X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות
"פאנקנשטיין" יגלמו את ה"פאנק ברדרס", להקת הבית של מוטאון, ונינט טייב תשיר מרווין גיי במופע מחווה לחברת התקליטים המיתולוגית, לרגל שנת היובל שלה, שיתקיים בשבת האם הם יצליחו לשחזר את הסאונד הייחודי של החברה?
▪  ▪  ▪
תשיר מרווין גיי. נינט [צילום: יח"צ]

על-פי סיפור ידוע, האולפן של חברת התקליטים מוטאון בדטרויט היה פתוח במשך 22 שעות ביממה. מכונת הלהיטים כמעט לא נמה. על הבניין הדו-קומתי, בעל גג הרעפים, נכתב באותיות תכולות "היטסוייל יו-אס-אי", או "עיר הלהיטים, ארה"ב". דטרויט, שהייתה אז ידועה יותר בכינוי "מוטור סיטי" (שמקיצור שלו נולד שמה של החברה), נהפכה סמוך לתחילת שנות ה-60 מעיר תעשיה אפרורית למרכז התרבות פורץ הדרך של אותו עשור בארצות הברית.
סיפורה של מוטאון כבר נהפך למקרה מבחן קלאסי להשפעתה של המוזיקה הפופולרית על הסדר החברתי, אבל חשיבותו נוגעת לא פחות לחדשנות המוסיקלית של אמנים כמו סטיבי וונדר, מרווין גיי, "ג'קסון פייב" ודיאנה רוס.
במוצאי שבת יועלה במסגרת פסטיבל אישה בתיאטרון חולון מופע מחווה לחברת התקליטים, לרגל שנת היובל שלה. מופע המחווה הוא יוזמה של המפיק חיים שמש, שהביא בוודאי בחשבון את העובדה שמיתולוגיות מוסיקליות כמו אלה שהוקלטו במוטאון עלולות להיות אגוזים קשים לפיצוח. כמה מהשירים שיבוצעו בפסטיבל מזוהים באופן כל-כך עמוק עם הביצועים (והמבצעים) המקוריים שלהם, שנראה כמעט בלתי-אפשרי להכניס משהו מקורי לתמונה מבלי לשבש אותה לחלוטין.
עם האתגר הזה יתמודדו להקת "פאנקנשטיין", שתלווה את המופע כולו, ושש הזמרות המשתתפות - נינט טייב, גל דה פז, מיקה שדה, אפרת גוש, רונה קינן ויעל דקלבאום. קינן תבצע רק שיר אחד אך כל האחרות יבצעו כל אחת שלושה שירים מהרפרטואר העצום של אמני מוטאון. בין היתר, הן יבצעו את "I heard it through the grapevine" של גיי, "Superstition" של וונדר, "Reach out" של ה"פור-טופס" ו-"Baby love" של ה"סופרימס".

להביא את זה אחרת

בשנה שעברה העלתה "פאנקנשטיין" מופע מחווה ל"מוטאון" בפסטיבל הג'ז באילת. "אנחנו שוחים בחומרים ומרגישים שם בבית", מודה דקל אלרן, סולן הלהקה. "אחרי הכל, אנחנו הרכב פאנק שמנגן את הסגנון הזה כבר הרבה זמן, ואנחנו אוטוריטה לסטייל הזה כאן".
"פאנקנשטיין" תגלם במופע שיהיה בחולון את להקת הליווי האגדית של "מוטאון", ה"פאנק ברדרס", שהייתה למעשה קבוצה נרחבת למדי של מוסיקאים שליוותה באולפן את רוב אמני החברה. על-אף שהיו ידועים פחות מהסולנים שאותם ליוו, ל"פאנק ברדרס" היו יותר להיטים שהגיעו למקום הראשון במצעד האמריקני מאשר לאלביס פרסלי, הביטלס, הרולינג סטונס והביץ' בויז גם יחד.
אלרן מודה שבעבר היה לו קשה לגעת באגדות החיות האלה. "אם לפני ארבע-חמש שנים היו שואלים אותו אם אני מוכן לבצע שיר של סטיבי וונדר, הייתי אומר אין מצב, מפאת הכבוד שיש לי לאיש. אבל היום המכונה שנקראית ‘פאנקנשטיין' נשמעת הרבה יותר טוב, הכי טוב שנשמענו אי-פעם". אפשרת גוש אומרת עליהם: "הם מנגנים יחד כל-כך הרבה שנים, ששומעים שהם להקה אחידה ומאוחדת. זה כמעט כמו להגיע לחדר החזרות וללחוץ על פליי".
בהופעה הוא עצמו ינוע הצדה מעמדת הסולן וינגן בעיקר בטמבורין, שהצליל שלו מזוהה באופן עמוק עם החידוש המוסיקלי של מוטאון. העבודה עם הזמרות הייתה מהנה מבחינת אלרן והוא מציין במיוחד את נינט טייב, שעמה תבצע הלהקה את "What's going on" של מרווין גיי. "זה הפתיע אותי. כשנינט פותחת את הפה ושרה אתה מבין שאפשר להביא את זה גם אחרת", הוא אומר.
הזמרות שנענו לאתגר נשמעו נרגשות מההזדמנות להיכנס לנעליהם הענקיות של זמרי מוטאון. רובן לא ביצעו את השירים האלה בעבר ובתהליך העבודה העמיקו את היכרותן עם המבנים המוסיקליים וההגשה הקולית. "השירים האלה כל-כך גדולים, שהם מצריכים הרבה מחשבה", מבהירה דה פז. שדה מוסיפה: "המשכתי להבין שהייתה גאונות בשירים האלה, הם כתבו את השירים הטובים בעולם. חשתי הרבה קנאה, גם שלא הייתי שם וגם שלא אני כתבתי אותם", היא צוחקת.
הכבוד הגדול שהיא רוחשת לשירים האלה אינו הופך את הביצוע לקשה בשבילה. היא נוקטת גישה זנית משהו: "אין דברים קשים. יש דברים נפלאים. אין קושי, יש רק גדילה".

קולה של אמריקה הצעירה

הכל התחיל ב"היטסוויל", שבה שכנו האולפנים ממש קומה מתחת לדירה של מייסד הלייבל, בארי גורדי. מאז הקמתו ב-1959 ובמשך כל שנות ה-60, יצאו מהאולפן של מוטאון להיטים בקצב מסחרר: עד סוף העשור היו לחברה 110 להיטים בעשירייה הפותחת של המצעד האמריקני.
להקת הבית, ה"פאנק ברדרס", גיבתה את החומרים בגישה מוסיקלית חדשנית, שאומנם כונתה keep it simple, stupid) KISS) אבל העניקה ממד של עומק לפופ, באמצעות הכפלה ושילוש של התופים והגיטרות. העבודה ב"היטסוייל יו-אס-אי" הייתה אינטנסיבית מאין כמוה. גורדי לא חס על המוסיקאים והכותבים שלו. הוא הוציא אותם לסיבובי הופעות משותפים, שאיפשרו לאמנים הצעירים לחסות בצלם של המנוסים וללמוד מהם. גורדי גם היה ידוע בחינוך מחדש שהעניק לאמניו: הם הולבשו, אופרו ואומנו בגינונים כדי שישמשו שגרירים ראויים לקהילה השחורה.
סמוקי רובינסון, האומן הראשון שגורדי החתים (יחד עם להקתו, ה"מירקלס"), שהיה מאוחר יותר סגן הנשיא של החברה, סיפר שההצלחה של מוטאון השפיעה עמוקות על תעשיית המוזיקה בדטרויט, שמשכה אליה יותר ויותר אומנים שרצו להקליט במקום שיצר את הסאונד המזוהה עמה. ועם זאת, לדעתו, הצליל של מוטאון לא היה תלוי במקום בו נוצר: "הסאונד הוא לא משהו שאפשר לשמוע. זה משהו רוחני. וזה בא מהאנשים שאיפשרו לזה לקרות. לא הקלטנו רק בדטרויט אלא גם בשיקגו, נשוויל, ניו-יורק ולוס אנג'לס. ועדיין היה לנו את הסאונד הזה".
מוטאון הייתה פורצת דרך בהרבה יותר מאופן אחד: לא רק שהייתה חברת התקליטים הראשונה בארצות הברית בבעלות אדם שחור, היא גם הייתה גורם חשוב בביטול ההפרדה הגזעית, שבתחילת שנות ה-60 עוד שררה באופן מעשי בחלקים נרחבים של המדינה. הסלוגן "קולה של אמריקה הצעירה", שליווה את החברה, שימש כותרת על לנורמליזציה של החיים המשותפים. החברה הלכה והתפתחה, התרחבה אל עסקי הטלוויזיה והקולנוע, ייצרה כמות גדולה של לייבלים משניים לפי נושאים ונשארה עצמאית לאורך כל תקופת הזוהר שלה, עד מכירתה ב-1988. כיום מוטאון היא חטיבה של תאגיד יוניברסל, ויוצאים בה תקליטים של אמנים כמו אריקה באדו ולהבדיל, לינדסי לוהן. האמן היחיד שנשאר נאמן לחברה ומעולם לא פירסם מוזיקה אצל חברות אחרות הוא וונדר, שעדיין חתום בה.

פורסם במקור: אתר עכבר העיר
תאריך:  01/03/2010   |   עודכן:  01/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פאנקנשטיין ונינט טייב במחווה למוטאון
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עידן יוסף
השינויים במרכז הארץ נובעים בעיקר מעבודות פיתוח להקמת קו הרכבת בין תל אביב למערב ראשון לציון
עידן יוסף
לשכת התיירות הטורקית שכרה את שירותיו של היחצ"ן המפורסם
מערכת אתר ערוץ הספורט
בעלי חיפה ובני יהודה הגיבו לעזיבת ברקת. בושינסקי: "זה מטריד מאוד"
אמיתי זיו
תוקם רשות עצמאית שתפוקח ע"י שתי מועצות ציבוריות - לתוכן ולטלקום    ראש המועצה לטלקום יכהן כיו"ר הרשות
יפעת גדות
טרומפלדור: "טוב למות בעד ארצנו"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il