X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  יומני בלוגרים
גרסתו של נתניהו כוללת שלושה מרכיבים [צילום: שאול גולן/פול פלאש 90]
המדד
האם בזכות נתניהו תגיע לישראל תחמושת
היחסים בין מדינות מבוססות מבוססים על אינטרסים, ולעיתים נשכח כמה זה חשוב. נתניהו ניסה להשפיע על המצב על-ידי פרסום סרטון באנגלית, אך כמו תמיד, יש הרבה גורמים ומשתנים שמשפיעים על התהליך. נשאר לראות איך הדברים יתפתחו

צריך לפתוח במובן מאליו, שאנחנו, הישראלים, לפעמים נוטים לשכוח: אמריקה לא חייבת לנו שום דבר. גם לא תחמושת. גם לא אספקה מהירה של תחמושת. גם לא אספקה מהירה של תחמושת בזמן מלחמה. ועוד דבר שאנחנו נוטים לשכוח: היחסים בין מדינות מבוססים, קודם כל, על אינטרסים. כמובן, יש גם חיבה, ואהדה, וערכים משותפים, וכל השאר, אבל קודם כל אינטרסים. ועוד דבר, ננסה שיהיה אחרון לפסקה הזאת: בכל עסקה של תן וקח יש "קח" (תחמושת) ויש גם "תן" (מה שזה לא יהיה שהאמריקנים רוצים). ההנחה שהאמריקנים יספקו לנו את כל מה שאנחנו רוצים, ולא ישתמשו בצורך שלנו באספקה כדי לנווט אותנו לעבר המדיניות שטובה גם להם, היא הנחה של תמימים (או טיפשים, אבל טיפשים לא קוראים את המדד).
מכאן אפשר לפנות לדיון הפרטני על מצבנו הפרטני מול אמריקה והתחמושת שהיא כן או לא מספקת לנו בקצב שנראה לנו נכון. מה אנחנו יודעים? שישראל מרגישה שהקצב לא מספיק מהיר. מה אנחנו עוד יודעים? שראש הממשלה החליט לשבור את הכלים ולעבור לפסים של מחלוקת פומבית עם האמריקנים. מה אנחנו לא יודעים? אם ישראל צודקת, והקצב באמת איטי. ואנחנו לא יודעים אם הוא איטי כי הביורוקרטיה האמריקנית זזה לאט, או שמדובר בהאטה מכוונת לצרכים מדיניים. ואנחנו לא יודעים אם ההחלטה של נתניהו תתברר כהברקה או כמשגה. ואל תקפצו גם אם אתם לא מאוהדי נתניהו, כי באמת לא - גם את זה אנחנו לא יודעים.
מכאן אפשר לצאת לכמה הנחות. אפשרות אחת - נתניהו מחפש מריבה עם האמריקנים כדי להרוויח פוליטית בישראל. הרבה מיריביו של נתניהו חושבים שזה המצב, אבל זה לא אומר שזה באמת המצב. זה אומר שאין להם אמון בנתניהו. מצער לראות שראש ממשלת ישראל דרדר את מעמדו עד כדי כך שישראלים הגונים ופטריוטים חושדים שהוא מוכן לעשות מהלכים שמסכנים את ישראל כדי לקצור רווח פוליטי קטן. מצער - אבל זאת המציאות.
אפשר גם לנסות לתת קרדיט לנתניהו על המהלך שעשה. תזכורת: הוא הוציא סרטון באנגלית שבו הוא מותח ביקורת ישירה וחריפה על ממשל ביידן והתנהלותו. "זה בלתי נתפס שבחודשים האחרונים הממשל מונע מישראל נשק ותחמושת", אמר נתניהו. קודם כל, זה דווקא נתפס. כבר קרה בעבר, ואולי עוד יקרה בעתיד. ועוד: האמריקנים מתכחשים לטענה הזאת, למעט בעניין משלוח אחד. אבל נניח שנתניהו צודק (ואני מניח שהוא צודק), ונניח שהאמריקנים האטו את הקצב. השאלה על הסרטון של נתניהו היא שאלה פשוטה: האם זה האמצעי היעיל ביותר לקבל את התחמושת, ומה הסיכון בפרסום של סרטון כזה.

נתניהו אומר שכן. הוא אומר שניסה בחדרים סגורים, ללא תועלת. הוא למעשה אומר שפנה ללחץ פומבי רק כאשר הגיע למסקנה ששום דבר אחר כנראה לא יועיל - או שלא יועיל בלוח הזמנים הנדרש. הנה, עוד משהו שצריך לזכור: נתניהו הוא מנהיג שמנהל מלחמה. אין לו זמן לחכות עוד חצי שנה, עוד שנתיים. הוא צריך לדאוג לחימוש עכשיו. ובגלל זה הוא יכול אפילו לעשות את החשבון הבא: ממשלת ישראל אומנם תפסיד נקודות ביחסיה עם הממשל בגלל הסרטון, ואולי היא תכעיס מאוד את הנשיא ביידן ואת כמה מפקידיו הבכירים, ואולי היא תרגיז נציגים של המפלגה הדמוקרטית, ואולי ישראל אפילו תצטרך לספוג מתישהו צעדי ענישה על החוצפה של הסרטון (בעיקר אם ביידן ייבחר לכהונה שניה בנובמבר). אבל דיה לצרה בשעתה. כרגע - יאמר לעצמו נתניהו - ישראל זקוקה לתחמושת בעדיפות ראשונה. עם הזעם של הממשל נתמודד כשנתפנה.
זה מה שאפשר לומר להגנתו של נתניהו. כל זה, אם מקבלים את גרסתו של נתניהו, שכוללת שלושה מרכיבים: הראשון - יש עיכוב אמריקני וחסרה תחמושת שישראל לא יכולה להסתדר היטב בלעדיה. השני - נעשה ניסיון לקבל את התחמושת בכל דרך אחרת וזה לא צלח. השלישי - ביקורת פומבית היא הדרך הטובה ביותר להזיז את התחמושת מהמחסנים בארה״ב, או היכן שהיא לא נמצאת, לבטן המטוסים שיביאו אותה לישראל.
כאמור, קשה מאוד לדעת האם שלושת התנאים הללו מתקיימים. קודם כל, כי רק למעטים יחסית בישראל יש אמון רב בנתניהו. וגם, כי האמון האמריקנים לא מרקיע שחקים (ומי שמאמין לכל מה שאומרים האמריקנים גם הוא תמים). וגם, כי שמועות על מחסור כזה או אחר בתחמושת מסתובבות בישראל כבר לא מעט זמן. וגם, כי שר הביטחון יואב גלנט נסע לוושינגטון ובטח יש לזה סיבות, שאולי זו אחת מהן. וגם, כי יש דברים שאי אפשר לדעת מראש, רק להעריך: נתניהו מעריך, שהלחץ הפומבי, שבא בשבוע של לחץ פוליטי - לקראת עימות נשיאותי של ביידן וטראמפ - יכול לעבוד. הממשל בוודאי יכעס, אבל לביידן לא נוח פוליטית להתעמת כרגע עם ממשלת ישראל על-רקע כזה (יש מלחמה, אין תחמושת), ולכן יבלע את רוגזו ויספק את מה שצריך. אבל אפשר כמובן להעריך גם הפוך: הממשל לא ירצה להיראות חלש ברגע שבו הנשיא האמריקני צריך להראות חזק ונחוש, הוא יעשה חשבון שנתניהו לא בדיוק מלך הפופולריות באגף הדמוקרטי של החברה האמריקנית, ולכן יחליט לעשות דווקא. נתניהו אמר עכשיו - אנחנו נעכב עוד קצת, שילמד לקח, ולא ינסה לחנך את הנשיא האמריקני באנגלית.
איזו משתי האפשרויות תתגשם? הנה התחייבות: נתניהו יספר לכם שההערכה שלו הייתה נכונה, ושבזכותו הגיעה תחמושת. האמריקנים יספרו לכם שהסרטון שלו היה מיותר, ואם כבר, בגללו התעכבה תחמושת. ואתם? אתם לא תדעו, כי סוג כזה של מידע קשה מאוד לאסוף, ורוב מי שידווח לכם עליו יוזן ממקור ישראלי (נתניהו, גלנט, צה״ל) שיש לו עמדה יסודית מוקדמת ביחס למהלך של ראש הממשלה - או ממקור אמריקני (הבית הלבן, הפנטגון, משרד החוץ), שגם לו יש עמדה יסודית מוקדמת ביחס למהלך של ראש הממשלה. ומכיוון שגם לכולנו - ככה אנחנו בנויים - יש עמדה יסודית מוקדמת ביחס למהלך של ראש הממשלה, ועמדה יסודית מוקדמת של אמון או אי-אמון בראש הממשלה ובממשל האמריקני, כל מידע שיגיע יסונן אצלנו בהתאם. נאמין למה שנוח, לא נאמין למה שלא נוח. אתם יודעים כבר איך קוראים למצב כזה: קונספציה.

תאריך:  29/06/2024   |   עודכן:  29/06/2024
+כוחות צה"ל ממשיכים בפעילות במרחב שג'עייה במקביל ללחימה במרחב רפיח ובמרכז הרצועה
10:10 30/06/24  |  מירב ארד

במרחב שג׳עייה, כוחות אוגדה 98 תקפו עשרות תשתיות טרור במרחב באמצעות כלי טיס של חיל-האוויר. ביממה האחרונה, לוחמי האוגדה איתרו אמצעי לחימה, פשטו על מתחמי לחימה ממולכדים וחיסלו מספר מחבלים.
כוחות אוגדה 162 ממשיכים בפעילות במרחב רפיח, במהלך היממה האחרונה חיסלו מספר מחבלים בהיתקלויות שונות והשמידו פירים במרחב.
כוחות אוגדה 99 ממשיכים בלחימה במרכז הרצועה, מבצעים פשיטות ומשמידים תשתיות טרור במרחב.
צה"ל תקף והשמיד אתמול (ש'), עמדת שיגור מרגמות שמוקמה בתוך פיר ברפיח.

+המבחן הגדול
09:27 30/06/24  |  דרור אידר   |   לרשימה המלאה

לנוכח קולות הייאוש הנשמעים בקרבנו, כדאי לחזור על הראשונות ולהבין על מה אנו נלחמים ומה שורש עמידתנו מול העולם  ▪  ומילה על אירופה וגם על עמלק בישראל של היום (לא ייאמן)  ▪  לעזרתנו באה פרשת המרגלים שנקרא השבת  ▪  "טובה הארץ מאוד מאוד"

טובה הארץ מאוד מאוד
+המשותף לאירן ולישראל
08:22 30/06/24  |  איתן קלינסקי   |   לרשימה המלאה

המכנה המשותף המוזר בין הממשל האירני וממשלת ישראל פועל במלוא עוצמתו, כששני הממשלים מזלזלים ברשות הפלשתינית ועושים את כל המאמצים לגמדה

נתניהו. מכנה משותף מוזר [צילום: חיים גולדברג/פלאש 90]
+האיחוד האירופי: הכשרת המאחזים מערערת את מאמצי השלום
22:47 29/06/24  |  עידן יוסף

האיחוד האירופי פרסם גינוי חריף על הכרזת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' על החלטת הקבינט להכשרת חמישה מאחזים ביהודה ושומרון, וכינה זאת "ניסיון מכוון לערער את מאמצי השלום".

+נועה ארגמני פרסמה סרטון תודה לכוחות הביטחון
22:37 29/06/24  |  עידן יוסף

נועה ארגמני, שנחטפה לעזה וחזרה לישראל לאחר 246 יום בשבי החמאס פרסמה סרטון תודה לכוחות הביטחון: "זו זכות גדולה להיות ליד אימא שלי לאחר 8 חודשים של חוסר ודאות. אני משתתפת בצערו של ארנון זמורה ז"ל, שנפל בעת מבצע החילוץ, הוא גיבור ישראל. עלינו לעשות הכל על-מנת להחזיר את 120 החטופים שעדיין בשבי, ביניהם אבינתן אור - בן זוגי ממנו הופרדתי ברגע החטיפה".

+הנייה שוחח בטלפון עם ראש המודיעין הטורקי על המגעים להסדר
22:34 29/06/24  |  עידן יוסף

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמאעיל הנייה שוחח בטלפון גם עם ראש המודיעין הטורקי אבראהים קאלן על המשא ומתן להפסקת אש בעזה ולהגעה להסכם.
גורם בחמאס טען כי התנועה קיבלה "מסר אמריקני חדש", באמצעות המתווכות, במאמץ לחדש את המשא ומתן לעסקה. הגורם אמר בשיחה עם ​סוכנות הידיעות הערבית AWP כי ההודעה מוושינגטון כללה "תיקונים קלים לשני סעיפים בהצעה הישראלית שהציג ביידן". הוא ציין כי "יש תזוזה בניסיון להחזיר את המו"מ לנקודת ההתחלה. לאחר מכן ינסו לגשר על הנקודות הנותרות". גורם מדיני בירושלים: "ישראל מחוייבת לנוסח ההצעה שהנשיא ביידן בירך עליה. אין כל שינוי בעמדתה. עד לרגע זה לא התקבלה תגובת חמאס להצעה זו".

+הותר לפרסום: שני חיילי צה"ל נפלו בצפון רצועת עזה
21:41 29/06/24  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

שני ההרוגים הם סמ"ר יאיר אביטן (20) מרעננה ורס״ל (מיל') יקיר שמואל טייטלבוים (21) ממעלה אדומים  ▪  מתחילת התמרון ברצועת עזה הותרו לפרסום שמותיהם של 316 חללי צה"ל

סמ"ר יאיר אביטן
רס״ל (מיל') יקיר שמואל טייטלבוים
+ליברמן: אירן דוהרת לתוכנית השמדת ישראל - הממשלה עוסקת בהישרדות פוליטית
18:36 29/06/24  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

"ממשלת ישראל ממשיכה לפגוע בכוח ההרתעה הישראלי באמצעות התנהלות פוליטית קלוקלת ותבוסתנית בכל הגזרות, ועוסקת בעיקר בהישרדות פוליטית מפלגת במקום בשיקולים ביטחוניים אמיתיים"

ליברמן. הגיע העת להנהגה אחרת [צילום: אבשלום ששוני/פלאש 90]
+ארה"ב משגרת לאזור את צרעה כדי להרתיע את אירן וחיזבאללה מפתיחת מלחמה נגד ישראל
13:36 29/06/24  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה

הצרעה נושאת מטוסי קרב F-35, שיכולים לבצע המראות קצרות ונחיתות אנכיות  ▪  הצורעה המשמשת להובלת נחתים, כלי רכב ומטענים, מותאמת גם לחילוץ למקרה שיידרש פינוי אזרחים אמריקנים מלבנון

USS Wasp, הצרעה. נשלחה להגנת ישראל וחילוץ אזרחים מלבנון [צילום: AP/John Minchillo]
+לממשלות ישראל בעבר ובהווה לא הייתה ואין אסטרטגיה ומדיניות
13:19 29/06/24  |  אורי מילשטיין   |   לרשימה המלאה

חלק ראשון בדיון מומחים על השאלה למה אין לממשלת ישראל היום אסטרטגיה ומדיניות. אני טענתי שהסיבה לכך היא שאת ישראל הקימה הציונות המעשית של קביעת עובדות: עלייה והתיישבות


מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האם בזכות נתניהו תגיע לישראל תחמושת
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
נאמין למה שנוח, לא נאמין למה ש
עמך  |  30/06/24 02:31
2
היתה אסטרטגיה; לא היתה אחדות..
רפי לאופרט  |  1/07/24 11:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות מלחמת חרבות ברזל
יואב יצחק
"ממשלת ישראל ממשיכה לפגוע בכוח ההרתעה הישראלי באמצעות התנהלות פוליטית קלוקלת ותבוסתנית בכל הגזרות, ועוסקת בעיקר בהישרדות פוליטית מפלגת במקום בשיקולים ביטחוניים אמיתיים"
יואב יצחק
הצרעה נושאת מטוסי קרב F-35, שיכולים לבצע המראות קצרות ונחיתות אנכיות    הצורעה המשמשת להובלת נחתים, כלי רכב ומטענים, מותאמת גם לחילוץ למקרה שיידרש פינוי אזרחים אמריקנים מלבנון
אורי מילשטיין
חלק ראשון בדיון מומחים על השאלה למה אין לממשלת ישראל היום אסטרטגיה ומדיניות. אני טענתי שהסיבה לכך היא שאת ישראל הקימה הציונות המעשית של קביעת עובדות: עלייה והתיישבות
מירב ארד
ברפיח, צוותי הקרב של חטיבות הנח"ל וגבעתי בפיקוד אוגדה 162 חיסלו ביממה האחרונה מספר מחבלים במרחב, והשמידו בשיתוף חיל-האוויר תשתיות טרור רבות, בהן פירי מנהרות
חיים רמון
מזה תשעה חודשים אתה מקדם שלל תוכניות הזויות להחלפת השלטון האזרחי של חמאס ברצועת עזה. כל התוכניות שלך נכשלו ללא יוצא מן הכלל, משום שמלכתחילה הן היו מנותקות לחלוטין מהמציאות ברצועה. אתה אחראי מרכזי גם לכישלון בהשגת המטרה המרכזית של המלחמה - מיטוט שלטון החמאס וחיסול יכולתו הצבאית. הגיע הזמן שתפנה את מקומך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il