סמנכ"ל רשות המיסים, בועז סופר, ממליץ למשרד התחבורה להגביל את היבוא האישי של מכוניות לישראל רק למכוניות חדשות - להבדיל מהיבוא של מכוניות משומשות הקיים היום. ההמלצה של סופר נכללה במכתב שנשלח לשר התחבורה בתחילת יוני.
סופר נחשב לאחד האנשים המשפיעים ביותר בקביעת מדיניות המיסוי על מכוניות בישראל - הוא עמד בראש הוועדה שגיבשה את ההמלצות בנוגע ליבוא מקביל, וגם הוביל את המדיניות לצמצום הטבת המס על מכוניות ליסינג (שווי שימוש). לעמדתו בסוגייה משקל רב, מה גם שעמדתו הפוכה להמלצות של ועדה ציבורית שמינה מנכ"ל משרד התחבורה, ועדת קיי בלנש, שפורסמו בתחילת יוני. גם הוועדה הציבורית וגם סופר ניסו למצוא פתרון לכאוס השורר כיום ביבוא האישי של רכב לישראל: היבוא האישי הפך לתחרות לא חוקית ליבוא המסחרי, כאשר "יועצים" הפועלים בתחום משמשים בפועל יבואנים לכל דבר - אבל בלי ההגבלות והאחריות החלות על יבואני הרכב הרשמי. כדי להסוות את פעילותם, היבוא האישי נעשה באמצעות זיופים בקנה מידה נרחב - בין היתר של מחירי המכוניות המיובאות, של הבעלות הרשומה על הרכב, של העברת בעלות בישראל בניגוד לחוק, של ההיסטוריה הבטיחותית של המכונית המיובאת ושל עמידתן של המכוניות בתקנים הנדרשים בישראל.
בפועל, היבוא האישי נהפך לאחד הצינורות הבולטים כיום בישראל להלבנות הון ולהברחת כספי פשיעה, וכן להעלמת מס בקנה מידה גדול. רשות המיסים מעריכה כי העלמת המס בתחום מסתכמת בלפחות 100 מיליון שקלים בשנה - מתוך 600 מיליון שקלים מס שנגבים מיבוא אישי.
יש לציין כי היבוא האישי צומח בקצב מהיר. מאז שהוסרו המגבלות על היבוא האישי ב-2007, מספר המכוניות המיובאות כמעט מכפיל את עצמו מדי שנה. ב-2009 ייובאו על-פי הצפוי לישראל כ-3,600 מכוניות ביבוא אישי. הרוב המוחלט שלהן הוא מכוניות יוקרה, בעיקר ג'יפים, מארה"ב. היקף הפעילות של הענף מוערך כבר במיליארד שקלים, ובנישה של מכוניות היוקרה היבוא האישי מגיע לנפח של 30% מהיבוא לישראל.
לאור זאת המליצה הוועדה הציבורית להגביר את האכיפה על היבוא האישי, אבל כמעט בלי להטיל עליו מגבלות. סופר, לעומת זאת, ממליץ להטיל על היבוא האישי מגבלה כבדה: לאסור על יבוא מכוניות משומשות ולאפשר יבוא של מכוניות חדשות בלבד (אפס קילומטרים).
תקני בטיחות ברורים
לדברי סופר, הגבלת היבוא האישי למכוניות חדשות בלבד תפתור את הבעיה הקשה של יבוא מכוניות לא בטיחותיות (למשל מכוניות שעברו תאונה קשה, והמייבא מוחק אותה מההיסטוריה של המכונית). הגבלה כזו גם תפתור את השאלה של עמידת המכונית המיובאת בתקינה הישראלית, משום שניתן לברר את תקני הבטיחות של המכונית אצל היצרן.
נקודה מרכזית בהמלצה לאפשר יבוא רכב חדש היא לבלום כך את תופעת העלמות המס והלבנות ההון - באמצעות זיוף מחיר המכונית, ודיווח על מכונית שנרכשה במחיר זול מכיוון שהיא עברה תאונה או נפגעה בהצפה של קתרינה. על מכונית חדשה לא ניתן יהיה "לטפול" סיפורים מעין אלה ומחירה הוא יחסית שקוף.
סופר מזהיר כי המשך היבוא האישי בהתנהלותו כיום עלול למנוע את פתיחתו של היבוא המקביל - יבוא של מכוניות מחו"ל, שלא באמצעות היבואן הרשמי, תוך עמידה בכל כללי השירות והאחריות שמחויב להם גם היבואן הרשמי.
לדברי סופר, "היבוא המקביל, בוודאי בתקופה הראשונה, עשוי להתמקד ביבוא מלאי מזדמן. זו בדיוק המשבצת שממלאים חלק מהסוכנים ליבוא אישי, לפחות לטענתם. מכיוון שכך תהיה עדיפות לסוכנים ליבוא אישי הפועלים ללא רישיון, ללא אחריות כלשהי, ללא צורך בהענקת שירות, אחריות, חלפים וכו' תחת הקמת מערכים שכאלה ונשיאה בעלויות הכרוכות בכך על-ידי היבואנים המקבילים".