שאול מופז, מי שהיה רמטכ"ל ולאחר מכן שר ביטחון ועומד כיום בראש משרד התחבורה, הכריז לאחרונה על כוונתו למנות את עו"ד רחל זכאי-נוימן ליו"ר דירקטוריון הרכבת.
לפי ידיעה מיום 10.8.06, מאת שרון קדמי בדה-מרקר, תוארו הודעת מופז וכישוריה של זכאי-נוימן כדלקמן:
"מאז שנת 2001, מכהנת עו"ד זכאי בתפקיד היועצת המשפטית של מנהל מקרקעי ישראל ועומדת בראש האגף המשפטי של המינהל. בנוסף, מכהנת עו"ד זכאי כחברה בדירקטוריון של חברת נ.ת.ע, האחראית על פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב. זכאי אף משמשת בחברה כיו"ר ועדת המכרזים וכחברה בוועדות הכספים והביקורת.
מופז אמר היום, כי 'עו"ד זכאי היא אשת מקצוע הזוכה להערכה מקיר לקיר. ניסיונה הרב ובעיקר הדומיננטיות שהפגינה במנהל מקרקעי ישראל הופכים אותה לבחירה ראויה ביותר'".
ההודעה נראתה לי תמוהה. רכבת ישראל מתאפיינת בטכנולוגיה כבדה, פרויקטים גדולים של פיתוח תשתיות, תנועה ותחבורה, בטיחות (איך מתגברים על התאונות המרובות?), לוגיסטיקה, הובלת נוסעים על-פי לוחות זמנים מדוייקים, ובמקביל, גם הובלת חומרי-גלם מוצקים ונוזליים, חומרים מסוכנים ונפיצים וכיוצ"ב.
אין כל ספק שזכאי-נוימן, שעד שנת 2001 כיהנה כפרקליטה בפרקליטות תל אביב, לא עסקה מעולם בצדדים המעשיים והטכניים של עניינים אלה, וכמתואר בנסיונה המקצועי, מעורבותה הצטמצמה לטיפול בצדדים המשפטיים של חלק קטן מתחומי העיסוק של רכבת ישראל, או השתתפות במספר ועדות.
פניתי על כן אל השר מופז בשאלות הבאות:
א. מדוע שלא תאתר לראשות הדירקטוריון מועמד שעסק בתחומי העיסוק של הרכבת באופן ישיר?
ב. כמי שכיהן כרמטכ"ל וכשר ביטחון, האם היית מוכן למנות לפקד נניח על חיל האוויר או חיל השריון, שהם חילות עתירי טכנולוגיה, לוגיסטיקה וכיוצ"ב, מי שכל חייו כיהן כיועץ משפטי במטכ"ל / במינהל-ההרכשה? אם זה שונה מראשות הרכבת, נא ציין במה.
ג. יש להניח שלאחר סיום מלחמת לבנון השנייה, תוקם ועדה לחקירת תיפקוד המערכות השונות. האם במטרה לשפר את יעילותן, תמליץ לוועדה למנות לתפקידים בכירים בשירות הממשלתי והציבורי יותר מהנדסים ומנהלים מקצועיים, או יותר עורכי-דין ורואי חשבון?
תגובת לשכת השר מופז היתה כדלקמן:
"עו"ד רחל זכאי היא אשת מקצוע מוערכת, המנהלת כיום את המח' המשפטית במינהל מקרקעי ישראל המונה כ- 70 עובדים, ומכהנת כיועץ המשפטי של המינהל.
בנוסף לכישוריה כפרקליטה בכירה ויועצת משפטית מוערכת, מעורבותה במגוון תפקידים בכירים בחברת נת"ע העוסקת בתכנון והקמת הרכבת הקלה, לצד נתוניה האישיים וחוות הדעת עליה, הופכות אותה למועמדת ראויה ביותר לתפקיד".
לנוכח המצב הקריטי של המשק, כמות המחדלים שהתגלו בשירות הציבורי ותגובת לשכת שר התחבורה, לא נותר לי אלא לבקש מהקוראים להסיק את המסקנות בעצמם.