X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיצד האיום הגרעיני מעצב את חיינו? האם אפשר להתיידד עם הפצצה? איך היא פועלת? מדוע לא ייתכנו חיים בלי מיזוג גרעיני? מה אפשר ללמוד מציוני הדרך בהיסטוריה של חקר הגרעין? פרויקט מיוחד ליום העצמאות
▪  ▪  ▪
ביום של הפצצה הגרעינית
קרטמיל לא ידע דבר על פרויקט מנהטן. הוא, בסך-הכל, קרא פרסומים מדעיים גלויים, ואחר כך שיחק מעט בדמיונו. אבל ה"פדרלים" אינם מאמינים בדמיון

שמחת הניצחון שעטפה את אמריקה לא הגנה עליה מהאימה הקרה שזחלה וחילחלה מהעבר השני של האוקיינוס השקט. ב-1957 שיגרו הסובייטים טיל בליסטי בין-יבשתי ראשון. באותו זמן היו בידי האמריקנים מפציצים בלבד

אחרי הפצצה נותר עולם שכל תשתיתו המדעית, הטכנולוגית והתחבורתית, נהרסה כליל. אין חשמל, אין טלפון, אין כבישים, אין דפוס, אין ספריות מסודרות. החברה האנושית נאלצת לטפס בכוחותיה הדלים, לאט לאט, במעלותיהן של היסטוריה ואבולוציה חדשות

הנותרים בחיים נאלצים להילחם מלחמה אישית, בסיסית, על מזון, מים, נשק, מסתור. תפוס כפי יכולתך. אין מדינות, אין משטרה, אין חוקי משחק. שום פחד אינו מקנן בלבבות, למעט פחדם של הרעב והמוות. החיים מתנהלים מארוחה לארוחה

נשיא ארה"ב ג'ון קנדי: "במקרה של מלחמה גרעינית, חייהם של האזרחים שלא ייפגעו ישירות מהפצצה יהיו תלויים ביכולתם למצוא מקלט מתאים בזמן. מחובתנו להכין מקלטים כאלה. והזמן לעשות זאת - הוא עכשיו"

חברות גדולות, כמו יבמ, פורד ואחרות, התקינו מקלטים לעובדיהן. הבנק המרכזי של ארה"ב, ה"פדרל ריזרב", תיכנן ובנה מרכז מוגן לניהול הכלכלה הלאומית לאחר המלחמה. ועידת הרבנים של אמריקה המליצה לבנות מקלט אטומי בצמוד לכל בית-כנסת

"כל זה אינו אלא תל נמלים. חשבת פעם מה יכולה לעשות נמלה אחת נגד ענק רע לב שרומס את תל מגוריה?"

"אני מכיר רופא ירושלמי שייבא מערכת לבנייה עצמית של צוללת מחקר קטנה. הוא חושב שיצליח לברוח בזמן, עם הג'יפ שלו, להשיק את הצוללת ולהיעלם במצולות הים התיכון. אני מכיר משפחה ברמת השרון שבונה מקלט אטומי בחצר ביתה

חלק א'
כשדמיון הופך למציאות
סוכני האף-בי-איי שפרצו לחדר עבודתו של סופר המדע הבדיוני קליב קרטמיל לא עטו מעילי גשם אפורים. הקיץ החם שעטף את ניו-יורק בשנת 1944 אילץ אותם לוותר על פריט הלבוש המסורתי הזה. אחד מהגברים רחבי הכתפיים יישר בחטף את עניבתו, זקר את סנטרו והודיע לסופר הנדהם שהוא נתון במעצר. סוכן פדראלי אחר דיקלם לפניו את זכויותיו בשטף בלתי מובן. דקות ספורות לאחר מכן נדחף החשוד העיקרי למכונית שהמתינה לפני הבניין, והוסע לאתר החקירות של הבולשת.
באותה שעה, פחות או יותר, התייצבו ארבעה סוכנים פדראליים אחרים במערכת כתב-העת למדע בדיוני "אסטאונדינג". בידיהם היה צו חיפוש חתום כדת וכדין. הם התעלמו ממחאותיו של העורך, ג'ון קמפבל, והחלו לסרוק את תיקיית המערכת, תיק אחר תיק, גיליון אחר גיליון. תוך כדי כך התברר לקמפבל שהם מחפשים את מקורותיו של הסיפור "דד-ליין" שפירסם קליב קרטמיל בגיליון האחרון של "אסטאונדינג". ב"דד-ליין" מתאר קרטמיל מאמץ של קבוצת מדענים לפתח פצצת אטומית.
העורך האגדי שהנהיג את סופרי וקוראי המדע הבדיוני יותר משני עשורי שנים, עמל קשות לשכנע את ה"פדראלים" שקרטמיל לא התבסס על מידע סודי שדלף מ"פרויקט מנהטן" (פרויקט פיתוח הפצצה הגרעינית האמריקנית שהתנהל באותו זמן). "הוא, בסך-הכל, קרא פרסומים מדעיים גלויים, ואחר כך שיחק מעט בדמיונו", אמר קמפבל. ה"פדראלים" שאינם מאמינים גדולים בכוחו של הדמיון, התקשו להאמין בכך, אבל משגם חקירתו של קרטמיל עצמו לא העלתה דבר, שיחררו את הסופר (לא לפני שיעצו לו להימנע מכתיבת סיפורים נוספים על "פצצות אטומיות דמיוניות").
פחות משנה לאחר מכן, הוטלו שתי פצצות ביקוע גרעיניות על הירושימה ונגאסאקי. ג'ון קמפבל המהם משהו על הפער הנסגר והולך שבין המדע הבדיוני למדע המציאותי.
שמחת הניצחון שעטפה את אמריקה לא הגנה עליה מהאימה הקרה שזחלה וחילחלה מהעבר השני של האוקיינוס השקט. האירועים רדפו זה את זה. ב-1953 הוקמה תחנת הכוח הגרעינית הראשונה בשיפינגפורט, פנסילווניה. ב-1954 הושקה הצוללת הגרעינית הראשונה, "נאוטילוס". ב-1955 פוצצו הסובייטים פצצת מימן ראשונה. ב-1957 שיגרו הסובייטים טיל בליסטי בין-יבשתי ראשון. באותו זמן היו בידי האמריקנים מפציצים בלבד. ב-1958 התברר בוועידה בז'נבה שנשק גרעיני מצוי בידיהן של ארצות-הברית, ברית-המועצות, צרפת ובריטניה.
ערש לספרות המדע הבדיוני
העולם הפך לחבית חומר נפץ גרעיני. תום לרר כתב שירים לעגניים על הפוליטיקה הבין-גושית שעתידה לשרוף את העולם. תושבי ארה"ב החלו לשאול את עצמם "מה לעשות כדי להישאר בחיים לאחר המלחמה הגרעינית". עצם בואה של המלחמה כבר לא היה שנוי במחלוקת. זו הייתה רק שאלה של זמן. מכיוון שאיש לא נתן להם תשובה מוסמכת על השאלה הזאת, החלה חרושת של פרשנויות ויוזמות עצמאיות.
על הרקע הזה פרחה ספרות מדעית-בדיונית, שניסתה להציג אפשרויות שונות באשר לטיבו של "העולם שאחרי". ב-1957 פירסם נוויל שוט את "על החוף", ספר שאומר שלאחר מלחמה גרעינית לא יעמדו לפני האנושות שום אפשרויות - פרט למוות. גיבוריו של שוט יושבים על החוף באוסטרליה ומפטפטים את עצמם למוות, בעודם ממתינים לענן הקרינה המתקרב - לאט אבל בטוח - לחופי היבשת החמישית. הספר הותיר רושם אדיר. סטנלי קרמר ביים על-פיו סרט קולנוע הנחשב קלאסי, בהשתתפותם של גרגורי פק, אווה גארדנר, פרד אסטר ואנתוני פרקינס.
אבל פסימיותו של שוט הייתה אופטימית מדי לטעמם של אמריקנים חשדנים רבים ששאלו: "ומה אם לא נמות? איך נחיה לאחר המלחמה הגרעינית?" תפיסתו החד-משמעית, החד-ממדית והפשטנית משהו של שוט לא התקבלה על דעתם של סופרי מדע בדיוני שהתמחו בהמצאת ובתיאור עולמות דמיוניים שונים ומשונים. מי שתיארו בדמיונם תרבויות שמתקיימות - למשל - בענני מגלן, החלו לשחק בדמיונותיהם ולחזות את החיים בכדור-הארץ, לאחר שתתחולל בו מלחמת חורמה גרעינית.
כך, ב-1959 ראה אור אחד מספרי המדע הבדיוני הטובים שבכל הזמנים: "המנון ללייבוביץ", פרי עטו של ולטר מילר. מילר משאיר את גיבוריו בחיים, בעולם שכל תשתיתו המדעית, הטכנולוגית והתחבורתית, נהרסה כליל. אין חשמל, אין טלפון, אין כבישים, אין דפוס, אין ספריות מסודרות, ולכן אין אפשרות לרכוש ידע מדעי וטכנולוגי. החברה האנושית נאלצת לטפס בכוחותיה הדלים, לאט-לאט, במעלותיהן של היסטוריה ואבולוציה חדשות.
המלחמה על החים
בשלב הזה כבר התחילו האנשים להבין מה באמת צפוי להם, ובכל זאת, "בכלות העשב" של ג'ון כריסטופר התקבל בתדהמה מהולה באי אמון. כריסטופר מתאר עולם נטול תשתיות שמזכיר במידת מה את עולמו של מילר ב"לייבוביץ", אבל הוא מציע דינמיקה שונה לחלוטין של יחסים בין בני אדם. השואה הגרעינית אינה הגורם העיקרי להתהוותו של העולם הזה, אבל הגורמים לקטסטרופה אינם חשובים כל כך, בהשוואה למה שמתחולל לאחר האסון עצמו.
כריסטופר, בפשטות, מניח לגיבוריו להילחם על חייהם. מלחמה אישית, בסיסית, על מזון, מים, נשק, מסתור. תפוס כפי יכולתך. אין מדינות, אין משטרה, אין חוקי משחק. שום פחד אינו מקנן בלבבות, למעט פחדם של הרעב והמוות. החיים מתנהלים מארוחה לארוחה. מקורות המזון מידלדלים והולכים במהירות, מה שגורם לקרבות להיעשות קשים ואכזריים יותר. השאלה המרחפת מעל לספר הזה היא: כמה, בדיוק, שווים לך חייך? מה אתה מוכן ומה אינך מוכן לעשות כדי לשמור עליהם? כריסטופר מציב לפני גיבוריו סדרה של ברירות קשות, שאף אחת מהן אינה ברירת מחדל. האם תשתלט על מקור מזון במחיר חשיפת בני משפחתך לסכנת מוות? האם תאכל את בשרו של בוגד? האם תחלוק את משאביך המעטים עם חבר ותיק שהופיע פתאום? מה תעשה כדי להגן על יתרונות שרכשת לעצמך?
הספר הזה - ורבים שבאו בעקבותיו - לימדו את האמריקנים פרק שלא יישכח בהלכות הישרדות. בעולם ללא חשמל, ללא תחבורה, ללא מסחר, הגישה למזון ולמים היא גורם המפתח. ומי שיש לו גישה כזאת, יידרש, קרוב לוודאי, להגן עליה בנשק. ההבנות הפשוטות האלה פינו עד מהרה את מקומן ל"אסטרטגיות הישרדות" מנוסחות היטב, שקבעו סדר והייררכיה בחשיבותם של אבזרים ומתקנים שונים, בעולם שאחרי. מה יותר חשוב? ג'ריקן בנזין או מחסנית לרובה סער? מעיל חורף או מצת להצתת מדורות? סכין קומנדו או סליל כבל פלסטי?
עכשיו הזמן להתגונן
האסטרטגיות האלה נדפסו שוב ושוב בכמה עשרות מגזינים שהמלה "הישרדות" הופיעה איכשהו בלוגו שלהם. סיפורים על קבוצות שמונות משפחות אחדות שמקימות לעצמן מקלטים אטומיים בהרים ובאזורים נידחים, התערבו במודעות מסחריות שהציעו ל"שורדים" הקשוחים את כל מה שדרוש להם בעולם הבא, תמורת כסף ירוק וטוב שישולם בעולם הזה. חכות ורשתות לדיג, אוהלים, סכינים, קשתות וחיצים (הרי התחמושת החמה תיגמר ביום אחד, ואז יהיה צורך להפעיל נשק קר. במקרה כזה, רובה קשת וחיצי מתכת עשויים להקנות לבעליהם יתרון עצום.
בתחילה הייתה זו תנועה משונה למדי של משוגעים לדבר אחד. אבל אז, ביולי 1961, החלה החזית של המלחמה הקרה להתחמם. נשיא ארה"ב ג'ון קנדי אמר בראיון טלוויזיה ש"במקרה של מלחמה גרעינית, חייהם של האזרחים שלא ייפגעו ישירות מהפצצה יהיו תלויים ביכולתם למצוא מקלט מתאים בזמן. מחובתנו להכין מקלטים כאלה. והזמן לעשות זאת - הוא עכשיו".
בשביל מי שרצו לעשות משהו למען ההישרדות בעולם שאחרי, אך לא היו נחרצים מספיק כדי להקדיש למטרה הזאת את חייהם, כלומר, למי שלא היו מוכנים לעזוב את בתיהם הנוחים בפרברים, הייתה האמירה הזאת בבחינת הוראה חד-משמעית. בתוך ימים אחדים הופיעו ברחבי ארה"ב מספר חברות שהציעו לאמריקני הממוצע הצעה שבמבט ראשון נראה היה שיהיה קשה מאוד לסרב לה - מקלט אטומי בחצר הבית. עם מקדם מכירות בדמותו של הנשיא קנדי, נראה היה שחופרי המקלטים האטומיים גילו מכרה זהב.
הטלפונים לא חדלו מלצלצל
הטלפונים במשרדיהם של יצרני ומשווקי המקלטים לא חדלו לצלצל. חברה טקסנית לייצור מקלטים אטומיים ביתיים הגיעה לשיעור מכירות של 236 מקלטים בחודש. חברה אחרת, משיקאגו, לא הייתה מסוגלת לספק את הביקוש, והקימה - בתוך שבועות - מפעל חדש לייצור מקלטים. מקלטים פשוטים שלא היו אלא כיסוי פלסטי לחפירה באדמה, עלו 13.5 דולר בלבד. המקלטים היותר משוכללים היו עשויים כמעין צינור גדול שנועד להיקבר באדמה. בתוך הצינור היה ציוד למדידת קרינה, מערכת ידנית או חשמלית לשאיבת אוויר, סינונו וטיהורו, וכן לפינוי האוויר ה"משומש". ברוב דגמי המקלטים הותקן מטבחון, שאפשר היה לחברו לאספקת מים חיצונית או פנימית, וכן מחסנים גדולים של מזון, תרופות, בגדים חמים, סוללות חשמליות, דלק, וכמובן - נשק. מחיריהם של מקלטים מהסוג הזה הגיעו לעתים ל-6,000 דולר. והיו גם מקלטים "דה לוקס", עם חדר ספרייה ומערכת מוזיקה משולבת במבנה עצמו, במחיר של כ-20 אלף דולרים. יצרן המקלטים האלה מסרב לומר עד היום כמה מקלטים כאלה נמכרו - ולמי. היצרנים לא הציעו הלוואות רכישה. העתידנ"אה מעורפל, מסוכן, לא משהו שאפשר לקחת אותו בחשבון כלכלי מפוכח. לך תדע מה יילד יום.
כתבי-העת של ארגוני "שורדים" למיניהם הגישו סקרים משווים בין מקלטים מדגמים שונים, לצד מדורי עצות אישיות וטכניות למיניהן. באחד מהמדורים האלה הבהיר המומחה לקוראים למה עליהם לצפות, לכשיצאו מהמקלטים לאחר שוך המלחמה הגרעינית. "הדברים יהיו שונים מאוד מהעולם שאליו התרגלתם", מסביר בעל המדור, "ואם הפצצות יפלו במרחק ארבעה או חמישה קילומטרים מהמקלט שלכם, מוטב שתתכוננו למציאות מאוד-מאוד שונה מזו שהורגלתם אליה". התפיסה הכללית אמרה שהשורדים יצטרכו ללמוד לחיות ב"ג'ונגל" בסגנון "בכלות העשב". אחרים גילו דווקא את הצד החיובי שעשוי אולי להיות לחיים שלאחר המלחמה: העולם יהיה אז מגרש משחקים גדול, פנוי ונפלא בשביל ילדים". אחרים דיברו ברצינות על "שוויון הזדמנויות אמיתי".
בורות ובונקרים בשיטת "עשה זאת בעצמך"
במשרדיהם של יצרני ומשווקי המקלטים הונחו בחדרי הקבלה מגזיני שורדים שהביאו מאמרים שניתחו את סיכויי ההישרדות של כלי רכב ובתים באזורים פגועים לפי עוצמת הפצצה, ומרחק פגיעתה מהנכס. המחירים עלו בהתאם, מה שדחף אמריקנים רבים לוותר על שירותיהן של החברות המתמחות, ולהתחיל לחפור ולבנות בעצמם. על-אף אזהרות מינהל ההגנה האזרחית, שמקלטים מאולתרים עלולים להיות מסוכנים ולא יעילים, נבנו בארה"ב עשרות אלפי מקלטים, בורות מסתור ובונקרים בשיטת "עשה זאת בעצמך". במינהל ההגנה האזרחית הוכנו תוכניות לבניית מקלטים אטומיים ציבוריים שיוכלו לאכסן 50 מיליון בני-אדם, אבל על-אף תמיכתו של הנשיא קנדי, התוכניות האלה מעולם לא זכו למימון פדראלי, ולפיכך לא יצאו אל הפועל.
חברות גדולות, כמו יבמ, פורד ואחרות, התקינו מקלטים לעובדיהן. הבנק המרכזי של ארה"ב, ה"פדראל ריזרב", תיכנן ובנה מרכז מוגן לניהול הכלכלה הלאומית לאחר המלחמה. ועידת הרבנים של אמריקה המליצה לבנות מקלט אטומי בצמוד לכל בית-כנסת. כשבנק ישראל ומנכ"ל הכנסת מתכננים כיום מקלטי ענק דומים, הם אינם מגלים יצירתיות יוצאת מגדר הרגיל. אין חדש תחת השמש.
הציפייה הדרוכה למלחמה הגרעינית נתנה את אותותיה. משפחות שלמות ירדו למקלטים האטומיים שהותקנו בחצרות בתיהן, והסתגרו בהם לימים אחדים, "רק כדי לבחון את יעילות הציוד". זוגות צעירים בילו את ירח הדבש במקלטים אטומיים. בני זוג שהתבודדו שבועיים במקלט, דיווחו לצוות הטלוויזיה שריאיין אותם בצאתם ממנו, שבילו את רוב זמנם במשחקי רמי מרתוניים. אמריקה התגלגלה מצחוק משחרר. המקלטים, בסופו של דבר, אינם כל כך קודרים. אווירה היא גורם כלכלי מרכזי, ותחושת השחרור המסוימת שהתפתחה סביב המקלטים, שיחררה גם את מקורות המימון של יצרני המקלטים שביקשו לשמור על קצב המכירות באמצעות מתן אשראי ללקוחותיהם.
להישרף באש הגהינם
הפיסיקאי אדוארד טלר, אבי פצצת המימן האמריקנית, הופיע בטלוויזיה והעריך שמקלטים אטומיים מתאימים עשויים להגן על חייהם של תשעה מכל עשרה אמריקנים, גם במהלכה של מלחמה גרעינית כוללת. פיסיקאים אחרים היו פסימיים בהרבה מטלר, אבל האמריקנים שמעו מה שרצו לשמוע, והאמינו במה שרצו להאמין. והתוצאות לא איחרו לבוא. מומחי מימון בוול סטריט העריכו את השוק הפוטנציאלי של עסקי המקלטים בכ-20 מיליארד דולרים בשנה הקרובה ("אם בכלל נתקיים בשנה הקרובה. הא הא"). חנויות מיוחדות ל"ציוד הישרדות" מכרו בלוני אוויר דחוס, מכלי מים עמידים נגד נשורת רדיו-אקטיבית, בתי-שימוש כימיים, ונשק. הרבה נשק.
רבים מהמקלטים הפרטיים נחפרו והותקנו בלילות, בניסיון להימנע מהתגרות מיותרת בשכנים, שבעת חירום יתחרו איתם על משאבים חיוניים. מי שבונה מקלט פרטי, כאילו מוציא את עצמו מהכלל, מצהיר על דאגתו למשפחתו בלבד, ועל נכונותו להילחם בשכניו כדי לשמור את יתרונותיו לעצמו. "אני מתכונן להתקין בפתח המקלט שלי מקלע כבד, שיאפשר לי להרחיק ממנו את השכנים, ביום של הפצצה", הודיע שורד משיקאגו בתוכנית רדיו מקומית. אבל על-אף מאמצי ההסתרה, אמריקנים רבים יודעים לספר על הלילה שבו שכניהם חפרו בחצר ביתם את המקלט. הם אולי לא יצאו למרפסות כדי להתבונן בנעשה, אבל לא החמיצו שום פרט, הגם שהציצו מעבר לשולי הווילונות. בתוך זמן קצר נחלקה החברה האמריקנית לשני מחנות: אלה שיש להם מקלט אטומי, ואלה שבבוא היום יישארו בחוץ ויישרפו באש הגיהנם (ואם הגיהנם לא יבוא בסופו של דבר, הם יזכרו היטב את העתיד שתיכננו להם שכניהם).
התארגנויות פרטיות של קבוצות היו המבוקשות ביותר, אך רק מעטים זכו להיכלל בהן. צוותי השורדים בנו מקלטי ענק שנועדו לספק הגנה למומחים שיסייעו בהישרדות הצוות כולו לאחר המלחמה: נגר, דייג, שרברב, סייר, מהנדס אזרחי. באיידהו נבנה מקלט שהתחבר למערה ששימשה מסתור שיכול היה להכיל עדר של כמאתיים פרות. כמות מזון עצומה, שלפי "בכלות העשב" הייתה יכולה לשמש עילה מספקת לפתיחתה של מלחמת עולם נוספת.
מאמריקה לישראל
יותר מעשר שנים חלפו עד שרעיון ההישרדות בשיטת "עשה זאת בעצמך" חצה את האוקיינוס האטלנטי ואת הים התיכון, בדרכו מאמריקה לישראל. ואז, בשנות השמונים הראשונות, הופיעה בלוח המודעות של אחד ממקומוני אזור המרכז, במדור ה"חוגים", מודעה קצרצרה: השורדים - ת"ד X תל אביב. שלושה חודשים חלפו עד שנעניתי והוזמנתי לראיון קבלה לקבוצה.
האדם שהמתין לי בבית-קפה ברחוב דיזנגוף בתל אביב, הביט בי, מעבר לשולחן, בחומרה. זגוגיות משקפיו התכסו אדים. "כל זה", אמר והניף את ידיו לעבר המדרכות הדיזנגופיות שסאנו בעליזות, כל זה אינו אלא תל נמלים. חשבת פעם מה יכולה לעשות נמלה אחת נגד ענק רע לב שרומס את תל מגוריה?"
"נמלה אחת באמת לא יכולה לעשות הרבה", הודה לאחר שתיקה ממושכת, "אבל שמונה נמלים, הו-הו, שמונה נמלים הן כבר סיפור אחר. שמונה נמלים הן כוח אדיר, אם הן נחושות ויודעות את אשר לפניהן". האיש, כך התברר, עומד בראשה של חבורת "שורדים" ישראלית שמנתה שמונה חברים.
"אתה מבין מה צפוי לנו ביום שאחרי?", שאל וענה מיד, "לא. אתה לא מבין. אתה לא יכול להבין. אנחנו כבר מבינים כי ניהלנו ניסוי הישרדות אמיתי בן שלושה ימים. שלושה ימים ניסינו - והצלחנו - לשרוד בעיר ובסביבותיה מבלי להפעיל חשמל, בלי להשתמש ברכב, בלי לפתוח ברז מים, בלי להיעזר בשום שירותים עירוניים או ממלכתיים. בלי כסף, בלי טלפון. לאכול רק מה שאפשר לצוד, או למצוא, לשתות רק מה שאפשר למצוא בבאר נטושה או במעיין.
"ואל תנסה אפילו לחשוב שתסתדר בלעדינו. לאדם יחיד אין שום סיכוי לשרוד בעולם שיבוא אחרי המלחמה הגרעינית. אני מכיר מרצה צעיר באוניברסיטה צפונית מסוימת. הוא מסתובב עם אקדח מאגנום ועם 20 מחסניות. זה יפה. כשהוא מסתתר מאחורי מסתור מתאים, ואם הוא יורה בחסכנות ובדייקנות, הוא יכול לעצור צבא שלם במשך זמן רב. אבל מה יקרה לו אחרי שיירה את הכדור האחרון? אני מכיר רופא ירושלמי שייבא מערכת לבנייה עצמית של צוללת מחקר קטנה. הוא חושב שיצליח לברוח בזמן, עם הג'יפ שלו, להשיק את הצוללת ולהיעלם במצולות הים התיכון. אבל כמה זמן הוא יוכל לשהות בצוללת? ומה ימצא אם וכאשר יעלה לחוף? אני מכיר משפחה ברמת השרון שבונה מקלט אטומי בחצר ביתה, אבל הם מתנגדים עקרונית לשימוש בנשק, אז איך בדיוק הם מתכוונים להיפטר מהאלפים שיצבאו ביום המכריע על שער המקלט שלהם? לא. הדרך היחידה להבטיח הישרדות, היא הדרך שלנו. הדרך של גיבוש קבוצה משימתית מלוכדת שבה כל אחד יודע את מקומו ואת תפקידו.
"בקבוצה", גילה בסיפוק גלוי לעין, "חברים אנשים בעלי כישורים נחוצים במיוחד לחיים בעולם שתשתיתו האזרחית והטכנולוגית הרוסה כליל. יש לנו קצין בצה"ל, יש לנו מהנדס אזרחי, מטפס הרים, רופאה, שני טכנאי מכונות, מהנדס אלקטרוניקה וכימאית. שלושה מאיתנו לוחמים מיומנים בכל כלי הנשק, החמים והקרים כאחד.
מערה בצפון הארץ למחסה
"יש לנו מחסה בצפון הארץ, מערה טבעית שהרחבנו באופן מלאכותי. שם מצוי מלאי של שימורי מזון, דלק, סוללות חשמליות, ציוד קשר, נשק, תחמושת, תרופות, שמיכות וציוד טכני מסוגים שונים. בקרוב אנו מתכננים להרחיב מערה נוספת כך שאפשר יהיה להסתיר בה ג'יפ.
"הבסיס להצטרפות לקבוצה הוא אחד: מידת התועלת שאתה עשוי להביא לנו. מה אתה מציע, או מה אתה יכול לספק, שאין לנו, ושאנו עשויים להזדקק לו בעולם שיבוא אחרי המלחמה הגרעינית. ולא מדובר במלים ובהבטחות. העניין ייבחן במסע הישרדות שננהל באזור כלשהו בארץ. יש אנשים שנראים לך בערב, בסלון, בסדר גמור, אבל אחרי חצי יום במדבר מתברר לך שזה לא זה. החיים שיבואו לא יהיו קלים, ומי שרוצה להתכונן לקראתם חייב לעבוד קשה. בתנאים כאלה מתגלה השווי האמיתי של כל אחד, כחבר. עד כמה אתה באמת נאמן לחברי הקבוצה, עד כמה אתה מוכן להושיט עזרה, עד כמה אתה יכול בכלל לעזור.
"ואין סנטימנטים. החברות בקבוצה היא על בסיס אישי בלבד. אין חברים מחוץ לקבוצה, אין בני משפחה, אין שום דבר. זה לא אומר שאתה לא יכול לנהל חיים נורמליים, אבל ברגע שקורה משהו, אתה מפסיק את הכל, מנתק את כל הקשרים האחרים ומתייצב למלחמה. כי זה מה שייקרה פה. אחרי המלחמה הגרעינית, תתחיל המלחמה האמיתית, מלחמת ההישרדות שבה נהיה אנחנו, חברי הקבוצה - נגד כל העולם. ואנחנו ננצח, כי אנחנו מאומנים ומיומנים ונחושים יותר".
המתח התחיל להתרופף
אמריקה המתינה בדריכות ליום של הפצצה במשך כל שנות השישים, ובמחצית הראשונה של שנות השבעים. בשלב זה החל המתח להתרופף. פה ושם הפכו מקלטים אטומיים פרטיים לבתי גידול של פטריות, לחדרי עבודה או תחביבים, לחדרים שניתנו לנערים מתבגרים. אחדים מהם נחפרו והושלכו. רובם המכריע לא טופל ולא נשמר במצב הכן. כתבי-העת של ה"שורדים" חדלו להופיע בזה אחר זה.
כך קרה שכשהמוזיאון הסמיתסוני ביקש להציג מקלט תקני שלם, במסגרת התערוכה שהכין לקראת מלאת 50 שנים להטלת הפצצות הגרעיניות על הירושימה ונגאסאקי, נתקלו אנשיו בקשיים. כמעט שאי-אפשר היה למצוא מקלט אותנטי, שלא עבר שינויים והתאמות לשימושים שונים, במשך השנים. בסופו של דבר נמצא מקלט מתאים שבעליו ניאותו לתרום אותו למוזיאון, ובמקביל נמצאה גם חברה לעבודות עפר מוושינגטון שניאותה לבצע את עבודת חפירת המקלט והוצאתו ממעבה האדמה, ולאחר מכן להובילו למוזיאון בוושינגטון. כך מונחת לה היום באחד מאולמותיו של המוזיאון הסמיתסוני, מעטפת מתכת במשקל של כ-700 ק"ג, המייצגת משקל כבד בהרבה שהכביד במשך שני עשורים על לבבותיהם של מיליוני אמריקנים. 700 ק"ג של מצבה לפחד ולאימה.
לאן נעלמו השורדים
עשור ויותר אחרי אותה שיחה בדיזנגוף, השורד הישראלי נשמע מנומנם משהו מעבר לקו הטלפון. לא, הקבוצה כבר לא קיימת, אם כי הוא רואה מפעם לפעם את המהנדס האזרחי. סדאם חוסיין לא רציני. גם האירנים הם סתם קשקשנים. העסק הזה גדול עליהם.
כעבור עשור נוסף, ימים אחדים לפני יום העצמאות ה-59 של מדינת ישראל, כבר צריך לעבור שתי מזכירות כדי להגיע אליו. הוא נשא לאישה את הכימאית, פיתח תודעה חברתית, ומאמין בסולידריות ובחמלה. ממה הוא מתפרנס? ממכירת ביטוח חיים. "האמן לי, זו הדרך היעילה ביותר להבטיח את העתיד".

חלק ב'
אנרגיית הקשר

מה ההבדלים בין פצצת אטום לפצצת מימן, ולפצצת ניטרון. מדריך ידידותי להכרת אמצעי ההרס האדירים ביותר שבנה האדם. וגם: מדוע לא ייתכנו חיים בלי מיזוג גרעיני

מתקנים גרעיניים (כורים ופצצות), עושים שימוש באנרגיית הקשר שבין מרכיבי גרעין האטום (הפרוטונים והניטרונים). זו האנרגיה שצריך להשקיע כדי לבקע גרעין של אטום לשני גרעינים נפרדים, או, לחילופין, האנרגיה המשתחררת כאשר שני גרעינים קלים מתמזגים ויוצרים גרעין משותף.
מתברר שמאסתו הכוללת של גרעין של אטום קל, קטנה מן המאסה הכוללת של מרכיביו, הפרוטונים והניטרונים שמרכיבים את גרעינו. המאסה הזאת, החסרה בגרעין (בהשוואה לסכום המאסות של מרכיביו), מומרת בעת שמרכיבי הגרעין מתלכדים ויוצרים אותו, לפי נוסחת שוויון המאסה והאנרגיה הידועה של איינשטיין E=Mc². כלומר, האנרגיה שווה למכפלת המאסה בריבוע מהירות האור. במילים אחרות, מעט חומר שווה להרבה מאוד אנרגיה.
ככל שאנרגיית הקשר של גרעין מסוים רבה יותר, הגרעין הוא יציב יותר (פחות בקיע ופחות ניתן למיזוג). למעשה, אנרגיית הקשר של רוב היסודות הכימיים היא, פחות או יותר, שווה. רק בשולי הטבלה המחזורית של היסודות, שם מצויים היסודות הקלים מאוד והכבדים מאוד, אנרגיית הקשר היא פחותה יחסית ואפשר לנצלה.
ביסודות הכבדים מאוד, והלא יציבים, דוגמת אורניום ותוריום (שהם גם רדיואקטיביים), מתקיימת תכונה הפוכה מזו של היסודות הקלים והבינוניים: מאסת הגרעין המקורי שלהם גדולה ממאסת מרכיביו. כלומר, ביקוע גרעין של יסוד כבד ולא יציב כזה, לשני גרעינים קלים יותר, אינו כרוך בהשקעת אנרגיה, כי אם בשחרור אנרגיה (הנובעת מהמרת המאסה ה"עודפת" באנרגיה ,לפי נוסחת איינשטיין). לפיכך אפשר לומר שכל המתקנים הגרעיניים מבוססים על ניצול אנרגיית הקשר הנובעת מביקוע גרעינים של אטומים כבדים מאוד, או ממיזוג של אטומים קלים מאוד.
המיזוג קשה בהרבה
מכיוון שמיזוג הוא פעולה הרבה יותר קשה לביצוע מביקוע (תמיד יותר קשה לבנות, מאשר להרוס), השלב הראשון בפיתוח האנרגיה הגרעינית, התבסס על ביקוע גרעינים של אטומים כבדים. החומר הבקיע הקיים בטבע, המתאים לייצור פצצה גרעינית, הוא איזוטופ האורניום הקרוי אורניום-235 (איזוטופ הוא חומר המכיל את אותו מספר אלקטרונים ופרוטונים כמו האטום של היסוד הרגיל, אך מספר הניטרונים שבו – שונה). זהו איזוטופ נדיר מאוד: הוא מהווה רק 0.7% מכלל האורניום המצוי בטבע. כל השאר הוא בעיקר אורניום-238, שביקועו קשה הרבה יותר.
כדי לבקע את גרעין האטום של האורניום-235 יש להוסיף אליו ניטרון אחד, ההופך אותו לאורניום-236, שמתבקע מיד ויוצר שני גרעינים נפרדים, קלים ויציבים יותר. בתהליך הזה נפלטים מהגרעין המתבקע 2-3 ניטרונים נוספים, העשויים לפגוע באטומים נוספים של אורניום-235 ולפרקם, וחוזר חלילה, עד ליצירת תגובת שרשרת, הגורמת המרה מהירה של חומר לאנרגיה רבה מאוד. בכור גרעיני, הקצב של ההמרה הזאת מבוקר ונשמר ברמה קבועה. רמה זו נשמרת כתוצאה מהעובדה שלא כל הניטרונים המשתחררים בביקוע, ונעים בגוש אורניום טבעי (שכאמור, רק 0.7% ממנו הם אטומי אורניום-235), אכן פוגשים בדרכם אטומי אורניום-235 ומבקעים אותם. בקרת הכור מבוססת, אפוא, על בליעת הניטרונים ה"תועים", כך שמספר הביקועים בזמן נתון, לא יעלה על כמות מסוימת.
איך מבטיחים פיצוץ גרעיני
כדי להשיג פיצוץ גרעיני יש להבטיח שרוב הניטרונים המשתחררים אכן יפגעו בדרכם בגרעיני אורניום-235 ויבקעו אותם, כך שמספר הביקועים יעלה בקצב מהיר מאוד. כלומר, ההבדל העיקרי שבין פצצת ביקוע גרעינית לבין כור גרעיני, מתבטא בפיקוח ובקרה על מספר הניטרונים, תוצרי הביקוע, המורשים לנוע בחומר. בכור גרעיני שומרים על כמות קבועה של ניטרונים כאלה ואילו בפצצה מניחים למספרם לעלות בהתמדה. בתחום זה מתעוררים קשיים אחדים. ראשית, מתברר שניטרונים הנעים במהירות אינם נספחים בקלות לגרעינים (ולכן אינם מבקעים אותם). דרך אחת להתגבר על הקושי הזה וליצור תגובת שרשרת גרעינית, מבוססת על האטת מהירותם של הניטרונים המשתחררים. פעולה זו מושגת באמצעות נוכחות של מים באזור הביקוע. הניטרונים מתנגשים באטומי המימן שבמים, אלה מאטים את מהירותם, וכך יותר ניטרונים נעשים אטיים, וגורמים לביקוע של יותר גרעיני אורניום-235. אבל, הניטרון החודר למים ומתנגש באטום המימן, עלול להיקשר לאותו אטום, וליצור יחד איתו את איזוטופ המימן הכבד - דויטריום. כדי למנוע את התהליך הזה, משתמשים במתקנים גרעיניים מסוימים (אלה המוזנים באורניום טבעי, לא מועשר) ב"מים כבדים", המכילים מראש מימן כבד, דויטריום, שגרעינו מורכב מפרוטון אחד ומניטרון אחד (גרעין של מימן רגיל מכיל פרוטון אחד בלבד). במצב כזה, נמנעת ההסתפחות של הניטרון לגרעין המימן, ומצד שני, מואטת מהירותו, כך שאם יפגוש בדרכו גרעין של אורניום-235, הוא יסתפח אליו ויגרום להתבקעותו.
אחד הקשיים העיקריים בהפעלת מתקנים גרעיניים נובע משיעורו הנמוך מאוד (0.7%) של האיזוטופ הבקיע של האורניום, אורניום-235 בטבע. קיימות טכניקות שונות להעשרת אורניום, כלומר, להעלאת שיעורו של האיזוטופ הבקיע בכמות נתונה של חומר. הטכניקות הללו מורכבות ויקרות מאוד, אבל הן כדאיות, מכיוון שבכורים המוזנים באורניום מועשר אין צורך במים כבדים - שהפקתם מורכבת ויקרה מאוד. (בשל שיעורם הגבוה של אטומי האורניום-235 בחומר המועשר, אפשר להסתפק בכמות הביקועים הנוצרת בו על-ידי ניטרונים אטיים מעטים יותר, שאפשר להפיקם כתוצאה ממעבר הניטרונים במים רגילים).
בין פלוטוניום לאורניום
כל כור גרעיני מייצר בשלב זה או אחר של פעילותו, יסוד רדיואקטיבי כבד ולא יציב, שאינו מצוי בטבע – פלוטוניום-239. כמות הפלוטוניום שנוצר בכור תלויה בסוג הכור ובשיטת הפעלתו. שיעור הייצור של הפלוטוניום-239 בכור הוא חשוב מאוד, מכיוון שחומר זה בקיע ממש כמו האורניום הנדיר, אורניום-235, והוא מתאים כמוהו ליצירת פצצה גרעינית (ואכן, פלוטוניום הוא החומר המרכיב את רוב פצצות הביקוע הגרעיניות המודרניות).
תהליך ייצורו של הפלוטוניום מתחיל כאשר ניטרון אטי פוגע בגרעין של האורניום הנפוץ (הלא בקיע), אורניום-238. כך נוצר אורניום-239, הפולט קרינת ביתא (אלקטרונים) והופך, תוך דקות, לנפטוניום. גם הנפטוניום פולט קרינת ביתא, וכתוצאה מכך, כעבור ימים אחדים הוא הופך, ברובו, לפלוטוניום-239. תהליך הייצור הזה, הפשוט לכאורה, נתקל בקשיים טכניים לא מבוטלים, הנובעים מהעובדה שתוצרי הביקוע השונים הכרוכים בו, הם בעלי רדיואקטיביות חזקה במיוחד. גם עוצמת הקרינה של הפלוטוניום עצמו אינה מבוטלת: קילוגרם אחד של פלוטוניום פולט קרינה בשיעור של כמאה קירי (קירי היא יחידה המציינת עוצמת קרינה, הקרויה על שמם של פייר ומארי קירי. קירי אחד נחשב לכמות קרינה העלולה לגרום מוות).
כדי ליצור פיצוץ גרעיני יש צורך להגיע, באמצעות תגובת השרשרת, לשלב שבו הרבה מאוד אטומי פלוטוניום, או אורניום-235 יתבקעו על-ידי הניטרונים (שהם תוצרי הביקועים הקודמים), ויפרקו את אנרגיית הקשר שלהם, בעת ובעונה אחת. מצב זה יכול להתקיים רק בתנאי שכמות החומר הבקיע המרוכזת בגוש חומר אחד, תהיה גדולה ודחוסה מספיק. הכמות (והדחיסות) המינימלית החיונית ליצירת פיצוץ גרעיני, קרויה "מאסה קריטית". לדוגמה, בפצצת ביקוע גרעינית המבוססת על אורניום-235 המאסה הקריטית היא עשרה ק"ג. אפשר למנוע את הפיצוץ אם מחלקים את גוש החומר הבקיע לשני חלקים בני חמישה ק"ג כל אחד, ומונעים כל קשר ביניהם. במצב כזה לא קיימת כלל סכנה של פיצוץ גרעיני. אבל ברגע שמצמידים את שני הגושים הנפרדים, נוצר גוש שהוא בעל מאסה קריטית. במצב כזה תגובת השרשרת הגרעינית יוצאת לדרך, והפיצוץ יתחולל תוך זמן קצר. בדרך זו פעלה הפצצה שהוטלה על הירושימה.
פצצת ביקוע גרעינית
בפצצת ביקוע גרעינית המבוססת על פלוטוניום (שהריאקציה הגרעינית בו מהירה יותר), משתמשים בשיטה אחרת ליצירת מאסה קריטית: מציבים את החומר במבנה כדורי סימטרי מדויק. על מעטפת המבנה מציבים נפצים מיוחדים, שגם הם מסודרים במבנה סימטרי מדויק. כאשר רוצים ליצור פיצוץ, מפעילים את כל הנפצים. הנפצים דוחסים את המבנה הכדורי של החומר, כך שייווצר ממנו כדור דחוס. כך נוצרת מאסה קריטית - ותגובת השרשרת הגרעינית יוצאת לדרך. הצלחת הפעולה הזאת תלויה בסימטריה מוחלטת של הכדור הנוצר, ולכן הנפצים הדוחסים את החומר אל המרכז חייבים להיות מדויקים מאוד, גם במיקומם, גם בזמן הפעלתם, וגם בעוצמת הפיצוץ שהם יוצרים. כך פעלה הפצצה שהוטלה על נגאסקי (שבשל צורתה הכדורית כונתה "איש שמן"). כך בנויות גם רוב פצצות הביקוע הגרעיניות המודרניות. החישובים הכרוכים בתהליך הזה של יצירת המאסה הקריטית, הם מורכבים למדי וכיום הם נעשים באמצעות מחשבים מהירים.
כזכור, אנרגיית הקשר הנמוכה יחסית, הניתנת לניצול באמצעים טכנולוגיים, אינה מאפיינת רק את היסודות הכבדים מאוד (דוגמת אורניום ופלוטוניום), אלא גם את היסודות הקלים מאוד (דוגמת מימן והליום). אלא שביסודות הקלים, אנרגיית הקשר משתחררת לא כתוצאה מביקוע של אטומים, אלא ממיזוג של שני אטומים קלים לאטום כבד יותר. תהליך כזה, של מיזוג אטומי מימן לאטומי הליום, תוך פליטת אנרגיה, מתחולל ללא הרף במרכזיהם של כוכבים, ובהם גם השמש "שלנו" סול. במלים אחרות, ללא שיחרור של אנרגיה גרעינית כתוצאה ממיזוג גרעיני בשמש, לא היו יכולים להתקיים חיים. על כדור-הארץ ,מתרחש התהליך הזה רק בעת התפוצצותה של פצצת מימן. עד כה לא הצליחו המדענים לבנות מתקן שיוכל לבצע מיזוג גרעיני מבוקר, שלא יגרום פיצוץ. פיתוחו של מתקן כזה (כור מיזוג גרעיני) יביא, למעשה, את קצו של משבר האנרגיה, שכן המימן, הדלק שיניע את כורי המיזוג, הוא היסוד הנפוץ ביותר ביקום. באופן יחסי, האנרגיה המופקת בתהליך של מיזוג גרעיני, גדולה בהרבה מהאנרגיה המופקת בתהליכי ביקוע. גרם אחד של מימן העובר תהליך של מיזוג לאטומי הליום, מפיק אנרגיה הגדולה פי עשר מזו המופקת מביקוע האטומים הכלולים בגרם אחד של אורניום. עשרה גרם מימן עשויים להפיק בדרך זו אנרגיה השקולה ל-1,000 טון חומר נפץ מסוג טנ"ט.
מיזוג של אטומי מימן
כדי למזג שני אטומי מימן, משתמשים בשני האיזוטופים הכבדים של המימן: דויטריום שגרעינו כולל פרוטון אחד וניטרון אחד, וטריטיום, שגרעינו כולל פרוטון אחד ושני ניטרונים. כאשר מאיצים שני אטומים כאלה זה מול זה במהירות ובעוצמה רבה, הם מתמזגים ויוצרים יחד אטום הליום, שגרעינו כולל שני פרוטונים ושני ניטרונים. הניטרון השלישי משתחרר ומואץ למהירויות גבוהות מאוד, כתוצאה מהפיצוץ הנובע משחרור האנרגיה על-ידי שני האטומים שהתמזגו.
כדי ליצור את המיזוג, חייבים שני אטומי המימן לנוע זה מול זה בעוצמה רבה, שתתגבר על כוחות הדחייה החשמלית הפועלים ביניהם (שני הגרעינים מכילים פרוטונים, שהם בעלי מטען חשמלי חיובי ולכן הם דוחים זה את זה). כדי להאיץ את האטומים הללו עד למהירויות הנדרשות, ולהעניק להם את האנרגיה הדרושה לגרימת מיזוג, מחממים אותם עד לטמפרטורה גבוהה מאוד (כמה מיליוני מעלות צלסיוס). בפצצת מימן משיגים את החום הדרוש לשם כך באמצעות פיצוץ של פצצת ביקוע גרעינית. כך, פצצת הביקוע הגרעינית משמשת למעשה מעין מרעום המביא להתפוצצותה של פצצת המיזוג הגרעינית - פצצת המימן.
בתהליך המיזוג של איזוטופי המימן, טריטיום ודויטריום לאטום הליום, משתחרר ניטרון אחד המואץ כתוצאה מאנרגיית הפיצוץ. בפצצת ניטרון, שהיא מעין גרסה משופרת של פצצת מימן, משתדלים להרבות ככל שאפשר את מספרם של הניטרונים הללו ואת האנרגיה שלהם, תוך הקטנת החום הנוצר במרכז הפיצוץ עצמו. המטרות הללו מושגות באמצעות שינויים שונים במבנה הטכני של הפצצה, אך לא בעיקרון הפעולה הבסיסי שלה. כתוצאה מכך פוחת החום במקום הפיצוץ עצמו, דבר שמקטין את הנזק הישיר ואת הרס המבנים והרכוש, אבל שטף הניטרונים האדיר הבוקע מאזור הפיצוץ, פוגע בבעלי-חיים ובבני-אדם - והורג אותם.

חלק ג'
במעלית הזמן

מי אמר למי "צרות צרורות צפויות לעולמנו", איך נסגר הפער שבין מדע למדע-בדיוני, ומתי, בפעם הראשונה, "מונה גייגר יצא מדעתו". ההיסטוריה של הפצצה הגרעינית, צעד אחר צעד

1896 - אנטואן אנרי בקרל חוקר, בעקבות וילהלם רנטגן, חומרים קורנים - ומגלה את הרדיוטיביות במלח אורניום.
1898 - פייר ומארי קירי מגלים את הראדיום ואת הפולוניום.
1905 - אלברט איינשטיין הוגה ומפרסם את תורת היחסות הפרטית. המאמר הראשון: "על האלקטרודינמיקה של גופים נעים". במאמר אחר שהתפרסם באותה שנה, קבע את עיקרון שוויון המאסה והאנרגיה, בנוסחה הפיסיקלית המפורסמת בכל הזמנים: E=Mc² המשמעות: מעט חומר שווה להרבה מאוד אנרגיה.
1909 - ארנסט רתרפורד "מפגיז" יריעות זהב בקרינת אלפא שמקורה בראדיום, ומגלה שהאטום בנוי מגרעין ומאלקטרונים הנעים סביבו.
1920 - רתרפורד מציע "ניחוש", שלפיו גרעין האטום כולל, מלבד פרוטונים, גם חלקיקים מאסיביים נטולי מטען חשמלי – ניטרונים.
1932 - בתם של בני הזוג קירי, אירן קירי ובעלה, פייר ז'וליו, מגלים שאלומת חלקיקים לא ידועים, עשויה לחלץ פרוטונים מגרעינים של אטומים שונים. הם סבורים שהאלומה שהשתמשו בה היא אלומה של קרינת גאמה. אבל ג'יימס צ'דוויק הראה ש"ככל הנראה מדובר באלומה של ניטרונים, שעליהם דיבר רתרפורד".
באותו זמן, פחות או יותר, ארנסט אורלנדו לורנס ממציא את הציקלוטרון ומבקע באמצעותו את אטום הליתיום.
1933 - ליאו סילארד מפתח, תוך כדי טיול רגלי ברחובות לונדון, את רעיון תגובת השרשרת: ניטרון המבקע אטום, שבתהליך התבקעותו משחרר שני ניטרונים, המבקעים שני אטומים שמשחררים ארבעה ניטרונים, וכך הלאה.
1934 - אנריקו פרמי מגלה ש"הפצצת" יסודות שונים בניטרונים, יעילה יותר בהשגת איזוטופים רדיואקטיביים, מ"הפצצה" בחלקיקי אלפה. שבועות אחדים לאחר מכן הוא משכלל את המערכת בהחליפו את לוחות העופרת שבין היסודות, בפרפין. רישום במחברת המעבדה שלו מאותו יום: "מונה גייגר יצא מדעתו".
1938 - אוטו האן ופריץ שטרסמן "מפציצים" תמיסה של חנקת האורניום בניטרונים אטיים, מבקעים את גרעין האורניום ומקבלים גרעיני באריום וקריפטון.
ליזה מייטנר ואוטו פריש מחשבים ומוצאים שגרעין אחד של אורניום- 235 המבוקע לפי שיטתם של האן ושטרסמן, משחרר אנרגיה בשיעור של 200 מיליון אלקטרון-וולט. "מספיק כדי להקפיץ גרגר חול ממקומו".
סילארד "מפציץ" בניטרונים תחמוצת אורניום, ומוצא כי על כל ניטרון שנבלע, משתחררים שני ניטרונים. יש תגובת שרשרת. אחרי הניסוי, פגש הפיסיקאי בידידיו ובישר להם: "צרות צרורות צפויות לעולמנו".
1939 - איינשטיין כותב לנשיא ארה"ב, רוזוולט: "אדוני, ממחקרים שבוצעו באחרונה, נראה שהיסוד אורניום יכול לשמש מקור אנרגיה חשוב. ייתכן בהחלט שאפשר יהיה לבנות ממנו פצצות בעלות עוצמה אדירה".
1941 - לורנס מפריד את האיזוטופ הבקיע אורניום 235 מתוך גוש של אורניום טבעי המכיל בעיקר אורניום-238 שאינו מתאים לשמש "חומר נפץ גרעיני". תעשיית הפרדת האיזוטופים באוקרידג', טנסי, יוצאת לדרך.
יוני 1942 - נפתח "פרויקט מנהטן".
2 בדצמבר - במגרש סקווש, מתחת ליציעים של איצטדיון פוטבול נטוש בדרום שיקגו, מקים אנריקו פרמי "ערימה" של 347 טון לבני גרפיט, שביניהן הונחו 36,265 ק"ג תחמוצת אורניום ו-5,580 ק"ג אורניום, ובמרכזם מוטות קדמיום סופגי ניטרונים. כשמוצאים המוטות מהערימה, יוצאת תגובת השרשרת הגרעינית לדרכה.
בשעה 14:00 הוצאו המוטות בולעי הניטרונים. בשעה 15:49 הגיע הכור הגרעיני הראשון בעולם, למצב קריטי.
1944 - הסופר קליב קרטמיל מפרסם את הסיפור "דד-ליין" בכתב-העת למדע בדיוני "אסטאונדינג". הסיפור מתאר ברמה טובה של פירוט, פרויקט לפיתוח פצצה אטומית, על כל מאפייניו הטכנולוגיים. סוכני האף-בי-איי פשטו על מערכת "אסטאונדינג", החרימו מסמכים וחקרו את קרטמיל. העורך, ג'ון קמפבל, עמל קשות לשכנעם שמקור המידע הכלול בסיפורו של קרטמיל, הוא ספרות מדעית גלויה. אחרי כן אמר קמפבל ש"נסגר הפער שבין המדע למדע-הבדיוני".
16 ביולי 1945 - הפיצוץ הגרעיני הניסיוני הראשון. סמוך לאלאמוגורדו, ניו-מקסיקו. 18.6 קילוטון. פצצת הפלוטוניום שמשקלה שני טון, הוצבה בראש מגדל שגובהו 33 מטרים, כדי להקטין את סחף החול שיגרום הפיצוץ. שם הצופן של הניסוי היה "טריניטי" – השילוש הקדוש. הפיסיקאי איזידור רבי כתב ביומנו: "דבר חדש נולד. אמצעי שליטה חדש".
6 באוגוסט - פצצת האורניום-235 "ילד קטן" הוטלה על הירושימה. מטוס בודד מסוג בי-6 ("אנולה ג'י") נדרש לשם כך. 78,150 הרוגים. 16,699 פצועים קשה. 44,979 פצועים קל. מספר לא ידוע של פגיעות תורשתיות.
9 באוגוסט - פצצת הפלוטוניום-239 "איש שמן" הוטלה על נגאסאקי. 40,000 הרוגים. 25,000 פצועים. מספר לא ידוע של פגיעות תורשתיות.
1946 - האמריקנים מבצעים שני פיצוצי ניסיון גרעיניים-ימיים ראשונים באי ביקיני, באוקיינוס השקט. פצצה אחת פוצצה מעל לפני המים. השנייה - בעומק הים. התוצאות נשמרות בסוד עד היום.
ספטמבר 1949 - הנשיא טרומן מודיע שהרוסים פוצצו מתקן גרעיני ניסיוני ראשון. החל מירוץ החימוש הגרעיני.
1952 - האמריקנים מפוצצים את פצצת המימן הראשונה מעל אי אלמוגים באוקיאנוס השקט. עוצמתה שווה ל-10 מגה-טון חומר נפץ מסוג טנ"ט.
1953 - בשיפינגפורט, פנסילבניה, מוקמת תחנת הכוח הגרעינית הראשונה.
1954 - הצי האמריקני משיק את הצוללת הגרעינית הראשונה, "נאוטילוס". הכור הגרעיני המניע אותה מבוסס על אורניום-235.
1955 - הסובייטים מבצעים פיצוץ ניסיוני ראשון של פצצת מימן.
1957 - הסובייטים מנסים בהצלחה טיל בין-יבשתי ראשון. לאמריקנים יש באותה עת מפציצים בלבד.
1958 - בכינוס בז'נבה מתברר שנשק גרעיני מצוי בידי כל המעצמות (ארה"ב, ברה"מ, צרפת ובריטניה).
בישראל הוחל בבניית המרכז למחקר גרעיני בנחל שורק.
1964 - בישראל מוקמת הקריה למחקר גרעיני בקרבת דימונה.

הכותב הוא סופר ועורך מדעי. יליד ישראל, (דור שני), נצר למשפחה רבנית ידועה בליטא. שירת בצה"ל כראש צוות הפקה של סרטי הדרכה. הציג שתי תערוכות של תצלומים אמנותיים, ופירסם שני ספרי מדע בדיוני ("עבודת נמלים" בספריית פועלים, ו"מעוף כלולות" ב"כתר"). עבד בידיעות אחרונות עשר שנים כעיתונאי, בעל טורים ועורך, ולאחר מכן כיהן כעורך המדעי של הארץ. זכה במספר פרסים בינלאומיים על כתיבה מדעית פופולרית. כיום מכהן כמנהל המחלקה לפרסומים ולתקשורת במכון ויצמן למדע.
תאריך:  23/04/2007   |   עודכן:  13/12/2009
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
החיים בצל הפצצה
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
נפתח קורס המשך בהכנת פצצת אטום
נ.פ.  |  24/04/07 07:19
 
- המידע ליצור הפצצה מוכר וידוע ל"ת
נחום שחף  |  25/04/07 10:51
2
כתוב כמלאכת מחשבת. מדהים מדהים ל"ת
הניה  |  24/04/07 09:26
3
כתיבה מרתקת וסוחפת
יהודית מליק-שירן  |  24/04/07 10:07
4
מעניין מאוד ומגלה נסתרות ל"ת
גדיבו  |  24/04/07 10:34
5
נהנתי לקרוא
duducohn  |  24/04/07 13:44
6
מה זה נשק גרעיני טקטי ל"ת
סקרן  |  24/04/07 15:58
 
- אם אינני טועה
duducohn  |  25/04/07 12:35
7
מאמר מרתק ורציני ל"ת
נחום שחף \פיזיקאי  |  25/04/07 10:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איילת פישביין
ישנם אנשים שהם אוצרות
ענבל בר-און
אי יוזמה פירושה להותיר לאחרים את היוזמה- את הציונות- למתנחלים, את ההסברה - לשמאל הראדיקלי ולאנטי-ציונים, את הצדק החברתי- לגאידמקים, את ריבונות המדינה - ללבייבים
שוש גרי
פסטיבל שירי ההלל לנופלים, לא נועד אלא לשכנע עוד צעירים תמימים ואידיאליסטים למות במבצעי ראווה, שבמקום להגן על עצמאותנו, מכרסמים אותה מבפנים
חני לוז
מתיחת קו השוואה בין תומך נאצים מפורסם וידוע לבין משוררת האהובה על רוב שכבות הציבור, משוררת המחוברת בכל נימי נפשה לאהבת ישראל, בשל דעותיה הפוליטיות - הוא מעשה מחפיר ועלוב. מי שמשווה את נעמי שמר לתומך נאצים, אינו ראוי לקבל את פרס ישראל
עו"ד יוסי דר
אם חשבת לרגע שאולי, בכל זאת, במקום נורא ההוד הזה ידברו אליך אמת, הנה מתברר שטעית, ואפילו כאן - עובדים עליך בעיניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il