X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  חדשות / מבזקים
שכונת רמת שלמה [פלאש 90]
שכונת רמת שלמה [פלאש 90]
המפה מ-1949 מוכיחה:
רמת שלמה אינה "שטח כבוש"
השכונה הירושלמית שמסעירה את הארץ והעולם נמצאת בשטח ההפקר אשר בהסכמי רודוס הוגדר על-ידי ישראל וירדן כשטח ללא ריבונות במעמד זהה נמצאים היישוב היהודי-ערבי נווה שלום וכביש מספר 1, אשר נציגיה הבכירים ביותר של ארצות הברית ביקרו בהם פעמים רבות
שכונת רמת שלמה [פלאש 90]

שכונת רמת שלמה, שתוכניות הבנייה בה חוללו גלי ביקורת אדירים על ממשלת ישראל, איננה "שטח כבוש". מפות רשמיות מ-1949 מעידות כי השכונה הירושלמית המפורסמת, ובכללה שטחי ההרחבה המיועדים שלה, אינה נמצאת במה שנהוג לכנות "הגדה המערבית".
כידוע, הטענה העיקרית בגל הביקורת הבינלאומי על ישראל אומרת שמיקום השכונה מעבר לקו הירוק הופך את המשך בנייתה לבעייתי מבחינה מדינית. כעת מתברר כי הנחת היסוד הזו רעועה ביותר.
שטחי ההפקר תחומים במפה הישנה שהגיעה לידי העיתון 'מקור ראשון' בין שני קווים ירוקים. היא נחתמה בתום שיחות רודוס, ב-4 במרס 1949. מתנוססות עליה חתימותיהם של נציג ישראל סגן-אלוף משה דיין (לימים שר הביטחון) ומקבילו הירדני הקולונל הירדני אחמד צידקי אל ג'ונדי. שניהם תחמו במפה את קווי שביתת הנשק בין שתי המדינות. באזורים אחדים לאורך הקווים הללו ציינו שניהם על המפה שטחי הפקר.
משמעות ההגדרה 'שטח הפקר' היא כי שני הצדדים מסכימים שלא להסכים למי שייך השטח. על-פי נוסח אחר מדובר בשטח נטול ריבונות. כלומר, אין מדובר בשטח שהוא בוודאות ערבי או בוודאות ישראלי. במעמד זהה נמצאים, בין השאר, היישובים כפר רות, שילת ולפיד. גם היישוב היהודי-ערבי נווה שלום שבמובלעת לטרון, שהינו סמל מוצהר לדו-קיום, הוקם (ב-1969) בעומק שטח ההפקר. כמו-כן נסללו בו קטעים של כביש מספר 1 המוביל לבירה וכן הוצב בו הפארק 'מיני ישראל'. באזור הירושלמי של שטח ההפקר ניצבת שכונת רמות.
הממשל האמריקני לדורותיו לא נמנע מלהכיר דה-פקטו בשטחי ההפקר כחלק מישראל. מזכירת המדינה הילרי קלינטון, שתקפה קשות את התנהלות נתניהו בפרשת רמת שלמה, ביקרה ביישוב נווה שלום לפני כארבע שנים. נשיאי ארצות הברית וסגניהם שביקרו בישראל לאורך השנים לא נמנעו מלנסוע בכביש מספר 1 אשר חלקים חשובים שלו חוצים את השטחים הללו. כך נהג גם סגן הנשיא הנוכחי ג'ו ביידן אשר נתן את האות למהומה הבינלאומית. כזכור, הכביש המדובר אף נחסם לכבודו לשעות אחדות.
ד"ר רובי סייבל, מומחה למשפט בינלאומי מהאוניברסיטה העברית ולשעבר היועץ המשפטי של משרד החוץ, אומר כי לממצאים העולים מהמפה הישנה יש משמעות רבה. סייבל אמר למקור ראשון: "כיוון שהשכונה ממוקמת בשטח ההפקר אזי לא ניתן לטעון שישראל בונה בשטח ששייך למישהו אחר. זה אולי לא נותן מענה לוויכוח המדיני אך זה בהחלט יכול להקל על ישראל מבחינה משפטית. משמעות ההגדרה 'שטח הפקר' היא שמדובר בחלק מארץ ישראל שלא הוגדר האם הוא שייך לישראל או לירדנים - כאשר הפלשתינים הם אלה שכביכול ירשו אותם. כיוון שזה בוודאות לא היה שייך לירדן אזי אין מקום לדבר על השטח הזה ככבוש".
שרים בממשלה נמנעו אמש מלהגיב על הגילוי בשל הנחיית ראש הממשלה שלא להתייחס לנושא. מי שכן ניאותו לדבר הם חברים במועצת עיריית ירושלים. עו"ד יאיר גבאי, החבר בוועדות בתכנון המחוזית והמקומית של ירושלים, אמר כי מיקום השכונה בשטח ההפקר אינו מעלה ואינו מוריד. "לא בדקתי ואין זה מעניין אותי האם השכונה מעבר לקו ירוק שכן הדבר נוגד את חוק יסוד ירושלים. זה לא משנה לי אם זה מערב או מזרח או בכל מקום אחר. בשונה מהשמאלנים שבוחנים קריטריונים גזעניים מי הגיש את התוכנית, ההסתכלות שלי היא עניינית בלבד".
גבאי, כחבר ועדות התכנון, מגלה כי לו ולעמיתיו אסור לשקול שיקולים מדיניים בבואם לעסוק בבינוי העיר. לדבריו, חוק יסוד ירושלים שנחקק בשנות השמונים ביוזמת גאולה כהן אוסר על מעורבות של גורמים חיצוניים - כמו ממשלת ארצות הברית - בכל ענייני הבינוי והפיתוח של בירת ישראל.
בסעיף 5 לחוק היסוד נכתב "תחום ירושלים כולל לעניין חוק יסוד זה בין השאר את כל השטח המתואר בתוספת לאכרזה על הרחבת תחום עיריית ירושלים מיום כ' בסיוון התשכ"ז (28 ביוני 1967)". בסעיף 6 נכתב "לא תועבר לגורם זר, מדיני או שלטוני, או לגורם זר אחר בדומה לכך, בין בדרך קבע ובין לתקופה קצובה, כל סמכות המתייחסת לתחום ירושלים והנתונה על-פי דין למדינת ישראל או לעיריית ירושלים".
בנוסף, גם ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה לפני פחות משנה שלא ניתן לראות בשטחים שהיתוספו לירושלים כשטח כבוש, שכן הדבר סותר את חוק יסוד: ירושלים. "ועדת הערר היא הבג"צ של מוסדות התכנון. לכן השאלה האם מדובר במזרח או מערב ירושלים היא דבר שכלל לא מותר לבחון אותו", אמר לנו גבאי.
חבר המועצה דוד הדרי אמר כי התמיכה שמקבלים הפלשתינים מהשמאל היא שפוגעת בישראל באופן עקבי. "לדעתי מדינת ישראל ועיריית ירושלם צריכות לקדם בניה יהודית בכל מקום שאפשר בירושלים, הן בקו הירוק והן מעבר לו. ירושלים היא בירת העם היהודי ומדינת ישראל ובכך נמדדת הריבונות. לגופו של המידע, מסתבר פעם נוספת שהפרובוקציות של אנשי השמאל ושל אלו המסייעים לרשות הפלשתינית לא יודעות גבול מהו. אלה, עושים הכל על-מנת לקעקע כל סממנים ריבוניים של מדינת ישראל, הן בתוך הקו הירוק הן מחוצה לו. על כך נאמר שעם חברים כאלה לא צריך אויבים".
לא ברור כרגע מדוע הגופים הרשמיים הנוגעים בדבר נמנעו עד כה מלתת פומבי לסוגיית מעמדה המשפטי המעורפל של רמת שלמה. הנושא עלה בשבוע שעבר בדיון שהתקיים בעיריית ירושלים, אך הוצנע בסופו של דבר. גורם שלטוני בכיר טען כי המפה שנחתמה בידי דיין עברה תיקונים בשלב מאוחר יותר, אך מומחים לדבר אינם מכירים תיקונים כאלה.

פורסם במקור: עיתון מקור ראשון
תאריך:  16/03/2010   |   עודכן:  17/03/2010
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רמת שלמה אינה "שטח כבוש"
תגובות  [ 15 ] מוצגות  [ 15 ]  כתוב תגובה 
1
don`t let facts spoil the day
אומר האמריקני  |  16/03/10 11:36
2
מה עוזר הגילוי אם הממשלה עצמה
מוצ'יקו  |  16/03/10 11:58
3
ארה"ב ניצלה חוסר אמינות הביבי
אנצ'י  |  16/03/10 12:02
 
- שינאה לביבי רחבה ומקיפה
value  |  16/03/10 13:10
 
- הוצאת לי ת'מילים מהפה
יואלי  |  16/03/10 17:10
4
ממתי העובדות חשובות
אורי פ  |  16/03/10 12:03
 
- אני מסכים שאין לעובדות שום
חשיבות  |  16/03/10 12:41
5
אמור מעתה- ההתנחלות נווה שלום
ש. עליון  |  16/03/10 12:05
6
האם ידעו בממשלה שרמת שלמה
בקונצנזוס?  |  16/03/10 12:31
7
שא ברכה , כהנא !
טופוגרף  |  16/03/10 13:30
8
אם אתה ציוני זה שטח כבוש אם
אתה יהודי אז  |  16/03/10 14:55
9
גם יפו ועכו הם שטחים כבושים
גדעון אמיר  |  16/03/10 17:09
10
כביש מס' 1 כן עובר בשטח "כבוש"
איל  |  16/03/10 19:46
11
ידוע שגבעת שלמה לא "שטח כבוש"
ג'ינג'י מכפר מלל  |  17/03/10 09:19
12
מה אם הגבעתים של רחב הזונה ל"ת
חובת התנחלות   |  27/03/10 09:46
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יפעת גדות
כך אמרה קנצלר גרמניה אנג'לה מרקל    מתחה גם ביקורת חריפה על ישראל
יפעת גדות
כך אמר במסגרת כינוס השיווק הרב-ערוצי של חברת מטריקס    ההתפתחות המטאורית של התוכן האינטראקטיבי באמצעות האינטרנט או המובייל אינה איום לתעשיית הקולנוע    "ההתפתחות הטכנולוגית והתוכנית בערוצים השונים רק מציבות עבורנו רף גבוה יותר והזדמנות להשתפר ולהתחדש"
יפעת גדות
ראש הממשלה מוסמך לקבוע הוראות בדבר הנפת דגלים וקיום חגיגות-עם ביום העצמאות
יפעת גדות
נשים רבות אינן מגיעות למרפאה כדי לבצע בדיקה לסרטן צוואר הרחם וחוקרים סבורים כי ערכת בדיקה עצמית לווירוס הפפילומה (HPV) תוכל להכפיל את מספר הנשים המאובחנות
עידן יוסף
שר החוץ ליברמן מעריך כי המשבר עם ארה"ב ייפתר    "מקצת הדרישות של הקהילה הבינלאומיות בלתי סבירות"    מחוקקים אמריקניים בכירים קראו לאובמה להרגיע
רשימות נוספות
ההסכמות הסודיות של נתניהו  /  אריאל כהנא
נתניהו מתמהמה נוכח הנצחת המחבלת ממישור החוף  /  אסף גבור, סופיה רון-מוריה
שיאן הגירושין: התגרש 11 פעמים  /  אורי פז
המשפחה הסודית  /  יפעת ארליך
ללא שונאים, ללא מרפקים, ללא עבודה  /  יעקב בר-און
משפט ההיסטוריה  /  אורי ישראל פז
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il