X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש מצדיקה את ההתערבות הבוטה של שופטי העליון בכל סוגייה טעונה ושנויה במחלוקת ציבורית. אך אי-אפשר להמשיך במצב שבו כל דיכפין, המבקש לעצמו פרסומת או רווח פוליטי, יפתחו בפניו את שערי הבג"צ, בפרט כשאין לו כל עניין ישר לנושא שהוא כביכול נלחם למענו
▪  ▪  ▪

נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש הזהירה ב"נאום העקרונות" שלה במכללת נתניה מהצעות שהעלו באחרונה חברי הכנסת לצמצם את זכות העתירה לבג"צ רק לאנשים שיש להם אינטרס אישי מובהק. "זה צריך להדאיג את החברה לא פחות מאשר את העליון", היא אמרה והדגישה ש"זכות העמידה היא כרטיס הכניסה לבית המשפט העליון בעבור קבוצות ואנשים חלשים שאין מי שיגן על זכויותיהם".
כך, בלי שבכלל הרגשנו, במסווה של דאגה סוציאלית לקבוצות החלשות בחברה, ביניש מצדיקה את ההתערבות הבוטה של שופטי העליון בכל סוגייה טעונה ושנויה במחלוקת ציבורית. חשוב, אפילו חשוב מאוד, להגן על קבוצות מיעוטים בחברה ועל אנשים חלשים שאין מי שיגן על זכויותיהם. אבל לשם כך יש בחברה הישראלית הדמוקרטית מוסדות רווחה וסעד (כולל סעד משפטי), בריאות חינם וארגוני צדקה וחסד פילנתרופיים.
יעיינו נא שופטי בג"צ בספרו של ד"ר יובל אלבשן, "זרים במשפט" (הוצ' הקיבוץ המאוחד, 2005), המתאר את דרך החתחתים שצריך האזרח החלש לעבור כדי להגיע לבתי המשפט ולהגן שם על זכויותיו. הספר מגלה כיצד נראית המהפכה החוקתית מבית מדרשו של אהרן ברק וממשיכת דרכו דורית ביניש מנקודת מבטם של האנשים המוחלשים, העניים ובעלי מעמד הביניים.
זאת בעוד שבין העותרים לבג"צ יש גם רודפי כותרות ורודפי פרסום עצמי. אי-אפשר להמשיך במצב הזה שבו כל דיכפין, המבקש לעצמו פרסומת או רווח פוליטי, יפתחו בפניו את שערי הבג"צ, בפרט כשאין לו כל עניין ישר לנושא שהוא כביכול נלחם למענו.
נפלנו מהמאדים?
ביניש הבהירה כי בנושאים רגישים מאוד משתדל בית המשפט העליון לא להכריע, אלא להפעיל כלי של "השהייה" ולהחזיר את העניין להחלטה מחודשת של הכנסת. כך, למשל, נעשה בעניין גיוס בני הישיבות. לטענתה, כאשר מדובר בסוגייה פוליטית-מדינית, נמנע בית המשפט להיכנס אליה, לא מכיוון שאינה שפיטה, אלא משום שהיא מצויה במתחם שיקול הדעת של הכנסת ושל הממשלה, אלא אם כן נכנסים עניינים סובייקטיביים כמו אפליה ואי-שוויון שהם בעלי היבט חוקתי.
אז מתי בית המשפט צריך להתערב? אליבא דביניש, במצבים של אפליה ואי-שוויון. אך יש להטיל בכך ספק ולהעלות סימן שאלה אחד גדול, לאור העובדה שבית המשפט העליון מתערב בפעולות צבאיות, בהחלטות מבצעיות ובעניינים מדיניים של ביטחון לאומי (כמו למשל, תוואי גדר ההפרדה). ויש לכך מחיר חברתי כבד. בעוד שאם היינו באים עם תביעה כזאת לבית משפט אנגלי, אמריקני או צרפתי, הם היו מסתכלים עלינו כאילו נפלנו מהמאדים. ספק אם יש איזושהי שיטה דמוקרטית אחרת שבה ההתערבות של המערכת השיפוטית היא כל כך בולטת ומכריעה.
או בלשונו של פרופ' דניאל פרידמן מאוניברסיטת תל אביב: "בעיות חריפות ביותר התעוררו בתחום הבג"צ. מזה שנים עדים אנו להרחבה מתמדת בסמכותו. כל מגבלות העבר על היקף שיפוטו נמחקו. הדרישה לזכות עמידה הוסרה מהפרק. 'הכול שפיט' - גם עניינים פוליטיים ושאר נושאים, שאין בית משפט בעולם העוסק בהם. לכך הצטרפו עילות חדשות של 'חוסר סבירות' ו'היעדר מידתיות' שזכו לפרשנות מרחיבה. התוצאה היא שבג"צ הפך למעין מוסד ערעור כללי על כל החלטות הממשל. כל מינוי בשירות הציבורי הוא נושא לבג"צ, אם נמצא פגם כלשהו בעברו של הממונה או אם קיים חשד כלשהו כלפיו. כל מהלך צבאי הננקט במסגרת המלחמה בטרור יכול אף הוא לשמש נושא לבג"צ. בג"צ גם מגביר את התערבותו בהליכי הכנסת, וכך גובר והולך העומס שבג"צ הטיל על עצמו וממילא נפגעת יכולתו של העליון למלא את שאר תפקידיו".
יתרה מזו, לבית המשפט יש המון חסרונות בעצם היומרה לשפוט בסוגיות הרות גורל לאומי. למשל, העובדה שהוא לא מקצועי בתחומים האלה. או עצם העובדה שזהו מוסד שבאופן טבעי הפוקוס שלו הוא נקודתי על המקרה שלפניו, ואין לו יכולת לראות ראיה מערכתית.
מקרה הנשיא קצב בבג"צ
הסימפטום האחרון למצב הפרובלמטי הוא מקרה של נשיא המדינה משה קצב בבג"צ. על-פי סעיף 13 לחוק יסוד: נשיא המדינה, לבג"צ אין סמכות לדון בהעברת הנשיא מתפקידו או בשאלת נבצרותו, והנושא נתון בסמכות נציגי הציבור בכנסת. הדבר לא מנע את הגשת העתירה לבג"צ בעניין, כשם שלא מנע מבג"צ לדרוש מנשיא המדינה ומהיועץ המשפטי להתייחס לעתירה. ו"בהמלצת בית המשפט, חזר בו העותר מעתירתו והיא נמחקת". אולם מה היה קורה אילו לא קיבל העותר ברוב חסדו את המלצת בג"צ ולא היה חוזר בו מהעתירה?
העתירה מופרכת מיסודה, כי היא מנוגדת להוראת חוק ברורה. אך היא סבירה, בשל הסיכוי שבג"צ יבחר להתעלם מחוק מפורש ולדון בעתירה. הרי הבג"צ רואה את עצמו כמי שמורם מעל חקיקת הכנסת ומעל חוקי היסוד של המדינה. כל אחד רשאי לפנות לבג"צ, "הכול שפיט" ונתון לשיקול דעתם של שופטי בג"צ, המחוקקים לעצמם את החוק בהתאם למה שנראה להם ברגע נתון.
היה זה המשנה לנשיא בית המשפט העליון (בדימ.), פרופ' מנחם אלון, ממבקריו הגדולים של ברק עוד במשכן העליון, שלא ידע כמה צדק כאשר טען כי "לא הכול שפיט, לא הכול משפט. וגם כאשר הנושא הוא שפיט, על בית המשפט לנהוג באיפוק שיפוטי. שפטת מרובה, לא שפטת".

אתר הבית של אורי פז
תאריך:  03/12/2006   |   עודכן:  04/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שפטת מרובה, לא שפטת
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
התעלמה מהשחיתות הציבורית
רמב"ם  |  4/12/06 10:18
2
שופטי בתי המשפט העליון אינם מאורות הדור
משפטן ותיק  |  4/12/06 11:49
3
לא עקרוני
מתיגולן  |  4/12/06 20:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
במקום למנות שר קבוע, פועל אולמרט תוך ניגוד עניינים כשהוא מעדיף את האינטרסים שלו ושל רמון    הבעיה הפעם: ציפי לבני נותנת את ידה לכך
שימי קדוש
נרי אבנרי
איוש משרות שלא על-פי כישורים, במדינה הנתונה לסכנה קיומית - הוא פשע היסטורי. כלבי השמירה האמונים על האינטרס הציבורי, יודעים מיהו הפושע הראשי. נביחתם הרפה- שלא לומר כשכוש בזנב - היא סוג של שותפות לפשע
יורם דורי
רונן ליבוביץ
משה גפני הוא אחד מוותיקי חברי הכנסת הוא נחשב לרטוריקן מוכשר, עובדה שלא כל כך עוזרת לו להילחם באקטיביזם השיפוטי ובכוחו המתגבר של בג"צ לו הוא מתנגד    בראיון ל-Nfc, מסביר הרב גפני את עמדתו נגד בג"צ כמו גם את פרץ האלימות במגזר החרדי בימים שלפני עצרת הגאווה בירושלים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il