X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שתי הדיקטטורות הגדולות של המאה העשרים, הנאצית בגרמניה והסובייטית ברוסיה, היו שונות לחלוטין זו מזו, אך במובנים המהותיים ביותר היו זהות לחלוטין סקירה קצרה של ספרו החשוב של ריצ‘ארד אוברי
▪  ▪  ▪

ככל שהם שונים, הם בעצם אותו דבר. שתי הדיקטטורות הגדולות של המאה העשרים, הדיקטטורה הנאצית בגרמניה והדיקטטורה הסובייטית ברוסיה, היו שונות לחלוטין זו מזו, אך במובנים המהותיים ביותר היו זהות לחלוטין. לשתיהן היה אותו אויב, שתיהן דבקו באותו מיתוס רצחני, ושתיהן קרסו אל תוך תהום הפער שבין האידאל הבלתי אפשרי שלהן, ומציאות הרצח, הרעב והעוני העלוב שחוללו.
”הדיקטטורים“ של ריצ‘רד אוברי עוסק בהשוואה בין אופיין של שתי דיקטטורות: הדיקטטורה שכונן אדולף היטלר בגרמניה, בין השנים 1933-1945; והדיקטטורה שכונן ברוסיה יוסיף סטלין, בשנים 1929-1953 לערך. בספר משווה אוברי בין האופן שבו כוננה ויושמה הדיקטטורה בשתי המדינות, ובין תפישות העולם הבסיסיות שהנחו אותן. מן ההשוואה, החושפת דמיון מצמרר בין שתי הדיקטטורות היריבות, עולה דיוקן של עריצות חלולה, המגדירה את עצמה ושורדת באמצעות חתירה ליעד שאינו ניתן להשגה והגדרה של אויב מיתי, שאינו ניתן להכנעה.
רוסיה וגרמניה, כותב אוברי, היו מדינות בעייתיות מבחינה לאומית. במקרה של רוסיה, חבקה ההגדרה ”ברית־המועצות“ שלל עמים, שהמכנה המשותף שלהם היה מוגבל. במקרה של גרמניה, היה ה‘פולק‘, העם הגרמני, אגד של שבטים וקבוצות אתניות, שהמכנה המשותף העיקרי שלהם היה דיבור בשפה הגרמנית והסכמה כללית רופפת בדבר השתייכות ל‘פולק‘ הגרמני.
בשתי הדיקטטורות, בהיעדר יכולת להגדיר מכנה משותף חיובי, התבססה ההגדרה על מכנה משותף שלילי: ברית המועצות הוגדרה באופן רופף על בסיס מעמדי, כקבוצת האנשים המאוחדת בשאיפה להגשים את הסוציאליזם, אבל הגדרתה המהותית הייתה כקבוצה שאינה שייכת לבוגדים ואויבי הסוציאליזם. בגרמניה הנאצית, במקביל, הוגדר ה‘פולק‘ הגרמני כקבוצה בעלת מכנה משותף אתני, אך בעיקר כקבוצה העילית המצויה במאבק איתנים מול האויב הגזעי הנצחי, היהודים, ומול ’הברבריות הסלאבית‘.
לשתי הדיקטטורות היו שאיפות שונות, לכאורה. האחת חתרה לבנות עתיד סוציאליסטי ”שבו כולם יהיו שווים זה לזה ומאושרים“ (כלשונו של המתורגמן הסובייטי ולנטין ברזקוב) ואילו בגרמניה הנאצית חתרו להקים ”אימפריה של גזע האדונים“ המתבססת על קטל המלחמה. בשתיהן סברו, עם זאת, כי קהל המהפכנים אקסקלוסיבי, וכי המאבק למען המטרה הנעלה מצדיק ולמעשה מצדיק כל פגיעה באויב.
הדה-הומניזציה המתמדת, התרת דמם המתמשכת של ה“אויבים“, לא הייתה רק צעד טקטי או דמגוגי. האויב היה אלמנט הכרחי ואחת מאבני הבניין הבסיסיות של המשטרים, שהשתיתו את כוחם, במובנים רבים, על תהליך מתמיד של ’טיהור‘ וסילוק של האויבים. משימה זו הוגדרה תמיד כניצבת מאחרי הדלת, קרובה וכמעט ניתנת להשגה, אך תמיד מאחרי הדלת. המצב הנוכחי אומנם לא טוב כפי שיכול היה להיות, אך הוא שלב הכרחי, שיגמר בעוד זמן קצר מאוד, בדרך למצב הסופי, האוטופי. ”המכנה המשותף לשתי המערכות“, כותב אוברי, ”היה הפער הקבוע, שאינו ניתן לגישור, בין אידאל למציאות“ (עמ' 558).
בשתי הדיקטטורות הוכחש הפער הזה. בשתיהן נטען כי על הפער בין המציאות לאידאל אליו שואפת הדיקטטורה ניתן לגישור באמצעים מדעיים - מדעי הגזע מחד, והמרקסיזם המדעי מאידך. המדע, האמינו בשתי הדיקטטורות, מסוגל לחולל תמורה מוחלטת במצב האדם. המשיכה העזה של שני הדיקטטורים למפגני אדריכלות והנדסה כבירים לא הייתה אקראית. עבור היטלר וסטלין, שני אנשים שהבנתם בהליכים כלכליים וחברתיים מורכבים הייתה מוגבלת מאוד, ייצג המפעל ההנדסי, היישום הישיר, הנראה והמוחשי של הגות אנושית, ביטוי חשוב של היכולת מדעית, כביכול, לחולל שינויים מקבילים במציאות האנושית כולה. הפער בין תעלת הים הלבן, היכלות פאר או האוטובאהן להנדסת החברה כולה נתפש כהבדל בסדרי גודל, לא הבדל של מהות.
באותו אופן פשטני, הוגדרה גם זירת המערכה. המדע, האמינו בשתי הדיקטטורות, העניק סוף־סוף את היכולת ליישם באופן מדעי את האוטופיה הקולקטיביסטית. משימתה החיונית של הדיקטטורה והצדקת קיומה הוא טיהור גוף האומה מחיידקי האויב—הקפיטליזם, הליברליזם, והאינדבידואליזם.
האויב הוצג כל הזמן כבעל מהות כפולה: מחד, הוא הוצג תמיד ככוח שלא ניתן לבלמו, רב־עצמה ותושייה, חשאי וחתרני ומצוי בכל. מאידך, הוא הוצג גם ככזה שבחירי האל, נציגי המפלגה, יכולים וחייבים לחשפו ולבערו. מעשי הכליאה, העינוי, הטבח והרצח ההמוניים של שני המשטרים תוארו כ“גאולה“ ו“הצלה של החברה“ מהאויב היהודי/קפיטליסטי הדמיוני, והתנהלו בסבבים הולכים וחוזרים ונשנים: הכישלון המתמיד בהדברת האויב הבדיוני—כפי שניתן היה להיווכח מהעובדה שחייו של האזרח באותן דיקטטורות נותר עלוב כשהיה—חייב מסע מתמיד לגילוי אויבים, שהפך בדיוני ותלוש יותר מן המציאות עם הזמן.
קריסת שני המשטרים הייתה בלתי נמנעת. המשטר הנאצי התמוטט אל החלל שיצרו היעדים הבלתי אפשריים שהרדיקליזציה ההולכת ומקצינה שלו הציבה ונעלם בענן החורבן שהמיט על כל מי שכבש, ועל העם שדבק בהיטלר בהתלהבות כה רבה. המשטר הסובייטי הצליח מעט יותר, גם בגלל כיבוש הטריטוריות במזרח־אירופה, שהגדיל את מספר עבדיו בכשליש, וגם בגלל אימוץ הסטגנציה כאידאולוגיה המנחה. עשר שנים אחרי מותו של הדיקטטור הגדול, סטלין, נפל גם יורשו, חרושצ‘וב, וברית המועצות החלה שוקעת באטיות אל תוך עצמה עד התמוטטותה הבלתי נמנעת.

המאמר פורסם לראשונה באתר הקפיטליסט היומי
אוברי, ריצ‘רד, הדיקטטורים: גרמניה של היטלר, רוסיה של סטלין, עם עובד, 2006.
Overy, R. J. (2004). The dictators : Hitler’s Germany and Stalin’s Russia (1st American ed ed.). New York: W.W. Norton & Co.
תאריך:  28/01/2007   |   עודכן:  28/01/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הדיקטטורים של ריצ'רד אוברי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
ספר מדהים
תולעת ספרים  |  28/01/07 20:24
2
ספר מדהים
תולעת ספרים  |  28/01/07 20:25
3
בקורת מעולה
רואה ולא נראה  |  28/01/07 21:25
4
נשמע אחלה, אבל איפה הביקורת על הספר ? ל"ת
דובידב  |  28/01/07 21:49
5
ספר טוב
רונית מ  |  29/01/07 08:43
6
למי שמחפש את הביקורת על הספר
סתם אחת  |  29/01/07 14:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אסף הדני
על היווצרות המקרקעין הקולקטיבי במדינת ישראל והתהליכים הרלוונטיים מאז קום המדינה    האם נדונו לקולקטיביזם אכזר או שמא חיים אנו בכלכלת שוק מסופסרת ע"י המדינה?    הגיע הזמן להיפתר מהגיבנת הזו שנקראת מנהל מקרקעי ישראל
עו"ד אברהם פכטר
בג"צ דחה ברוב של 8 נגד 1 את העתירה לביטול חוק טל ונתנו לו ארכה משפטית לשנה וחצי נוספות    הארכה נתנה לכנסת, לבטל או לשנות את החוק - כי הקביעות של בג"צ כנגד החוק, שלא עומד בקריטריונים של חוק כבוד האדם וחירותו, שרירות וקיימות, כגון: הפליה וחוסר שוויון בין האזרחים
שלומית ליר
קריאתו של המיליונר בני לנדא לנקוט צעדים להפחתת שיעור הילודה בישראל מכיוון שאחוזי הילודה הגבוהים מהווים נטל על הכלכלה המקומית מהדהדים את "ההצעה הצנועה" של ג'ונתן סוויפט    הקפיטליזם שלב ב'
אליקים העצני
קנאותה של האישה הזאת, ביחד עם השנאה הקרה הנודפת ממנה אל הציבור שהיא זוממת את חורבנו, מזכירה את איזבלה הספרדייה, ואכן יש שקוראים לה - איזבלה השנייה
שושנה ויג
הקשר שנוצר בין שלטונות החוק בהגדרה המשטרה והרשות השופטת לבין התקשורת הוא מצב אבסורדי. מדינה שבה יש הדלפות בלתי פוסקות של כל הצדדים היא מדינה רודפת רייטינג ושוחרת שערוריות ולא שוחרת אורח חיים דמוקרטי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il