X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בחינה משווה של ההסדרים הקיימים במדינות שונות בנוגע למעמדו של היועץ המשפטי לממשלה, סמכויותיו לייעץ לממשלה ולייצגה בבתי המשפט ומעורבותו בהליכי התביעה הפלילית מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת
▪  ▪  ▪

מוסד היועץ המשפטי לממשלה הקיים בישראל שונה במידה רבה ממקבילותיו במדינות אחרות, שחלקן נסקרות במסמך זה. כפי שיפורט בהמשך, המוסד הישראלי שואב את מקורותיו מהדגם האנגלי, שהשפיע על התפתחות דגמים דומים במדינות בעלות שיטת המשפט האנגלו-אמריקנית וכן על יצירת מוסד היועץ המשפטי לממשלה (Attorney-General) בארץ ישראל המנדטורית. מן הטעם הזה, בין השאר, חלק ניכר מהמסמך עוסק בסקירת ההסדרים הקיימים במדינות בהן נוהגת שיטת המשפט האמורה (בריטניה, ניו-זילנד, אוסטרליה, ארצות-הברית וקנדה).
ואולם, בעוד שבמדינות אלה היועץ המשפטי לממשלה הוא במובהק אישיות פוליטית, המשמש גם כשר ובחלקן אף כחבר בקבינט הממשלתי המצומצם, הרי שבישראל היועץ המשפטי לממשלה אינו אישיות פוליטית אלא עובד ציבור. במלים אחרות, במדינות האמורות, או לפחות בחלקן, היועץ המשפטי לממשלה נושא בתפקידים פוליטיים מובהקים שחורגים מסמכויותיו ותפקידיו של היועץ המשפטי בישראל.
לעומת זאת, במדינות אחרות בעלות המסורת של שיטת המשפט הקונטיננטאלית, שחלקן נסקרות אף הן במסמך, למעשה לא קיים מוסד של "יועץ משפטי לממשלה", לפחות לא כזה התואם את הדגם המוכר בישראל או במדינות האנגלוסקסיות. תחת זאת, באותן מדינות את תפקידיו של היועץ המשפטי לממשלה ממלאים גופים שונים, לעתים בנוסף לתפקידים אחרים שאינם נחלתו של היועץ המשפטי לממשלה בישראל.
כך למשל בגרמניה, אין מוסד של יועץ משפטי לממשלה. בגרמניה המונח Attorney-General מתייחס למעשה לתובע הכללי, אך אין זה מתפקידו של האחרון ואף לא מתפקידו של מוסד אחר לתת ייעוץ משפטי לממשלה. בצרפת המוסד שנותן לממשלה ייעוץ משפטי הוא "מועצת המדינה" (Le Conseil d'État), גוף שמשמש במקביל גם כבית הדין העליון לעניינים מנהליים. בפינלנד ובשבדיה המוסד הקרוב ביותר לזה של היועץ המשפטי לממשלה הוא זה של ה-Chancellor of Justice, שמשמש גם כאומבודסמן (נציב תלונות הציבור) הממשלתי. יצוין, כי לאור האמור, לאורך המסמך ולגבי כל אחת מהמדינות הנסקרות בו הועדף השימוש במונחים הקיימים באותה מדינה לתיאור התפקידים הרלוונטיים, על פני השימוש במונח "יועץ משפטי לממשלה".

עיקרי הממצאים העולים מן המסמך

  • הייעוץ המשפטי וכוחו לחייב את הממשלה
בישראל נקבע בהנחיות היועץ המשפטי לממשלה, המסתמכות על פסיקת בית המשפט העליון, כי הוראות היועץ מחייבות את כל המערכת הממשלתית, ופרשנותו לחוק היא הפרשנות המוסמכת מבחינת רשויות השלטון, כל עוד לא קבע בית המשפט אחרת. באף אחת מהמדינות הנסקרות במסמך (לרבות ישראל) אין הוראת חוק הקובעת שחוות דעתו המשפטית של המוסד המייעץ מחייבת את הממשלה. בחלקן (למשל, בקנדה ובצרפת) אף מצוין במפורש כי הייעוץ שניתן לממשלה אינו מחייב אותה. ואולם, כמעט בכל המדינות צוין, כי בפרקטיקה רשויות השלטון נוהגות לכבד את עמדתו המשפטית של היועץ ולפעול בהתאם לה. לעתים נעשתה הבחנה בין כוחו של הייעוץ לחייב את הממשלה או הנשיא, לבין מעמד קביעותיו המשפטיות של היועץ ביחס לשאר גופי השלטון. על-פי אותה הבחנה, הנשיא או הממשלה המבקשים את חוות דעתו של היועץ אינם מחויבים לקבל את תוכנה. לעומת זאת, גופי הממשל השונים נדרשים לפעול בהתאם לעמדת היועץ, כל עוד זו לא השתנתה או לא נדחתה על-ידי בית המשפט.
  • הייעוץ המשפטי והתביעה הכללית
התמונה העולה מהסקירה היא של ספקטרום רחב למדי של אפשרויות בכל הנוגע למידת ההפרדה או אי-ההפרדה בין מוסד היועץ המשפטי לבין זה של התביעה הכללית. בחלק מהמדינות (למשל, אוסטריה, צרפת ופינלנד) קיימת מידה רבה של הפרדה בין "המוסדות המייעצים" לבין אלו האחראים על התביעה הכללית. במדינות אחרות (למשל, ישראל, ניו-זילנד וארצות-הברית) קיימת מעורבות משמעותית - מוסדית ופונקציונאלית - של היועץ המשפטי בענייני התביעה. ישנן גם מדינות (למשל, קנדה ואירלנד) בהן קיימת הפרדה מוסדית בין היועץ לתביעה, אך עדיין מחזיק היועץ באי-אילו סמכויות פונקציונאליות הקשורות לתפקידי התביעה.
  • ייצוג פרטי בערכאות משפטיות
לעניין זה מקובלת לרוב ההבחנה בין הליכים משפטיים בהם מעורב השר (או גורם ממשלתי אחר) במסגרת מילוי תפקידיו הרשמיים, לבין הליכים בהם הוא מעורב כאדם פרטי, הנוגעים למעשים שאינם במסגרת סמכויותיו ותפקידיו. בהליכים מן הסוג השני רשאי השר (ואף חייב, אלא אם כן הוא אינו מעוניין בייצוג משפטי) להסתייע בעורך-דין פרטי. בהליכים מן הסוג הראשון, בדרך כלל הייצוג נעשה על-ידי פרקליטים מטעם המדינה. עם זאת, בכמה מדינות (למשל, ניו-זילנד, אוסטרליה וקנדה), בכפוף להסדרים שונים והנחיות פנימיות שיפורטו בגוף המסמך, גם בהליכים מסוג זה יכולים שרים ומשרדיהם להסתייע בשירותיהם של עורכי דין-פרטיים.

לקריאת המסמך במלואו
המאמר פורסם באתר מרכז המידע והמחקר של הכנסת [קישור]
תאריך:  05/04/2007   |   עודכן:  05/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
היועמ"ש - סקירה משווה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
ויקו ליועץ והנה רועץ.
אזרח מפוחד  |  5/04/07 20:29
2
על פי ה"חוקים" שהכנופיה חוקקה,
אזרח שומר חוק  |  5/04/07 22:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתי וייסבלאי
82% מבני הנוער שגילם 17-12 מחזיקים בטלפון סלולרי    תיאור התופעה, מתוך התמקדות בחובותיהם של הילדים ובני הנוער לחברות הסלולר והטיפול של ההוצאה לפועל בחובות אלו    מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת
עו"ד יוסף פנדריך
בג"צ הוא מוסד מיושן שהתאים למשטר הסמי-צבאי שהתקיים במנדט הבריטי, ואין לו מקום במדינה הדמוקרטית    יש לבטל את בג"צ ולכונן תחתיו מערכת של בתי משפט מינהליים, בדומה לבתי הדין לעבודה
רותי אברהם
כשלונם של ארגוני השלום להשכין שלום אינו אקראי אלא יסודי ועמוק וראוי היה שיעורר אותם לחשבון נפש ובדק בית, שכן מתברר כי גם נטילת מושכות השלטון בידי יוצאי הארגונים אינה מועילה להשגת השלום
אסף זגריזק
חודשו האיומים על השבתת מערכת החינוך לאחר חופשת הפסח. הכל יודעים כי ההשבתה היא כלי חוקי במדינות דמוקרטיות ומהווה זכות אזרחית חשובה. עם זאת, האם זהו הפתרון הנכון והחינוכי לבעיות של ארגון המורים?
אריק באך
צריך ללמוד כבר כי כשדייג מפתה דג עם תולעת זה לא כי הוא רוצה שהדג יהיה שבע אלא כי הוא רוצה להיות בעצמו שבע. על חשבון חיי הדג!
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il