X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
דווקא בתקופה הכי טובה שהייתה למוזיקה הישראלית מזה שנים, פסטיבלי המוזיקה שזכו בעשור הקודם להצלחה אדירה לא מצליחים להתרומם גלעד רייך עם הסיבות והמסקנות
▪  ▪  ▪
דרוש פסטיבל [צילום: יח"צ]

זה היה הקיץ של שנת 91'. באילת התקיים בפעם הראשונה פסטיבל "רוק בים האדום". הבמה הייתה בתוך המים, יואב קוטנר היה המנחה, "זקני צפת" היו בכיתה י"ב, הישבן שמאור כהן כל-כך אהב לחשוף עוד היה חלק לגמרי, והלהקה האלמונית שהופיעה אחרי "נקמת הטרקטור" נקראה "איפה הילד". היה להם להיט אחד, "אחד אלוהים", וקוטנר אמר שבקרוב הם אמורים להוציא את אלבום הבכורה.
שנות ה-90, ועל זה כבר נכתב הרבה יותר מדי, היו השנים היפות של הרוק הישראלי. עד היום אנחנו חיים על השאריות של תחילת העשור המופלא ההוא, שהביא איתו, חוץ מ"איפה הילד" ו"זקני צפת" גם את אביב גפן, "מופע הארנבות של ד"ר קספר", "כנסיית השכל", "פורטרט" ועוד המון להקות שרובן כבר נשכחו מהתודעה (כמו "3 ח'" ו"אלגנט").
המקום שבו הלהקות האלו נפגשו עם קהלים חדשים, צברו אט-אט את המעמד שלהן והפכו, בראייה נוסטלגית, לאבני הבניין של הרוק הישראלי העכשווי, היו פסטיבלי הרוק של אותה תקופה. בתחילה הפסטיבל באילת, אחר כך "פסטיבל ערד" ומתישהו באמצע גם "ליל אהבה בצמח" עם המופע המסורתי של שלום חנוך. הפסטיבלים האלו סבבו סביב מוזיקה ישראלית, או יותר נכון, "רוק ישראלי". "התוכן" שלהם, כמו שאנשי השיווק כל-כך אוהבים להגיד היום, היה המוזיקה. מי שעמדו מאחורי הפסטיבלים האלו לא פחדו לשלב להקות חדשות ולא מוכרות לצד אמנים ידועים, לערוך ניסויים מוזיקלים מוצלחים יותר או פחות ולאפשר גם לחבורת מופרעים שלא גמרו י"ב לעלות על הבמה מול אלפי אנשים. הם סמכו על הלב הפועם והסקרן של בני הנוער שידע להפריד בין רע לטוב, בין משעמם למרגש.
תקופת הבצורת שבאה אחרי ימי הפסטיבלים הסתיימה לפני מספר שנים, כשחברות מסחריות, ובראשן חברות הסלולר, החלו להשתמש ב"תוכן מוזיקלי" כדי למשוך אליהם קהלים חדשים. אחרי שנים של דישדוש, המוזיקה הישראלית בכללה, וגם הרוק הישראלי בפרט, הפכו להיות סחורה לוהטת. החברות החלו להתחרות על שיתופי פעולה עם יוצרים, חלקן הפכו לסוג של חברת תקליטים ובחודש האחרון אפילו למדנו שערוץ המוזיקה, שנחשב סוס מת בגלל הזיהוי שלו עם המוזיקה הישראלית, חוזר, כך מבטיחים היח"צנים, להיות אטרקטיבי.
ועדיין, על אף התמיכה המסחרית האדירה, שיגעון "כוכב נולד", אתרי האינטרנט הייעודיים ועוד אין ספור אמצעי קידום והפצה שהמוזיקה הישראלית זוכה לה, פסטיבלי המוזיקה הישראלית לא מצליחים להתרומם בחזרה. דווקא בתקופה בה פסטיבלי המוזיקה באירופה ובארה"ב מבוקשים יותר מאי פעם, גם על-ידי הקהל וגם על-ידי האמנים עצמם.
זה לא במקרה. מבט בלוח ההופעות של הפסטיבלים השונים שנערכו בפסח, "חג הפסטיבלים", מראה שאצל רובם מוזיקה היא רק עוד סוג "תוכן" מתוך רשימה ארוכה ושמפיקי הפסטיבלים מעדיפים ללכת על בטוח, אבל שוקעים לאט-לאט.
פסטיבל "אהבה בים המלח", לדוגמא, היה בשנותיו הראשונות נקודת אור בנוף הפסטיבלים. האווירה של אזור מדבר יהודה עם מגוון הופעות בעלי אופי שונה וליין אפ מוזיקלי מרענן (מישהו זוכר שאפקס טווין הופיעו שם?) הפכו אותו לפסטיבל איכותי ומבוקש. השנה, כמו בשנתיים-שלוש האחרונות, אפשר למצוא שם רק את הצפוי: אהוד בנאי, מוש בן ארי, האיחוד המתמשך של "החברים של נטאשה" וכו'. בפסטיבלים אחרים, כמו "בומבלה" ודומיו, המצב עוד יותר גרוע. שם בוחרים להקות על המשקל, וכמה שיותר, יותר טוב. חזון אמנותי? השקעה בבחירת האמנים המופיעים? לא תודה.
לא פלא, אם כן, שפסטיבלי המוזיקה היחידים שבאמת שווה להשקיע ולנסוע במיוחד בשבילם הם פסטיבלי מוזיקת האינדי הישראלית, כמו "חוץמזה" ו"אינדינגב". בניגוד לפסטיבלי המיינסטרים השבעים, דווקא בשוליים מורגשת מחשבה מאחורי בחירת ההרכבים, בניית הליינ-אפ המוזיקלי, האופי של האירוע והרצון לכוון לקהל של אוהבי מוזיקה. מארגני האירועים האלו בונים על "תוכן מוזיקלי" אמיתי. וכשקיים תוכן כזה, הקהל מזהה אותו ומגיב בהתאם. בפסטיבל "אינדינגב" האחרון, לדוגמא, נותרו מאות אנשים מחוץ לשערי הכניסה, לאחר שאלפיים הכרטיסים שהוצעו למכירה אזלו.
מבחינות רבות, נראה שהגיע הזמן לפסטיבל מוזיקה חדש, שיצליח לחבר בין העולמות הבועטים שליד המיינסטרים הישראלי ובין הזרם המרכזי, שייקח את הקהל האדיר של חובבי מוזיקה ישראלית איכותית ויספק לו מענה ראוי, המתבסס על "תוכן מוזיקלי" אמיתי ויצירתי. המפיק האמיץ שירים את הכפפה, גם בשנה שחונה כלכלית כמו זו, ייקח את כל הקופה.

פורסם במקור בעכבר העיר
תאריך:  14/04/2009   |   עודכן:  14/04/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הלכתם לפסטיבל מוזיקה בפסח? פראיירים
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שירלי בר דיין
שוער בית"ר ירושלים: "בגילי אני לא יכול להיות בררן, אשמח לכל הצעה"
מאיה שני
אשתו של מל גיבסון דורשת גט לאחר 28 שנים יחד, הסיבה: חילוקי דעות
עידן יוסף
מקפיד על ביצוע הנחיה חדשה ומאפשר גידול זקן רק לשומרי מצוות    באחד הבסיסים התנו מפקדים יציאה לחופשת החג בגילוח הזקן
גלית יצחק
כדי לחזור הביתה בריאים ושלמים מהטיול המשפחתי, תנו זכות קדימה להולכי רגל, שימו חגורות בטיחות גם מאחור ובידקו את צמיג הרכב לפני היציאה לטיול
עופר וולפסון
רשות לניירות ערך בארה"ב בודקת האם הבנק הפר את חוקי ניירות הערך בכך שלא דיווח למשקיעים שהצביעו בסוגיית האיחוד עם מריל לינץ', באשר לתוכניותיו לשלם בונוסי ענק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il