X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה עושים ב-24 מיליארד ש"ח בחמש שנים? מייצרים כ-53,300 מקומות עבודה בחודש בשכר של 7,500 ש"ח אבל את מי מעניין אצלנו לייצר מקומות עבודה, המובטלים הרי ממילא עצלנים על תת ביצוע ועודף תקציבי
▪  ▪  ▪

למרות הבכיינות אליה הורגלנו בדבר המחסור בכסף וקופת המזומנים הריקה של המדינה, שוב מתברר שממשלתנו וקופת המדינה דווקא נמצאים בעודף. כפי שניתן ללמוד מן המסמך הבא, הממשלה אינה עומדת למעשה ביעדים שקבעה היא עצמה. מוזר לא?
לכאורה מדובר בהתפתחות מבורכת, אולם לי נראה שיש פה יד מכוונת – אולי זו היד הנעלמה של השוק - שמלכתחילה דואגת לכך שיהיה עודף, כאשר השימוש בו לא ייעשה רחמנא ליצלן לפתרון בעיות חברתיות אלא לדברים ברומו של עולם.
כמו מה, למשל? לדוגמא הורדת מיסים, בעיקר כמו מס חברות או ההשתתפות בתשלומי ההעברה של המעסיקים, והקטנת חלקם בתשלומי הביטוח הלאומי עבור עובדיהם. אלה כידוע טובים רק למיעוט מתושבי המדינה או ליתר דיוק לאלה שהפרוטה מצויה בכיסם, ולכן הם חשובים יותר.
על-פי אומדני החטיבה למידע ניהולי בחשכ"ל, בחודש מרס היה לממשלה עודף בסך של כ-1.1 מיליארד שקלים - 1.2 מיליארד כולל מתן אשראי נטו. מתחילת השנה מסתכם העודף בסך של 6.5 מיליארד שקלים לעומת 7.8 בתקופה המקבילה אשתקד. לשנה זו נקבע גרעון שמעל ל-18 מיליארד שקל. מכאן, שכדי לעמוד בגרעון בתשעת החודשים הנותרים אפשר היה להוציא 24 מיליארד שקל נוספים.
זאת ועוד, בדיווח כספי של ממשלת ישראל, הניתן להורדה מאתר משרד האוצר, אנו למדים שגם בשנה שעברה מדינת ישראל לא עמדה בגירעון שקבעה לעצמה. בעוד הגירעון אמור היה להיות כ-17 מיליארד שקלים, הוא הסתכם בסופו של דבר בשישה מיליארד, פער של 11 מיליארד שקל. ההוצאה של משרדי ממשלה הייתה נמוכה ב-17 מיליארד ממה שאמורה הייתה להיות, אחוז ביצוע של 94%. משרד החינוך חסך 1.3 מיליארד שקל, אחוז ביצוע של 95%. משרד הפנים השתמש ב–80% מתקציבו, חיסכון של 1.1, יותר מ-400 מיליון נחסכו ממענקי איזון לרשויות מקומיות. רק שני גופים ניצלו את כל תקציבם, החשב הכללי 100% והכנסת 107%. כלומר האוצר והכנסת, שני הגופים הראשיים האחראים לעוני בישראל. אלה כנראה יודעים איך לעבוד.
אז מכיוון שגם בשנה שעברה היה עודף – אפילו גדול יותר - ומכיוון שגם השנה יש עודף, יש להניח שכך יהיה גם בשנים הקרובות. לכן נעשה עכשיו תרגיל פשוט בחשבון. חישוב כזה מעלה את הנתון המדהים הבא: 24 מיליארד ש"ח בחמש שנים (רק לצורך הדגמה) הינם 4.8 מיליארד ש"ח בשנה. 4.8 מיליארד ש"ח בשנה הינם 400 מיליון ש"ח בחודש. בסכום הזה ניתן לייצר כ-53,300 מקומות עבודה בחודש אחד בשכר מכובד של 7,500 ש"ח ברוטו. כלומר בתקופה של כחצי שנה ניתן להדביר את קללת האבטלה והעוני.
זאת ועוד, חישוב זה מראה שהשקעת הסכום הזה הייתה יוצרת בתקופה האמורה כ-200,000 מקומות עבודה, ועוד נשאר היה עודף למכביר. 200,000 מקומות עבודה בשכר של 7,500 ש"ח בחודש היה מכניס בחישוב שנתי לקופת המדינה מיסים של כ-2.9 מיליארד ש"ח על בסיס חישוב של 1,200 ש"ח תשלומי מיסים. כלומר, שבחישוב שנתי הייתה המדינה לא רק מחזירה את ההשקעה, אלא אף כמעט מכפילה אותה.
קוראינו מוזמנים לחשוב לבד מהן המשמעויות של השקעת הסכום העודף מאותם עשרים וארבע מיליארדי שקלים בחברה בישראל, לו היו מושקעים במקומות הנכונים. אבל את מי מעניין בישראל לייצר מקומות עבודה או שלומה של החברה. העובדים והמובטלים הם הרי ממילא עצלנים, הם לא באמת רוצים לעבוד. אז מי רצה עוד דמגוגיה דמגוגיה ולא קיבל?
חשוב להדגיש, כי הדוח הזה הוא חשוב מאוד. הוא מאפשר לנו להיות עם האצבע על הדופק. הרי קל להאשים את האוצר בתת ביצוע של התקציב, אולם מנגד רצוי מאוד ששרי הממשלה, ובעיקר חברי הכנסת, יעקבו אחרי הביצועים בזמן אמת. אסור לתת לחסוך בהוצאות שחשובות לאזרחים, לרוב המוחלט של האזרחים.

הכותב משמש ככתב כלכלי חברתי באתר החדשות סקופ.
תאריך:  12/04/2007   |   עודכן:  12/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על גרעון, עודף וסדר עדיפויות
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 4 ]  כתוב תגובה 
1
הכותב מראה על חוסר הבנה בכלכלה
אזרח עובד  |  13/04/07 08:53
2
הכותב מראה על חוסר הבנה בכלכלה
אזרח עובד  |  13/04/07 08:59
3
לא מסכים עם הכתבה
אני לא כלכלן  |  14/04/07 07:01
4
חברתי אולי, כלכלן ? לא מבין  ל"ת
כלכלן   |  14/04/07 20:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר צ'לו רוזנברג
על ממשלת ישראל להתחיל בעבודה נמרצת להשבת אמונו האובד של הציבור: יותר דאגה לאזרח, יותר אמפטיה למצוקות הגדולות של רבדים רבים בחברה, יותר השכלה וחינוך ופחות ופחות עסקנות פוליטית זולה
ד"ר אברהם שלום
ההתייחסות של חברי הכנסת של בל"ד לסוריה, באה להזכיר כי הפתרון הטבעי למצוקת יושבי מחנות הפליטים הערבים הוא ישובם במרחבים העצומים והריקים של סוריה
ד"ר נחום זילבר
המנגנון או דרך הפעולה שבאמצעותו העישון גורם לירידה בתפקוד המיני לא ברור    עישון סיגריות מפחית את זרימת הדם בפין
עו"ד יראון פסטינגר
כל סודותיה הביטחוניים של מדינת ישראל נחשפים לעיני כל אויביה, כחיה פצועה, המתרוצצת בג'ונגל שותתת דם, בעוד שלפנינו, אליבא המומחים, מלחמה חדשה בפתח, עם החיזבאללה, אולי עם סוריה, וגם סכנת עימות גרעיני עם אירן
מיכאל אדירעם
כשבעולם עושים מאמצים להשבת רכוש שנגזל בשואה, מדינת ישראל עושקת את שארית הפליטה    לפני הנצחת המתים צריך לדאוג לאלה שעדיין חיים, בקושי, תרתי משמע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il