X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כיום יותר מתמיד, חשוב להילחם ולהציג בפני הציבור חברה שאינה נגועה ברוע הקפיטליסטי. חברה שבה הטוב אינו נמדד במדדים כלכליים של צמיחה, גרעון וריבית, אלא ביחסה לעובדים, לילדים ולזקנים
▪  ▪  ▪

בתודעת הפוליטיקלי קורקט של אלה שהפרוטה מצויה בכיסם, האחד במאי הוא ביטוי לאנכרוניזם. השלטון הסובייטי, עסקני הסתדרות לוגמי תה, עולם האתמול של אידיאולוגים סהרוריים. הבורות, האינטרסנטיות והצביעות מסייעים כבר שנים להעצמת תרמית הזיכרון הזו. התרמית מצידה תורמת להגדלת רווחיהם של אלה הנמצאים במרומי האולימפוס החברתי והכלכלי של ישראל ולעוצמתם הפוליטית. לכן מן הראוי להזכיר, חזור והזכר, ממש כמו בליל הסדר, את חשיבותו של האחד במאי. בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא מההיימרקט.
בתנאי עבדות ובסיכון חיים
מסורת האחד במאי החלה בשיקגו בשנת 1886, והיא מציינת את זכר המהומות בהיימרקט, כמו גם את ההישגים החברתיים והכלכליים של תנועת העובדים העולמית. אולם כבר בשנים שלפני כן עבדו רוב העובדים שישה ימים בשבוע, שתיים עשרה שעות ביום, בלא חיי משפחה, בתנאי עבדות שסיכנו את חייהם, ותמורת שכר עלוב.
כתגובה לתנאים הבלתי אנושיים דרשה הפדרציה של איגודי העובדים בארצות הברית יום עבודה בן שמונה שעות. על-פי הדרישה, הסדר זה אמור היה לחול באחד למאי 1886, כאשר אם לא, תוכרז שביתה כללית, וכך אכן קרה. ב-1 במאי החלה השביתה, והיא לוותה בהפגנות המוניות, בהן יצאו כארבע מאות אלף איש לרחובות. בשלוש תקפה המשטרה את העובדים, שקיימו משמרת בכניסה למפעל מק קורמיק, הרגה שישה ופצעה רבים נוספים.
למחרת נאספו עשרות אלפי עובדים בשיקגו, והפגינו במחאה על הטבח תחת הכותרת: "המשטרה הרגה שישה מפגינים שובתים, בשם בעלי ההון והמפעלים". האמירה הזו מתייחסת לא רק לניסיון לפגוע בשביתה אלא גם לקשר ההדוק בין המשטרה לבעלי ההון, שסיפקו את הכסף והנשק. הכרוז הסתיים בקריאה של העובדים לחמש את עצמם להגנה עצמית. למחרת היום נערכה הפגנת ענק נוספת בכיכר היימרקט. לאורך כל היום תקפה המשטרה את העובדים. במהלך ההפגנה הוטלה פצצה, כנראה ע"י סוכן משטרתי, והרגה 21 אנשים, ביניהם מספר שוטרים. המשטרה ניצלה את המצב, פתחה בירי מסיבי, והרגה עשרות עובדים.
מאוחר יותר, שמונה ממנהיגי ההפגנה נעצרו, ונערך להם משפט ראווה. התביעה טענה, שמות השוטרים נגרם מהסתה של מנהיגי העובדים. שבעה מהם נדונו למוות, ואחד ל-15 שנות מאסר. בעקבות גזר הדין פרצו הפגנות פועלים במקומות שונים ברחבי העולם. מושל אילינוי חנן שניים ממנהיגי העובדים. בשנת 1987 הוצאו להורג בתלייה ארבעה מהם, ומנהיג נוסף התאבד לפני הוצאתו להורג. שש שנים לאחר מכן הכריז מושל אילינוי, שהמשפט היה מאופיין בהיסטריה. השופט וחבר המושבעים - שכלל אנשי עסקים וקרובים של השוטרים - היו כולם מוטים נגד העובדים. מושל אילינוי קבע כי מנהיגי העובדים היו חפים מפשע, וכיום מוצב גלעד לזכרם בעיר שיקגו.
זאת אף זאת, ב-1889 הכריז האינטרנאציונל השני על אחד במאי כיום מאבק בינלאומי ליום עבודה בן שמונה שעות. עם הזמן הלכו הפגנות אחד במאי והתפשטו למדינות נוספות, והפכו להמוניות יותר. מאוחר יותר קיבל האחד במאי משמעויות נוספות, כדוגמת המאבק נגד הפאשיזם באירופה, המאבק נגד האפרטהייד בדרום אפריקה, ומאבקים רבים נוספים של עובדים, הנלחמים בדיכוי הקפיטליסטי. במשך השנים הקריבו עובדים רבים את חייהם בהפגנות הללו. בטורקיה, שם היו ההפגנות בלתי חוקיות במשך שנים רבות, יצאו העובדים שנה אחר שנה להפגין, כשהם נתקלים באלימות משטרתית קשה.
גידול בצמיחה לעומת ירידה במצב העובדים
קשה לחשוב על זמן מתאים יותר בישראל להיאבק על ערכי האחד במאי: יום עבודה בן שמונה שעות, תשלום שכר עבור ביצוע עבודה, הפסקת הניצול על-ידי מעסיקים, זכות ההתאגדות, וזכויות לביטחון סוציאלי, כגון הזכות לחיים בכבוד בהיעדר תעסוקה ולעת זקנה. לרגל האחד במאי הוציא בעבר מרכז אדווה מסמך המצביע על הרלוונטיות והחשיבות של האחד במאי.
מתמצית הדוח (בסיכומם של חיים ביאור רותי סיני) עולה כי "הירידה בתמורה לשעת עבודה התחילה בשנות האינתיפאדה, אך המגמה לא השתנתה באופן משמעותי בשנות הצמיחה שבאו אחריה. התמורה לעבודה כיום עדיין נמוכה משהייתה ב-2000 וב-2001... לעומת זאת, בעוד שבשנים 2003-2001 שיעורי הגידול בתוצר לשעת עבודה היו נמוכים וב-2002 התוצר אף ירד, ב-2005-2004 נרשמו שיעורי גידול נאים. לפיכך, גל הצמיחה הנוכחי מתאפיין בכך, שהגידול בערך המיוצר על-ידי העובדים גבוה מהגידול בתמורה שהם מקבלים... בעוד שהצמיחה מביאה עמה גידול חד בחלקם של בעלי ההון, חלקם של העובדים מצוי בירידה".
מי שעתיד החברה הישראלית חשוב בעיניו, ומי שחושב שלעובדים מגיע יותר מפרי עמלם, חייב למצוא עצמו באחת מהתכנסויות האחד במאי. חבל שאין ביכולת תנועות הנוער, ההסתדרות, והארגונים החברתיים לערוך כינוס רב עוצמה אחד, שיציג בפני הציבור תמונה של חברה שאינה נגועה ברוע האטומי הקפיטליסטי. חברה שבה הטוב אינו נמדד במדדים כלכליים של צמיחה, גרעון וריבית, אלא ביחסה לעובדים, לילדים ולזקנים. יש לזכור, כי חברה הצומחת לשום מקום אינה ראויה לתואר חברה טובה, גם לא לתואר כלכלה טובה, ולא לתואר של חברה בכלל. היא אינה יכולה להיקרא חברה אם היא אינה צודקת.

המאמר פורסם לראשונה באתר "שיבוש תרבות - מהפכה חברתית מלמטה" לרגל שבוע אירועי האחד במאי. באתר מתקיימת היום פעילות חינוכית ענפה לרגל האחד במאי, משעה 12 בצהריים ובמשך היום כולו.
הכותב הנו עיתונאי עצמאי ומשמש ככתב כלכלי חברתי באתר חדשות סקופ
תאריך:  01/05/2007   |   עודכן:  01/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
אחד במאי: בכל דור ודור
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
הדגל האדום טבול בדם נקיים
ניקולאי  |  1/05/07 10:27
2
אתה לא טוב יותר ממכחישי השואה
בועז מושקוביץ  |  1/05/07 11:05
3
פחדנות מאחריות ועוצמה
חניך בנוער העובד  |  3/05/07 02:08
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהרון רול
ובכן, רבותי יפי הבלורית והתואר מימים אחרים, נא להפנים, תפקידנו לא תם
אפרי הלפרין
לא חשוב אם אולמרט יופלל, מה שברור שנראה אותו ואת שליחיו מתפלפלים, ביודעם יותר ויותר שאפילו תפילה כבר לא תעזור
אביתר בן-צדף
הערב יפורסם דוח הביניים של ועדת וינוגרד    ההימור הגדול של אולמרט הצליח, כנראה    דוח הביניים - סבור רון בן-ישי - עלול להפוך למסמך העיקרי שאליו יתייחס הציבור, והדוח המלא לא יזכה לתשומת-הלב - למרות שיעסוק בעיקר
עו"ד דב אבן אור
על-רקע מאמרו של יוסי שריד: עמים חופשיים בארצם (הארץ 23.04.07)
צבי גיל
הדור הצעיר בארץ אינו נמשך להתנהגות מופקרת או לנורמות פסולות. הוא בורח מפני מציאות עגומה, מפני מרמה וכחש, מפני צביעות ואנוכיות, מעוני ומצוקה. תנו לו משימה חיובית, תנו לו השראה, תנו לו דוגמה, תנו לו אפשרות והוא יחזיר אותן מנה אחת שבעתיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il