X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרסום עדויות וועדת וינוגרד במלואן לאחר פרסום הדוח - כן, מניפולציה למניעת פרסום מלוא העדויות - לא
▪  ▪  ▪

טענתי בעבר שאין שום חשיבות ממשית לפרסום העדויות בוועדת וינוגרד במלואן לפני פרסום הדוח. ועדות חקירה, כמו בית משפט, אינן אמונות על גביית עדויות בלבד אלא עליהן לחקור, להצליב מידע, למצוא סתירות, ולבסוף לפרסם דוח שהוא מחקר. הדרישה לפרסום העדויות עתה נראית לי בלתי רלוונטית עבור אלה שרוצים לדעת מה בדיוק קרה בקיץ שעבר, אלא יש כאן כוונות לניגוח פוליטי. מבחינתם של הפוליטיקאים יש הצדקה לכך. תמוה הוא שדווקא בג"צ מתיישר עם הפוליטיקאים ולא מנסה לעצור את העליהום על הוועדה.
אלא שאליה וקוץ בה: לפי הדיווחים האחרונים, מבקשים חברי ועדת וינוגרד לצמצם את פרסום העדויות, גם לאחר פרסום דוח הביניים. וכך נאמר בידיעה שהובא בעיתון הארץ: "בנוסף, מוטרדים חברי הוועדה מההשלכות של עצם פרסום העדויות המפורטות. הדאגה נוגעת לא רק לעדויות שלושת הבכירים - ראש הממשלה אהוד אולמרט, שר הביטחון עמיר פרץ, והרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ - אלא לעדויותיהם של קציני צה"ל. אחד מחברי הוועדה אמר השבוע כי הפרסום עלול לפגוע פגיעה קשה בכ-30 קצינים בשירות פעיל שהעידו בפניה".
זאת, משום שהקצינים התבטאו בחופשיות ובמקרים רבים הטיחו ביקורת קשה במפקדיהם ובעמיתיהם, על סמך הנחה כי דבריהם יישארו חסויים. אחד מחברי הוועדה אמר, כי הוועדה מחויבת להגן על קצינים אלה, שפרסום דבריהם עלול להעמיד את המשך הקריירה הצבאית שלהם בסכנה.
אם אכן כך הדבר, הרי שכל התמונה משתנה. מן הציטוט שלעיל נודף ריח לא טוב. ניתן להבין שהוועדה מנסה "לכסות" על אותם העדים שהתבטאו באופן חופשי בכסות "סודות ביטחוניים" או "פגיעה בהמשך הקריירה שלהם". אם נניח שדברי חברי הוועדה נכונים, אזי המצבה חמור ביותר. ועדת החקירה היא בית משפט זוטא. העדים חייבים לומר את כל אשר הם יודעים, ללא הסתרת מידע, ללא חשש וללא פניות. ומה מצפים חברי הוועדה שעדויות אלה יישארו קבורות עמוק במרתפי הארכיונים? לא ולא. התעקשות הוועדה לא לפרסם את מלוא העדויות גם לאחר פרסום הדוח, היא בלתי לגיטימית לחלוטין. העדויות חייבות להיות גלויות לחלוטין כדי לסייע לכל המתעניין להשוות בינן לבין מסקנות הוועדה. כל ניסיון הסתרה של העדויות בכסות תרגילים שונים מהווה פגיעה אנושה באמינות עבודתה של הוועדה.
במקרה כזה, מותר לבג"צ ואף מחובתו לחייב את הוועדה לפרסם את העדויות. יש אינטרס ציבורי ממעלה ראשונה לדעת מה נבחריו עשו או לא עשו במלחמת לבנון השניה. אין המדובר כאן באירוע בעל ערך זניח אלא בעצם קיומה של המדינה.
התרגיל המוכר של סגירת המסמכים מפאת "שיקולי ביטחון" אינו יכול לתפוס עוד. אף אחד אינו מבקש לפגוע בבטחון המדינה על-ידי גילוי סודות כמוסים.
במקרה של מלחמת לבנון הבעיות הן בעיות של תהליכי קבלת החלטות, של תפקוד המערכות ומפעיליהן ושל יכולת המנהיגות הנוכחית. גילוים של כל אלה אינו יכול לפגוע בבטחון המדינה.
על סמך כל הנאמר לעיל, הדרישה המתבקשת היא לפרסם את העדויות כולן, כנספח לדוח שיחובר על-ידי הוועדה. אם הוועדה מתכוונת לכך, הרי שאין לה כל סיבה להתפטר, ועל בג"צ לאפשר לה להשלים את עבודתה. אם כוונת הוועדה היא להסתיר את העדויות, חלקן או כולן, או "להקל" על העדים שהופיעו לפניה, עליה להתפטר מהר ככל האפשר. עם כל הכבוד לוועדה היא אינה יכולה לחפות על עדים. מדובר כאן במדינה שלמה שנכנסה למלחמה, שני מיליון איש ששהו במחילות או נעקרו ממקומם, הרוגים, פצועים וחטופים שגורלם אינו ידוע עד היום. כל אלה גוברים על חיסיון זה או אחר של עד כלשהו, יהיה מעמדו אשר יהיה.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  19/04/2007   |   עודכן:  19/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
על פרסום העדויות
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 18 ]  כתוב תגובה 
1
שקיפות היא שם המשחק ל"ת
א מ רול  |  19/04/07 11:30
 
- עתירה לבג"ץ היא לא מישחק. שם
צריך לקבוע החוק  |  19/04/07 12:50
2
חוק ועדות-חקירה/פומביות הדיון
שלמה אידן  |  19/04/07 12:23
 
- החוק חל רק על ועדות ממלכתיות
פורונקל  |  19/04/07 17:35
 
- קל וחומר
שלמה אידן  |  19/04/07 20:14
 
- עידן,שח ואלמד אותך קל וחומר.
קל וחומר של שוטים  |  20/04/07 01:48
 
- שלמה אידן לא אשם. הוא לא מבין
פורונקל  |  20/04/07 21:15
3
מר רוזנברג, במה אתה דוקטור?
בנגינה על צ'לו?  |  19/04/07 12:47
 
- תגובה .
ד"ר רצלו רוזנברג   |  19/04/07 14:28
 
- הטפת מוסר כהתנשאות סמויה
ליגענדעטעקטור  |  19/04/07 15:05
 
- הפרדת רשויות - גמכות הבג"צ
שלמה אידן  |  19/04/07 14:42
 
- על סמך מה סמכות בג"ץ על הממשלה
ליגענדעטעקטור  |  19/04/07 15:34
 
- תגובה
צלו רוזנברג   |  19/04/07 19:25
 
- הפרדת רשויות - סמכות הבג"צ
שלמה אידן  |  19/04/07 21:01
 
- אידן,זה פוליטיקה ולא משפט.
לא מבינים?  |  20/04/07 02:18
4
ב"שורה התחתונה" צודק מאד כותב
המאמר  |  19/04/07 18:05
 
- חשוב לעיין בחוק ועדות חקירה
אזרח שומר חוק  |  21/04/07 12:19
5
פסה"ד לפירסום העדויות לא חוקי
.  |  21/04/07 09:58
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שאול בן נתן
נהיינו לעם מתוך שאיפה למימוש אידיאל רוחני משותף: גילוי האלוקות. לכל אורך ההיסטוריה, כשדבקנו באידיאל זה - הארכנו ימים על אדמתנו, וכשעזבנו אותו - היו סבל וייסורים מנת חלקנו. אם חפצי חיים אנחנו, דבקות באידיאל הרוחני היא צו השעה
ציפורה חלפון
רק מבט שפוי ואנליטי קדימה ישיג לנו את החומרים האמיתיים שמהם נבנית עצמאות. אם נשיג אותם נשנה באחת את חיינו כאן ונחיה בעתיד בהיר, חכם ועצמאי, עם נגב וגליל שהם מרכזי הכוח של המדינה. עברנו את 59 השנים הראשונות ועדין לא השלמנו את העבודה. נעשה את החמישים השנים הבאות טובות יותר. הפוטנציאל קיים, השינוי המנטלי חייב לבוא
אפרי הלפרין
היום נדבר על שלוש כנופיות, כנופיית שלטון הכוח, כנופיית שלטון החוק, וכנופיה חדשה הקמה אל מול עינינו, תיאוריה הזויה, על סף הפרנויה, אך אם יש בה שמץ של אמת, ואפילו בהסתברות נמוכה, הרי שסכנתה רבה, ומחובתנו לטפל בה, ולכן אני מבקש לחלק עמכם את התיאוריה
יהונתן דחוח-הלוי
ממשלת הניה מתמודדת לכאורה בצורה תקינה עם חטיפת העיתונאי הבריטי - אך בהתבוננות מקרוב במדיניותה של הרש"פ ניתן להבחין במחזה סרקסטי, בו טרוריסטים השתלטו על הממשל הפלשתיני, מאפשרים חופש פעולה לכל ארגוני הטרור בשטחם ומציגים חזות של שיתוף פעולה ביטחוני עם בריטניה - התפיסה היא שהג'יהאד נגד ישראל והמערב "לגיטימי", אך דורש "ניהול נכון" בהתאם לנסיבות הנוכחיות
צילה שיר-אל
המדינה חוגגת את יום ההולדת ה-59 שלה ומה אומרת על כך המפה האסטרולוגית שלה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il