X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עלילה בקנה מידה גלובלי, המוזנת בדלק האנטי-גלובליזיה, אנטי-רציונליות, אנטי-חומרנות ואנטי-קפיטליזם המשולב בפילוסופיות ששורשיהן יונקים מנבואות קץ-הימים מבקשת להחזיר אותנו לימי טרום המהפכה התעשייתית
▪  ▪  ▪
מנתוני הטמפרטורה העולמית של אונ' מזרח אנגליה

כאשר הוזמן בשבוע שעבר פרופסור ניר שביב, מרצה לפיסיקה מהאוניברסיטה העברית, לתוכניתם של לונדון וקירשנבאום, הוא לא תיאר לעצמו לאיזו זירה הוא ניכנס. פרופ' שביב בילה את רוב חייו במחקר אקדמאי שכלל תואר ראשון בהצטיינות ותארים שני ושלישי בפיסיקה מהטכניון בחיפה, פוסט-דוקטורט במכון הטכנולוגי בקליפורניה (Caltech) והמכון הקנדי לאסטרופיסיקה תאורטית באונ' טורונטו במגוון רחב של תחומי מחקר באסטרופיזיקה. מחקריו על הקשר בין קרניים קוסמיות ותקופות קרח על פני כדור הארץ עוררו עניין רב הן בספרות המדעית והן בעיתונות הכללית. אולם כל אלו לא הכינו אותו לקבלת הפנים של אמן ה"פלאוורה" מנופף הידיים ומבשר המהפכה - כוכב הרייטינג - מר ניצן הורוביץ.
עם סיכום דבריו, בהם הציג פרופ' שביב את חוסר הביסוס המדעי של התיאוריות בדבר התחממות גלובלית, והעובדה שהתחממות או התקררות כדה"א תלויה יותר בהערכות קוסמולוגית מאשר בדאודורנט של השכנה ובגזי החממה, הוא נתקל בהצגת תכלית מוחצת ומבזה במיוחד. ספק אם פרופ' שביב נתקל אי פעם ביחס כזה מצד איזה שהוא מבקר החולק עליו בעולם המדעי. בטון לעגני ובנפנופי ידיים ביטל מר הורוביץ את דבריו: "אני שמח שיש לנו כאן באולפן סקופ בינלאומי... אנו צריכים לפרסם את זה כי מן הסתם ברחבי העולם ישמחו מאד לשמוע שיש תיאוריה חדשה..".
מה שפרופ' שביב ניסה לומר להדיוט המשתחצן הוא שיש סיבות טובות לשאיפה להפחית את השימוש בדלקים מאובנים שחלקם קשור בזיהום אוויר וחלקם בפוליטיקה בינלאומית ושליטת מדינות עוינות במשאבי הנפט. אולם, כאשר מסתכלים על 1000 השנים האחרונות, טמפרטורת כדה"א השתנתה והתאפיינה בעליות וירידות של כמה מעלות ללא כל קשר לצריכת דלקים. על סקאלה של מאות שנים, פעילות השמש מהווה גורם חשוב לשינויי טמפרטורה, למשל, לפני כ-1000 שנים הייתה השמש יותר פעילה ועליית הטמפרטורה אף אפשרה לויקינגים למפות את חופה הצפוני של גרינלנד. בתקופות קדומות יותר הגיעה הטמפרטורה אף ליותר מ-10 מעלות מהטמפרטורה כיום.
שביב הסביר כי יש לתת את הדעת על שני עניינים בנוגע לתיאורית ההתחממות הגלובלית:
1) ההנחה שההתחממות הגלובלית במאה העשרים היא בעיקרה בגלל בני האדם היא סתם הנחה - אין שום עדות ישירה לכך.
2) גם אם פעולות האדם תורמות במשהו להתחממות אין כל הוכחה שתרומה זאת היא בעלת משמעות. המודלים שעל פיהם מנבאים מדעני האו"ם את הנבואות השחורות מנבאים טווחים בלתי סבירים של עליית טמפרטורות והינם חסרי אמינות. פרופ' שביב הדגים וגילה בשידור חי את מה שגילו מדענים רבים בעלי אחדות מוסרית ואמות מידה מקצועיות גבוהות - הזרם התרבותי שמיצגיו הפופולריים הם העיתונאים לא מעוניין שיבלבלו אותו עם עובדות. העובדות מפריעות לאג'נדה.
על מה מבוססת טענת ההתחממות הגלובלית וגזי החממה
הטענות המקובלות כעובדות שעליהן נבנו תיאוריות אפקט החממה וההתחממות הגלובלית מבוססות על מספר גורמים, ובהם מדידות תחנות מטאורולוגיות, מודלים ממוחשבים, מדידה של עליית קו החוף ופני הים, וספקולציות תיאורתיות הגורסות כי עליית ריכוז "גזי חממה" ובמיוחד פחמן דו חמצני מעשי ידי אדם יוצרת אפקט התחממות בשל מניעת פליטת קרינה מכדור הארץ. אולם טענות אלו לוקות בחולשות רבות:
א. הטענות בדבר עלייה של הטמפרטורות שנמדדו בתחנות מטאורולוגיות אינן כה חד-משמעיות. רוב התחנות המטאורולוגיות המשמשות לאיסוף נתונים על גבי כדור הארץ מוקמו בפאתי ערים ועם הזמן הוקפו על-ידי אזורים אורבנים - דבר שגרם לחשיפתם לתופעה המכונה "איי חום אורבניים" ולהשפעה על המדידות.
ב. התחנות המטאורולוגיות האוספות נתונים נמצאות על פני היבשה, מצב בעייתי מלכתחילה היות והיבשה מייצגת רק 30% משטח כדור הארץ.
ג. מדידות שנערכו באמצעות לווינים מצביעות דווקא על ירידה ולא עלייה של טמפרטורת כדור הארץ. נתונים מדוייקים יותר מן החלל מעניקים מידע כולל ומקיף יותר - ד"ר ספנסר ממרכז המחקר בנאס"א, התמחה בניתוח תמונות לווין, טוען בסרט התיעודי "קנוניית אפקט החממה" כי בניגוד למדידות התחנות, מראות מדידות החום המבוססות על לווינים על מגמה שונה של התקררות. בכל מקרה הממצאים אינם משמעותיים ותלויים בטווח התקופה הנמדדת.
ד. ממצאים שהצביעו לכאורה על כך שחלה עלייה בפני הימים אינם ממצאים אמינים משום שמצבם הדינמי של לוחות היבשה אינו מאפשר קביעה כזאת. אנו יודעים כי היבשות נמצאות בתנועה איטית המתרחשת לאורך מליוני שנים, כפי שמעידות העדויות על תנועת היבשות והשברים הוולקניים הפעילים בתפרים שבקרקעית האוקיינוסים.
ה. עליות וירידות בקו החוף הינם תופעה מוכרת מבחינה גיאולוגית - בישראל פרוסים על קו החוף חמישה רכסי כורכר המייצגים את קו החוף הקדום שהשתרע בדרום הארץ מעל ל-10 ק"מ מזרחה ממיקומו כיום - אין בכך שום קשר לפעילות תעשייתית אנושית.
ו. ממצאים שונים מצביעים על כך שבמאות האחרונות יש ירידה בטמפרטורה באיזורים מסויימים. ידוע למשל, כי אורגניזמים שונים שחיים כיום באזור הים-תיכוני התקיימו בקווי רוחב צפוניים יותר (בימי הביניים ידוע כי בבריטניה גידלו גפנים).
ז. עלייה בריכוז פחמן דו חמצני יכולה לגרום לאפקט הפוך מזה המתואר בתיאוריה של אפקט החממה וההתחממות הגלובלית - דווקא הצמחייה המשתמשת בגז הפחמן הדו חמצני מגלה עלייה בהיקף הצמיחה ובכמות החמצן הנפלט ומאזן את המשוואה.
ח. טווח התקופה הנמדדת מהותי ביותר - אם היינו מודדים בין שנות ה-40 ועד ה-60 היינו מקבלים מגמת ירידה בטמפרטורה העולמית ואם היינו מודדים תקופה אחרת היינו מקבלים מגמת עלייה. בכל מקרה גם כיוון המגמה לא מספיק ברור היות ומדובר בתנודה של פחות ממעלה בכל המאה האחרונה וגם סיבותיה של תנועה זאת אינם קשורים בהכרח למעשה ידי אדם.
האג'נדה של האסון הגלובאלי
התיאוריות הלא-מבוססות התולות את הגורמים להתחממות גלובלית בתרבות האנושית דווקא מתאימות מאד לאג'נדה הפוליטית-תקשורתית הנפוצה. באופן דומה התאימו התיאוריות על עידן הקרח המתקרב שהיו נפוצות בשנות השבעים. את הסיבה למשיכה החולנית של אמצעי תקשורת ופוליטיקאים לנבואות הרס וחזון גיהינום אפשר לזהות גם בשורשים היסטוריים ובנבואות קדומות אשר שימשו את מטיפי הדת מאז ומתמיד להנעת ההמונים להתנהלות על-פי אמות המידה אותן ביקשו להנחיל. אולם המכנים המשותפים לכל מקדמי תיאוריות קץ הימים נמצאים כאן ועכשיו.
בשנת 1976 כתב לוואל פונטה (Lowell Ponte) בספרו: "ההתקררות: האם התחיל עידן הקרח הבא?", שהיה לרב-מכר, את הדברים הבאים: "זאת היא עובדה מקפיאה: ההתקררות הגלובלית מציבה בפני המין האנושי את האתגר החברתי, הפוליטי, החשוב ביותר עימו הוא התמודד מזה עשרות אלפי שנים". הספר ממשיך להמכר באתר אמזון, אולם מחברו שהתפכח בינתיים משמיע כיום אמירות אחרות. בשנים האחרונות מר פונטה כתב: "העיתונות השמאלנית ממשיכה לצטט מדעני פשפשים אודות התחממות גלובלית - ובכלל זאת חוזי קיצים שרק לפני שלושה עשורים חזו קיפאון של הפלנטה בעידן קרח המגיע במהירות. (עלי לדעת זאת, בהיותי המחבר של ספר אקלים רב מכר בהוצאת פרנטיס, "ההתקררות")".
"כפי שכבר זיהיתם בוודאי", כותב פונטה, "כל חוזי הקץ השמאלנים - אפקט החממה או עידן הקרח, רטוב או יבש, ריבוי ופיצוץ אוכלוסין או הכחדה דרסטית - מבקשים את אותה התרופה. אנו חייבים ממשלה גדולה יותר, עוד תקנות ממשלתיות ושליטה, מיסים גבוהים יותר, ועלינו לצמצם את חירותו של הסקטור הפרטי אם נבקש לשרוד את הסכנה האופנתית השנה."
היום בונה עצמו אל-גור, סגן נשיא ארה"ב לשעבר, כמועמד לפרס נובל וכמציל האנושות תוך שהוא מפיץ את הנבואה המאיימת על התחממות גלובלית. ומדלג כשגריר עולמי של נבואות הקץ בליווי ספרו וסרטו "האמת המטרידה". "התחממות גלובלית, כפי שנדמה לנו שאנו מכירים אותה, אינה קיימת". כך כותב ד"ר טימותי בל מבחירי מדעני מדעי האקלים בקנדה. ד"ר בל הינו מדען בעל-רקע נרחב בתורת האקלים, בעל דוקטורט במדעים מאוניברסיטת לונדון והוא אומר: "אנו מבזבזים זמן, אנרגיה וטריליוני דולרים תוך כדי יצירת פחד בלתי נחוץ והתרכזות סביב נושא שאין לו כל הצדקה מדעית".
בדרך כלל אנו שומעים את התחזית הקודרת ברדיו או בטלוויזיה בצירוף לגינוי לנשיא בוש שלא חתם על אמנת קיוטו או לארה"ב המייצגת את הצויליזציה התעשייתית המתקדמת בעולם. לאחר שהנחנו כאמיתה מוחלטת את התיאוריה בדבר ההתחממות הגלובלית כמעשי ידי האדם נוכל סוף סוף למצוא סיבה טובה להאשים את ארה"ב והעולם התעשייתי בכל אסון טבע שיקרה בעולם השלישי.
האמת המטרידה היא שאנו נדרשים לוותר על רמת חיינו, על חירותינו, לשלם יותר מיסים לממשלה שהולכת ומסתאבת וכל זאת על סמך סיסמאות ריקות מתוכן אותם מפיצים מהפכנים בגרוש, מדענים אינטרסנטיים המבקשים מימון ומיקרופון פתוח, וחסידי הגדלת השלטון הריכוזי וצמצום זכויות הפרט.
הגיע הזמן להחליף את ההתחממות הגלובלית במעט הגיון קר.

הכותב הינו עורך אתר אנכי www.anochi.com וממקימי פורום אחריות אישית www.atzuma.org
תאריך:  11/02/2007   |   עודכן:  11/02/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התחממות גלובלית והגיון קר
תגובות  [ 29 ] מוצגות  [ 28 ]  כתוב תגובה 
1
אני אומרת את זזה כבר שנים
אני גדולה  |  11/02/07 18:24
2
מילים כדרבנות - התרבות התקשורתית נוכחית - זבל ל"ת
קורא בעיון  |  11/02/07 19:11
3
בורות או אינטרס?
מדען מודאג  |  11/02/07 22:04
 
- לא בורות - פרשנות
מדען רגוע  |  12/02/07 06:39
 
- בורות וטיפשות
חוקר  |  27/02/07 10:06
4
עדיף שכל העולם יפחד, ככה הם ירדו מאיתנו ואולי ימצאו אנרגיה חלופית
ירושלמי.  |  12/02/07 01:07
5
תקיפת בוש והעולם החופשי המערבי
עמנואל גרטל  |  12/02/07 07:10
6
המאמר דוקא עושה שכל
מיכאל ב  |  12/02/07 07:27
 
- אכן נראה שאתה צריך שיעשו לך שכל
בן יהודה  |  28/02/07 09:18
7
מניפולציות בדו"ח IPCC
בועז ארד  |  12/02/07 07:34
 
- לא שאלתי את עצמי כי במקרה אני יודעת את התשובה
חגית השנייה   |  28/02/07 08:40
 
- תוכיח לי שסיגריות מסרטנות
נראה אותך  |  24/03/07 11:35
8
ניצן הורביץ צודק, אם היה משהו בדבריו זה היה סקופ עולמי. אבל זה לא.
אחת מכאן  |  27/02/07 22:00
9
הכתבה הזאת היא אוסף מדהים של טעויות ושקרים
מי שודע לקרוא  |  28/02/07 08:15
 
- עובדות אמיתיות?
עובדות  |  5/03/07 07:53
10
ערוץ 4 הבריטי חושף את התרמית
בועז ארד  |  10/03/07 10:39
11
ערוץ 4 הבריטי יוצר תרמית
יודע לקרוא  |  13/03/07 10:33
 
- ואחרי הכל
שאלת תם  |  14/03/07 15:28
 
- מכחישי ההתחממות
בועז ארד  |  24/03/07 01:16
 
- הקישור לצפייה בסרט
בועז ארד  |  24/03/07 09:20
 
- לא הייתי מגייס את מכחישי השואה
ג'ו כלום  |  2/12/07 16:25
12
צפיתי בשני הסרטים בתשומת לב..
הכרעה פשוטה למעשה  |  24/03/07 11:11
 
- אין קשר לפעילות אנושית
לא כל כך פשוט  |  24/03/07 15:51
 
- לפספס את הנקודה
בועז ארד  |  18/09/07 06:39
13
בורות מוחלטת.
ג'ו כלום  |  2/12/07 16:17
14
מדע צהוב
אנכי  |  26/06/08 10:12
15
ואם לא הייתה התחממות גלובלית?
שיכהן  |  16/08/08 01:16
16
מעקב מעודכן
אנכי  |  5/07/09 19:56
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
שינוי החוק מבחירה חשאית לבחירה גלויה, יסלול כביש עוקף לשמעון פרס, שיובילו היישר למשכן הנשיא - בבחינת שברו את הכלים וכן משחקים
ד"ר צלו רוזנברג
אם התקשורת רוצה לשקם את תדמיתה, שומה עליה לעשות בדק בית רציני. העם זקוק לתקשורת שמתפקדת היטב. זהו כלי המידע הכמעט יחידי העומד לרשות מרבית הציבור. על התקשורת להיות הוגנת, מקצוענית, בלתי תלויה, לא בגורמים המבקשים לגזור קופונים שמנים על חשבון מכירת זבל לציבור ולא בפטרוני דעות
נרי אבנרי
אין שום עו"ד בעולם - יהיה רהוט וממולח ככל שיהיה - שיצליח לשכנע מאן-דהו שראש הממשלה חשב שיש קשר בין המינוי של פרץ לביטחון לבין האינטרס הציבורי. אילו אני אליהו וינוגרד- על זה בלבד, הייתי מעיף אותו
ד"ר ניצן יניב
למרות ההשקעה בתוכנית הגילוי המוקדם של סרטן השד בישראל, כל חולה רביעית עדיין נפטרת מן המחלה, לרוב כתוצאה מאבחון מאוחר מדי    זאת משום שהמחלה מתגלה במרפאת הקהילה ללא אמצעים טכניים, אלא רק בבדיקת מישוש ידנית
עו"ד יראון פסטינגר
דומה שניסיונו של השר רמון להביא לשינויים הכרחיים במערכת המשפט, בצירוף ניהול המשפט תוך העלאת האשמות קשות ביותר כלפי הפרקליטות והמשטרה, עלה לו במחיר כבד, שאין כדוגמתו. בתי המשפט מתקשים לקבל טענות אנטי מערכתיות מסוג זה, ונוטים באופן אוטומטי להגן על מערכות החוק, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בפסק הדין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il