X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
המשבר הנוכחי כבר הוכתר כ"משבר הקשה ביותר מאז השפל הגדול", אבל בישראל בינתיים נרשם לכל היותר מיני-משבר שהתרחש בעיקר ברבעון הראשון של 2009 בתל אביב קונים סלט חסה ב-40 שקל והכבישים מלאים במכוניות חדשות
▪  ▪  ▪
מיתון כלכלי? איפה? [צילום: AP]

בסוף 2002 סיימתי את לימודי התואר הראשון באוניברסיטה. היה זה דווקא בעיצומה של שנה רעה עבור המשק הישראלי, שעדיין ליקק את פצעי הפיצוץ של בועת הטכנולוגיה ונאבק מול האינתיפאדה השנייה. את נתוני האבטלה הגבוהים (יותר מ-11%), הרגשתי על בשרי: עמוד ה"דרושים" בעיתון, למשל, הכיל ארבעה עמודים בלבד, בתי העסק היו ריקים ומצב הרוח הכללי היה ירוד.
כיום המציאות שונה: הסועדים בבתי הקפה בתל אביב נאנחים, אבל קונים סלט חסה ב-40 שקל, והכבישים עמוסים במכוניות חדשות. ליד הבית שלי נפתחה לא מזמן פיצרייה חדשה. הבעלים נראה מודאג "מהמצב", אך את הדאגות הוא משמיע כשהתור לפיצה מגיע עד הדלת. חבר היי-טקיסט אומר לי: "כן, המצב לא נעים", בזמן ששנינו נוסעים ברכב-ליסינג-דלק-בחינם שלו, בדרכנו אל הבית החדש שבנה, שבו לא ימלא את הבריכה במים השנה (אחרי הכל, היטל בצורת). היי-טקיסט אחר פוטר, הרגיש רע, אבל מצא עבודה בתוך שלושה חודשים בשכר דומה. המשבר הנוכחי זכה ליחסי ציבור מצוינים: "המשבר הגדול ביותר זה 80 שנה", "משבר שלא היה כמותו" - אבל בישראל הוא היה לכל היותר מיני-משבר שהתרחש בעיקר ברבעון הראשון של 2009.
האבטלה והפיטורים הם כנראה הפן האכזרי ביותר של משבר כלכלי. מתחילת המשבר הצטרפו למעגל האבטלה כ-2% מכוח העבודה, שהם 66 אלף משפחות. יחסי הציבור עשו כמובן את שלהם ואיפשרו לחלק מהמעסיקים לרכוב עליו ולשלוח עובדים הביתה, לא תמיד כי צריך, בעיקר כי אפשר.
עם זאת, יש לזקוף לזכות המעסיקים את הפתרון המצוין שנקטו: בחודשים הקצרים אך המלחיצים של חוסר הוודאות, כשבאמת לא היה ברור לאן פני המשק מועדים, הם לא מיהרו לפטר אלא העדיפו לחסוך במתנות החג, לקצץ 5%-10% מהשכר או לעבור לשבוע עבודה בן ארבעה ימים. הצעד החכם הזה מנע גל של אבטלה, שכיום היא 8%. גם השכר הממוצע במשק דומה כיום מאוד לשכר הממוצע בינואר 2008.

בקושי מבחינים בהאטה

את המשבר הרגשנו היטב בבורסה: בצניחה של 50% במדד תל אביב 100 ובירידה חדה בתשואות שהניבו קופות הגמל. אבל גם ההפסדים הללו היו רק מכה קלה, כי כעבור חצי שנה עלו המדדים בבורסה ב-50% ומדד תל אביב 25 שוב נאבק על רמת 1,000 הנקודות. נכון, הדרך מלמטה ארוכה יותר, אך קופות הגמל החזירו את רוב ההפסדים.
הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל בפמן, פירסם בסוף 2008 מחקר שבדק את התקופות שבהן נרשמה ירידה לתקופה ארוכה מארבעה חודשים במדד המשולב של בנק ישראל, הבוחן את הפעילות העסקית במשק. בפמן גילה כי ב-78'-2007, המדד המשולב ירד בתקופות של מיתון למשך 16 חודשים בממוצע. במשבר של 2000 עד אפריל 2003, ירד המדד המשולב לא פחות מ-28 חודשים ברציפות. במשבר הנוכחי הוא ירד רק 10 חודשים ברציפות, מה שהופך אותו לאחד הקצרים שידעה מדינת ישראל מ-79'.
המשבר נעלם גם מנתוני הסטטיסטיקה של 2008, אז זינק מדד המחירים לצרכן ב-3.8% - רק שלושה מדדים היו שליליים וגם הם בשיעורים זעומים. בכל 2008 נרשמו "עליות מחירים מעבר לעלייה הממוצעת" של מזון, דיור ואחזקת דירה. ירידות נרשמו במחירי הירקות, הריהוט, ההלבשה, התחבורה והתקשורת. סעיף הדיור לבדו עלה ב-12.1% והוכיח כי יש מי שמוכן לשלם שכר דירה מופקע שנמצא רק במגמת עלייה. בשבעת החודשים הראשונים של 2009 עלה מדד המחירים לצרכן ב-3.2%.
ההוצאה לצריכה פרטית לנפש ברבעון הראשון של 2009 דומה מאוד להוצאה ברבעון הראשון של 2008, וגבוהה מההוצאה לצריכה פרטית במרבית 2007. למעשה, ההוצאה לצריכה פרטית דווקא עלתה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2008 ורק ברבעון הרביעי חלה ירידה קלה בהוצאה לצריכה פרטית. ההוצאה החודשית הממוצעת לתצרוכת למשק בית הייתה ב-2008 12,342 שקל - עלייה ריאלית של 1.9% בהשוואה ל-2007.
הביטו בנתוני הצריכה של הציבור: היקף הרכישות בכרטיסי אשראי הואט קלות לתקופה של שלושה חודשים באמצע 2008 ורשתות השיווק הציגו גם הן האטה מסוימת באמצע השנה, אך מאז נמצאים נתונים אלה בעיקר בדרך למעלה. כשמסתכלים על נתוני המגמה של הלמ"ס, כלומר נתונים ממוצעים על פני כמה חודשים, בקושי מבחינים בהאטה.
המסקנה היא שעם ישראל המשיך לקנות והיצרנים יכלו להרשות לעצמם להקפיץ מחירים. בימים אלה הם כבר מתחילים ליחצ"ן את גל עליות המחירים שיגיע לאחר החגים, כדי לפצות על המשבר כמובן. אבל הנתונים מראים שהסל בסופרמרקט מעולם לא הפסיק להתייקר.

נכנסנו אחרונים ויצאנו ראשונים

מה לא קרה? בנקים לא קרסו, אלא לכל היותר עברו להפסד למשך רבעון או שניים. הכנסות המדינה ממסים קרסו באמצע 2009, אבל גם שם כבר ניכר שיפור.
המשבר החל בארה"ב באוגוסט 2007 (אז עוד קראו לזה "משבר סאבפריים"), כשבישראל אפילו לא הורגשו סימני האטה. את המשבר הריאלי התחלנו להרגיש אי שם ברבעון השלישי של 2008 - שנה לאחר שפרץ בעולם. בעוד שבעולם עדיין שומרים על ריבית נמוכה - סמל לקיומה של האטה - בישראל כבר החלו להעלות את הריבית. בניגוד לשאר העולם, דווקא אנחנו נכנסו אחרונים למשבר אבל יצאנו ממנו ראשונים.
למשבר היה פוטנציאל להיות גדול בהרבה. גדול כמו המיתון הנורא ב-2002, אבל השמרנות הוכיחה את עצמה וגם ההתערבות הממשלתית המסיבית הוכיחה שגם בכלכלה חופשית, יש מקום ענק לממשלה שפועלת בכיוון הנכון. גם הבנקאים האמריקנים שלעגו לממשל נאלצו בסופו של דבר למחול על כבודם ויהירותם ולהתחנן לסיוע.
בישראל, השמרנות הוכיחה את עצמה: המפקח על הבנקים, למשל, דווקא העלה את דרישת הלימות ההון מהבנקים ובכך תרם לייצובם; החשב הכללי העמיד לרשות הבנקים ערבויות (הם לא לקחו אפילו שקל). הכוכב הגדול של המשבר היה נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, שנקט מהלכים אמיצים תוך שהוא סופג לא מעט ביקורת על חלקם: הוא חתך את הריבית במהירות כדי להקל על המשק, הוא קנה איגרות חוב ממשלתיות (צעד שהשפעתו הייתה מוגבלת), השקיע יותר מ-100 מיליארד שקל ברכישת דולרים כדי לסייע ליצואנים והסכים "לסבול" מדד גבוה ובלבד שהמשבר יתמתן.
התחושה הזו, שיש מישהו למעלה שמנסה לסייע, הייתה חשובה מאוד. היא הועילה מאוד מבחינה מורלית, העניקה תקווה וגם בשטח ניכרו התוצאות: גם אם נניח שרק מחצית מהצעדים שבוצעו היו מועילים, הרי שזה טוב יותר מלא כלום.
בצבא מקובל שאחרי הכרזה על מצב חירום, יש הכרזה על חזל"ש, כלומר, "חזרה לשגרה". במשק שלנו יודעים להשמיע את האזעקה, אך מעסיקים רבים, וגם קברניטי המשק, חוששים מההכרזה ומדמימים את צופרי ההרגעה. זה הזמן להחזיר לשכירים את המתנות לחג.

תאריך:  14/09/2009   |   עודכן:  14/09/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ישראל מסכמת את המשבר הקצר בתולדותיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עופר וולפסון
החברה הישראלית מקבוצת כלל תספק לגוף הפיננסי האמריקני הגדול מערכת מתקדמת המשלבת את כל מגוון שירותי הבנק על פלטפורמה אחת    שווי העסקה: מספר מיליוני דולרים
אורון שמיר
לכבוד ביקורו בארץ וגילוי העניין כלפי ישראל ומורשתה ההיסטורית, בחרנו חמישה סרטים ישראלים שקוונטין טרנטינו פשוט מוכרח לעשות להם גרסה משלו
איציק וולף
רב המחבלים ומנהיג ארגון אל-קאעידה מנסה להסית את האמריקנים נגד ישראל    "הסיבה למחלוקת - תמיכתכם בישראל הכובשת"
איציק וולף
עידן יוסף
תקנה חדשה מחייבת את חברות התקשורת לציין בחשבון הטלפון את מועד תום תקופת ההתחייבות וכן את גובה התשלום שיידרש המנוי לשלם אם בחר להתנתק לפני תום תקופת התחייבותו לחברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il