X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המבוטחת, אדריכלית במקצועה, תכננה חנייה בניגוד להמלצות משרד התחבורה וחויבה בתשלום פיצויים ללקוח בשל רשלנות. האם אירוע שכזה מכוסה בפוליסת אחריות מקצועית? את התשובה נותנת השופטת בלהה טולקובסקי, מבית משפט השלום בתל אביב
▪  ▪  ▪

אריאלה לביא עובדת כאדריכלית עצמאית. לביא תכננה בניין עם חמש יחידות דיור ברמת השרון. לאחר השלמת הבנייה, התברר לאחד הדיירים כי החניה שקיבל, קטנה עליו. הדייר תבע את לביא ואת הקבלן המבצע. מומחה שמינה בית המשפט קבע, כי החניה אכן אינה מתאימה במידותיה לחניה תקנית. לא ניתן להחנות בה רכב משפחתי רגיל.
בית המשפט קבע כי לביא ידעה על מידותיה הבעייתיות של החניה ועל "המלצות משרד התחבורה, אך בחרה להתעלם מהן ולא לפעול על פיהן". לכן חייב את לביא ואת הקבלן, לפצות את הדייר בסכום של 15,000 דולר.
לביא היתה מבוטחת בחברת הביטוח מגדל בפוליסה לביטוח אחריות מקצועית. מגדל דחתה את הכיסוי הביטוחי ומחלוקת בין השניים הגיעה אל בית משפט השלום בתל אביב.
פוליסת האחריות המקצועית של מגדל, מסבירה השופטת בלהה טולקובסקי, היא מסוג claim made basis. היא חלה כאשר מתקיימים שני תנאים. הראשון הוא שהתביעה תוגש בתוך תקופת הביטוח. במקרה זה אין מחלוקת כי תביעת הדייר הוגשה נגד לביא במהלך תקופת הביטוח.
התנאי השני הוא שמדובר בנזק הנובע ממעשה או מחדל שאירע לאחר מועד מסוים שמוגדר בפוליסה כמועד הקובע.
במקרה זה, כך טענה מגדל, שלושה חודשים לפני המועד הקובע, נחתם הסכם שיתוף בין בעלי יחידות הדיור בבניין, בו נאמר כי החנייה תואמת את הסקיצה שהוצגה לדייר. מכאן שהחניה, על מידותיה הבעייתיות, תוכננה עוד לפני המועד הקובע.
השופטת טולקובסקי דוחה טענה זו. לביא ציינה בעדותה, כי אמרה לסוכן שאחת הסיבות לרכישת הפוליסה, היא הסכם תכנון הבניין ברמת השרון. הסוכן לא אמר לה כי הפוליסה אינה מכסה פעולות תכנון קודם למועד הקובע הנקוב בפוליסה. בנסיבות אלה, מנועה מגדל מלטעון טענה העומדת בניגוד למצג שהוצג ללביא, בעת עריכת הפוליסה, בניגוד לתכלית לשמה הוצאה הפוליסה ובניגוד לצפייתה הסבירה של המבוטחת.
יתרה מכך, הסקיצה שצורפה להסכם התכנון, היתה בגדר תכנון רעיוני וראשוני. ניתן לראות במעשה התכנון כמושלם, רק עם קבלת היתר הבנייה. רק בשלב זה, הפך התכנון הראשוני, לתוכנית מחייבת. והרי היתר הבנייה התקבל כבר לאחר המועד הקובע.
השופטת דחתה גם את הטענה השנייה של מגדל, כי תכנון החנייה, על מידותיה הבעייתיות, היה מעשה מכוון השולל את זכותה של לביא לתגמולי ביטוח.
אכן, קובעת השופטת, לביא היתה מודעת למידותיה הבעייתיות של החניה. לביא גם ידעה על המלצות משרד התחבורה בדבר תכנון חניות. אולם לביא סברה כי המלצות משרד התחבורה, הינן בגדר המלצות לא מחייבות. מאחר שאין בתוכנית בניין ערים הרלוונטית, כל התייחסות אליהן. "מעדותה עולה כי סברה שתכנון הבניין, כפי שנעשה על ידה, לרבות מידותיה הבעייתיות של החניה, הינו תכנון לגיטימי שאף אושר על-ידי רשויות התכנון והבנייה, בעצם הוצאת היתר הבנייה".
השופטת מזכירה את פרשת רוזנצוויג, בה נקבע על-ידי בית המשפט העליון, כי מהנדס שהכין במודע תוכנית קונסטרוקציה שחרגה מנתוני חוזק חומרים על-פי דרישת התקן, תוך הסתמכות על "מקדם הביטחון" שבתקן, וזאת בכדי לחסוך בעלויות, זכאי לתגמולי ביטוח. פרשת רוזנצוויג הובאה באתר משרדנו תחת הכותרת 'עכשיו באמת הכל בסדר'.
בענייננו, מסבירה השופטת טולקובסקי, לביא סברה בתום לב כי תכנון חניה שמידותיה קטנות מהנדרש, באופן שניתן יהא להשתמש בה וגם זאת בדוחק, לחניית מכונית קטנה בלבד, על-מנת לנצל את אחוזי הבנייה, לתכנון דירות גדולות יותר, הינו בגדר תכנון לגיטימי.
הפוליסה נועדה לבטח נגד רשלנות מקצועית. בפרשת רוזנצוויג נקבע כי: "בנייה שלא על-פי תקן היא בוודאי רשלנות". בענייננו, כשמדובר בהמלצות משרד התחבורה שלא הוכח כי יש להן תוקף מחייב ולביא אף העידה כי מקובל היה, ברמת השרון, לנצל את השטח המותר לבנייה, עד תומו גם על חשבון שטחי חניה והדבר אושר על-ידי רשויות התכנון, בעצם מתן היתר הבנייה, על אחת כמה וכמה שמדובר ב"טעות" או ב"מעשה רשלנות" שנעשו על-ידי לביא, בתום לב, במסגרת פעילותה המקצועית, כאמור בהגדרת "מקרה הביטוח" ולפיכך נכנסים הם לגדר הכיסוי הביטוחי.
בסופו של דיון, נקבע אפוא כי לביא זכאית לכיסוי הביטוחי וכי מגדל חייבת לשאת בכל הסכומים שלביא חויבה לשלם לדייר.

תאריך:  25/04/2007   |   עודכן:  25/04/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסף דוריאל
הפרובוקציות האחרונות של החמאס נועדו למשוך את צה"ל שייכנס לעזה ואז, בעזרת הקוויזלינגים היהודים, הם יחזרו על ניצחון החיזבאללה
יוסי אחימאיר
יום העצמאות היוצא אכן ייזכר כיום העצמאות של איציק, יום עצמאות שמסמל בדמותה את הבינוניות, את המילים הנמלצות שלא תמיד יש מאחוריהן ממש, את המלל שגובר אצלנו על המעש, ומה שמדאיג יותר מכל - את דלות המנהיגות באלה הימים
אביתר בן-צדף
כתב לי ידיד - בוגר קרבות הצליחה במלחמת יום הכיפורים, "מוכן לחתום ראשון על עצומה, הקוראת לפוליטיקאים לנצור לשונם ביום הזיכרון לחללי מערכות הביטחון. אין דבר שיקדש יותר את היום הזה מדומיית הפוליטיקאים"    ניתוח של נאומי יום הזיכרון
ד"ר צ'לו רוזנברג
ניתן היה להמשיך ולהביא דוגמאות אין ספור לכשלים בים של התקשורת בתקופת מלחמת לבנון השנייה. המקום אינו מאפשר זאת. על התקשורת ללמוד את הלקחים. טוב יותר להודות בטעויות ולתקן אותן
יהונתן דחוח-הלוי
לו היה קם לובי למען שחרורם של פדופילים מהכלא תוך זמן קצר היו גם החברים בו מוצאים דרכם לספסלי הנאשמים בבית המשפט על הטפה לניצול מיני של ילדים    אותו הדין צריך להיות מוחל גם כלפי כל לובי, שיקרא לשחרור כולל וללא תנאי של רוצחים ורוצחים סדרתיים מהכלא
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il