X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מיוחדים ברשת
הפרה של התיקון השביעי לחוקה [צילום: אנדרו הרניק, AP]
מכה לרשות ני"ע האמריקנית: ביהמ"ש העליון פוסל שפיטה מינהלית
הרוב השמרני בבית המשפט קובע, כי לעברייני ניירות ערך יש זכות חוקתית לשפיטה בידי חבר מושבעים וכי הקונגרס חרג מסמכותו כאשר אפשר לרשות לנהל הליכים מינהליים הפסיקה צפויה להשפיע על סמכויותיהם של עשרות גופים פדרליים נוספים

רשות ניירות הערך האמריקנית (ה-SEC) אינה רשאית לקיים שפיטה מינהלית בחשד לעבירות פליליות, שכן סמכות זו מסורה בלעדית לבתי המשפט. כך קובע (27.6.24) נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב, ג'ון רוברטס, בהחלטה הצפויה להשפיע על סמכויותיהן של עשרות רשויות רגולטוריות פדרליות.
הקונגרס העניק ל-SEC סמכות לפעול בהליך מינהלי במקום להעמיד לדין פלילי (סמכות הקיימת גם לרשות ניירות הערך הישראלית). אולם, הרוב השמרני בבית המשפט העליון קובע, כי מדובר בהפרת התיקון השביעי לחוקה, הקובע את הזכות לשפיטה בידי חבר מושבעים, וכי הקונגרס חרג מסמכותו כאשר אפשר במקום זאת הליך מינהלי. לאור פסיקה זו, יהיה צורך לבחון את הסמכויות הדומות המסורות לרשויות רבות, וייתכן שהן יימנעו מהגשת כתבי אישום בשל משאבי הזמן והתקציב הדרושים - כך שבחלק מן המקרים העבריינים ייצאו בלא כלום.
רוברטס כתב את הדעת הרוב אליה הצטרפו השופטים קלרנס תומס, סמואל אליטו, ניל גורסוץ', ברט קוואנו ואיימי קוני-בארט. שלוש השופטות הליברליות - אלנה קגן, סוניה סוטומאיור וקטנג'י ג'קסון-בראון, סברו בדעת מיעוט שיש להותיר על-כנה סמכות זו. החלוקה בין שמרנים לליברלים אינה מקרית, שכן מדובר בנושא יסודי השנוי במחלוקת בין שני המחנות: היקף כוחו של הממשל הפדרלי, כאשר השמרנים שואפים לצמצמו והליברלים - להרחיבו.
לדברי רוברטס, אדם המואשם בהונאת ניירות ערך "זכאי להישפט בידי חבר מושבעים של עמיתיו בפני שופט ניטראלי. במקום להכיר בזכות זאת, המיעוט יאפשר לקונגרס לאחד את תפקידי התובע, השופט וחבר המושבים בידי הרשות המבצעת".
בדעת המיעוט מזהירה סוטומאיור מפני "שיטפון של שינויים" בגופים פדרליים וטוענת שדעת הרוב סוטה מהלכה מושרשת היטב. "החוקתיות של מאות חוקית תהיה כעת בסכנה, ועשרות גופים יאבדו את כוחם לאכוף חוקים שחוקק הקונגרס. במקום להכיר במשמעות עוצרת הנשימה של פסיקתו, הרוב מנסה להסוות אותה".
המקרה בו מדובר עוסק בג'ורג' ג'רקסי, מנהל שתי קרנות גידור שגייסו 24 מיליון דולר מ-100 משקיעים. ה-SEC פתחה בחקירה נגדו בשנת 2011, וכעבור שנתיים טענה שהוא ניפח את שווי הנכסים כדי לגבות עמלות גבוהות יותר. בתום הליך מינהלי, קנסה הרשות את ג'רקסי ב-300,000 דולר והורתה לו להחזיר ללקוחותיו 685,000 דולר.
ג'רקסי ניצל את זכותו לערער על ההחלטה בבית משפט פדרלי, ובית המשפט לערעורים פסק לטובתו בעיקר בנימוקים של הפרת התיקון השביעי וחריגת הקונגרס מסמכותו. הרשות הגישה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, שהסכים לדון בנושא בשל משמעותו החוקתית הנרחבת.
בדיון בערעור הזכירה קגן את פסיקתו של בית המשפט העליון משנת 1977, ולפיה ועדת בטיחות פנימית (במקום העבודה) רשאית לנהל שימוע מינהלי; לשיטתה, מדובר בתקדים המתיר שיפוט מינהלי גם בחשדות לפלילים. אולם, שופטי הרוב סברו שאין דמיון בין המקרים, ואילו רוברטס - שבדרך כלל מבקש לדבוק בתקדימים - אמר שהגיעה העת לבטל את אותה הלכה.

תאריך:  28/06/24   |   עודכן:  28/06/24
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מכה לרשות ני"ע האמריקנית: ביהמ"ש העליון פוסל שפיטה מינהלית
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתמר לוין
שני המועמדים התווכחו על השאלה מי היה הנשיא הגרוע ביותר בתולדות ארה"ב    ביידן טעה מספר פעמים והגיב ברפיון על התקפותיו של טראמפ - אשר פברק נתונים והציג תרחישי אימים בדויים    ביידן: נתתי לישראל הכל חוץ מפצצות חצי טון; טראמפ: לאפשר לישראל לסיים את המלאכה    מקורות דמוקרטיים לאחר העימות: יש לנו בעיה
איתמר לוין
ביידן מדבר על מיסוי רווחים רעיוניים שבידי 10,000 האמריקנים העשירים ביותר    אקונומיסט טוען שזהו רעיון גרוע, שמימושו יהיה סבוך והתועלת תהיה נמוכה. במקום זאת הוא מציע לסגור מספר פרצות
איתמר לוין
כמי שהתעמתה עם שניהם ותומכת לחלוטין בביידן, קלינטון אומרת - במאמר בניו-יורק טיימס - שיש לשים לב לשלוש נקודות עיקריות    "לא משנה מה יקרה בעימות; זו בחירה קלה"
איתמר לוין
שלושה שופטים שמרנים ושלוש שופטות ליברליות קבעו, כי למי שהגישו את התביעה נגד צעדיו של ממשל ביידן אין זכות עמידה    הממשל ביקש מהרשתות להסיר תכנים כוזבים בנוגע לקורונה ולהונאת בחירות
איתמר לוין
למרות שספרד היא מדינה ענייה יחסית, תוחלת החיים בה היא מן הגבוהות בעולם    אקונומיסט סבור שכדאי לשים לב לחיים החברתיים של הספרדים, הקשורים לכך שהם נוהגים ללכת הרבה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il