X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
באחד השיאים של דבריו קבע חשין שבית המשפט העליון הוא ביתו, ומי שירים יד על ביתו, הוא (חשין) יגדע את ידו האם מה שמותר ונכון בהגנה על הבית המושגי של חשין הוא אסור ושגוי בהגנה על הבית הפיזי של אזרח מן השורה?
▪  ▪  ▪
האם נתן חשין היתר לשימוש בכוח בידי כל מי שביתו מאוים?

בשפתו הקולחת והציורית תקף מישאל חשין, המשנה לשעבר של נשיא בית המשפט העליון, את שר המשפטים החדש, הפרופסור דניאל פרידמן. באחד השיאים של דבריו קבע חשין שבית המשפט העליון הוא ביתו, ומי שירים יד על ביתו, הוא (חשין) יגדע את ידו. הוא אף הישווה את קרב ההגנה על בית המשפט העליון לקרב של לודרים (גלדיאטורים) והזכיר כיצד מסתיימים קרבות כאלה, כלומר קרב עד הסוף המר.
ברור לחלוטין שדברי חשין היוו משל ציורי להמחשת החומרה שבה הוא רואה את המינוי ולגודל הסכנה לרשות השופטת שהוא רואה במינוי זה. אבל, יחד עם זאת הוא שידר מסר ברור: במצב של איום קיומי או חשש לאיום כזה על הבית, מותר ואף חובה לפגוע אנושות ביריב. מלים כדורבנות! האם מה שמותר ונכון בהגנה על הבית המושגי של חשין הוא אסור ושגוי בהגנה על הבית הפיזי של אזרח מן השורה? האם נתן חשין היתר לשימוש בכוח בידי כל מי שביתו מאוים?
לא מכבר נתקל חקלאי יהודי בנגב, שי דרומי, בפורצים שחדרו לחוותו באישון לילה. לנוכח האיום על ביתו ורכושו וסביר מאד שגם על חייו, ירה היהודי בשודדים והרג אחד מהם. כעת הוא מועמד לדין על מעשהו, שבנסיבות העניין היה המעשה הנכון והמתבקש. מה שנראה מובן מאליו לכל אזרח כמעט אינו כך בעיניה של מערכת אכיפת החוק בישראל, הדורשת את העמדתו לדין דווקא של המתגונן, שאזר אומץ וגדע את יד התוקפן.
במשך שנים משלימה ישראל הרשמית עם ירי מאות רבות של רקטות על שדרות ובנותיה, ונמנעת מלעשות את כל המתבקש והמתחייב כדי לגדוע את הידיים היורות את הקסאמים. היא משקיעה הון עתק במיקלוט ובגידור של שטחה, במקום להעביר את המלחמה לשטח האויב, בהתאם לתורת הלחימה שלה עצמה, ולהשית עליו את מחירה. מה שנראה מובן מאליו לכל מדינה המותקפת על-ידי אויביה אינו כך בעיניהם של שרי ישראל, הרואים במלחמה "תהליך שלום" ו"הפסקת אש" ואינם ממלאים את חובתם הבסיסית להגן על אזרחי ישראל ובתיהם. הם מדברים גבוהה גבוהה על כך שהתוקפן לא יינקה ושידו תיגדע, אבל לדבריהם אין כיסוי בשטח, והאויב מזהה את חולשתם וריפיונם.
לפני כשנה וחצי נתנה ממשלת ישראל פקודה בלתי חוקית בעליל לצבא ההגנה לישראל ולמשטרת ישראל לבצע טרנספר של אלפי אזרחים יהודים מבתיהם רק בגלל היותם יהודים. האם לפי אסכולת חשין היה על המגורשים לגדוע את ידי החיילים והשוטרים שהרימו יד על בתיהם? האם השלישייה השלטת אולמרט-לבני-פרץ, הזוממת לגרש יהודים נוספים, ערה למשמעות החמורה של דברי חשין?
לא ברור מה הביא את אהוד אולמרט למנות דווקא את דניאל פרידמן לתפקיד שר המשפטים. התנהגותו של אולמרט בכל התחומים, היותו נחקר ואולי בקרוב גם נאשם, ייתכן שהם המכתיבים לו את הצורך להרתיע את הרשות השופטת באמצעות מינוי זה. מניעיו חשודים מראש בכוונות נסתרות. ואמנם, תגובתם הנזעמת של בכירי הרשות השופטת ((בדימ.)) מצביעה על כך שהאיום מורגש ומוחשי, וקרב הלודרים עומד בפתח.
דניאל פרידמן אינו מוכר לרוב רובו של הציבור בישראל. שיקוליו של אולמרט במינוי, ספק אם הם טהורים. ויחד עם זאת, מי שחרד לגורלו של בית המשפט העליון חייב להודות שמי שתרם יותר מכל לפגיעה באמון החיוני של הציבור במוסד זה הוא בית המשפט העליון עצמו. שנים של אקטיביזם שיפוטי, שהתבטא במידה רבה בערעור הבלמים והאיזונים בין שלוש הרשויות, תרמו לכך. הנכונות לבטל חוקים שנחקקו כדין בידי הרשות המחוקקת הם שיצרו את הדרישה להקים בית דין חוקתי. ההתערבות הבלתי פוסקת של מוסד זה בעניין ביצועי כמו תוואי "גדר הביטחון" הביאו לקירובה אל "הקו הירוק", כלומר אל קו פוליטי המקודש בידי מחנה פוליטי מסוים, שהרשות השופטת נראית כמקדמת את ענייניו, ולכן פוגעת באמון בה מצד חלקים נרחבים בציבור. ההכשר המשפטי שבית המשפט העליון העניק לגירוש יהודים מבתיהם העלה ספקות לגבי מחויבותו לזכויות האדם. שיטת המינויים לבית המשפט העליון, ומינוי הנשיא(ה) לפי ותק במקום לפי כישורים, תרמו אף הם לספקות בקרב הציבור לגבי מה שמתרחש בממלכת המשפט.
ייתכן שניתן היה למצוא מועמד ראוי יותר לתפקיד שר המשפטים; ייתכן שמניעיו של אולמרט במינוי אינם כשרים; ייתכן שעתידו הפוליטי של אולמרט קצר מכפי ש(רק) הוא רוצה שיהיה; ייתכן שכהונתו של פרידמן היא קצרת-ימים. אבל, קולות הזעם מכיוונה של הרשות השופטת מעידים על כך שמצפה לשר המשפטים החדש עבודה רבה וקשה בשינוי אורחותיה של המערכת החיונית והמנותקת.

הכותב היה יו"ר חוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי בשנים 2001-2005.
תאריך:  08/02/2007   |   עודכן:  08/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלחמה על הבית - מותר ואסור
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
חשין לראשות הממשלה !! מהה... לאא?..למה לא?....
דבורה הנביאה  |  8/02/07 14:24
 
- בבית המשפח העליון יושבים פסיכופטים
פסיכיאטר מחוזי  |  8/02/07 16:06
2
תקווה
יובל ברנדשטטר  |  8/02/07 14:29
3
הנימוקים והתוצאה
שלמה אידן  |  8/02/07 14:56
 
- חוששני שתולים בשר המשפטים תקוות גדולות מדי. ל"ת
הלואי ואתבדה  |  8/02/07 18:24
4
זה עצוב עד כמה שזה נכון ל"ת
basile  |  8/02/07 16:18
5
לא הבנת פרופ' בריימן. לשמאל מותר להלחם על בחרוף נפש על....
=צלילה=  |  8/02/07 18:22
6
מה בין חשין למגורשי גוש קטיף
אורי מילשטיין  |  9/02/07 17:53
7
En boca cerrada no entran moscas
יתוש ספרדי  |  13/02/07 09:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מתן וילנאי
יש להוציא את הפוליטיקה מצה"ל, לבנות מודל קבלת החלטות ראוי ולהגביר את הזרוע הצבאית    תקציר נאום בכנס הרצליה ביום 21.1.2006
עידן יוסף
מה עומד מאחורי מוקד המודיעין האחוד של בזק ומדוע מידע שניתן עד כה בחינם יהיה מעתה בתשלום, לאטיאס הפתרונים
ד"ר חיים משגב
מה שחיים רמון רק יכול היה לחלום עליו, יתממש עכשיו בפועל    דניאל פרידמן, חתן פרס ישראל, כנראה, לא מפחד מאף אחד, הוא לא פוליטיקאי
אורי נטע
עם שמיעת דברי השופט (בדימ.) חשין, התברר לנו שמה שהרגשנו זה נכון... שאכן מאחורי הסגנון המעודן משפטית הבא לידי ביטוי בפסקי דין, יושבים אנשים בעלי סגנון אישי רגיל ואפילו גנגסטרי
איינאו פרדה סנבטו
חברי הכנסת היקרים, ערבים ויהודים כאחד, נצלו את הזכות שניתנה בידכם ובחרו את ח"כ ריבלין לנשיא המדינה כדי שכולנו נזכה לקבל ממנו יחס שווה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il