X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"אסטרטגיה" הייתה פעם גולת הכותרת של כלים מדעיים להשגת ניצחון ברגע שפרסומאים הכתירו את עצמם בתואר "יועץ אסטרטגי"
קרה משהו נורא לאיכות ההחלטות האסטרטגיות של ראשי המדינה
▪  ▪  ▪

אסטרטגיה היא תהליך מחקר ותכנון להיערכות והפעלה מיטביות של כוחות הנכנסים לעימות, כדי שהעימות יסתיים בניצחון. כדי שמנהיגות לאומית תוכל לקבל החלטות אסטרטגיות נכונות היא זקוקה לקבל תמונה של כלל המערכת בה פועלים הכוחות, עם פרדיגמות ההתנהגות שלהם (כלומר - איך הם צפויים להגיב למצבים שונים) בכל המישורים הרלוונטיים לעימות. מישורים אלה אינם מתחלקים בין צבאי למדיני, כפי שסבורים אלה החושבים במושגים המוגבלים של שחור/לבן, אלא משתרעים על מרחב של 7 מישורים שונים, והם: אידיאולוגי-מוסרי, תחיקתי-פרלמנטרי, משפטי-אכיפתי, פוליטי, כלכלי ופיננסי, הסברתי-תעמולתי ולבסוף - גם צבאי.
לאחר שהידע הדרוש להתמצאות במרחב כה מגוון רב מדי מלהיכלל בהשכלתו של המנהיג הבודד או אף של קבוצת מנהיגות נבחרת, הופיעו לאורך ההיסטוריה לצידם של המנהיגים יועצים אסטרטגיים, שהתמחו בנושאים המורכבים, בהם צריך לקבל החלטות שקולות ונבונות. ולהמחשה אקטואלית איך אסור לקבל החלטות אפשר להביא את ההברקה של "היועץ האסטרטגי" שהציע לראש הממשלה את הסיסמה - "בעל הבית השתגע" (כדי להפחיד את נסראללה עד מוות?) או - את הבום העל-קולי מעל ארמונו של נשיא סוריה, המתאים יותר למשחקי הפחדה של ילדים. המלצות כאלו יכולות לבוא רק מבית היוצר של פרסומאים שהכתירו את עצמם בתואר "יועץ אסטרטגי". אותו הדבר - עם הקביעה ללא הוכחה שעל ההתגרות הפושעת של החיזבאללה צריכה לבוא תגובה כואבת מיידית - לעם הלבנוני.
כי לו ליד מקבלי ההחלטות היה פועל יועץ אסטרטגי מקצועי, היינו רואים סדר שונה לחלוטין של החלטות לביצוע, במקום המפלה המבישה של ישראל במלחמת לבנון השנייה. ולמשל: -
1. אולטימטום עם פרסום עולמי - שאם תוך 72 שעות לא יוחזרו החיילים החטופים תראה ישראל את עצמה במצב מלחמה פעיל עם לבנון ותפגע בכל מקום החשוד במציאותם של אנשי חיזבאללה. ומכאן - אזהרה שישראל לא תהיה אחראית לחייו של כל מי שיימצא בקרבת אנשי חיזבאללה - אזרחים, חיילים או אנשי יוניפיל, שיידרשו לעזוב מייד את העמדות שלהם הסמוכות לעמדות החיזבאללה, ולא לשמש מגינים אנושיים חיים לכנופיות הפשע.
2. הוראה לגיוס מסודר של מילואים בהיקף הדרוש לניתוק דרום לבנון מצפונה, ולהגשת תוכנית מטכ"לית, כולל לוח זמנים אופטימלי, לביצוע פעולה זו. עדיין, בלי אף פצצה ואף יריה, ובלי התלהמות מהסוג "בעל הבית השתגע".
3. הקמת מטה משותף לכל מוקדי ההסברה - המדיניים והצבאיים - לליווי הסברתי מהיר ואחיד, על כל הפעולות שייעשו בשטח, ובמיוחד - סיכול ממוקד ומיידי של עלילות דם הצפויות מהתעמולה הערבית כדי להסית את העולם נגד ישראל. וזאת - בעקבות ניסיונם המוצלח עם עלילת "רצח הילד מוחמד א-דורה" - ליצירת לחץ בינלאומי שיגביל יוזמות לחימה של צה"ל, כפי שהם עשו עם פתיחת "אינתיפדת אל-אקצה".
4. הכנת תיק פלילי נגד חסאן נסראללה - כפושע מלחמה, על סמך תקדימים בינלאומיים בהם שפטו רוצחים, חוטפי בני ערובה ומסיתים לרצח עם, ובקשת ייפוי כוח מהאו"ם לצה"ל - לתפוס אותו ולהביאו לבית הדין הבינלאומי לפושעי מלחמה. אותו דבר - לגבי המסיתים האחרים לרצח יהודים ובמיוחד - למפיצי עלילות הדם, ובראשן - מפיצי סרטון "רצח מוחמד א-דורה", שתחקירים של אנשי תקשורת בעלי מעמד בינלאומי הוכיחו את זיופיהם (סרטון זה משמש עד היום לחינוך ולגיוס ילדים לתפקידי שאהידים - רוצחים-מתאבדים).
5. פנייה למועצת הביטחון - לביצוע החלטתה 1559 על פירוק החיזבאללה מנשקו, בצירוף הודעה על התנדבות ישראל לבצע החלטה זו בשם האו"ם אם למוסדותיו אין יכולת לאכוף אותה בשטח. ושוב, עם פרסום מנומק של צעד זה בכל העולם.
6. הטלת מצור - ימי, אווירי, ואם אפשר גם יבשתי, על לבנון - בנימוק שזה ימנע הברחת החיילים החטופים אל מעבר לגבול, ומצד שני - הברחת נשק לחיזבאללה.
7. בתום 72 שעות, אם האולטימטום לא ייענה, להמתין לעצרת המונית, שצפוי שתכונס על-ידי נסראללה, ולהשמיד אותה מהאוויר, ללא אזהרה מוקדמת נוספת, ובו-זמנית - הפצצת נמל התעופה של ביירות ומרכזי החיזבאללה בעיר. עדיין - בלי לפגוע בתשתיות אזרחיות של לבנון. כל זה - עם הסברה מתאימה של צעדים אלו ברחבי העולם, שאיננו עוסקים בענישה (זוכרים את הטענות על "תגובה לא-פרופורציונאלית?) אלא - בהחזרת מלחמה על מי שתקף אותנו - עד שנדביר אותו.
8. עם השלמת היערכות הצבא לכניסה קרקעית ללבנון - לבצע פעולת-מספריים מהירה לניתוק דרום המדינה מצפונה. להודיע לכל העולם - שדין שבויי החיזבאללה בישראל כדין חיילי צה"ל החטופים בלבנון, דהיינו - בלי לשחרר כל ידיעה על גורלם.
9. אם בעקבות הנ"ל לא תיקח ממשלת לבנון יוזמה לחסל את החיזבאללה ולגרש את נציגיהם מהפרלמנט - להציע לסוריה לקבל שליטה על צפון לבנון ולקבע גבול מוסכם זמני, בינה לבין ישראל, על קו החזית אליו יגיעו כוחות צה"ל בניתוק דרום לבנון מצפונה. להסביר לעולם - שממשלה שוויתרה על ריבונותה לטובת כנופיות העושות בשטחה ככל העולה על רוחם - חייבת לפנות את מקומה לכוחות של מדינות אחראיות היכולות להשליט חוק וסדר, לקיום השלום באזור.
10. להביא למשפט פלילי את כל הלוחמים הלא-לגיטימיים של לבנון העצורים בישראל, כולל אלה שכבר נשפטו, עם הסמכת בית המשפט להוציא פסקי דין מוות לרוצחים, ולהתחיל להוציא פסקי דין אלה לפועל בתדירות של אחד לכל כמה ימים, עד אשר לא יוחזרו חיילי ישראל החטופים. בראש המוצאים להורג חייב להיות מי שהפך לסמל של החיזבאללה - רוצח משפחת הרן מנהרייה.
11. לשלוח חזרה אל משרדי הפרסום שלהם את הפרסומאים שהכתירו את עצמם בתואר "יועץ אסטרטגי", ולקבוע קריטריונים לפיהם יוכלו ראשי המדינה למנות בעלי מקצוע אמיתיים לתפקיד זה.

הכותב התמחה במחקר ותכנון אסטרטגי.
תאריך:  05/09/2006   |   עודכן:  05/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחיר הזניית המונח אסטרטגיה
תגובות  [ 7 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
זה היעוץ שאולמרט קיבל
אניגמה  |  5/09/06 23:05
2
נו באמת, אתה עדיין מחפש הגיון בממשל ל"ת
דרורי  |  6/09/06 00:59
3
מאמר חשוב מאין כמוהו ובשורה טובה
אברהם שלום  |  6/09/06 09:41
4
אכן, הזנייה, אבל של מה?
שמחה ניר, עו"ד  |  6/09/06 09:51
5
דוריאל, התוכן הוא העיקר - לא הכובע
נחום שחף  |  6/09/06 12:44
6
הגזמת, ממש הגזמת!!!
אפרי הלפרין  |  6/09/06 15:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירי מור-בלכר
בתקנות חישוב שטחים קיימת הגדרה שיורית הקובעת כי חלקים בבניין שאינם מוגדרים כשטחי שירות (לפי רשימה המופיעה בתקנות) ייחשבו כשטחים עיקריים
עו"ד יוסי דר
מה מניע את לינדנשטראוס? מה איכפת לנו. העיקר שהוא מנקה את האורוות באמונה ובלא משוא פנים
שבתאי עזריאל
קשה להאמין, אך בישראל אין אפשרות לשפוט שופטים עליונים וקרוביהם. למרות זאת, בהיתממות בלתי נסבלת, הללו נשפטים בפני מי שתלוי בהם בקידומו המקצועי. קבוצת אזרחים פנתה למבקר המדינה לחקור חשדות לכאורה לקנונייה בין משפחת ביניש לשופטי הבעל יחזקאל. לוועדה לבחירת שופטים, נשלחה השגה למנוע מינויה של ביניש לנשיאה
מוטי פלד
אדמה זו הרוויה בדמם של מיטב הצעירים והבוגרים שהקריבו את עצמם למען עתיד המדינה, למען עתיד אלה שחיים ויחיו כאן. הם הקריבו את עצמם מתוך אמונה שאין לנו ארץ אחרת, אבל אדמה זו שקודשה בדם נפגעי מערכות ישראל משמשת חממה לשחיתויות, למוסר ירוד, להרס החלום והאידיאולוגיה
עו"ד אלתר, עו"ד שרון
מה הדין במיקרה של בעל דירה העומדת על חלקת קרקע הגדולה מהתכסית של הדירה ויש זכויות בנייה נוספות על אותה חלקה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il