הייתה תמורה בעד האגרה.
"אנחנו נתבע את המדינה בגין הכסף הזה שנאלצנו לשלם על אגרה מבלי שקיבלנו עליה את התמורה. אני הסכמתי שיהיו לי 350 עובדים בתאגיד, המדינה מחויבת לספק לי אותם. אם היא הייתה יכולה לספק לי אותם ואני לא הייתי מעוניין בכך - זה דבר אחד. אבל זה לא המקרה פה. קיבלתי היתר בתחילת השנה והיום אנחנו כבר בחודש יוני ועד היום הם לא יכלו לספק לי כמות כזאת של עובדים. חוץ מזה - גם העובדים שהם הביאו הם לא ברמה סבירה עבור ענף הבניין", ציין בעלים של תאגיד בניין בשיחה עם News1.

תאריך:  28/06/2024   |   עודכן:  28/06/2024
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חשיפה: תאגידי בניין שילמו מאות אלפי שקלים על עובדים זרים שלא הגיעו; המדינה מסרבת להחזיר
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אורי מילשטיין
ההכרעה המַקרו-אסטרטגית של יוחנן בן-זכאי; יצחק רבין גרר את מדינת ישראל לתבוסת 7 באוקטובר; צ'רצ'יל בחר להכריע את הגרמנים במזרח התיכון ולהקיז את דם הרוסים והגרמנים במזרח אירופה
אורי מילשטיין
צליחת תעלת למאנש; נתניהו אחראי להתעצמות החמאס מבלי שדאג לחזק את היכולת לנטרל אותו; בן-גוריון הוא הגיבור הראשי של מלחמת העצמאות ובין המנהיגים היחידים בהיסטוריה שהבין שאין הוא מבין את הוויית הצבא והמלחמה והתפנה ללמוד אותה; האמריקנים ביקשו להקדים את הפלישה ליבשת אירופה; הבוז של צ'רצ'יל למדינאים ולמפקדי הצבא
אורי מילשטיין
נקודת מפנה מכרעת במלחמת העולם השנייה; הכרעה במבצע "אבחת המגל" לא היתה; מחיר הסתרת הליקויים בצה"ל; סוד התאוששותה של בריטניה מן המפלה בצרפת; מקצועיות בריטית וחובבנות ישראלית; מחיר ההתעלמות מתפיסותיהם האסטרטגיות של מרקו ברוך ושל זאב ז'בוטינסקי
אורי מילשטיין
רומל וגודריאן כמפקדים לדוגמא; תרבות השקר של הפוסט-מודרניזם והפוסט-לאומיות הצרפתית, הרווחת גם בישראל; אינטלקטואליזם צבאי הוא תנאי להצלחה במלחמה; פוסט-טראומה צבאית, צרפתית וישראלית; איך ראוי להכשיר מפקדים בכירים
אורי מילשטיין
רב-טוראי אדולף היטלר הבין את חוקי קו הדם יותר מגנרלים; הדמוקרטיות תפקדו רע; ליקוייה של הניטרליות; היה מידע בשפע אך המפקדים הבכירים לא הבינו אותו ופֵרשו לא נכון; סוד מצויָנותו של רומל; גנרלים צרפתים מְרוּקְנֵי-מחשבה; העיתונות "החופשית", המשרתת את הממסד, לא הבינה את מהלכי הגרמנים וסייעה להיטלר; המערכת הצבאית בכל העולם לאורך כל ההיסטוריה היא אנטי-אינטלקטואלית ופרימיטיבית. מדינת ישראל איננה יוצאת דופן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il