X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בדרך אל כסא היו"ר הנחשק, סילבן יורה לכל הכיוונים אך במיוחד על ביבי נתניהו. סילבן מאמין שהוא זה שיציל את הליכוד, כי ביבי לא עושה כלום. תוכנית סילבן ל"חיסול הליכוד" נכנסת להילוך מבצעי
▪  ▪  ▪

במאמר ארוך ומקיף (מוסף השבת של ידיעות אחרונות מ-22.6.07) מפרטת העיתונאית, סימה קדמון, את המהלכים הפוליטיים מדיניים בישראל תוך התייחסות לנעשה בליכוד בראשות נתניהו.
העובדה שברק ניצח בעבודה את איילון והתיישב בכיסא שר הביטחון, נתנה לאחרון דחיפה כלפי מעלה והוסיפה לו ניקוד חיובי, תוך כאב ראש לא קטן לליכוד שהיה ועודנו בעלייה בתודעת הציבור.
מצד שני, קם לנתניהו מתחרה מבית, שהכריז על קמפיין בחירות לתפקיד יו"ר המפלגה, תוך הדגשת המצע השלילי של נתניהו, לאמור הנזק שכבר גרם למפלגה והנזק שעוד יגרום אם ימשיך להנהיג אותה.
לדברי סימה קדמון, הקמפיין יתחיל בקיץ וסילבן מאמין שהוא שצריך להציל את הליכוד מעצמו. ביבי, הוא אומר, לא מתכוון לעשות כלום להקדמת הבחירות מסיבה פשוטה: הוא פשוט פוחד. הוא יודע שיפסיד, לא משנה למי, כי נתניהו הוא לוזר קבוע.
רבותי, אתם הבנתם את זה - סילבן הוא התקווה הלבנה של הליכוד המתחדש, אז לכו להצביע. סילבן האיש, הוא אדם אינטליגנטי, בעל זיכרון פנומנאלי שלא שוכח ולא סולח. זו לא פעם ראשונה שהוא תוקף את נתניהו ומציע עצמו כאלטרנטיבה.
בראיון בעיתון הארץ מיום 16.10.06 לעיתונאי גדעון אלון, תחת הכותרת "ביבי איש קטן" - מסביר סילבן את השקפותיו, על המפלגה, המדינה והכלכלה ומלחמת לבנון-2. רוב הנימוקים שלו ישנים ושחוקים, לא עמדו במבחן הזמן, חלקם לא במבחן ההיגיון הפוליטי מעשי, אך מאחר שהוא נאחז בהם, כמו טובע בקש, אין מנוס אלא להתייחס אליהם ולהפריחם אחת ולתמיד.
את דעתי על תוכניותיו, מסקנותיו והתנהלותו של סילבן שלום הבעתי במאמרי "תוכנית סילבן לחיסול הליכוד", אבל מאז כנראה המחלה והחיידק הטורף שתקף אותו החמיר את מצבו והאובססיה להדיח את נתניהו, לרשת אותו ולהוביל את הליכוד - החריפה.
כפי שציינתי לעיל, סילבן כאדם פרטי הוא בחור מוכשר, משכיל ובעל איי-קיו גבוה. אבל כמו כל המחוננים, הוא לא רואה מה נעשה סביבו, לא מרגיש את החברה ואת האווירה, וכשהוא מסתכל בראי - הוא רואה נפוליון מתוסכל, ממורמר ומנהיג גדול שמתבזבז עם השנים.
הבעיה עם אנשים מסוגו של סילבן - שהם נחמדים, מוכשרים - אבל חסרי כושר מנהיגות, חסרי אטרקטיביות מנהיגותית וקסם אישי להוביל אחריו את המוני אנשי מפלגתו ואזרחים מן הישוב. כלומר: הם לא נוצרו מהחומר שיוצר מנהיגים.
ובאשר לגוף העניין - ראשית כדאי להבהיר: כישלון בבחירות, אינו סימפטום לתופעה אחת כמו טענתו, על דרכו המדינית כלכלית חברתית בשל העומד בראשה. לטענת סילבן, הדרך הכלכלית כפי שהציג הליכוד קיבלה סטירת לחי מהבוחר, בשל פגיעה בשכבות החלשות - ולכן צריך ללכת בדרך חדשה של צמיחה עם שמירה על כבוד האדם.
לכישלון - יש סיבות אידיאולוגיות, הצגת מטרות, הבלטת אישים, רצון הבוחרים לשינוי, לחיפוש דרך חדשה ובמיוחד הכמיהה, למפלגת מרכז חדשה - כפי שהציגה מפלגת קדימה.
אכן, מילים כדרבנות ויש בהן הרבה טעם. אבל מנגד, אסור לשכוח, שהכלכלה של המדינה אותה קיבל בנימין נתניהו היתה בלשון העם "על הפנים", ובלשון הכלכלית לפני פשיטת רגל טוטאלית. האשראי בבנקים העולמיים ירד מתחת לקו האדום, ההשקעות הזרות לא הגיעו, הבנק העולמי והכלכלנים הבכירים, בארה"ב ובאירופה, התייחסו בספקנות ליכולת של המשק לצאת מהשבר בתקופה קצרה.
וראה זה פלא, תוך קיצוץ מאסיבי בהוצאות ובתקציב המדינה בסדר גודל של מיליארדי שקלים, תוך הנהגת רפורמות במשק הכלכלי, הפרטת חברות ממשלתיות - לא רק שהמשק ניצל והתייצב, אלא אפילו הגיע לצמיחה מעבר לצפי של 5-4 אחוזים לשנה.
גדולי הכלכלנים בעולם הביעו פליאה והתלהבות, מהמהלכים ומהיציאה מהשבר, עד שהרעיפו על בנימין נתניהו שפע של שבחים על ניהול נכון של משק הכספים של המדינה ויציאה ממשבר עמוק ליציבות, אותה אנו מרגישים עד ימים אלה.
אם אחרי מלחמת לבנון 2, בה נפגע המשק בצורה קשה, בצפון ובדרום, והיה צורך בהוצאות ענקיות לא מתוכננות למערכת הביטחון, עדיין המשק יציב ונשארו רזרבות לפעילות חברתית, לתיקון עוולות, לשכבות החלשות, לגמלאים, חד-הוריות וסל הבריאות - זה מדבר בעד עצמו.
את ההצלחה הזו של נתניהו לא ניתן למזער, או לבטל ע"י קלישאות פוליטיות או ע"י אגו פגוע של מתחרה פוליטי מתוסכל. בהזדמנות זו ראוי להזכיר, כי סילבן שלום היה שר בממשלות ישראל, היה שר האוצר ולא זכור לי שיש בידיו להציג קבלות לציבור על הצלחות כלכליות חברתיות. בתקופתו כשר האוצר, מצב משק המדינה היה בכי רע, והוא לא הצליח להבריא אותו או להוציאו מהשבר. יואיל נא מר שלום להצביע על הישגים לשכבות החלשות בהיותו שר האוצר, או חיסול הגרעון התקציבי, בבחינת קל לבקר אך קשה יותר לבצע.
אסור לשכוח כשעושים ניתוח כואב במשק יש שכבות שנפגעות, החלשים נפגעים יותר אך כשהמשק מבריא, יש בסיס לתיקון ולשיפוץ התקציב כדי לתגמל את אלה שנפגעו.
אי אפשר לטעון בכל עת, שהעשירים או השכבות החזקות הן הנהנות העיקריות מהרפורמות הכלכליות. העשירים בעלי ההון, הם הם שמייצרים מקומות עבודה, הם הם היצואנים הגדולים ולכן חייבים להבין שפגיעה קשה בהם, היא פגיעה קשה בכולם ובמיוחד בשכבות החלשות. צריך לקבל בצער ובתסכול את עובדות החיים - העניים לא מייצרים מקומות עבודה, לא מגדילים את משק התעסוקה, לא מקימים מפעלים ולא מושכים משקיעים מחו"ל. לא צריך לפגוע בהם בפרנסתם ובכבודם - אך צריך למקם אותם במקום הנכון בטבלה.
למה הדבר דומה? כאשר מובא לחדר מיון בבית חולים, פצוע אנוש מתאונת דרכים, הרופא לא מטפל תחילה בשברים בידיים וברגליים, אלא בנזק שנגרם לגולגולת, לדימום הפנימי, ורק אחרי שהנושאים הקריטיים טופלו והמצב מתייצב, רק אז מטפלים בשברים בידיים. כך בבית חולים וכך במשק חולה של המדינה.
בתחום הפוליטי - נכון שהליכוד ספג מכה קשה, אך יש לכך גם נימוקים אידיאולוגיים, פוליטיים ולא רק כלכליים. היציאה מעזה - נראתה לציבור הכללי כצורך חיוני והורדת נטל ביטחוני וכלכלי מהמדינה. הישוב היהודי בגוש קטיף, שמנה כ-5,000-7,000 מתיישבים, העסיק סביבו כ-15,000-20,000 חיילים בתוספת פצועים והרוגים מבין החיילים והאזרחים. גוש קטיף לא היתה מעולם אדמת מולדת ולא אדמת קודש. תפקידה האסטרטגי ביטחוני הפך ללא רלוונטי, עוד בתקופת הנסיגה מסיני וחתימת ההסכם עם מצרים. הברחות נשק מאסיביות היו גם בתקופה ששלטנו בעזה, עכשיו ויהיו גם בעתיד. מבחינה ביטחונית מצבנו עכשיו מבחינה משפטית בינלאומית - טוב יותר ויציב יותר.
אין להניח, שהקהילייה הבינלאומית, לרבות ארה"ב והקוורטט, היו מאפשרים לישראל להלחם בעזה חודשים, תוך גרימת הרס, הרג ופגיעה בחמאס ובתשתיות, אילו ישבנו היום בגוש קטיף. קטיושות על שדרות ואשקלון אינן רק בשל הנסיגה, אלא בשל התעצמות חמאס, השחיתות והחולשה של פת"ח ואבו מאזן, תהליך שהיה מתגלגל גם אם ישבנו בגוש קטיף.
נכון, שנתניהו והליכוד הזהירו שנסיגה ללא הסכם תביא להתעצמות החמאס והקיצוניים, כפי שאכן קרה במציאות, אבל בשקלול של כל הגורמים - צדק אריק שרון במהלך הנסיגה החד-צדדית. שהרי כולם הסכימו עקרונית על הנסיגה מעזה בהסכם הדדי - ומה שנותר לויכוח זה רק העיתוי, כלומר: לא עיקרון אלא פרוצדורה.
מבחינה מנהיגותית - סילבן שלום לא מתאים ולא בנוי להיות מנהיג. עסקן מוכשר כן - איש שיסחוף אחריו המוני מצביעים, נואם סוחף ומוחץ - בספק גדול. סילבן - לא יחזיר מצביעים לליכוד אם הם לא ירצו, ובוודאי לא בגלל שהוא יעמוד בראש הליכוד. יש הטוענים שהוא לא מבקש להחזיר את אנשי קדימה לליכוד, אלא את הליכוד להטמיע "בקדימה", כאשר דעותיו ומסקנותיו אכן רומזות לכיוון זה.
כוחו של הליכוד היה תמיד בעיקר באידיאולוגיה שלו, שהיתה ימנית לאומית ביטחונית, צדדים שסילבן שלום, לא מייצג ולא יכול להרשים בהם את ההמון.
סילבן רוצה להיות מס' 1, זה מובן, זה לא פסול ותחרות בריאה והוגנת אפילו טובה למפלגה ולמנהיגות. אבל הדרך שבה בחר ח"כ סילבן, המסקנות שלו, האובססיה האישית שלו לתפקיד, מרחיקים אותו מחלומו ומטרתו, והוא הופך את עצמו לחתרן בלתי נלאה.
כפי שציינתי לעיל, מנחם בגין הגדול נכשל פעם אחר פעם בבחירות, עד למהפך הגדול סילבן הוא לא בגין. כיום, הליכוד בעלייה עקב המצב, המלחמה, הכשלים הביטחוניים, הכשלים המנהיגותיים, אך לא לעולם חוסן. אם הליכוד רוצה להיות אלטרנטיבה, עליו להתלכד, להתחזק ולרסן חתרנים מבפנים המאיימים על שלמות המפלגה. כך יהיה לה סיכוי טוב יותר.
ואם צריך הוכחות נוספות, להתחזקות מעמדו של הליכוד ובנימין נתניהו - הם הסקרים של החודשים האחרונים, בהם הוא מוביל בכל הפרמטרים על מתחריו כולל ברק.
במשאל, שנעשה בעיתון דה-מרקר מתאריך 25.6.07 בין יועצי הבנקים בארץ מי הכי מתאים להיות ראש ממשלה הבא, הנתונים מרשימים ביותר: נתניהו - 68%, ברק - 29%, אולמרט - 3%. גם בסקר שנערך בעיתון ידיעות אחרונות ובעיתון "גלובס" מיום 28.6.07, התוצאות זהות, והדבר מדבר בעד עצמו.
אז אומנם מדובר בציבור מצומצם ומקצועי-כלכלי אבל המגמה והנטייה בציבור, פועלת לטובתו בשל הצלחתו כשר האוצר, אשר ייצב את הכלכלה והביא לצמיחתה עד ימים אלה, כולל מלחמת לבנון-2 על הוצאותיה האדירות.
אם סילבן רוצה לפרק ולחסל את הליכוד, הוא בהחלט בדרך הנכונה, אני ממליץ על בכירי הליכוד לבלום מגמה זו בהקדם ולהחזיר את השלום לליכוד ואת סילבן למקומו הטבעי.
הערות לסיום
לאחרונה פורסם כי הנשיא לשעבר - הרצוג ז"ל, נכנס לרשימת הנואמים שדבריהם השאירו רושם על ההיסטוריה, כמו צ'רצ'יל וקנדי. הכוונה לנאום נגד החלטת או"ם המשווה את הציונות כגזענית, וקריעת החלטה לעיני האו"ם והעולם. ביבי נתניהו - כשגריר ישראל באו"ם נחשב בין הנואמים הגדולים אחרי אבא אבן ז"ל והרצוג ז"ל - הישג מרשים משל עצמו.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  10/07/2007   |   עודכן:  10/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
סילבן דוהר שנית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
Silvan's greatness
Amir Rapaport  |  10/07/07 17:22
2
יש גבול לכל תעלול
פנחס  |  11/07/07 07:04
3
להחזירו לממדיו הטבעיים,
עץ  |  11/07/07 08:17
4
מאמר מבולבל ובלא מסר
ציון ששון  |  11/07/07 14:09
5
למה לא הרגשנו עד עכשו ב-IQ שלו ל"ת
ואיפה הכשרון?  |  11/07/07 14:25
6
ניתוח בטחוני ומדיני אידיוטי
מממממ  |  11/07/07 14:51
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ערן לסר, זיו מנדל
בצורה מפתיעה, למנהל מערכות המידע יש היום כוח שעלול לגרום נזק בלתי הפיך עד הרמה האישית של החיים הפרטים של המנכ"ל שלו
עו"ד יוסי דר
הפרקליטות כלל לא היתה חייבת להראות שקצב היה מודע לכך שהוא מנצל את מרותו כלפי א'. די שהפרקליטות היתה מראה, שקצב - בנסיבות יחסי המרות שהיו בינו לבין א' - רק עצם עיניו מפני אפשרות ניצול שכזו
יוסי עבדי
הרטוריקה שעולה לאחרונה מפיהם של הקברניטים, הפכה את אסירי הטרור למעין "קלפי מיקוח" או כלי לחיזוק מעמד פוליטי    אלא שרוצחים אינם "סחורה בידי הרוכל", ושחרורם צריך להיות הכרח אחרון    שחרורם של 250 אסירים פלשתינים יחזק אומנם את מעמדו אבו מאזן, אך יפגע מהותית בישראל
עו"ד יוסף שטח
התקשורת הפסיקה לחשוב ברצינות, לבדוק ידיעות. היא חוצה קוים ומתלהמת. דוגמאות לכך הן טיפולה בנושא הפליטים מסודן ובפרשת קצב. התופעה תוביל להפסקת הצריכה של התקשורת הקלאסית. חלק מהציבור יפסיק לקרוא עיתונים ולראות טלוויזיה
ד"ר יוסי מלמד
היכן ולמה מעדיפים לקנות: במגה או בשופרסל דיל? ומה משפיע יותר על נאמנות צרכנים: מחיר, מיקום, חווית קנייה או מגוון מוצרים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il