X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
להגדרת פעולה כמכירה של זכות במקרקעין השפעה ישירה על חיוב במיסים העקיפים (מס רכישה ומס מכירה), מיסים הפוגעים ביעילות הכלכלית. לפיכך, המגמה הפרשנית הרצויה הינה צמצום המונח "זכות במקרקעין". להלן יוצגו מספר תשלומים הקשורים במקרקעין ואשר אינם מהווים לדעתנו בגדר "זכות במקרקעין"
▪  ▪  ▪

בעניין נכסי רארד הרחיב מאוד בית המשפט את מושג הזכות במקרקעין וכלל בחובה גם זכויות בנייה, על אף שלשון החוק בהחלט אינה חלה ביחס לזכויות מעין אלה (ועל כך כתבנו בנפרד). הרחבות נוספות ניתן היה למצוא בפסיקה כדוגמת הדרי החוף לעניין שינוי יעוד במקרקעי מינהל. עם זאת, אין משמעות הדברים כי כל תשלום המשולם בקשר למקרקעין משמעו מכירת זכות במקרקעין אצל מקבל התשלום ורכישת זכות במקרקעין (אצל המשלם).
פסקי הדין האמורים, אף שהינם מוכרים וידועים, אינם בהכרח מצביעים על מגמה פרשנית, לא כל שכן מגמה פרשנית ראויה. קיים הגיון כלכלי בפרשנות מצמצמת דווקא למונח זכות במקרקעין, וזאת לאור התוצאות החלות כתוצאה מפרשנות זו. נבהיר את דברינו: העובדה כי זכות אינה מסווגת כזכות במקרקעין, אין משמעה כי רווח ממכירת זכות זו אינו ממוסה. במרבית המקרים הוא אכן ימוסה וזאת במס רווח הון, אשר שיעורו כיום זהה לשיעור מס השבח (למעט חריגים ספציפיים).
לעומת זאת, ההבדל במיסוי הינו בתחולת המיסים העקיפים (מס רכישה ומס מכירה), אותם מיסים שאינם משולמים על רווח אלא בגין עצם ביצוע העסקה. אלה - חלים אך ורק על זכויות במקרקעין. מאחר שאינם מוטלים על רווח אלא על מחזור, יש בהם כדי לפגוע ביעילות ביצוע עסקות במשק. מדובר איפוא בחסמים אשר מן הראוי לצמצמם במידת הניתן.
דרך אחת - הנשקלת מעת לעת - הינה ביטולם בחקיקה. כך לדוגמה בוטל מס המכירה ביחס לנכסים שנרכשו לאחר 7.11.01, הופחת מס הרכישה על דירות מגורים יחידות, וקיימת כוונה להפחתות נוספות במס הרכישה. עם זאת, לגבי מקרים שאינם מובהקים - גם דרך של פרשנות עשויה להביא לתוצאה כלכלית זו. ניטול מספר דוגמאות לזכויות שאינן לדעתנו בגדר זכויות במקרקעין:
תשלום שמשלם אדם לשכנו תמורת הסרת התנגדות לשינוי תב"ע או תמורת קנייה מראש של אי ההתנגדות לשינוי תב"ע מהווה אומנם ניכוי מוכר לצרכי מס שבח בידי המשלם אך אינו מהווה מכירת זכות במקרקעין בידי מקבל התשלום. זאת, מאחר שלא נרכשות זכויות במקרקעין של מקבל התשלום. הרכישה משביחה את ערך המקרקעין של הרוכש אך אין מבוצעת רכישה של זכויות התב"ע המוענקות לשכן.
גם במקרה של קבלת פיצוי בגין הסתרת אור השמש - אין הפיצוי מהווה בגדר מכירה של זכות במקרקעין, והוא הדין לדעתנו גם ביחס לפיצוי המוענק בשל פגיעה תכנונית לפי סעיף 197 לחוק התכנון והבנייה (נושא הראוי להרחבה במסגרת דיון נפרד).
שאלה נוספת עשויה להתעורר ביחס להגבלה חוזית על ניצול זכויות המוקנות מכח תב"ע. לדוגמה: בעל מקרקעין משלם לשכנו תשלום על-מנת שלא יקים מפעל על המקרקעין (אף שהוא רשאי לעשות כן מכוח דיני התכנון). לדעתנו - גם במקרה כזה, מדובר בהסכמה חוזית, המהווה נטילת מגבלה על-ידי צד אחד ולא רכישת זכות במקרקעין מהשכן.
דוגמה נוספת לתשלום המהווה ניכוי ממס השבח אצל המשלם אך אינו מהווה מכירת זכות במקרקעין אצל המקבל, הינו תשלום הוצאות דמי היוון (פ"ד ויויאן קינן). ההכרה בניכוי מוסדרת כיום במפורש בסעיף 39 לחוק.
לבסוף - גם מקרים שבהם השביח אדם את ערכם של מקרקעי אחר בדרך של ביצוע עבודות פיתוח באזור (אך לא במקרקעין עצמם) - לדוגמה סלילת כביש וכו' - בוודאי אין בה כדי להוות מכירה של זכות במקרקעין.
לסיכום: חשוב לזכור כי יסוד הבעלות או החכירה (שמשמעם מתן חזקה) הם הקובעים והם החשובים. לא כל טובת הנאה הנצמחת לבעל זכויות במקרקעין מהווה רכישת זכות במקרקעין, אף אם יש בה להשביח את ערך המקרקעין.

תאריך:  11/07/2007   |   עודכן:  11/07/2007
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלכס לוין
שכר העובדים אינו נטל, הוא גורם יצרני חשוב ביותר. אוכלוסיה מרוצה תעבוד יותר טוב תיתן תוצר לאומי יותר טוב. מצב חברתי טוב ימנע הגירה שלילית ממדינת ישראל
איתמר בן גביר
מן הראוי להקדים ולומר: הדרישה לשחרר את האחים עמיר היא דרישה לגיטימית והגיונית. אם רב מרצחים שידיו מגואלות בדם יהודי כמו מרוואן ברגותי הולך הביתה, אין כל סיבה שלא יעשו "מחוות" כלפי הצד השני ואסירים ביטחוניים יהודים ילכו הביתה
ראובן לייב
לטייל בגדה המערבית שוקקת החיים של נהר הריין ולבקר בשפע המוזיאונים הפרוסים ברחבי העיר בזל [צילום: מיקה]
יהונתן דחוח-הלוי
איגוד העיתונאים הבינלאומי קובע סטנדרטים חדשים בתחום העיתונות ומעניק חסינות לאנשי תקשורת העובדים מטעם ארגוני טרור.
בתיה קריגר
"אחיות חיות" כך התבטאה לפני שנים רבות אמה של חברתי הטובה כאשר כעסה על היחסים או ליתר דיוק על המלחמות הבלתי פוסקות שהיו חלקן התמידי בין שתי בנותיה    כמעט כל דבר הביא למריבות וויכוחים בין שתי הבנות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il