X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"העומס מכתיב פעמים רבות את אופן התנהלות ההליך המשפטי" "השופטים הפכו מטרה לביקורת לא עניינית" דברים שאמרה דורית ביניש בטקס השבעת שופטים בבית הנשיאה ביום 8.5.2007
▪  ▪  ▪

גבירתי ממלאת-מקום נשיא המדינה, נכבדי, שופטים מכהנים, שופטים חדשים - משפחות יקרות,
יום השבעתכם לכהונה השיפוטית הוא יום חג לכם ולמשפחותיכם. הוא גם יום חג לנו שהצלחנו להרחיב את שורותינו - כל אחד מכם הוא חיזוק למערכת השיפוט המשוועת לתיגבור. היום מצטרפים אתם למשפחת השופטים, ומתחילים בדרך חדשה.
דרככם זו אינה רק מסלול מקצועי; השיפוט הוא דרך חיים, השיפוט הוא שליחות שכל שופט נושא בה במילוי תפקידו השיפוטי. מלאכת השיפוט קשה ועול כבד בצידה. בעבודתו השיפוטית השופט, כל שופט לעצמו, הוא אדם בודד, הכרעותיו הן בינו לבין מצפונו, בינו לבין הדין שהוא מפרש ומיישם. השופט בלתי תלוי בהליכי השפיטה ואין עליו אלא מרות הדין. ההכרעות השיפוטיות בכל ערכאות השיפוט לדרגותיהם אינן קלות. אין הכרעה שאינה מלווה בהתלבטות ובמתח הנובע מהליך קבלת ההחלטות. מדובר בהליך מורכב שנוטלים בו חלק הידע המשפטי, לימוד התיק ועובדותיו ויותר מכל ראיית האנשים העומדים בפניכם - הצדדים המייחלים למוצא פיכם ולהכרעתכם השיפוטית; לעולם על השופט לראות את האדם העומד לפניו, להקשיב לו, לגלות רגישות כלפיו ובה בעת לגלות אחריות לאינטרס הכלל. יש לחפש תמיד את נקודת האיזון הראויה ולקיים הליך שיבטא את הצורך באיזון מתמיד בין הערכים אותם הינכם חייבים לשקול.
בבואו להכריע את הדין, פועל כל שופט כשהוא נע בין שני קטבים - בין המתח הפנימי שבינו לבינו, לבין המתח החיצוני, האופף אותו. השופט אינו פועל בחלל ריק. הוא עצמאי, הוא בלתי תלוי אך הוא חלק מציבור, הוא נאמן הציבור פועל בנאמנות עבורו, ובה בעת אמונו של הציבור דרוש לו. כתנאי מוקדם למלאכת השיפוט שעל כתפיו, זקוק השופט לאמון החברה שבה הוא חי ופועל; האמון תלוי, בין היתר, גם בקיומן של דרכי התנהגות מחייבות, המלוות את השופט באשר הוא בכל הליכותיו - בשבתו על כס המשפט, בהיותו בהיכלי המשפט ומחוצה להם.
כל אלה הם חלק מחיי השופט בכל אורחות חייו והם המאפיינים את תיפקודו מדי יום. על השופט להיות אדם מהישוב שבתוך עמו הוא יושב, אך עליו גם להיות איש מידות המנותק מן הרוחות החולפות הרוחשות סביבו. כאשר הינחה היועץ הארגוני הראשון בתולדות ישראל יתרו, את מנהיג העם משה, איפיין את אישיותם של המועמדים לשיפוט במילים אלה: "וְאַתָּה תֶחֶזֶה מִכָּל-הָעָם אַנְשֵי-חַיִל, יִרְאֵי אֶָלֹהִים אַנְשֵי אֶמֶת שֹנְאֵי בָצַע..." (שמות, יח, כא). ואל אנשי מידות אלה, אנשי האומץ והאמת, יהיו נשואות עיני העם.
גם ביום חגכם זה איני יכולה להימנע מלהפנות מבט אל המציאות שבה יהיה עליכם לפעול ועמה תיפגשו בימים הקרובים. אני חשה חובה להעמיד את המצטרפים החדשים לשורותינו על הפער שבין תחושת הקודש שבנטילת המשרה על כתפיכם, לבין תחושת החולין שאתם עלולים לחוות מדי יום בהיותכם נתונים בעול מילוי המשרה. החגיגה כדרכה נגמרת מהר, ומשכימים בבוקר לשולחן עמוס תיקים, ליומן מלא עד אפס מקום ולא פעם יושבים לדין בתנאים קשים שלא יאמנו.
המערכת זכתה, וכמה וכמה בתי משפט בה הם אכסניה נאה ומעוררת כבוד. כך למשל בתי המשפט על ערכאותיהם השונות בבאר-שבע, בנצרת, בחיפה, מבנים שהוקמו בעשור האחרון; אך לא בכל מקום כך. בתי משפט רבים פועלים בתנאים קשים בצפיפות, בלחץ ואף במידה העלולה לסכן את הפועל בהם. את אלה יש בשאיפתנו לשנות. רבים מכם עלולים לחוש חרדה וחשש אל מול המפגש הראשון. אומנם הייתם חלק ממערכת השיפוט כעורכי דין, אך אין דומה המפגש מזוית ראייתו של עורך דין הטוען בבית המשפט, למפגש האנושי, האישי עם המציאות באולם המשפט ובשבתך על כס המשפט.
השופט בישראל עסוק כמעט כל הזמן בהתמודדות עם עומס בלתי סביר; העומס מכתיב פעמים רבות את אופן התנהלות ההליך, והוא עלול לפגוע ביחס למתדיינים ובעיקר, כפי שתלמדו תוך זמן קצר, עלול לגרום להתמשכות בלתי ראויה של ההליך. אין לנו פתרון קסמים לבעיית העומס. מבלי להיכנס לפרטים נציין כי על-פי נתונים מחקריים, בהשוואת מידת העומס בין בתי המשפט בישראל לבין מדינות נאורות רבות ששיטותיהן מוכרות לנו - כמות התיקים המועמסים על כל שופט בישראל היא כפולה מהכמות הנוהגת במדינות שבהן נחשבות מערכות השיפוט צפופות ועמוסות, וזאת על-פי כל קנה מידה.
אנו עסוקים עתה בחיפוש אחר פתרונות למצוקה זו. ככל הנראה, לא נוכל להפחית באופן משמעותי מכמות התיקים שבאה בפנינו והיא עולה משנה לשנה. מלבד חיפוש אחר אמצעים חלופיים בתוך מערכת המשפט ומחוצה לה - כגון גישור או הליכים חלופיים אחרים - מסתמנת אצלנו הגישה כי יש לפתח את תורת הניהול השיפוטית ולארגן את שיטות העבודה כך שגם במצב הקיים לא יחוש השופט "רדוף" על-ידי יומנו, רדוף מכוח הצורך להדביק קצב ללא פיגורים, ומודע כל הזמן לצורך לקצר את התמשכות ההליכים, מבלי לפגוע בזכות המתדיינים ליומם בבית המשפט.
לא כאן המקום להרחיב בעניין זה. אין לי אלא להבטיח כי בתחום הניהולי ייעשה כל מאמץ לשפר ולשנות את המצב. עם זאת, ללא תוספת משמעותית של כוח אדם, ללא תוספת שופטים וללא השקעת משאבים לקליטת השופטים ולשיפור תנאי עבודתם בבינוי, במיחשוב ובכוח עזר, לא נוכל למלא באופן הרצוי את המטלות שעל כתפי השופטים ולא נוכל לעמוד בציפיות ולחזק את אמון הציבור המושפע, בין היתר, מדרך עבודתה ומתיפקודה של המערכת השיפוטית.
אכן העומס הרב המוטל על כל שופט בישראל מכביד על יכולתו למלא את שליחותו באופן שאנו שואפים, ואינו נותן אפשרות הולמת להקדיש זמן נכבד לשמיעה, להתלבטות ולכתיבה. עם זאת אמונים שופטי ישראל על-פי חובתם לעשות מלאכתם נאמנה ולקיים את התפקיד השיפוטי כנדרש, וככל שיש בידם - לתת פתרון מהיר וצודק לאלפי הממתינים להכרעותיהם. לשם כך אנו נערכים כיום גם לשנות את יומן המשפטים ואת תכיפות שמיעתם. כל המערכות הקשורות בבתי המשפט - עורכי הדין, הפרקליטים והציבור הרחב, יתאימו את יומניהם ליומן שמיעת המשפטים.
גם בכך לא תמו התלאות המקדמות פניו של שופט בישראל בבואו לתפוס את מקומו על כס השיפוט. השופט השקוע במלאכתו מבית נתון כל העת לביקורת מחוץ. ביקורת היא כמובן חיובית ועשויה לתרום לשיפור דרכי השפיטה. השופטים אף חייבים לקיים הליכים גלויים ושקופים ופומביות הדיון היא ערובה לכך. אך בימינו אלה נתונים השופטים גם לביקורת לא עניינית. תחת זכוכית מגדלת, ובאור זרקורים, נתונים הם לחשיפה מתמדת העלולה לפגוע בכוחם לשמור על ריחוק הנדרש משופט בעבודתו, וחלילה עלולה היא לפגוע בעצמאותם ובאי התלות המתחייבת מתפקידם וממעמדם.
השופטים הפכו במידה רבה למטרה לביקורת לא עניינית. גורמים לא מעטים, בעיקר מבין אלה החוששים מפני מעמדה וכוחה הלגיטימי של מערכת השיפוט, ממהרים להטיל דופי בשופטים; לקעקע את אמינותם המקצועית, ולכוון נגדם חיצי חשדות אישיים ללא בדיקה וללא ביסוס. ניכרת בשנים האחרונות מגמה המכוונת לתכליות פסולות, שנועדה להאיר את מערכת השיפוט באור שלילי. מעורבים בה גורמים המחפשים כוח והשפעה בזירה הפוליטית, מעורבים בה חשודים שיש להם מפגש עם מוסדות החוק והמשפט והם מעוניינים להחלישה, ומעורבים בה מי שהם נאשמים או שהיו נאשמים, מורשעים או מזוכים. אלה מגלים לא פעם עניין בלתי ראוי בהחלשת המוסד המרכזי בחברה המנותק מהמערכת הפוליטית; מוסד שאינו מחפש להאדיר את כוחו ואין לו כל אינטרס תחרותי בעולם כוחני; מוסד שאינו מחפש סנסציות תקשורתיות ומוצא עצמו פעמים רבות בעל כורחו בשל אופי עיסוקו ותפקידו במרכזן. כחלק מתרבות שהשתלטה על חברתנו, תרבות הרייטינג, החותרת להישגים התקשורתיים קצרי המועד, פועלים אמצעי התקשורת לסוגיהם, מטעמים שונים, טעמים של אינטרסים פוליטיים, עסקיים וכלכליים, באופן המעודד מאבקים נגד מערכת המשפט ואף נגד בתי המשפט.
בתי המשפט אינם מכופפים ראשם בפני הרוחות החולפות. מעייניה של מערכת המשפט יהיו תמיד נתונים למילוי תפקידה המרכזי בהכרעה בסכסוכים, בעשיית משפט, בהגנה על ערכיה הדמוקרטיים של החברה בישראל, בהגנה על זכויות האדם, בקיום החוק במוסדות השלטון, ולא פחות מכך באכיפת החוק לשם הגנה על שלומם וביטחונם של תושבי ישראל. בכל אלה, כל שופט ושופט משמש חוליה חשובה בשרשרת. הוא אחד משומרי החוק ואוכפי החוק; השופט ינהג כבוד בכל אדם, ימלא את חובתו במלאכת השיפוט בסבלנות ובסובלנות, יתעלם מרוחות רעות וחולפות שתכליתן לערער את חוסנה של מערכת המשפט, ויתן מלוא תשומת הלב לשמוע ולהאזין לכל הבא בפניו, וליתן לכל אדם את יומו בבית המשפט.
אכן רעי ואחי השופטים החדשים, מצטרפים אתם למשפחת שופטי ישראל בשעה שאינה קלה. כל שופט ושופט חדש כוותיק עומד היום על משמרתו חשוף בצריח; נכון למילוי משימתו האחת והחשובה מכל - עשיית משפט צדק. והימים ימים קשים - ימי משבר אמון; ימים בהם עומד בכל עוצמתו הצורך בתיקון ובהפקת לקחים בכל תחומי חיינו; הצורך בכינון סדרי עבודה בכל מוסדות השלטון גם בביתנו שלנו; הצורך בצמצום פערים חברתיים. כל אלה הם צרכים מידיים וחיוניים. בתוכם ישאר ויעמוד בית המשפט איתן על משמרתו למשמר החוק, לקיום ערכיה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולקיום מחוייבותו של כל שופט ושופט למשפט ולערכים שלפיהם עליו לשפוט ולפרש את הדין.
זכרו, תמיד בצד כל קושי עמו אתם מתמודדים בעבודת היום יום, אל מול שפע התיקים וכמות המתדיינים, עיני הציבור נשואות אליכם. הציבור נותן בכם אמון ואתם תשיבו לו אמונים.
קבלו נא איחולי הצלחה וברוכים תהיו בהצטרפכם לשורותינו.

תאריך:  08/05/2007   |   עודכן:  08/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
'השופטים הפכו מטרה לביקורת'
תגובות  [ 51 ] מוצגות  [ 51 ]  כתוב תגובה 
1
מטיפה מוסר לאנשים הלא-נכונים
משה, עורך-דין  |  8/05/07 15:01
2
התלונות נגדך ולא נגד השופטים!
ביניש היא נוכלת   |  8/05/07 15:07
3
השופטים יוצרים עומס מלאכותי
הומו ארטיפיציאליס  |  8/05/07 15:16
 
- הם יצרו את הגלמים לתועלתם.
זקן  |  8/05/07 18:46
4
דוגמא
יחי  |  8/05/07 15:22
5
הדג מסריח מהראש
אבי כהן  |  8/05/07 15:42
6
בקורת לא עניינית?רוצה כבוד?אז
נתין מדמנת ישראל  |  8/05/07 15:48
7
מה הפלא שהשופטים במגננה!
יוסף אליהו  |  8/05/07 16:18
8
יחזקאל דניאלה ארבל בייניש
זה כל הסיפור  |  8/05/07 17:33
 
- גם כשאתה כותב דברים נכונים
דקדקנית  |  8/05/07 21:11
 
- רגע של עברית
לגב הדקדקנית  |  8/05/07 23:15
 
- לכי תדגדגי את עצמך
גדי דגדגני  |  8/05/07 23:44
 
- אף העברית שבפיך שגויה. הפוסלת
במומה פוסלת  |  9/05/07 00:28
 
- "סמול" - משחק מילים מתוחכם
מב"י  |  9/05/07 07:28
9
בצדק הפכו השופטים מטרה לביקורת
משפטן ותיק  |  8/05/07 17:38
10
כל מה שכתבתם עד כה נגד ביניש ל"ת
זה רק קצה הקאראחן  |  8/05/07 18:09
11
והחכמה מאין תמצא
ואי זה מקום בינה  |  8/05/07 18:13
12
נכון מאוד וטוב ומזל שיש בקרות
מערכת איומה   |  8/05/07 19:45
13
הודות לך כל השופטים מטרה!
תתפטרי !  |  8/05/07 19:56
14
הזנתה כל חלקה שדרכה עליה...
.  |  8/05/07 21:11
 
- על אהרון ברק היא לא דרכה ל"ת
מיקי אוטוביאנקי  |  9/05/07 00:33
 
- הנוכלת בייניש היא יותר כמו  ל"ת
מסמר ללא ראש  |  9/05/07 08:19
15
להחליף את העם
נחום שחף  |  8/05/07 21:41
 
- הבעיה שהעם מסומם ומטומטם ל"ת
עולה חדש מרוסיה  |  8/05/07 23:39
 
- העם לא מסומם ולא מטומטם
ולדימיר פוצעבאט  |  9/05/07 00:38
16
ביניש.אינך ממלאת עבודתך בב.ג.צ
דין-צדק.  |  8/05/07 22:43
17
נשיאת הצביעות בשיא החוצפה
מב"י  |  8/05/07 23:59
18
שיא החוצפה להציע מסרק לאדם קרח
בורית דייניש  |  9/05/07 00:15
19
דמעות תנין של בייניש
אזרח מיואש  |  9/05/07 00:20
20
בואי ראי פסקי דין ותגיבי
יחודי  |  9/05/07 00:25
21
ביניש עוד לא ניקתה את הכתם של
הפעלת אבישי רביב  |  9/05/07 00:45
22
כמו מלחמות מעריב וידיעות כך
.  |  9/05/07 00:59
23
Judicial syst.=Orgenized Crime ל"ת
Facts and Proofs  |  9/05/07 03:21
24
Forgot Aharon Barak+17 Houses
Beynich MIS-LEADS  |  9/05/07 03:28
25
כל ממזר מלך ל"ת
אחרית הימים  |  9/05/07 07:42
26
כאיגוד המובילים של ארה"ב  ל"ת
מערכת המשפט  |  9/05/07 07:52
27
בצדק או לא?
דב נתן  |  9/05/07 08:09
28
כותרת מגמתית-כמה מפתיע בnfc... ל"ת
-ביקורת לא ענייני  |  9/05/07 09:41
 
- ללא ספק אתה לא עניני. אולי אתה
שליח של בייניש?  |  9/05/07 10:17
29
מרוב הוד כבודו....
אלכסנדר  |  9/05/07 09:43
30
ממשלה וכנסת גוססת....
אלכסנדר  |  9/05/07 10:19
31
בג"ץ פוגע קשות בחופש הדת בא"י
אזרח חילוני   |  9/05/07 10:29
32
אמירה מתלהמת והסתה נגד הציבור ל"ת
שמטוב  |  9/05/07 10:30
33
הגב' מנותקת מהמציאות ?
איפה היא חיה ?  |  9/05/07 10:31
 
- איפה אתה חי?
אביגדור פרגמטיצקי  |  9/05/07 12:11
34
ביקורת על שוכני האולימפוס?
ג. אביבי  |  9/05/07 10:52
 
- למר אביבי
על יואב יצחק  |  10/05/07 02:02
35
ההגנה הכי טובה היא ההתקפה ל"ת
הפוך על הפוך  |  9/05/07 11:14
36
ערב רב של כלומניקים
דורי  |  9/05/07 11:47
37
השופטים הירוויחו הביקורת ביושר ל"ת
א מ רול  |  9/05/07 12:09
38
אל תטרידו: זיכוי או ההרשעה
הנחרד  |  9/05/07 18:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
מנקודת מבט לאומית, להבדיל מזו של משפחת שליט, על הפרק עומדת סוגיה רחבה יותר הנוגעת לביטחון הלאומי - תוצאות המבחן הנוכחי תשפענה על "כללי המשחק" בעימות עם הפלשתינים ועל חיילים נוספים העלולים להיות קורבן לפיגועי חטיפה.
לאה טרן
מריה קאלאס - טרגדיה יוונית, זהו שמה של מונודרמה אופראית שכתבה וערכה עדי עציון, שגם משחקת את דמותה האגדית, המופלאה של מריה קאלאס במלאת 30 שנה למותה
ד"ר טליה מור
כל מי שגידל בחייו בעל חיים מבין את מהות הקשר הרגשי העמוק שנוצר עם חיית המחמד. לעיתים, עם הגיעם לגיל זקנה ואף קודם לכן, צצות בעיות רפואיות ואז קרוב לוודאי שהווטרינר שלכם ימליץ לבצע המתת חסד ולהיפרד ממנו תוך הקטנת הסבל. ד"ר טליה מור מסבירה על התהליך הרגיש של המתת החסד, ובאלו מקרים ספציפיים מומלץ לבצעו
עו"ד שרון, הורנשטיין
אחת השאלות המעניינות היא האם תיקון שומות מיסוי מקרקעין יכול להיעשות גם לאחר חלוף 4 השנים המנויות בסעיף 85 לחוק. בנושא קיימת פסיקה סותרת, הנותנת משקל שונה לאינטרסים של יציבות מחד-גיסא ומס אמת מאידך-גיסא
גיא רוה
אני רוצה להוביל מהלך ולהוכיח ללא כחל וסרק שיש אבות אשר ראויים להיות אבות משמורנים ולטפל בילדים שלהם בדיוק כמו האמהות. לצערי, חובת ההוכחה מוטלת עלינו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il