X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

איתרע מזלי ונתקלתי בשר המשפטים החדש, פרופ' דניאל פרידמן, בזמן לימודי באוניברסיטה, כסטודנט וכנציג סטודנטים. מניסיוני, האיש אליטיסט, מתנשא, חלש ביחסי אנוש ובעיקר – נוקם ונוטר. מצד שני, אני מסכים עם רוב ביקורתו על מערכת המשפט (למעט השתלחותו במשפטו של חיים רמון), אבל מסתייג מהדרך והפורומים שבהם בחר להשתלח במערכת. וכמו שכתב אחד ה"טוקבקיסטים", שציטט פתגם עממי: כדי לנשוך כלב צריך כלב גדול יותר...
מערכת המשפט זועקת לרפורמות דרמטיות. המערכת האזרחית, עוד יותר מהפלילית, נמצאת בקריסה מוחלטת. כדי להציג נתונים "נסבלים" המערכת "טוחנת" תיקים תוך כיפוף ידי הצדדים ואיום בהוצאות דרקוניות על כל צעד ושעל. ערכאות הערעורים נראות לעיתים כמו שוק פרסי ולא כמו מקום שאדם אמור לקבל בו את יומו.
אבל הממשלה הזו חיה על זמן שאול. את זה יודעים כולם, ורפורמה מקיפה דורשת זמן שאין לה. הוועדה למינוי שופטים היא המקום בו יכול השר החדש להטביע את חותמו. זו אולי המורסה הבולטת ביותר במערכת המשפט והיא גם קלה יחסית לניקוי.
צריך להבין שלמוסד הזה, אין אח ורע בשום מדינה דמוקרטית בעולם. העובדה ששלושת זרועות הממשל, שאמורות לבקר ולפקח אחת על השנייה, יושבות בוועדה הזו ביחד ורוקחות מינויים חשובים שמשפיעים על חיי המדינה וכל אזרח, היא בלתי נתפסת. היא מנוגדת לחלוטין לכל השיטה הדמוקרטית של הפרדת רשויות. כתוצאה מכך, אין בפועל שום רשות שמסוגלת לערער או לבקר את החלטותיה.
הבעיה השנייה היא שנציגות השופטים המונה שליש מחברי הוועדה לא רק שנבחרת על-ידי שופטי העליון, הם גם מתכנסים ומחליטים בהצבעה במי מהמינויים יתמכו הנציגים. זוהי חריגה חמורה מכללי המשפט המנהלי המחייבים נציגים מרגע שנבחרו לפעול בתפקיד מסוים, על-פי מיטב הבנתם ומצפונם ולא כחותמת גומי על-פי תכתיבי שולחיהם. בפועל, קרה לא מעט ששופטים שישבו בוועדה הצביעו לטובת מועמדים פחות ראויים בעיניהם ודחו מינוי של מועמדים בהם תמכו משום שנכנעו לדעת רוב שופטי בית המשפט העליון. זו תופעה חמורה שאין לה בסיס חוקי והיא בפירוש שקולה להפרת אמונים.
לכן יש צורך בשינוי מבנה הוועדה ואופן פעולתה. אולם בניגוד לדעה הרווחת אינני סבור שיש להקטין את מספר השופטים בוועדה. עם כל ההסתייגויות, הוועדה בוחרת לא רק שופטים עליונים אלא גם שופטים מחוזיים ושופטי שלום. לשופטים הבכירים יש ידע והיכרות עם המועמדים, בעיקר אלה המועמדים לקידום, מעבר לכל אחד אחר זולת אולי, נציגי לשכת עורכי הדין.
את מי שצריך להוציא מהוועדה הם חברי הכנסת. מינוי שופטים הוא תפקיד אקזקוטיבי מיסודו. לא יתכן שהכנסת העוסקת בחקיקה ובפיקוח על הרשות המבצעת תהיה שותפה להליך "ביצועי" מובהק כזה. במקום חברי הכנסת יש להכניס לוועדה נציגי אקדמיה שמשום מה נעדרו עד כה ממנה, ואולי נציג נוסף של עורכי הדין.
אשר לכנסת, במקום להשתתף בהליך בחירת השופטים עליה לאשר את מינויים באמצעות ועדת חוק חוקה ומשפט. כאשר מדובר בשופטים מחוזיים, נשיאי בתי משפט, שופטים עליונים ונשיא בית המשפט העליון, על הוועדה יהיה לקיים הליך פומבי של שימוע, בטרם אישור או דחיית המינוי. להליך השימוע כדאי להכפיף גם מינוי פרקליטי מחוזות, פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה.
בדרך זו יעסקו הרשות השופטת והמבצעת במיון המועמדים והמלצה על המתאימים בעיניהם, ואילו הפרלמנט יפקח ויאשר או ידחה את המינויים. כך נהוג במדינה דמוקרטית הרוצה לשמר את עיקרון הפיקוח ההדדי בין הרשויות.
זוהי משימה שניתן לקדם תוך חודשים ספורים. ברור שיהיו הרבה מתנגדים וכי בתחילה צפוי סרבול מה ועיכוב במינוי שופטים. אסור למצב הנוכחי להימשך. די להביט בבית המשפט העליון בהרכבו הנוכחי אחרי עידן הנשיא היוצא אהרן ברק, ולראות שגם אם יש בו עדיין כמה וכמה שופטים לא רעים כלל ועיקר, חסר לו ברק ומשקל אקדמי מספק כדי שפסיקתו תתקבל בכבוד ובדרך ארץ ראויים.

תאריך:  10/02/2007   |   עודכן:  11/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מערכת המשפט זועקת לרפורמות
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
שיטת בחירת שופטים בשליטה מלאה של הסמול
הכותב מציע למעשה  |  11/02/07 01:27
2
האיש אליטיסט? מתנשא? זה הרבה מאד
עובד בג'ורה  |  11/02/07 06:59
3
הצורך הברור הוא שינוי שיטת הבחירה לעליון
יופיטר  |  11/02/07 09:02
4
בתי-המשפט משתפי"ם עם המשטרה והפרקליטות
כדור בדולח  |  11/02/07 09:17
5
לפרופ פרידמן - דמוקראטיה=משוב מהאזרחים=מודרך לפי התוצאות
מיכאל ק  |  11/02/07 11:23
6
להוסיף עוד שופטים לוועדה לבחירת שופטים?
קורא מזדמן  |  11/02/07 12:24
7
עדיף שרק ח"כים ימנו שופטים
נבחרי הציבור הם רציניים  |  11/02/07 15:54
8
בחירה - ע"י נבחרים! אך ורק!
מיכאל ק  |  11/02/07 17:22
9
פרידמן אתה חכם ל"ת
צודקים  |  10/01/08 22:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
מה הכי מעצבן אנשים חשובים, איך מוכרים להם שעון, איך ההתפטרות של ליבאי הפכה אותו לחשוב יותר, כיצד מתגמלים לקוח חשוב ואיזו תרומה תורם עמישראל לאיש חשוב מאוד    תורנות שבת
יואב יצחק
האם יאפשר אולמרט לפרידמן לבצע את הרפורמות הנחוצות?    והאם אולמרט, המסובך בעבירות פליליות, ישרוד כדי להעניק לו תמיכה פוליטית?    האם ינסו פרידמן-אולמרט לשלוף את פרופ' גביזון מוועדת וינוגרד ובכך לסכל פרסום דוח קטלני נגד אולמרט?    וכיצד הצליח ארנון מוזס להפוך 3 מפלות, לניצחון?
אריה אבנרי
רונן ליבוביץ
בשבוע בו חגגה הכנסת 58 שנות פעילות החליטה ועדת האתיקה שלא להעניש חבר כנסת על שקילל חבר כנסת אחר    וגם, מדוע הפסיק לאכול ח"כ אהרונוביץ'    ומה צריך לעשות על-מנת להבין את דברי הכלכלנים    המאה ועשרים [5]
ד"ר אברהם בן עזרא
לאור ההתנגדות הבלתי חוקית, המושתתת על הפעלת לחץ ועל איומים ישירים ו/או עקיפים בנקיטת פעולות טרור שיתרחשו היה והבנייה לא תיפסק לאלתר, חלה חובה ציבורית, קיומית, דמוקרטית, להמשיך בעבודות החפירה והבנייה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il