X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אני בעד אקטיביזם שיפוטי, אבל חובה לזכור את מה שאמר פעם מישהו חכם: אם פלוני מתנהג בחוסר תבונה קיצוני, לפחות יהיה פחות אקטיבי, כך הוא גורם פחות נזק
▪  ▪  ▪

שתי עילות מרכזיות יכולות לעמוד ברקע של עתירה מנהלית (ובמקרה שלנו, עתירה לבג"צ), העילה האחת היא "חריגה מסמכות" של הגוף המנהלי - כלומר פעולה של הגוף המנהלי בניגוד לחוק. העילה השנייה היא עילה יותר מורכבת באשר נדרש בה שיקול הרבה יותר עמוק של בית המשפט והיא "אי סבירות קיצונית" של החלטה מנהלית - אף שהיא עומדת לכאורה בדרישות החוק.
"אי סבירות קיצונית" היא אבי סבו של האקטיביזם השיפוטי באשר היא משאירה לשופטים את היכולת לשקול אם מדובר באפור כהה (סתם אי סבירות) או בשחור בהיר (אי סבירות קיצונית).
בואו נבחן שני הליכים שהיו בבג"צ בנוגע למלחמה, בשניהם מעורבים נציגי מר"צ. בהליך הראשון היה זה ח"כ ביילין, ובשני ח"כ גלאון.
במהלך המלחמה, כאשר היה עוד אפשר לתקן הרבה בהבטים של הספיגה והשמירה על זכויות אדם (כן, גם היהודים היכולים להיות בני אדם) בצפון המדינה, עתרו ח"כ ביילין וקבוצת סוחרים מחיפה, לבג"צ בדרישה כי בית המשפט יורה לראש הממשלה ולממשלה להכריז על מלחמה כנדרש בחוק יסוד הממשלה. ד"ר ביילין ביסס את עיקר טיעוניו על ההבט העקרוני החוקתי, אשר מחייב את המדינה להחליף דיסקט כאשר פורצת מלחמה, וכל עוד אין הכרזה כזו, עולם כמנהגו נוהג, וכך נפגעת החברה ונפגע החוק.
הסוחרים מחיפה טענו כי כל עוד לא מוכרזת מלחמה לא מתחיל תהליך שיקום הנזקים וכך הם נפגעים מעבר לפגיעה הישירה של הטילים מלבנון.
הבג"צ בהרכב של כבוד השופטת ביניש ושתי שופטות אחרות (וזאת כאשר השופטת ביניש מועמדת אז לתפקיד נשיאת בית המשפט העליון) דחה את העתירה בנימוקים אשר על-פי הזיכרון ניתן לסכם אותם כדלקמן:
1) הכרזת מלחמה תפגע ביחסים הבין לאומיים של ישראל.
2) יש בחוק אפשרות לפתוח במלחמה ללא הכרזה (עם זאת אין כל היתר בחוק להמשיך ולנהל אותה בגלוי ולאורך זמן כה רב ללא הכרזה כזו א.ה.).
3) לדעת בית המשפט ועל-פי מה שהצהירה המדינה, הממשלה והכנסת המציאו מעקפים ראויים להבטים המעשיים שהעלו העותרים.
4) ככל שיתגלו פערים, בית המשפט מוכן יהיה לשמוע את העותרים שנית.
העותרים לא עתרו שנית, גם לא ביקשו דיון נוסף (אף שלדעתי היה רקע אמיתי לדיון נוסף בפרשה הזו) בדיעבד אנו יודעים שלאי הכרזת מצב מלחמה היו השלכות מרחיקות לכת על ההתארגנות של גופי הממשלה השונים, ובעוד בית המשפט מקבל את ההחלטה, יושבים אנשים במקלטים מעופשים, חסרי תשתית מינימאלית למגורי אדם (ואני מאוד מקווה שוועדת וינוגרד תתייחס לאותה החלטה אומללה של הממשלה, ולמשמעויותיה הקשות, וממילא תביע כדרך אגב גם את דעתה על החלטת הבג"צ בעניין זה).
ומה היתה עילת העתירה? העילה היא חריגה מובהקת מסמכות, ולא רק מסמכות המוקנית מכוח חוק רגיל, אלא זו המוקנית מכוח חוק יסוד.
נקפוץ לימינו ימים בהם יושבת ועדת וינוגרד על המדוכה. הפעם שוב יושבת השופטת ביניש בראש ההרכב הפעם כנשיאת בית המשפט העליון. והנושא: פרסום העדויות.
ובמה "מואשמת" הוועדה? בניסיון לכאורה לפגוע בזכות הציבור לדעת, ומדוע? כי היא מסרבת לרקוד לפי חליל הרועים של ח"כ גלאון, ומסיבות שונות ומגוונות מבקשת לדחות את הפרסום, אף שאם לא היתה מפרסמת כלל, לא היה מדובר בחריגה מסמכות, וזאת יען כי סעיפי החוק הרלוונטיים אינם מחייבים את הוועדה לפרסם עדויות, אלא רק מאפשרים לה לעשות כן.
ואפילו לא היתה זו ועדת חקירה, אלא היה זה ראש הממשלה עצמו שהוא אחד ממוקדי החקירה, והיה מבקש לדחות הליך או לשנות את סדר הצגת הדברים בפני הציבור, אפילו מסיבות אגואיסטיות, מדוע לא לתת לו? הרי אנו חזקים, ומי שינסה לעבוד עלינו, סופו שייפול בפח של עצמו.
ולא רק זאת, העמידה עם האקדח מול רקתה של הוועדה (בגין ביזיון לכאורה של בית המשפט - המאפשר לכאורה לבית המשפט לקנוס את חברי הוועדה, ואפילו לשימם מאחורי סורג עד אשר יקיימו את החלטת הבג"צ). הוא אות קלון לבג"צ.
חבריא, כבוד השופטים, בויכוח הטיפשי הזה שאתם מביאים עלינו, אתם בסוף תשכנעו אותנו לעשות הצרחה. והרי הוועדה נמצאת בתוך תוכו של המעשה המנהלי, בנקודה אשר בה מאוד לא מקובל שבית המשפט יתערב, ואין מדובר כלל בסירוב של הוועדה לפרסם את הפרוטוקולים, אלא בבקשה סבירה והגיונית, אשר ייתכן שיש מאחוריה גם אינטרסים זרים, לתת לוועדה לנהל את זמנה, ולא לכפות עליה לו"ז שאיננו לרוחה, ואשר לטענתה הוא שגוי מאוד וגם מאוד מאוד מסוכן.
ואם אנחנו מדברים על אינטרסים זרים, ואם כבוד הנשיאה מסרבת להקשיב כלל לטיעוני יו"ר הוועדה (אשר הובאו בפניה באמצעות תצהיר של יו"ר הוועדה), אלא מתנצחת עם נציגיה הכושלים של הפרקליטות (צמרת מחלקת הבג"צים עו"ד אסנת מנדל, ועו"ד ענר הלמן) מדוע לא נחשוד גם אנו באינטרסים זרים? הרי גם שופטים הם בני אדם.
אז, בעת ההחלטה הקודמת (ביילין), היתה כבוד השופטת ביניש נתונה לחסדי הממשלה, בכל הקשור לסיכויי היבחרה לנשיאה, ולכן צריכה היתה לתמוך בממשלה - אף שמדובר בחריגה בוטה וענקית מסמכות הממשלה.
היום (גלאון) אנו עם חיים רמון, סייס מתוסכל ויש אומרים (סייס מסוכל) עם הפרופסור פרידמן היורד לחייה, עם חשין הפנסיונר, מקצץ הזרועות, ועם וינוגרד, שופט מחוזי, אשר כמו שופטים מחוזיים רבים מצטייר בעיני הציבור כאחד השם בכיס הקטן כמה אנשים גדולים, ואפילו את אלה שהפסידו לו בתחרות הקמת הוועדה, והעמידה בראשה.
השופטת ביניש, האמון של הציבור בבית המשפט הוא נכס שאסור לכבודה לאבד אותו, ח"כ גלאון עושה לה את היום, מופיעה בכל מהדורת חדשות, היא פוליטיקאית, ולכן אינני מצפה ממנה ליותר מדי, אף שבמצב כזה גם פוליטיקאים נדרשים לריסון.
אך בית המשפט, אם חפץ הוא להוות גורם בעל ערך ומשקל בחברה הישראלית, חייב לברוח מהכותרות כמו מאש, הוא חייב בכל מקרה ומקרה לשקול את כל השיקולים, ולתת לכל שיקול משקל ראוי, ונראה לצערי שבית המשפט של היום לא שוקל דבר, ולא מבין כלום כלום כלום במשקלים.
ואנא ממך, יש לנו חלון מאוד מאוד צר של הזדמנויות, אנא במטותא ממך, הוכיחי לנו אחרת.

תאריך:  17/04/2007   |   עודכן:  17/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מחדליזם שיפוטי
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מאמר ארוך ומבולבל ל"ת
אברהם לקוניצקי  |  17/04/07 18:56
 
- להבא ננסה להשתפר
א.ה.  |  17/04/07 20:18
2
עקרון אי-סבירות קיצונית מסוכן
אדוארד אדרעי  |  17/04/07 19:26
3
אפרי צודק. ל"ת
זה אני,מה נשמע?  |  17/04/07 22:12
4
נחוץ שינוי בהתנהלות בג"ץ
מאבי  |  18/04/07 10:12
 
- בנסיבות הנוכחיות הצעתך מסוכנת
יצחק רידיץ  |  19/04/07 01:32
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יוחאי סלע
כאשר פרצה המלחמה ב-5 ביוני 1967, הכוחות הישראלים שטפו הידיעות והעדויות על מה שהתחולל בשעה שחיילים מצריים ניסו לעבור לצד המצרי של התעלה, עברו מפה לאוזן בקרב חיילי צה"ל ומפקדיו. הסתבר, כי בשעה שהחיילים המצריים ניסו לעבור לצד השני של התעלה, ניתנה הוראה מפי מפקדים מצריים לפתוח-אש על החיילים הנסוגים ולא לאפשר להם לחבור לכוחות המצריים
עו"ד משה מכנס
בג"צ העמיד את ועדת וינוגרד במצב שאין לסבלו, והמעשה הראוי להם הוא להתפטר במחאה על כך
עו"ד אלי דורון
ראוי כי משרד האוצר יאמץ את הצעת החוק שתתמודד עם המצב האבסורדי שבו עסקים רבים נאלצים להמתין 180 ימים לקבלת תשלום מהמדינה עבור שירותים שהעניקו לה, אולם נדרשים לשלם את המע"מ בתוך 15 יום
עידן יוסף
רשמים אישיים מביקור בבית לוחמי הגטאות
סמדר בן אריה
"חינוך מתחיל בעתיד מבוסס על העבר ומעוצב בהווה" - זו המורשת שהנחיל מיכאל בלוך למשפחתו    כדי להנציח את זכרו הקימה המשפחה קרן השואפת לקיים דיאלוג בין בני נוער ישראלים וגרמנים    סמדר בן אריה יצאה למסע משפחתי, אישי, אל הפרידה מאביה ואל מחוזות הזיכרון, מתוך תקווה לעתיד טוב יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il