X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
קבלת קצבאות קיום מהביטוח הלאומי מותנית כיום במבחן הכנסה, שבמסגרתו נבחנים גם שוויים של נכסיו - נכסים פיננסיים ונכסי נדל"ן שבבעלותו - אך לא דירת המגורים במקביל, מפחית הביטוח הלאומי את הריבית שעל פיה מחושבים נכסים המוחזקים בידי מקבלי קצבאות
▪  ▪  ▪
אסתר דומיניסיני, מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי [צילום: פלאש 90]

המוסד לביטוח לאומי בוחן אם יש להכליל בעלות על דירת מגורים בחישובי הזכאות לקבלת קצבאות. העניין נבחן בידי ועדה שהוקמה במוסד על ידי המנכ"ל אסתר דומיניסיני. במקביל, בעקבות התערבות שר הרווחה, יצחק הרצוג, החליט הביטוח הלאומי להפחית את הריבית הנזקפת על נכסים שבידי מקבלי קצבאות.
קבלת קצבאות קיום מהביטוח הלאומי, כמו קצבת הבטחת הכנסה, מותנית כיום במבחן הכנסה, שבמסגרתו נבחנים גם שוויים של נכסיו - נכסים פיננסיים ונכסי נדל"ן שבבעלותו. עם זאת, דירת מגוריו של מקבל הקצבה אינה נכללת במבחן. משמע, אדם יכול להתגורר בדירה השווה מיליוני שקלים, ואף להורישה לילדיו, ועדיין לבלות את שאריו חייו כנזקק המקבל קצבת הבטחת הכנסה לקשישים.
דומיניסיני הקימה ועדה פנימית לבחינת מדיניות זו. בין השאר, עולה טענה לחוסר צדק אנכי הנובע מכך - מרבית הקשישים הוותיקים בישראל הם בעלי דירת מגורים, ואילו מרבית הקשישים שהם עולים חדשים אינם מחזיקים בדירה בבעלותם. על אף שמצבם של הקשישים הוותיקים בעליל טוב יותר, הם מקבלים קצבה זהה לזו שמקבלים הקשישים שהם עולים חדשים.
גם מבחן קביעת קו העוני מתעלם לחלוטין מהחזקת דירת מגורים. מחקר שערך ד"ר דניאל גוטליב, סמנכ"ל מחקר ותכנון במוסד לביטוח לאומי ומרצה בכיר במחלקה לכלכלה של אוניברסיטת בן גוריון, העלה כי הכללת דירת המגורים במבחן היתה משנה דרמטית את קו העוני בישראל - משפרת מאוד את מצבם של הקשישים, ומרעה את מצבם של העולים ושל האמהות החד-הוריות.
למנוע תמריץ שלילי לחיסכון
הוועדה לא סיימה עדיין את עבודתה. עם זאת, יש לשער כי מסקנותיה יושפעו מעבודה שכבר נעשתה בביטוח הלאומי על ידי גוטליב וסמנכ"לית גמלאות בביטוח הלאומי, אילנה שרייבמן, שנוגעת לדרך לפיה יש לשערך נכסים המוחזקים בידי מקבלי קצבאות - כל הנכסים, פרט לדירת המגורים.
בחינה מחדש של שערוך הנכסים של מקבלי הקצבאות נעשתה בעקבות תלונות של מקבלי קצבאות שהגיעו לשר הרווחה הרצוג. כיום, יכול יחיד להיות בעל נכסים (פיננסיים ונדל"ניים) בשווי של עד 230 אלף שקל, לא כולל דירת מגורים, ועדיין להיות זכאי לקצבת הבטחת הכנסה. אם חד-הורית לילד אחד יכולה להחזיק בנכסים של 386 אלף שקל, ועדיין להיות זכאית לקצבה. שווי הנכסים נקבע לפי הערכת תשואה של 8% - משמע, הביטוח הלאומי זוקף רווח של 8% משווי הנכס כסך ההכנסות השנתיות של מקבל הקצבה.
הריבית של 8% נקבעה בשנות ה-80, בתקופת ההיפר-אינפלציה כשהריבית במשק היתה 30%. כלומר, נכון לשנות ה-80, מדובר היה בריבית נמוכה.
אלא שמאז הריבית במשק ירדה מאוד, וכיום הערכת תשואה של 8% בשנה מנכס היא הערכה גבוהה מאוד - שכתוצאה ממנה מקבלי קצבאות רבים בעבר אינם עומדים במבחן ההכנסה שנקבע להם, ומפסיקים לקבל קצבה.
בעקבות התלונות, החליט הביטוח לאומי להפחית את הריבית הנזקפת לשווי הנכסים, ומעתה יגבה על נכסים פיננסיים ריבית מק"מ (ממוצע רב-שנתי של ריביות המק"מ). מדובר כיום בריבית של כ-4.5%. על נדל"ן תיגבה ריבית לפי קביעתו של השמאי הממשלתי, שתעודכן מדי שנה. כעת ההמלצה של השמאי הממשלתי היא לזקוף ריבית של 4% על דירה, 8.5% על נכסים מניבים וריבית אפסית (0.5%) על קרקעות.
שינוי הריבית אמור לשקף נכון יותר את הרווח מהחזקת הנכסים. עם זאת, לדברי גוטליב, שאלת ההורשה נותרה פתוחה - מעבר לרווח השוטף שיש מהחזקת נכס, קיים גם הרווח מעצם הבעלות על הנכס.
בנקודה זו קיימת התלבטות גדולה בביטוח הלאומי, מכיוון שאם יכניס את מלוא השווי של מימוש הנכסים למבחן הכנסה - למקבלי קצבאות יהיה תמריץ לממש את נכסיהם בהקדם. בכך יהיה תמריץ שלילי לחיסכון, ויגדל הסיכון שמקבלי קצבאות ש"ייפטרו" מנכסים יימצאו בעתיד ללא כל חיסכון.
כדי למנוע זאת ממליץ הביטוח הלאומי לזקוף רק חלק קטן משווי הנכס בעת מימוש - כנראה רק 0.1% מדי שנה. המשמעות היא שעל דירות מגורים יזקוף הביטוח הלאומי תשואה שנתית של 5% (4% ההכנסה הכלכלית מהדירה, 1% נוסף של שווי הדירה בעת מימוש).
לאחר העדכון יוכל יחיד להחזיק בנכסים של 318 אלף שקל ועדיין להיות זכאי לקצבה, ואם חד-הורית עם ילד תוכל להחזיק נכסים של עד 530 אלף שקל (כל הסכומים - ללא דירת המגורים). ההערכה היא שהפחתת הריבית תשפר את מצבם של מעטים ממקבלי הקצבאות - בביטוח הלאומי מעריכים שעלות העדכון לא תעלה על 30 מיליון שקל בשנה.

תאריך:  06/08/2009   |   עודכן:  06/08/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ביטוח לאומי שוקל: דירת מגורים בחישוב הזכאות
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
דומינסני מרשעת
נעמה  |  8/08/09 04:31
2
בואו נזרוק את הקשישים מהדירות
מדינת סדום הרשעה  |  8/08/09 19:54
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אבי בר-אלי
תפנה לרשות ני"ע כדי שתכריע במחלוקת בין משרדי קסלמן וקסלמן לבין ברייטמן-אלמגור    המחלוקת מאיימת לדחות את פרסום דו"חותיה הכספיים של החברה
זוהר בלומנקרנץ
זהו שיא לקיץ    השיא עדיין נמוך משיא התנועה באוגוסט המקביל אשתקד - של כ-57 אלף נוסעים
גלית יצחק
כאשר אתם קונים לילד ילקוט לבית הספר, העדיפו חלוקה פנימית רבה ולא שק גדול, בידקו הימצאות מחזירי אור על הילקוט והימנעו מהגעה למשקל יתר של הילקוט
אלעזר לוין
המוכרת: מהדרין    הקניון נמצא במזרח נתניה ושטחו המניב 8,500 מ"ר    ישלם רק 2,700 שקל למ"ר    מושכר ב-60 שקל למ"ר לחודש
עופר וולפסון
מפעל המזגנים האחרון בארץ צפוי להיסגר עד סוף השנה ומאות עובדי הייצור יאבדו עבודתם    בהסתדרות לא אופטימיים, שכן מדובר בחברה זרה, ששמה לה למגמה להעביר את כל מפעליה לסין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il