X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במצב שנוצר אין לישראל הרבה ברירות. הפעילות המדינית חייבת להימשך ובמלוא העוצמה. יש לקוות שלחץ מדיני יניב פרות. אך מי שמשתעשע במחשבות שהפעילות המדינית בלבד תשיג את המטרות, משלה את עצמו
▪  ▪  ▪

תהיינה עמדותיהם של מבקרי ד"ר ביילין אשר תהיינה, לא ניתן, בשום אופן לקבוע שהאיש הוא חסר ידע או אינו מבין דבר או שניים ביחסים בינלאומיים ומדינאות. גם לא ניתן לסתור את העובדה שד"ר ביילין שמילא תפקידים רבים בממשלות ישראל, אינו עקבי בעמדותיו.
במאמר שפרסם ד"ר ביילין תחת הכותרת "מתנה שלישית לחמאס"[ Ynet, 25.5.07] הוא קורא לא לבצע מבצע צבאי רחב בעזה כי הדבר ייחשב למתנה עבור חמאס. וכך הוא טוען: "לשתי מתנות כבר זכה החמאס מאיתנו. המתנה הראשונה היתה הנסיגה החד-צדדית מרצועת עזה. לא צריך להיות "נץ" או "יונה" כדי לקבוע, שהעובדה שממשלת שרון יצאה מהרצועה ללא כל משא-ומתן, ללא כל הסדרים ביטחוניים וללא הסדרים כלכליים, שיחקה לידי החמאס. הוא הציג עצמו בפני הציבור הפלשתיני כמי שמסוגל להניס את ישראל תוך שימוש בכוח ובאיומים, מבלי לוותר על שום אינטרס פלשתיני, בעוד אש"ף מבזבז את זמנו במשאים-ומתנים עקרים עם ישראל."
דברים נכוחים. אך ד"ר ביילין מתעלם מכמה עובדות בסיסיות, בין אם במתכוון או בין אם לאו. ראשית, שוכח מר ביילין שכל אותם פרטנרים פלשתינים עמם חתמה ישראל הסכמים, לא זו בלבד שלא היו מוכנים לקיים את ההסכמים אלא ראו בהמשך הטרור אמצעי לגיטימי כדי ללחוץ על ישראל. בטוחני שמר ביילין זוכר היטב את התקופה שלאחר אוסלו: אוטובוסים מתפוצצים בערי ישראל, הרג ודם הנשפך ברחובות. ומי היו אלה אם לא השותפים עמם חתמנו על ההסכמים?
יתכן והדיוט כמוני אינו מבין את התנהלות הפלשתינים כאשר ישראל היתה חתומה על הסכמים עמם וכל הנסיגות והסידורים הביטחוניים היו מוסכמים גם כן. לעומת זאת, מר קולין פאול שהיה שר החוץ האמריקני, כנראה יודע דבר אחד או שניים על השותפים הפלשתינים. בראיון ל-nrg, מ-25.5.07, אומר פאול את הדברים הבאים, כשאינו מסתיר את אכזבתו הגדולה מהראיס הקודם יאסר ערפאת: "מרגע שנכנסתי לתפקיד, היתה השאיפה הגדולה ביותר שלי חידוש תהליך השלום בין ישראל לפלשתינים".
את הפרטים המלאים של כישלון שיחות קמפ-דיוויד ומאמצי התיווך האחרים בתקופת כהונתו של אהוד ברק כראש ממשלה שמע ישירות מפיו של הנשיא ביל קלינטון, כחלק מן התהליך המסודר של העברת השלטון מן הממשל הדמוקרטי לרפובליקני.
"ביום האחרון של קלינטון בבית הלבן הוא זימן אותי לשיחה ובמהלכה סקר בפניי את המשא-ומתן בין שני הצדדים, ובעיקר את שיחות קמפ-דיוויד, שכפי שכולם יודעים הסתיימו ללא שום הישג, כשערפאת וברק הפנו אצבע מאשימה זה כלפי זה. לכן החלטנו לנסות לקדם את תהליך השלום באופן נפרד".
בעקבות זאת, מסביר פאוול, הוא קיים במשך שנה וחצי שורה של פגישות ושיחות טלפון עם ערפאת מצד אחד ועם אריאל שרון מצד שני. "אלא שכעבור שנה וחצי", אומר פאוול, "היה ברור לנו שערפאת לא יקדם שום דבר חיובי, בדיוק כפי שהוא לא פעל להפסקת הטרור בכל אותו זמן."
דבריו אלה של מר פאול לא משאירים שום מקום לתהייה מי אשם בהפרת כל ההסכמים. יתכן ומרבביילין רואה באבו מאזן הפרטנר האולטימטיבי. זכותו. עם זאת, אין איש כיום שלא הגיע למסקנה שאבו מאזן לא רלוונטי. עזה הפכה ל"מדינת חמאס" ואבו מאזן הוא בובה של הפונדמנטליסטים. אין כל אפשרות בשלב זה להגיע להידברות. חמאס חוזר וטוען ששום הסכם עם ישראל לא יקוים והמאבק לחיסול ישראל יימשך.
אם כן, המסקנה היא שגם הסכמים אינם ערובה לבטחון המדינה. מי לא זוכר את הסיסמאות הנבובות שהפלשתינים קיבלו הכרעה אסטרטגית להגיע לשלום עם ישראל. האם כל תקופת שלטונו של ערפאת היתה תקופה של שלום? האם לא היו אלה מנהיגים ישראלים שהלינו קשות נגד הראיס שלא עמד בהתחייבויותיו?
ממשיך ד"ר ביילין במאמרו וטוען: "המתנה השנייה הוענקה לחמאס על-ידי הממשל האמריקני במסעו האווילי לדמוקרטיזציה עולמית, ועל-ידי ממשלת ישראל שנכנעה לו. היתה ההחלטה לאפשר לחמאס להשתתף בבחירות למועצה המחוקקת, בניגוד גמור להסכם אוסלו".
אני מסכים עם ד"ר ביילין. אך, האם משוכנע ד"ר ביילין שאם חמאס לא היה משתתף בבחירות התוצאות של פעילותו היו אחרות? מסופקני. היום, כאשר האנרכיה משתוללת בעזה, כאשר מלחמת האזרחים היא בעיצומה, רק תמימים יכולים לחשוב שהחמאס היה מתחשב בשלטון פתח ולא פועל לכרסומו, בכל האמצעים העומדים לרשותו. השגת נשק בעזה היא כמו השגת לחם במכולת השכונתית.
אי לכך, הטיעון של השתתפות בבחירות נראה כיום מופרך מיסודו. ישראל עשתה את הויתורים הטריטוריאליים מתוך הנחה הגיונית שהקמת מדינה פלשתינית תביא לרגיעה וליחסי שכנות טובים. לצערי, התברר שהפלשתינים קיבלו החלטה אסטרטגית אחרת, והיא לא להניח לישראל להתקיים בשקט. הפונדמנטליזם הוא המוביל את הקו הפוליטי של החברה הפלשתינית. אפילו מדינות ערב מתונות מאוכזבות ממה שהפלשתינים מעוללים.
במצב שנוצר אין לישראל הרבה ברירות. הפעילות המדינית חייבת להימשך ובמלוא העוצמה. יש לקוות שלחץ מדיני יניב פרות. אך מי שמשתעשע במחשבות שהפעילות המדינית בלבד תשיג את המטרות, משלה את עצמו.
ישראל נמצאת בצבת של איומים מצד גורמים בלתי רציונליים לחלוטין. שדרות ויישובי עוטף עזה הפכו להיות בני ערובה בידי גורמים אלה. אין לישראל כל ברירה אחרת אלא להפעיל את מלוא עוצמתה הצבאית כדי לגדוע את הידיים שמפעילות את משגרי הקסאמים. אסור לישראל להיגרר אחרת המלכודות של חמאס. פעולה רבתי של אלפי חיילים יכולה להחטיא את המטרה. לעומת זאת, פעולות אחרות שיגרמו להיווצרות רצועת ביטחון של כ-10 קילומטרים שבה לא יימצא לא בית ולא בית-ספר אלא שטח ריק לחלוטין שיימסר לכוח בינלאומי, הן אפשריות.
אם השקט לא יישמר גם אז, יש להמשיך באותה השיטה עד שהוא יושג. עבור כך אין צורך בכניסה מסיבית מאוד של חיילים. גם כדי להטיל מצור על חופי עזה אין צורך באלפי חיילים, ולא בכדי למנוע לחלוטין כניסת סחורות או יציאת פועלים לעבודה בישראל.
בטוחני שמר ביילין לא יקבל את הדברים הללו וידחה אותם על הסף. אי-לכך, מעניין יהיה לשמוע ממנו מה האלטרנטיבה ההגיונית והמציאותית לכאוס וחוסר היכולת של אבו מאזן לשלוט בעזה, ומאידך לחוסר היכולת של תושבי שדרות ועוטף עזה לחיות חיים נורמליים.

הכותב הוא היסטוריון ומתמחה בביטחון לאומי.
תאריך:  27/05/2007   |   עודכן:  27/05/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הגיע הזמן לזעוק חמאס
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"הפעילות המדינית חייבת להימשך" ל"ת
ציפי עוד לא התחיל  |  27/05/07 17:29
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
המבוטח נפצע קשה מאוד בקרבות ג'נין. כאשר ביקש לממש את הזכויות שרכש במסגרת עבודתו בפוליסת ביטוח מנהלים, התברר לו כי המעביד ביטל, באופן חד-צדדי, את הפוליסה. השופט גד ארנברג, מבית משפט השלום בירושלים, בודק את חוקיות הביטול החד-צדדי
יורם אטינגר
האם הפעולה הצבאית בעזה תהווה גרורה נוספת של "מורשת אוסלו", או האם תהיה ציון דרך בהיחלצות ממסלול אובדני ושיקום תדמית ההרתעה שאפיינה את ישראל עד 1993?
יוסי מטלון
בניגוד לפרויקטים "הזולים" שמיועדים לשכבות הנמוכות, שבהם הן החומר והן העיצוב מישניים הם עבור היזמים והקבלנים, במגדלים שמיועדים לבעלי הממון, העיצוב והחומר, כולל זה האנושי, ראשונים הם בחשיבותם, ראשונים בשרות הפובליציסטים!
ציפורה חלפון
היום גם גורמי הפשע הבינו שהכסף הגדול יכול לבוא לא רק מפשעים קלאסיים כמו סמים, זנות והימורים - אלא גם מגופים כלכליים, הלבנת כספים ושימוש באינטרנט. לכן על המשטרה להתארגן בהתאם ללחימה בפשע במושגים של הדור השלישי. דיכטר חייב להפנים זאת
צבי גיל
"הגורם האנושי" המשתולל בכבישים ראוי שיישב תחילה מול מחנך, אחר כך מול שופט ולבסוף מול סוהר. קנס של 5,000 שקל על אי עצירה באור אדום יחדד את החושים שלו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il